Ateho  Elekma

940: B230FT/FK: Matalapaineturbon tehojen nosto

  • 0 Vastauksia
  • 42557 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7967
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Lainaus käyttäjältä: Hanski940
Vakiot ahtopaineet:
- B230FK @ n. 0,3 bar
- B230FT @ n. 0,5 bar

Tässä oma resepti:

1. Asenna asteikollinen ahtopainemittari

2. Nosta ahtopainetta jousikuulatoimisella rajapaineventtilillä, esim Dave's device tai TurboSmart BoostTee, hinta 40-60 EUR
   - vakiolastulla turvallisesti ahtopaineen voit nostaa 0,6bariin ja 98E-bensalla

3. Avaa ilmanputsarin valetut reiät kotelon pohjasta.

4. Vaihda muovipäätyinen originaali välijäähdytin alumiiniseen kiina-cooleriin.

5. Hommaa lastu ja nosta painetta lisää (0,9 - 1,0bar):
   - Selvitä ECU:n valmistenumero purkamalla ECU irti, sijaitsee apukuskin jalkatilassa A-tolpan juuressa, muovin alla, peltirasia pannalla kiinni. Kyljessä lukee esim. BOSCH 0 280 000 984
   - Tilaa Viking Ecomax-lastu suoraan Göranilta Ruotsista. www.vikingchip.com Kirjoita mailia Göranille: goran@vikingchip.com osaa hyvin englantia.
   - Maksu onnistuu helposti kansainvälisellä tilisiirrolla, Göran antaa tiedot kuinka maksat, esim IBAN-numeron, viitteet jne.
   - Lastun hinta oli 160 EUR postikuluineen ja se tuli muutamassa päivässä postilaatikkoon. Hyvä ja asiallinen palvelu. Halvempi kuin suomalaisista puljuista, jotka kumminkin tilaavat Göranilta saman tuotteen.  ;) Säästät noin 50 EUR heti.
   - Lastun vaihdat helposti itse, ei tarvitse juotella. Piiri on kiinni kannassa, josta sen saat irti nostamalla. Lastun mukana tulee hyvät ohjeet.

Nämä ovat omia kokemuksia pienestä virittelystä, mutta näillä pääsee ihan hyvään alkuun pienillä kustannuksilla.

Varmasti jotkut ovat vääntäneet enemmänkin painetta ylös näillä vehkeillä, mutta itse olen pysynyt näissä ilmoittamissani rajoissa ja ongelmia ei ole ollut.

Lainaus käyttäjältä: rkr
Kommentteja:

2. Vakiolastulla voi nostaa tuonne 0.7-0.8 bar tuntumaan ennenkuin nakutus iskee.

4. Orkkis cooleri antautuu vasta kun mennään yli 1 bar paineilla. Sitä voi myös auttaa vetämällä pannan sen ympärille jolloin päädyt eivät pääse irtoamaan. Yhtä tehokas se ei tietenkään ole kuin alucooleri.

5. Lastun sijaan voit laittaa myös 370cc suuttimet. LH2.4 ymmärtää vielä nuo vakio AMM:llä. 6 käytettyä suutinta maksoi 50 eur joka on aika paljon lastua halvempi ratkaisu. Mahdollistavat myös isomman ahtimen käytön ja enemmän ahtoja.

Tuossa meikäläisen versio aiheesta:

Steg 1 - 98ia tankkiin, ahtopainemittari + rajapainevena ja ahdot 0.8 bar. Tekee luokkaa 180 -190 heppaa. Tässä vaiheessa on myös syytä avata ne alareiät ilmanputsarikotelosta mikäli ne on tulpattu tai valettu umpeen.

Steg 2 - lastu peliin ja ahtoja baarin verran. Antaa siinä 200 tai jopa 205 kaakkia joidenkin lastuvalmistajien mukaan.

Steg 3 - 3" hormilla päästään tuonne ~220 hp tuntumaan.

Steg 4 - isompi hyrrä (esim 15G) ja isommat suuttimet (370cc) sekä 1.3 bar ahtoja. Noilla pitäisi irrota ~250 kaakkia, mahdollisesti jopa hiukan enemmän.

Steg 5 - vielä isompi hyrrä (18T, 19T), vielä isommat suuttimet (480cc tai enempi) ja isompi AMM sekä ahtoja niin paljon kuin kestää. Aletaan olemaan siinä 300hp tuntumassa.

Tähän sitten lisukkeena parempi nokka (esim. A, V, enem V15), alucooleri ja portattu 531 kansi sopivaksi katsotussa stegissä niin ollaan loppupelissä 350 hevosen päällä. Ohjelmoitava ruisku alkaa myös olemaan paikallaan ainakin viimeisessä pykälässä.


 

Proturbo  Autodiagnoosi