Autoracing  KL-varaosat

B230 ja B234 Erot

  • 10 Vastauksia
  • 7298 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa vesterinen_99

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 157
  • @The_X_Projects -Axe
B230 ja B234 Erot
« : 01.08.2016, 13:01:04 »
 Yritin etsiä enkä löytänyt vastaavaa keskustelua..
Eli mitä eroja b230 ja b234 moottori sisältää? Kumpiko lohko on yleisesti parempi aihio 16v turbomoottorille? Ja molempien moottorien paremmuus lähtökohtana, lähinnä alakerran osalta? On varmaan suunnilleen samat osat sisäpuolella? Ajattelin että on parempi kysästä ennenkuin tilailen sopimattoman kampi-akselin.  ;D

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: B230 ja B234 Erot
« Vastaus #1 : 01.08.2016, 13:25:32 »
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa vesterinen_99

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 157
  • @The_X_Projects -Axe
Vs: B230 ja B234 Erot
« Vastaus #2 : 05.08.2016, 12:15:18 »
Oon koittanu lueskella, nyt uudestaan.
Tähtäsin tänne tekniikkaosioon syystä. Eli esim. Öljypumppu? Onko jommassakummassa tuhottomasti tuottoa toiseen verrattuna? Tai vaikkapa lohkon rakenteellinen vahvuus..

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2285
Vs: B230 ja B234 Erot
« Vastaus #3 : 05.08.2016, 12:28:17 »
Oon koittanu lueskella, nyt uudestaan.
Tähtäsin tänne tekniikkaosioon syystä. Eli esim. Öljypumppu? Onko jommassakummassa tuhottomasti tuottoa toiseen verrattuna? Tai vaikkapa lohkon rakenteellinen vahvuus..

Öljypumppujahan on olemassa kahta mallia molemmissa moottoreissa. B230 koneissa on -95 lähtien suurempituottoinen öljypumppu koska samalla tulivat öljysumut mäntien alle. 16v moottoreissa taas korkeampituottoista öljypumppua ja sumuja löytyy vain turbomalleista (B204FT/GT) jotka ovat luonnollisesti melko harvinaisia koska ei ole uutena suomeen tuotu. 8v moottoreihin noita suurituottoisia öljypumppuja saa sitten edelleen uusia vaikkapa KL-Racingilta.

Itse olen tehnyt kaksi 16v turbomoottoria 8v alakertaan. Jakopään suhteen joutuu toki vähän soveltamaan mutta ei oo paha rasti. Molemmista alakerroista on voimamoottoreita tehty, joten lohkosta se ei jää kiinni. Itse oon vaan tykästynyt enemmän tohon 8v lohkon yksinkertaisuuteen verrattuna alkuperäisen 16v koneen tasapainoakseleihin ja muutenkin erilaiseen rakenteeseen lohkon etupäässä.

V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa vesterinen_99

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 157
  • @The_X_Projects -Axe
Vs: B230 ja B234 Erot
« Vastaus #4 : 05.08.2016, 12:36:06 »
Eli lähtökohta on lähinnä mielipidekysymys. Kaikki B234 viittaava osa on huomattavasti kalliimpaa, joka jakaa merkittävästi rakennettavia koneita. Tietty saatavuuden ohella.
Oikeilla jäljillä?
Kummastakaan lohkosta en erityisesti "hyödy" rankenteiden takia, joten miksi tehdä kalliimmasta.
E:molemmat moottorit löytyy, ilmeisesti järkevin olis b230 lohko ja 16v kansi?
« Viimeksi muokattu: 05.08.2016, 12:37:38 kirjoittanut vesterinen_99 »

Poissa Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1521
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: B230 ja B234 Erot
« Vastaus #5 : 05.08.2016, 15:45:00 »
b234 lohkoa käytettäessä jakopään kanssa pääsee helpommalla ja jakopäänsuojamuoveja ei tarvitse itse rakennella. Miinuksena taasen on se että öljypumppua ei valmisteta enää.
16v lohkon suuritehoisempaa pumppua löytyy turbokoneitten lisäksi myös satunnaisesti alkupään b234f koneesta.
965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: B230 ja B234 Erot
« Vastaus #6 : 06.08.2016, 20:45:05 »
Eikös koneenkorvatkin oo eri/eri paikassa? ???
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2285
Vs: B230 ja B234 Erot
« Vastaus #7 : 06.08.2016, 20:53:33 »
Eikös koneenkorvatkin oo eri/eri paikassa? ???

On. Seiskaan ja ysiin onnistuu kun vaihtaa etupalkkiin moottorintyynyjen alle tulevat kiinnikkeet lohkon mukaisiksi. Näin ainakin itse tein kun vaihdoin B204-lohkosta B230-lohkoon. 200-sarjaan ei taida olla valmista ratkaisua ainakaan helposti saatavilla?
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: B230 ja B234 Erot
« Vastaus #8 : 06.08.2016, 21:07:17 »
On. Seiskaan ja ysiin onnistuu kun vaihtaa etupalkkiin moottorintyynyjen alle tulevat kiinnikkeet lohkon mukaisiksi. Näin ainakin itse tein kun vaihdoin B204-lohkosta B230-lohkoon. 200-sarjaan ei taida olla valmista ratkaisua ainakaan helposti saatavilla?

Joo tätä ajoin takaakin, ihan hyvä lukee täällä. Hanurista siinä vaiheessa kun yrittää tunkea tuota B234 240 koriin.  ;D
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4112
Vs: B230 ja B234 Erot
« Vastaus #9 : 06.08.2016, 21:26:02 »
Öö, eikös vapari 16V:n etupalkki ollut erilainen vs. 8v palkki 7/900 sarjalaisiss, vai muistanko väärin(mahdollista)?
Toi Maken B204FT-B230 swappi meni kyllä samalla palkilla mutta jotenki kummittelee se GLT:n erilainen palkki ja koneen korvat..

Ei saa kivittää jos puhun taas omiani  :-[

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: B230 ja B234 Erot
« Vastaus #10 : 06.08.2016, 21:55:35 »
234 on erilainen etupalkki, siihen on hitsattu se palkinpuoleinen korva. 234 palkista saa tehtyä 230 palkin kätevästi laikkomalla liiat poies, alta löytyy valmiit reiät normaaleille moottorinkorville.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

 

Autoracing  KL-varaosat