Carcom Oy  Ateho

230 FB kone, pyöriikö vapaasti.

  • 39 Vastauksia
  • 8879 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2396
  • www.vrcf.fi
Vs: 230 FB kone, pyöriikö vapaasti.
« Vastaus #15 : 26.06.2016, 14:01:28 »
Taittorulla pääsee helpomalla verrattuna vaikkapa laturin  kuulalaakeriin. Laturihan menee yleensä 400-500 tkm. Mutta tosin sitten on niitä huono-onnisia osia jotka kyykkää kättelyssä.YMMV
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: 230 FB kone, pyöriikö vapaasti.
« Vastaus #16 : 26.06.2016, 14:30:27 »
Syitä nopealle kulumiselle/hyvälle kestolle voi olla useita:
- Onko jakopään suojat ehjät?
- Onhan kiriminen tehty ohjeen mukaisesti?
- Valmistusvika
- Kulkeehan hihna keskellä kiristäjää?
- Mikä on kiristäjän rasitus (voi olla suurempi toisenlaisessa moottorissa, esimerkiksi tinakone vs. vinokone, en tiedä)?
- Onhan kiristäjä suorassa ("yläsaranan" lohkon reikä jos on nafti eikä tappi ole pohjassa, on kiristin aavistuksen vinossa)?

Itse otsikkoon, perus FB pyörii vapaasti, näin muistaakseni vaikka olisi ns. "maksiminosto". Tosin, 1mm madallettu kansi ja 11krpm, ei pyöri ilman osumista...

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5126
  • Ei tätä taas ymmärrä, mikä P3?
Vs: 230 FB kone, pyöriikö vapaasti.
« Vastaus #17 : 26.06.2016, 14:57:21 »
Tuossapa huonossa kuvassa näkyy tuo tinakoneen taittorulla oikealla ja suunnilleen samalla rasituksella lienee vinokoneessa(kiristinrulla) mutta ei vain kestä.
Päätelty tuosta kosketuskulmasta.


Joten lienee arpaonnella osuus asiaan jos kestää ja uskoisin kenen tahansa normaalijärjellä varustetun tuon asia myöntävän.
Vertaa vinokone. Lienee vielä kovemmalla?


Tai sitten taas ei, niin millään jos se arpaonni on suosinut.
Joku puhui sitten taittorullasta ja niinpä sitten minäkin. Missä muuten vinokoneessa on taittorulla jos ei puhuta 16V?
Kiristin on toki kovemmalla tinalohkossa, taas perusteena tuo remmin kulma.

Enempää en tähän ketjuun osallistu kun aina on niitä jotka pitävät parempana tapana korjata autoa laittamalla sinne viimeisiään vetelevä laakeri, kun se nyt vielä pyörii...
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: 230 FB kone, pyöriikö vapaasti.
« Vastaus #18 : 26.06.2016, 15:15:11 »
Tosin, jos omaa työkalut ja osaamisen vinokoneen jakopään vaihtoon (yksi automaailman helpoimpia, alapultti on kaikista vaikein), niin ottaa ne jakoromut autoon mukaan ja ajaa niinkauan kuin liikkuu.
Jos koppa ehtii homehtua ensin, siirtää jakopääsarjan seuraavan vinokoneisen hansikaslokeroon. :D

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5126
  • Ei tätä taas ymmärrä, mikä P3?
Vs: 230 FB kone, pyöriikö vapaasti.
« Vastaus #19 : 26.06.2016, 16:02:49 »
Tosin, jos omaa työkalut ja osaamisen vinokoneen jakopään vaihtoon (yksi automaailman helpoimpia, alapultti on kaikista vaikein), niin ottaa ne jakoromut autoon mukaan ja ajaa niinkauan kuin liikkuu.
Jos koppa ehtii homehtua ensin, siirtää jakopääsarjan seuraavan vinokoneisen hansikaslokeroon. :D
Osallistun kuitenkin puheitteni vastaisesti vielä vähän.
Ruoskikaa!!

Jos on vaikka vapaastipyörivä turbo eikä ole pitkää ajoa niin voihan sen remmin kestävyyttä testata...
Tuon uuden remmin vaihtohan on kotelot mukaan lukien ehkä korkeintaan 0.5h työ.
Saahan siihen enemmänkin menemään. Vaikkapa sinisellä...

Mutta nyt tämä jauhanta loppui osaltani ikuisiksi ajoiksi!
Pärjäilkää.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2396
  • www.vrcf.fi
Vs: 230 FB kone, pyöriikö vapaasti.
« Vastaus #20 : 26.06.2016, 19:24:36 »
Toi tinakoneen taittopyörä on ns vedon puolella ja kiristypyörä taas 180 asteen taitossa-> kehävoima iso.

Vinokoneen taittopyörä taas pieneĺlä taitolla ja vedottomalla puolella.

1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Chall

  • Porilainen Oikeiden Topicien Erikoismies
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2256
  • Muoviämpäri
Vs: 230 FB kone, pyöriikö vapaasti.
« Vastaus #21 : 26.06.2016, 20:30:06 »
Taas pikkasen karkaa aihe...

Poissa j.kottenberg

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: 230 FB kone, pyöriikö vapaasti.
« Vastaus #22 : 26.06.2016, 23:26:36 »
Kiitän kohteliaimmin hyvistä tiedoista.  Hyvä että uskaltaa ajaa varaosaliikkeiden kautta ilman että riskinä on koneen totaalinen tuho, ja Motonetin Gates-merkkistä hihnaa ja ilmeisesti ko liikkeen kiristäjäpyörääkin voinee hyvin käyttää?

Poissa Keppi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 225
Vs: 230 FB kone, pyöriikö vapaasti.
« Vastaus #23 : 26.06.2016, 23:50:22 »
Itellä ollu pelkästään noita. Uskaltaa käyttää.

Poissa j.kottenberg

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: 230 FB kone, pyöriikö vapaasti.
« Vastaus #24 : 27.06.2016, 11:09:45 »
Semmoista juttua vielä kysyisin että tarviiko kampiakselin ja nokka-ja käyttöakselin stefoja asentaessa sellaisen työkalun jossa stefa menee tiettyyn syvyyteen, eli stefan pesässä ei ole vastassa mitään olkapäätä.  Vai "lyödäänkö pohjaan"?

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4624
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: 230 FB kone, pyöriikö vapaasti.
« Vastaus #25 : 27.06.2016, 11:16:10 »
pärjää ilmankin,koita laittaa pikkasen erikohtaan mutta ei pohjaan ;)
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa j.kottenberg

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: 230 FB kone, pyöriikö vapaasti.
« Vastaus #26 : 17.07.2016, 23:19:45 »
Terve!

Vaihdoin kaikki stefat, siis kampiakselin, sivuakselin ja nokka-akselin stefat.  Pahaksi onneksi öljyä näkyy vuotavan edelleen.  Aika vähän mutta kuitenkin selvästi.  Purin jakopään, sivuakselin ja nokka-akselin hihnapyörät on paikoillaan ja katselin pienellä tarkastuspeilillä, jossa on valo, akseleita ja stefoja. 
 Kampiakselin stefa ei ole öljyinen, siis alareunassa ei ole öljyvanaa, samoin sivuakselin stefa näyttäisi kuivalta ja nokka-akselin seutukaan ei ole pahemmin öljyinen.  Mutta jakopään etukappale, vai miksi sitä alumiinista osaa josta kampiakseli ja sivuakseli tulee läpi kutsutaankaan, näkyy sivuakselin yläpuolelta olevan hyvin öljyinen ja sieltä näkyisi tulevan valumajälkiä.  Onko tyypillistä että omia aikojaan alkaa etukappaleen tiiviste vuotamaan?
Katselin sitä ja näyttäisi että sen saa irti ihan pultit ja mutterit irrottamalla?  Onko muuta tehtävä kuin hyvin puhtaaksi paikat ja uusi tiiviste ja moottorisilikonia väliin?

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4624
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: 230 FB kone, pyöriikö vapaasti.
« Vastaus #27 : 17.07.2016, 23:26:37 »
sieltä alumiinipukin välistä usein myös tulee,muistikuva et siellä oisi vain paperitiiviste,mutta etene juuri noin kun kerroit ;)
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: 230 FB kone, pyöriikö vapaasti.
« Vastaus #28 : 17.07.2016, 23:40:34 »
Ja ilman sitä tiivistettä ei sitten apuakseli pyöri. Uutta tiivistettä en ainakaan minä saanut mistään, olisi pitänyt tilata koko alakerran tiivistesarja.
Joten ostin tiivistepaperia ja tein uuden siitä. Molemmin puolin vielä ohuen ohut kerros moottorisilikonia ja hyvin pitää.

Poissa j.kottenberg

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: 230 FB kone, pyöriikö vapaasti.
« Vastaus #29 : 17.07.2016, 23:45:20 »
Täytyy hommata tiivistepaperia.  Muuten, mitä alumiinipukkia tarkoitat?  Ei ole oikein tuttua kun jakohihnan ja stefojen vaihtoa pidemmälle mennään.

 

Kulkukoira  Proturbo