Samppasport  Futurez

PRV V6 (De lorean)

  • 26 Vastauksia
  • 9664 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ismosavo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
PRV V6 (De lorean)
« : 12.03.2014, 19:55:05 »
Tervehdys! Itsellä on jo jonkin aikaa ollut De loreanissa kuumakäynnistys ongelma. Tässähän on Volvon V6 moottori, joten ajattelin joskos täältä löytyisi apua tämän ongelman ratkomiseen. Kylmänä lähtee kuin palmun alta käyntiin, mutta lämpimänä ei helpolla, jos ollenkaan ennenkuin kone on jäähtynyt kunnolla. De lorean europesta saisi ostettua accumulatorin, joka on jonkinlainen polttoainepaineen tasaaja ja kysyisinkin oliko noissa 80 luvun V6 varustetuissa Volvoissa tuollaista osaa? Yhdeltä taholta kuulin myös että ongelma voisi olla polttoainepumpun takaiskuventtiili ongelma, mutta en tiedä muuta pumppua tässä olevan kuin tuo bensatankin siirtopumppu :O Kiitokset etukäteen josko saisi pysäyttää auton kesäkuumalla 5 minuuttia pidemmäksi aikaa eikä tarvitse odottaa paria tuntia koneen jäähtymistä  :)

Poissa j_tapio

  • Aluevastaava Oulunseutu
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2309
  • www.vrcf.fi
Vs: PRV V6 (De lorean)
« Vastaus #1 : 12.03.2014, 20:04:28 »
Kerro hiukan tarkemmin millaisilla polttoainelaitteilla Loiri on varustettu. Kaasarilla, koojetillä, sähköruiskulla?

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6374
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: PRV V6 (De lorean)
« Vastaus #2 : 12.03.2014, 20:06:21 »
Tuosta moottorista ei ole lainkaan kokemusta, mutta k-jetronicista luulen ymmärtäväni jotain. Eikö tässä sellainen mekaaninen ruisku ole kuitenkin?

Miltä moottori vaikuttaa, kun ei lähde käyntiin? Saako liikaa, vai liian vähän, vai ei ollenkaan bensaa?

Tällaisia oireita tulee, jos järjestelmässä on imuvuoto. Tämän voisi testata ruiskuttamalla vaikka käynnistysspraytä koneen käynnissä kaikkiin mahdollisiin letkuihin ja liitoksiin. Jos käynti muuttuu, niin vuoto on löydetty.

Kannattaa myös tarkastaa määränsäätimen lautasen perussäätö. Jos lautanen lepää liian ylhäällä, niin kuumana, kun ohjauspaine on korkeampi, ei ilmavirta välttämättä jaksa vetää lautasta alaspäin, jotta bensansyöttö alkaisi. Jos seosruuvin pääsee helposti käsiksi, niin tämän voisi testata painamalla kuusiokoloavaimella seosruuvista määränsäätimen vipua  samalla, kun starttaa.

« Viimeksi muokattu: 12.03.2014, 20:09:11 kirjoittanut Kulmamies »

Poissa ismosavo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: PRV V6 (De lorean)
« Vastaus #3 : 12.03.2014, 20:20:34 »
Siinä on k- jetronic ja mekaaninen ruisku on ilmeisesti. Se oli ammattikoululla "huollossa" viime vuonna ja eivät saaneet siellä vikaa paikallistettua vaan tuli lisää ongelmaa tyhjäkäynnin kierrosten nouseminen moottorin lämmettyä melkein 2000 kierrokseen. Ei ole kyllä tietoa saako liikaa tai liian vähän ainetta kuumana startatessa, mutta kylmänä käy minun mielestä epäpuhtaasti ja bensankulutuskin on aika huimaa. En ole tarkkaan mitannut, mutta varmasti lähempänä 20 litraa mennään satasella. Auto on Turussa ja olenkin kysellyt täältäpäin vanhojen Volvojen taitajia avuksi, muttei ole vielä löytynyt näiden 6 koneisten päälle erikoistuneita.

Paikalla 240

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1282
  • www.vrcf.fi
Vs: PRV V6 (De lorean)
« Vastaus #4 : 13.03.2014, 10:13:10 »
Itsellä oli pari vuotta sitten K-Jet 244 Turbo. Jäähdytin oli heikossa hapessa ja kone kävi kesä helteillä pikkasen liian kuumana. Tällöin Volvoa ei saanut käyntiin ennen kun kone oli jäähtynyt. Jäähdytin vaihtoon ja asia kunnossa. Landian puolella näyttäs olevan Lahden seudulla 262 Bertonessa samaa vikaa. Siellä asiaa puitu muutaman viestin verran.

Poissa ismosavo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: PRV V6 (De lorean)
« Vastaus #5 : 13.03.2014, 10:42:03 »
Tuo jäähdytin vaihtoehto onkin ihan uusi ehdotus vian etsintään..kieltämättä aika kuumana tuntui kone käyvän viime kesän helteillä! Tuo käynnistyssprayn sumuttaminenkin mahdollisten ilmavuotojen takia kokeilla. Määräsäätimen lautasta on jo aikaisemmin kokeiltu, mutta siinä ei tuntunut mitään parannusta käyntiin lähtemiseen. Kiitos jo näistä vinkeistä ja lisää vaihtoehtoja vaan tulemaan ja ilmoittelen kun olen tuon jäähdytin ja ilmavuodot tarkistanut :)

Paikalla 240

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1282
  • www.vrcf.fi
Vs: PRV V6 (De lorean)
« Vastaus #6 : 13.03.2014, 10:46:36 »
Tuo oma jäähdytin oli ulkoisesti ok paikalla ollessaan. Väri muutokset selvästi havaittavissa. Jäähdyttimen kun otti irti ja kolautti aitan kulmaan, niin jäljelle jäi vain luuranko. 40% hetuloista tippui saman tien. Ongelmaksi tämä muodostui tosiaan kuitenkin vaan kesän helteillä.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: PRV V6 (De lorean)
« Vastaus #7 : 13.03.2014, 10:55:48 »
Jollei pieni lisätyö ja kustanne häiritse, hanki laajakaistalambda ja asenna sellainen. Saa paljon tarkemman kuvan seoksesta kun arvioimalla ja käyttämällä mittarissa aina välillä.

Toi kone on kaikenkaikkiaan vähän ronkeli ja riesa monestakin kohtaa, mutta aloitetaan perusteista: venttiilinvälykset !. Sytkäjohtojen kunto, virranjakajan kannen ja pyörijän kunto (yksi millin halkasijainen vesipisara jakajassa riittää tappamaan tuon koneen käynnin täysin, aivan uskomatonta mutta monessa autossa havaittu). Sitten amisten jäljiltä tutkimaan, tuleeko ohjauspaineensäätimelle sähköä kun auto käy.

Itse vikaan: vahva lotto on vuotava suutin, eli vakio k-jetin ominaisuus. Mitäpä tapahtuu kun starttaat kuumana kaasu pohjassa?
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: PRV V6 (De lorean)
« Vastaus #8 : 13.03.2014, 11:20:29 »
-Ilmavuoto määränjakajan ja kaasuläpän välissä tai suuttimien juuresta.
-Lisäilma luistin jos takertelee voi aiheuttaa isoa tyhjäkäyntiä.
-Onko kylmä käynnistys suuttimen anturi kunnossa? Voi ruiskuttaa bensaa kuumanakin jolloin käynnistys hankalaa.
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6586
  • 1% Hybridi
Vs: PRV V6 (De lorean)
« Vastaus #9 : 13.03.2014, 11:56:13 »
Tuo jäähdytin vaihtoehto onkin ihan uusi ehdotus vian etsintään..kieltämättä aika kuumana tuntui kone käyvän viime kesän helteillä! Tuo käynnistyssprayn sumuttaminenkin mahdollisten ilmavuotojen takia kokeilla. Määräsäätimen lautasta on jo aikaisemmin kokeiltu, mutta siinä ei tuntunut mitään parannusta käyntiin lähtemiseen. Kiitos jo näistä vinkeistä ja lisää vaihtoehtoja vaan tulemaan ja ilmoittelen kun olen tuon jäähdytin ja ilmavuodot tarkistanut :)

Eetteri on turhan paloherkkää, itse olen imuvuotoja hakenut CRC: bräkleenillä tms. rasvanpoistajalla ja hyvin ovat löytyneet.
Ja tähän se iänikuinen vastuunpoistava rivi:  Ei tupakka suussa eikä kuumalle koneelle ruiskita  :nohnoh
V70 -00 HYL-sy  &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Poissa ismosavo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: PRV V6 (De lorean)
« Vastaus #10 : 13.03.2014, 17:08:38 »
Nonnii! Tänään tyhjätty jäähdytinjärjestelmä ja tutkittu syyläri..näyttää ainakin ulkoisesti olevan kunnossa ja vesi kiertää hyvin. Päästettiin myös letkulla kylmää vettä järjestelmään audon käydessä ja tosi nopsaan vesi lämpesi, muttei käynnistäminen koneen lämmetessä helpottunut.  Kokeilin myös mahdollisten ilmavuotojen tutkimista starttisprayllä eikä ainakaan sieltä kautta huomannut käynnissä muutosta. Lähti kyllä lämpimänäkin silloin välittömästi käyntiin kun ruiskasi ihan pienen suihkun starttisprayta määräsäätimen lautasen päälle ennen starttia. Tuli sitten vm:2002 Miniinkin vika noudettaessa varaosa liikkeestä tuota starttisprayta..alkoi pitää kauheeta mekkalaa ja todettiin kampiakselin siivapyörän heiluvan ja kiristyikin kiristäessä kierroksen, mutta ääntää vielä! Ei siinäkään taida selvitä vaihtamalla pelkästään siivapyörän :(

Poissa ismosavo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: PRV V6 (De lorean)
« Vastaus #11 : 13.03.2014, 17:19:17 »
Niin ja kaikki suuttimet siihen vaihdettiin 6 vuotta sitten kun sen ostin ja kilometrejähän tällä on tullut suunnilleen 300-400km kesässä. Siinä ammattikoulun huollossa vaihtoivat tulpat, johdot, virranjakajan kannen ja pyörijän. Olen kyllä koittanut kaikkia eri variaatioita startatessa..kaasupohjassa, polkenut yhden tai useamman kerran kaasua ennen käynnistystä :)

Paikalla 240

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1282
  • www.vrcf.fi

Poissa Brick

  • Mr John Doe
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 651
Vs: PRV V6 (De lorean)
« Vastaus #13 : 13.03.2014, 17:25:14 »
Lähti kyllä lämpimänäkin silloin välittömästi käyntiin kun ruiskasi ihan pienen suihkun starttisprayta määräsäätimen lautasen päälle ennen starttia.

Tuon perusteella etsisin vikaa polttoainepuolelta. Polttoainepumppu kenties tiensä päässä tai ei pyöri kunnolla startattaessa.
Pakko sanoa, että eikai DE LOREANIA kannata ammattikoululla huoltaa?
citikka

Poissa ismosavo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: PRV V6 (De lorean)
« Vastaus #14 : 13.03.2014, 17:39:08 »
No ei kai amiksessa muuten, mutta oli tuttu innokas oppilas& tuttu opettajakin siellä ja lupasi katsoa Loreanin perään :) Etupäässä bensatankissa on ns.siirtopumppu joka vaihdettu turhaan jo 2 kertaa :)

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron