Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

740 GLT T5 607Whp. Maxxecun asennus

  • 100 Vastauksia
  • 39607 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Tuntsa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 139
  • www.vrcf.fi
740 GLT T5 607Whp. Maxxecun asennus
« : 18.12.2016, 23:50:01 »
Laitetaans hieman juttua omasta kesäkäyttiksestä, jonka piti alkuun tulla talviautoksi, mutta homma karkasi käsistä jo kuukausi oston jälkeen.

Eli viimekeväänä tuli eräs käyttiksenä toiminut turbo ysi myytyä uuden moottoripyörän tieltä ja sateisina päivinä, kun ajeli vuoden 87 fiestalla työmatkoja alkoi jo viikon jälkeen tulla volvoa ikävä.

Lähellä sattui olemaan myynnissä tämä vm90 740 16v automaatti (b234f & aw72), jota meninkin katsomaan ja pienen ihmettelyn jälkeen se lähtikin mukaan.




Perussiisti auto, mutta laittoahan siinä oli. Moottori söi öljyä todella paljon, viikossa sai litran lisätä. Koneen takaosassa oli öljyvuotoa ja
tuprutteli sinistä putkesta. Maalipinta naarmuinen ja joitakin klommoja korissa. Sisustaltaan ihmeen siisti, jos ei huomioida joitakin vekkejä ruuvien yms jäljiltä.


Autohan oli ostaessa vain yksillä vanteilla ja todetessani, ettei 15" virgot mahtuneet pyörimään edessä oli hyvä tekosyy ostaa 17" alut. Jotain piti saada nopeasti alle sillä verukkeella, että kiinatinaa ei tule. Pienen etsinnän jälkeen löytyi OZ Cygnus vanteet 17"x8 koossa. ET 35, joten 25mm lätyillä offsetiksi jäi 10.






Vajaan viikon kerkesi ajelemaan laikka-alustalla ja 50 profiilin renkailla, kun alkoi tekemään mieli saada autoa lähemmäs maata. Tilaukseen 185/35 rengastusta ja entisestä farkusta jäänyt ilma-alusta sujahti parissa illassa paikoilleen. Myöhemmin tuli myös alatukivarsiin laitettua droppipalat, kun alatukivarsi otti apurunkoon kiinni ja alapallon pultin pääty söi jarrulevyn takareunaa. Tällä muutoksella sai apurungon maahan kiinni.











Syksyllä auto meni talvisäilöön ja vakio tekniikka lähti keulalta irti. Auto on tekniikan puolesta säätöä vaille valmis, mutta siitä juttua seuraavassa viestissä. ;)

« Viimeksi muokattu: 27.08.2023, 19:12:22 kirjoittanut Tuntsa »

Poissa Eikka

  • Original Eikka
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 394
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 16v GLT Pussitettu ja ahdettu
« Vastaus #1 : 18.12.2016, 23:55:08 »
Nuo kolmiovanteet ovat kauhean näköiset. Autohan näyttää siistiltä. Vanteiksi jotain BBS pohjaista tai kopiota.
Minkä merkkiset nuo viisipuolaiset vanteet ovat? Hienot ovat.
« Viimeksi muokattu: 19.12.2016, 00:30:14 kirjoittanut Eikka »

Poissa Tuntsa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 139
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 16v GLT Pussitettu ja ahdettu
« Vastaus #2 : 19.12.2016, 00:39:02 »
Nuo kolmiovanteet ovat kauhean näköiset. Autohan näyttää siistiltä. Vanteiksi jotain BBS pohjaista tai kopiota.
Minkä merkkiset nuo viisipuolaiset vanteet ovat? Hienot ovat.
Artec pz turbo 2-osaset. Tulevat tosiaan ensi kesäksi alle.

Poissa Kenonit

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 986
  • Tornio
    • Flickr
Vs: 740 16v GLT Pussitettu ja ahdettu
« Vastaus #3 : 19.12.2016, 06:54:38 »
Kolme puolaa, kaikki kuolaa. Jollain tavalla nuo näyttävät helvetin hyvältä tässä :D
Nykyiset: Bmw E39 ///M5 -00, V70 D4 -15
Entiset: S60 D4 AWD -17, V50 1.6d -09S80 D5 -05, 855 t-5r -95, S80 D5 -05, 3x Bmw ///M5 sekä kasa volvon ja vagin romuja...

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: 740 16v GLT Pussitettu ja ahdettu
« Vastaus #4 : 19.12.2016, 07:37:11 »
Kiva että joku antaa näille rakkautta, mutta nuo vanteet ja varsinkin tollaset "renkaat" niillä :buck2:
No kun halvalla sai.

Poissa Tuntsa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 139
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 16v GLT Pussitettu ja ahdettu
« Vastaus #5 : 20.12.2016, 00:17:34 »

Tästä lähdettiin liikkeelle, kun kesä oli saatu päätökseen ja ajoon otettiin toinen 740. Kone veteli öljyä runsaita määriä ja tyhjäkäynnin tuntumassa yläkerta piti naputusta.

Paikallaan ollut kone oli alkuperäinen b234f, johon oli huoltokirjan mukaan tehty kansiremonttia ja jakopää ainakin muutamien vuosien sisään. Mittari tosin ei toimi, joten jakopää alkoi jo arvailujen perusteella olla riskirajoilla, vaikka hihnassa ei vielä ollutkaan halkeamia.



Naputuksellekin löytyi syy, kun purin vanhaa moottoria. Venakoppa ja jakohihna irti. Öljypumppua pyöräyttäessä kannen ja välikannen välistä tuli öljyt pihalle. Välikannen mutterit lähtikin sormin auki ja tämän takia ö-paine ei pysynyt hydrauli nostajille menevässä kanavassa. Välikannen oli joku tietysti tiivistänyt runsaalla määrällä tiivistesilikonia >:(


Koneeksi tuli ehkä hieman yllättävä setti. Fiksu olisi käyttänyt vakio perusmoottoria, mutta itse laitoin 8v lohkon, jonka takia paljon meni uusiksi.

Aihioksi pukkiin löytyi omasta hyllystä b230fb vaparilohko:

Pientä putsailua ja värit niskaan:



Käytetyt b230ft männät, joihin venttiilitaskut.


Laipat paikalleen ja ahdin jotenkin kohdilleen. Lattarauta väliin ja sehän osui oikealle kohdalle :)



H-profiilit koneeseen. Männänrenkaat, laakerit ja tiivisteet tietysti uutta.


Kanteen uudet venttiilivarrenkumit. Vanhat oli muutama vuosi sitten joku vaihtanut, yksikään ei ollut enää kiini.

Ja tasopinta suoraksi:

Jakopää opelin 147 hampaisella hihnalla ja golffin kiristäjällä kasaan:

Ahtimelle öljynpaine:

Paluu oli jälkiviisautena huono idea tehdä 22mm huonekaluputkesta. Sen kokoisella sisähalkasijalla olevat öljyä kestävät kumiletkut aika kivenalla. Nyt öljynpaluussa 22mm halkaisijalla olevaa jäähdytysnesteletkua, mutta sen kestävyys pidemmän päälle vähän epäilyttää :idiot2:


8v huohotuspönttö ei 16v kannen kanssa mahtunut. Kymppikoneen huohotin olisi luultavasti mennyt, mutta kun ei sellaista nopasti mistään löytänyt niin päätin modata vakiota vähän. Päällä oleva lähtö muovihitsattu umpeen ja siirretty takareunaan uusi.

Apurungosta rälläköimällä 16v koneen korvakkeet irti ja 8v korvat tilalle IKH tukikumeilla. Kokemusta toimivuudesta ei ole, mutta vaikutti jäykille.

Ja konetta takasin paikalleen. Kyllä, sinne se meni aw72 kanssa. Ajetaan se hajalle niin on hyvä syy laittaa manuaali tilalle. :D
Laatikkoon tuli vaihdettua öljyt ja tehtyä shift kit samalla.

Hieman haastava paketti yksin nostettavaksi, mutta sinnehän se meni:



Seuraavassa viestissä sitten taas lisää...

Poissa Eikka

  • Original Eikka
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 394
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 16v GLT Pussitettu ja ahdettu
« Vastaus #6 : 20.12.2016, 01:14:58 »
Tämähän näyttää hyvältä mutta miksi olette jatkaneet pakosarjaa lisäputkina erillisinä pätkinä? Jos haluaa mahdollisimman hyvän pakosarjan niin mahdollisimman vähän hitsauksia. Joka tapauksessa näyttää että homma on hallussa. Hyvä.
« Viimeksi muokattu: 20.12.2016, 01:26:25 kirjoittanut Eikka »

Poissa Tuntsa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 139
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 16v GLT Pussitettu ja ahdettu
« Vastaus #7 : 20.12.2016, 11:33:36 »
Loppu suora putki kesken, joten nelosen putki tosiaan hieman tökerön näköinen, mutta ajaneen asiansa.

Poissa bolinder

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1470
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 16v GLT Pussitettu ja ahdettu
« Vastaus #8 : 20.12.2016, 18:08:22 »
Lainaus
Sen kokoisella sisähalkasijalla olevat öljyä kestävät kumiletkut aika kivenalla
Eikö löydy teflooni, jos tekis kierteellä ton lohkonipan ja siitä jatkais pätkän tefloonilla mihin puristaa päädyt.

Jääkö toi suodatin tuohon? Aika ikävä vaihtaa varsinkin jos tulee tehostaja eteen vielä( niin mulla on  :-[)

Tämähän vois madaltaa  :pomo:
« Viimeksi muokattu: 20.12.2016, 18:10:17 kirjoittanut bolinder »

Poissa Maxxxed

  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6136
  • Tjuurboooo
    • Teemu Lehtisaari Photography
Vs: 740 16v GLT Pussitettu ja ahdettu
« Vastaus #9 : 20.12.2016, 18:52:55 »
Tyylikkäästi asiallisen erilainen projekti, vois jopa seurata. :)
Volvo S40 T4 1997 (Kilpuri)
Bmw F25 LCi 20d xDrive M-Sport 2015 (Käyttis)

Poissa Tuntsa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 139
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 16v GLT Pussitettu ja ahdettu
« Vastaus #10 : 20.12.2016, 23:50:13 »
Eikö löydy teflooni, jos tekis kierteellä ton lohkonipan ja siitä jatkais pätkän tefloonilla mihin puristaa päädyt.

Jääkö toi suodatin tuohon? Aika ikävä vaihtaa varsinkin jos tulee tehostaja eteen vielä( niin mulla on  :-[)

Tämähän vois madaltaa  :pomo:
Öljynpaluu hommaa pitänee vielä miettiä. Suodatin jäi tohon. Moottoripukissa se oli helppo asentaa, harkitaan siirtojalkaa sitten, kun saa ekan kerran rystyset verille :idiot2:

Imusarja maalattu. Kaasuläpäksi tuli 850 t5 volvon vakio uudella tps anturilla. Imusarjaan kierre imuilmanlämpöanturille samalla. Kuvassa megan johtosarjan teko aluillaan:


Kiinasta keruutankki, johon tuli bilteman 044 kopio pumppu.


Pakosarjan sai autoon kiinni, joten hukkaportti löysi lopullisen paikkansa:


Startille ja laturille kunnon johdot:



Pari iltaa näpräilyä ja megan johtosarja valmis:


Megalle omat sulakkeet hanskalokeron takana. Kuvassa ei vielä johtoja sen kummemmin niputettu:



Välijäähylle kiinitys tehtynä ja ahtoputkien mallailua:



Ahtoputkiklemmari ja pätkä lattarautaa:

Ja tuosta:



En nähnyt tarpeelliseksi laittaa jakopäänmuoveja ja ne tuskin olisi suoraan mennykkään, joten joutui tekemään ennakon säätömerkin 10eykk. Oli yksi 8v lohko irrallaan, joten siihen vakio romut kiinni ja soveltamaan:



Pakoputki 3" alusta loppuun yhdellä läpivirtaavalla vaimentimella. Akselin alitus johtuen auton mataluudesta. Pusseilla kiinnitys molemmista päistä, jonka takia ulosjousto ei ole kovin suuri takaakselilla.



Nykytilanne:




Osalistaa:
-B230 STD lohko ilman öljysumuja
-B230FT männät venataskuilla
-H-profiilit
-16v koskematon kansi
-B230FT suurteho öljypumppu
-Holset hx40 Super #14
-1000cc sumut
-MS2 v3

« Viimeksi muokattu: 20.12.2016, 23:52:23 kirjoittanut Tuntsa »

Poissa Eikka

  • Original Eikka
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 394
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 16v GLT Pussitettu ja ahdettu
« Vastaus #11 : 21.12.2016, 00:04:44 »
Volvon F89 kuorma-autosta saat hyvän metalliputken öljynpaluuseen. On mitoiltaan tosi lähelle oikeaa. Vai olikohan se Pentan meridieselistä. Ei jaksa muistaa kaikkea mutta käy Volvon raskaansarjan varaosatiskillä niin selviää. Öljyntulon ylälaipan turbolle saat kanssa hyvän kanssa raskaalta puolelta Volvolta.
Hups mutta ei sulla ole kierteitä tuolla turbon öljynmenossa. Saahan ne toki tehtyä.
Tosi hienon siitä saisi siten.
« Viimeksi muokattu: 21.12.2016, 00:09:13 kirjoittanut Eikka »

Poissa P11S1

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1446
Vs: 740 16v GLT Pussitettu ja ahdettu
« Vastaus #12 : 21.12.2016, 00:06:10 »
Asiallisen näköistä tekemistä, ei muuta!  S* O0
744turbo ic++ -90 / 764turbo jenkki -85 / 945GL -95 / V70 2.5 20v -99 / Hilux LN110 -89
Purussa 700/900 volvoja

Poissa Merlin

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1407
  • Pessimisti ei pety ja positiivisuus on perseestä.
Vs: 740 16v GLT Pussitettu ja ahdettu
« Vastaus #13 : 21.12.2016, 00:24:51 »
Hieno auto. Jääkö akku alkuperäiselle paikalleen? :)

Poissa Eikka

  • Original Eikka
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 394
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 16v GLT Pussitettu ja ahdettu
« Vastaus #14 : 21.12.2016, 00:35:10 »
Ahtoputkiklemmari ja pätkä lattarautaa:


Tuplapanta ahtoputkikiristimet ei menisi hukkaan tässäkään projektissa.
Esim täältä.
http://www.kerko.fi/yleis/esite1.html
Tai täältä.
http://www.originator.fi/

 

Autoracing  KL-varaosat