Samppasport  Futurez

Takapotkujen kardaaneista

  • 14 Vastauksia
  • 6370 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2379
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Takapotkujen kardaaneista
« : 14.10.2017, 18:42:36 »
Iltaa. Tuolla FAG-puolella on jonkunlainen taulukko 200-sarjan jortaanien pituuksista, mutta koitetaampa saada lisää infoa kardaaneista.

Noita kardaaneja kun on Volvolla paria eri paksuutta (oliko joku 44,5mm ja 50,8mm).
Noissa näyttää olevan paksumman ja ohuemman välillä eri boori, mutta mites esim. 240:n ja 940:n paksun kardaanin välillä? Onko noissa sama boori?

Oma tarkoitus on siis sovittaa ton 5v ZF 242:een mielellään jollain bolt on-tyyppisellä kardaanilla.

Tuossa mittailin vaan että M45 on 47mm lyhyempi kuin tuo ZF. Mistähän yhdistelmästä vois tollanen 47-60 milliä tota M45:n etupätkää lyhkäsempi pätkä? Ja siis tietenkin tolla 3-pulttisella laipalla
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2379
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Takapotkujen kardaaneista
« Vastaus #1 : 16.10.2017, 18:46:40 »
Eikö kellään satu pyörimään jurtaaneja nurkissaan?
Entäs voiko ollakkin niin että 2/7/940:ssä on sama etupätkä maatikon mukaan mutta takapätkällä tulee se ero?
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Takapotkujen kardaaneista
« Vastaus #2 : 17.10.2017, 00:51:05 »
700/900 on samanpituiset etupätkät, 200 eri. Paksun kardaanin boori on kaikissa sama(myös 140/164), paitsi joissain 700-malleissa joissa boorit ovat käänteiset. 900 ja loppupään 700 booreissa on yksi ura tukittu, jottei kardaanin asento muutu uudelleen kasatessa. En nyt äkkiseltään muista kummalla puolella ura on ummessa, mutta joutuu hiontahommiin jos käyttää sellaista vastakappaletta jossa on kaikki urat.

Onhan noita etupätkiä nurkissa, mutta ei ole ollut tarvetta eritellä niitä sen mukaan mistä ovat lähtöisin, kaivellut vaan tarpeen mukaan sopivan.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2379
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Takapotkujen kardaaneista
« Vastaus #3 : 17.10.2017, 03:37:52 »
Kiitän  -H-

Etsiskellä tässä jostain 240:n iso kardaani, ja ainakin takapätkä. M90:n etupätkä saattais olla soppelin mittainen, tulilaakerin paikka varmaan on tolla sit jotain muuta kuin suoraan kohdallaan... Tai sitten jatkan vaikka M47: kardaania vajaan 10cm niin luulis osuvan kohdalleen  ???
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa HarPes

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 697
  • www.vrcf.fi
Vs: Takapotkujen kardaaneista
« Vastaus #4 : 17.10.2017, 17:43:30 »
Valmis jatko 4 reikäiseen laippaan.... jos ei ihan 100mm tartte.... :)


Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Takapotkujen kardaaneista
« Vastaus #5 : 17.10.2017, 17:53:58 »
Kolmen -98 940 FT/FK kardaanin on kyllä saanut ihan moneenkin asentoon. Eikä 2kpl 940 kardaaneista saanut sekotettua paria vaan boorit oli sen verran eri että joutui lyhentämään orkkis etu/takapätkä parista (jonkun matkaa eroja niissä).

Kardaanipajan mukaan yleensä sopii ristiin, mutta "mittavirhe" yksilöitäkin on tullut paljon eteen. Samoiten takapätkän peränlaippa voi olla melkeen millin eri halkasijalla, en tajua miten tuollaisia Volvon tehtaalta on päässyt, mutta sekin todettu.

Joka tapauksessa pikkasen putsaamalla löytää yleensä punasella maalilla merkityt orkkis painotuskohdat molemmista päistä.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2379
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Takapotkujen kardaaneista
« Vastaus #6 : 17.10.2017, 18:39:50 »
Valmis jatko 4 reikäiseen laippaan.... jos ei ihan 100mm tartte.... :)



Muuten hyvä mutta tarviin sillä uudemmalla 3-pulttisella laipalla  :P
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Takapotkujen kardaaneista
« Vastaus #7 : 18.10.2017, 16:32:39 »
Kolmen -98 940 FT/FK kardaanin on kyllä saanut ihan moneenkin asentoon. Eikä 2kpl 940 kardaaneista saanut sekotettua paria vaan boorit oli sen verran eri että joutui lyhentämään orkkis etu/takapätkä parista (jonkun matkaa eroja niissä).

Osunut vissiin omalle kohdalle sitten vain noita mitkä mainitsin. Sen verran eroa on joissain booreissa, että osa on jonkinlaisella muovipinnoitteella. Oisko sitten sulla ollut niitä osa?
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2379
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Takapotkujen kardaaneista
« Vastaus #8 : 18.10.2017, 17:11:39 »
Itellä ainakin 940:n kardaanit (B230FT+M46 ja B230FK+M90) on olleet muovipinnoitteella...
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Takapotkujen kardaaneista
« Vastaus #9 : 18.10.2017, 17:49:16 »
Vielä kun muistelee lisää, niin osa muovipinnoitetuista booreista on ollut selvästi nahkeampia menemään sisään muihin vastakappaleisiin kuin omiinsa. Ja monessa pinnoitteessa on ollut aiemmasta käsittelystä johtuvia pykämiä. Silloin boori ei luista kunnolla tai ollenkaan.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Takapotkujen kardaaneista
« Vastaus #10 : 19.10.2017, 18:33:51 »
Vielä kun muistelee lisää, niin osa muovipinnoitetuista booreista on ollut selvästi nahkeampia menemään sisään muihin vastakappaleisiin kuin omiinsa. Ja monessa pinnoitteessa on ollut aiemmasta käsittelystä johtuvia pykämiä. Silloin boori ei luista kunnolla tai ollenkaan.

Joo muovipinnoitettuja oli mun muistin mukaan kaikki. Selittäisikin sen boori erotuksen miksei käy ristiin.
Se yksi leveämpi boori ollut toisessa päässä, mutta toisen pään booritus ollut sama. Kävi siis mihin asentoon vain, tietenkin vähän nahkea joissaikin johtuen ilmeisesti tuosta pinnoitteesta?

Sinänsä hauska tuo viimeisin classic ysi, sitä kardaania oli painoteltu jo tehtaalta hirveällä kasalla painoja ja oli kierossa. Liekö Görän vähän kompensoinut banaaniputkea.
Sattuuhan noita, pienellä autonvalmistajalla. :2funny:

En sen enempää niitä sinällään pötköjä tutkinut, tälläiset huomiot vain rekisteröin.

Mutta hyvää juttua jos joku ettii tietoa kardaaneista.  :)
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2379
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Takapotkujen kardaaneista
« Vastaus #11 : 22.10.2017, 19:31:42 »
Sellanen kyssäri vielä että onkohan noissa 240:n kardaaneissa vuosimallin mukaan eroa? Nimittäin tänään saik 240:n ison kardaanin jonka pitäisi olla yhdistelmästä B230 + joku AW-tomaatti.

Tässä vain sattuu olemaan sen 100mm pidempi takapätkä, jolloinka tukilaakerikin on sen 100mm väärässä kohdassa.
Korissa ei ole kuitenkaan toisia kierteitä, mutta oisko uudemmissa sitten?

Niin ja mainittakoon että tuo tänään ostamani kardaani on muuten saman mittainen kuin tuo ysin entinen B230-M46 kardaani mutta lootan laippa vain on eri
« Viimeksi muokattu: 22.10.2017, 19:34:56 kirjoittanut Jambo »
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Takapotkujen kardaaneista
« Vastaus #12 : 22.10.2017, 19:52:19 »
Kaikissa 240:ssä sekä ainakin noin -71 ja uudemmissa 140:ssä kardaanintukipalkki on samassa kohdassa.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa MattiK

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 497
  • www.vrcf.fi
Vs: Takapotkujen kardaaneista
« Vastaus #13 : 22.10.2017, 20:06:19 »
Sen verran kiinnosti aihe,että kävin mittaamassa 200 sarjan kardaanin ja 900 sarjan kardaanin(ollut M46:n jatkeena),
pituus erot ja 200 sarjan kardaani on 100mm lyhyempi.
200sarjan kardaanin etuputkessa oleva kannatin laakeri tulee 900 sarjaisen takaputken eturistikon kohdalle.

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2379
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Takapotkujen kardaaneista
« Vastaus #14 : 22.10.2017, 21:16:13 »
Eli mulla siis olis sittenki joku ysisatkun takapätkä  ???

No oman pulmani ratkasin silleen että tohon etupätkään laippaa vaihtaessa jatkan sitä sopivasti ja takapätkästä otin 120mm pois. Tarkka mitta olikin tuo 120mm...
Liian helppoa oliskin ollut jos ois löytänyt suoraan sopivan takapätkän  :D

Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

 

Futurez  Kulkukoira