Samppasport  Futurez

Savukone S70 2.5D -99

  • 7 Vastauksia
  • 3020 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Masuli

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1184
    • Flickr!
Savukone S70 2.5D -99
« : 11.02.2020, 08:48:44 »
Muutama viikko sitten tuli ostettua "näkemättä" moinen S70, kun mukamas niin halvalla sai. Tutulta tuo tuli, joten jonkin näköinen käsitys oli auton kunnosta. Tuli tällä alkuun muutama päivä ajeltua ja kaikinpuolin vaikutti toimivalta peliltä, mitä nyt hieman vaati siistimistä ja huoltoa. Leimaa tässä on maaliskuun puolivälin tienoille. Alunperinhän tämä tuli varaosa-autoksi emännän seiskakymppiä silmällä pitäen, mutta nyt tämä on toimittanut käyttiksen virkaa johtuen kuun ja tähtien asennosta ja kilometrejäkin on kertynyt reilu tonni jo. Toki onhan tämä jo varaosa-auton määritelmän täyttänyt: otin ratin vierestä peitelevyn emännän autoon ja sieltä ylimääräiseksi jääneen katkaisijalla varustetun tähän  :D

Tekniikkahan tässä on siis D5252T ja manuaali, ajettu reilu 441tkm. Varusteita on automaatti-ilmastointi, sähkölasit ja -peilit. Valitettavasti vakkari tästä puuttuu, käynyt kyllä mielessä josko moisen lisäys onnistuisi kohtuu työllä ja asiaa on tullut hyvin vähän jo googletettua.


Auto juuri tuotu tallille

Aeromotorsilta oli tarvetta tilata osia, niin samalla tilasin tähän suodattimet (öljy, polttoaine ja ilma). Ensimmäisenä tuli ryöstettyä Pioneerin soitin 960:stä, sen kun ei ole muutenkaan tarkoitus sinne jäädä. Seuraavaksi tuli tehtyä se, mikä edellisen TDI:n kanssa jäi harmittamaan eli marssin elektroniikkaliikkeeseen ja hain palikat evryä varten. Evryn asennuksen yhteydessä asentelin 960:n vanhan ahtopainemittarin kojetauluun a-pilarin viereen sekä vaihtelin rikkinäiset kilvenvalot käsivarastosta löytyneisiin kiinanledeihin. Muutaman sisävalonkin muutin ledeiksi, kun moisia oli hyllyssä. Tilasin vielä repullisen lisää ledejä, jotta saa sisältä kaikki vaihdettua.


Evry tuli kasattua tuollaiseen "jakorasiaan", jotta saa siistin asennuksen aikaiseksi. Soitin pitää vielä laittaa kunnolla paikalleen

Aeromotorsin paketti saapui ja lauantaina illalla kävin tallilla suorittamassa huoltotoimenpiteet. Suurin työmaa oli polttoainesuodattimen kanssa, joka oli hieman piukassa. Muutaman kirosanan säestykselläkin sekin lähti pois. Luultavasti kyseistä suodatinta ei ole hetkeen vaihdettu, sillä paikallaan oli Volvon orkkis suodatin. Öljyt olivat myös aivan pikimustat, joten seuraava vaihto tulee suoritettua varmaan vähän aikaisemmin kuin pitäisi.

Sisällä haisi tupakka suht vahvasti, joten pesin sisutan suht perusteellisesti: imurointi, mattojen pesu painepesurilla, penkkien pesu tekstiilipesurilla, pinnat läpi APC:n ja harjan kera, lasien pesu ja viimeisenä käytin Bilteman ilmastointijärjestelmän puhdistusta. Lähti hajut veks ja yleisilme koheni huomattavasti. Tekstiilipesurista löytyi melkolailla likaista vettä sammiota tyhjentäessä  :D




Näppärästi sai penkin kuviot esiin tekstiilipesurilla






Pahin kosmeettinen virhe löytyy hantin takakulmasta

Nyt olisi tarkoitus ajella ja korjata tarvittavat sekä leimata. Jakopään vaihto olisi edellisen omistajan mukaan ajankohtainen, mutta huoltokirjasta löytyi merkintä jakopäästä kahden vuoden ja reilu 40tkm takaa. Pitänee tuo tsekata ja ainakin pumpun hihna vaihtaa. Etupyörän laakeri on kuulemma vaihtokunnossa, mutta ei tuo ainakaan minkäänlaista meteliä pidä  ??? Käsijarrua pitää hieman säätää yms. pientä, ei kuitenkaan äkkiseltään mitään isoa tuntuisi leimalle olevan. Tuota takakulmaa tekisi mieli myös koittaa korjata, katsotaan miten aika ja rahkeet riitää. Olevinaan muidenkin autojen kanssa tekemistä  :D
Mut sukellus on in, ei sen tarvii edes näyttää hyvältä
Volvo 965 "T6" RE85
http://masitech.ddns.net

Poissa Masuli

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1184
    • Flickr!
Vs: Savukone S70 2.5D -99
« Vastaus #1 : 10.03.2020, 09:27:16 »
Tällä hetkellä reilu 443tkm mittarissa, vajaa 3tkm ajettu pienten vastoinkäymisten kera. Ihmettelin korkeaa polttoaineen kulutusta, ~8,7l/100km. D5 vienyt samoilla ajoilla kuitenkin sen pari litraa vähemmän. Syyllinen löytyi vahingossa, kun nostin auton etupään ylös ja aloin tutkimaan mahdollisesti rikkinäistä pyöränlaakeria josta mulle oli mainittu. Pyöränlaakeri vaikuttaisi olevan ehjä, mutta molemmat etujarrut jumitti pahasti. Männät oli melkolailla parhaat päivänsä nähneet, satulat kuitenkin äkkivilkasulla ok kuntoset. Ensihätään herkistelin jarruja ja kulutus tuntui laskevan jo reippaasti ja liikkuminenkin tuntui kevyemmältä. Ostoslistalle siis jarrusatuloiden korjaussarjat.

Jokunen päivä tämän jälkeen päätti laturi antautua matkalla tallille. Poikkesin Biltemaan matkalla, eikä auto startannut pihasta. Ei muuta kuin yksin työntämään tuota malmikasaa käyntiin  :D Tallilta vara-akku konttiin, nopea kauppareissu ja takasin tallille tullessa melkoinen käry laturista. Seuraavana päivänä otin laturin atomeiksi ja yhden ylimääräisen laturin itseltä käsivarastosta kokeillakseni, että josko niistä saisi kasattua yhden toimivan. Laturi tähän oli joskus jo uusittu, koska perästä löytyi tarra "remanufactured". Hihnapyörän puoleinen laakeri oli antautunut ja tämän takia staattori oli ottanut itseensä. Tilasin nyt ensihätään Aeromotorsilta uuden AS-PL merkkisen laturin sekä Autofren Seinsan korjaussarjat etusatuloihin.

Pakettia odotellessa nappasin satulat veks, osiksi ja sitruunahappoon lillumaan. Pari päivää hapossa, välillä harjaten ja huuhdellen. Lopuksi huuhtelin, harjasin porakoneella teräsharjalaikan kanssa läpi, pesin perusteellisesti harjan ja liukkarin kanssa, reilu huuhtelu ja kuivatus grillissä. Näiden jälkeen suojaus ja sudilla pintaan Würthin Rost Stop pohjamaali. Päälle suhautin normaalin mustan kilikalin. Liukutapit kiillotin pylväskoneessa karhunkielellä. Tiistaina tilasin paketin ja perjantaina kävin noutamassa. Samalla vauhdilla meni uusi laturi paikalleen, seuraavana aamuna kävin kasaamassa satulat, asentamassa paikalle sekä ilmaamassa kauniimman osapuolen kanssa  S*











Kasasin jarrut vanhojen levyjen ja palojen kanssa, kun kaikissa näytti olevan pintaa suht reilusti. Ilmauksen jälkeen testilenkiltä tullessa ihmettelin, kun haisi nafta niin pirusti. Onneksi vika ei ollut iso, ilmeisesti koneen päällysmuovia takaisin asentaessa olin raapaisset suuttimelta pumpulle menevää letkua ja se oli nipan juuresta haljennut. Letku veks, pikkusen pois ja takaisin paikalleen niin loppui naftan vuotaminen. Seuraavaksi säätää käsijarru, tsekata takajarrujen kunto ja mahdollisesti poiketa leimalla. Hihnat tähän voisi ehkä varuiksi uusia, ainakin moniurahihnan ohjainrulla alkoi olemaan vaihtokunnossa.
Mut sukellus on in, ei sen tarvii edes näyttää hyvältä
Volvo 965 "T6" RE85
http://masitech.ddns.net

Poissa Masuli

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1184
    • Flickr!
Vs: Savukone S70 2.5D -99
« Vastaus #2 : 18.04.2020, 10:17:33 »
Poikkesin kuukausi takaperin leimalla, lyhyen vikalistan kanssa sain lähteä kotiin: hylky molemmista alapallonivelistä, hantin puolella ulompi raidetangonpää väljä sekä takajarrujen voimaero liian suuri. Huomautus vielä öljyvuodosta ja väärän värisistä kylkivilkun polttimoista. Tilaus Aeromotorsille vetämään, viikko odottelua ja paketti tuli ovelle. Ensimmäisenä huomasin, että tilasin epähuomiossa väärät alatukivarret  :facepalm: Onneksi nämä pystyy palauttamaan, tilalle hain ensihätään Biltemasta oikean malliset. Jää nähtäväksi, miten kestävät nuo ovat.

Ensimmäisenä tutkin takajarruja. Tilasin näihinkin täydelliset korjaussarjat, ajatuksen tehdä sama kuin etusatuloille. Aikani koitin saada jarruputki irti satulasta ja totesin, että ei onnistu ilman putken katkaisua. Jätin hommat sikseen ja siirryin korjaamaan toistaiseksi muita listalla olleita juttuja. Aloitin tukivarren vaihdot kuskin puolelta ja jouduinkin purkamaan alatukivarren navan kanssa pois. Oli tuo alapallon "pannan" pultti hitsannut sen verran pahasti kiinni, ettei sitä saanut pois kuin rälläköimällä ylimääräiset pois, poralla reikä läpi jonka jälkeen lähti jo hellästi naputtamalla pois. Uusi tukivarsi paikalleen, toteamus, että toinen puoli tehdään huomenna, romut kasaan ja auto ulos tallista useemman tunnin ruuvaamisen jälkeen puolenyön aikaan. Olin jo henkisesti valmistautunut samanlaiseen operaatioon hantin puolella, mutta kaikki pultit aukesivat nätisti ilman isompia toimenpiteitä joten tuon vaihto onnistuikin huomattavasti nopeammin. Samalla vauhdilla vaihdoin molemmille puolille ulommat raidetangonpäät.

Näiden jälkeen jäljellä oli enää takajarrut. Muistin katsurin maininneen jotain mahdollisesti jumittavista jarrupaloista ja ajattelin kokeeksi purkaa kuskin puolelta palat pois. Joskus muistan katsoneeni videon, jossa tapit lähtevät nätisti naputtelemalla sekä palat käsin pois. Aikani lämmiteltyä ja öljyllä läträttyäni sain naputeltua tapit pois, jarrupalatkin lähti nätisti rengasraudalla vääntäen ja vasaralla naputtaen. Ensimmäisenä tsekkasin, että männät liikkuu ja totesin niiltä osin satuloiden olevan kunnossa. Kokeilin uusia paloja paikalleen, eivätkä nuo mitenkään päin sopineet. Harjasin ja hioin satulasta kohtaa johon palat vastaavat niin kauan, että palat liukuvat paikalleen käsin. Tämän jälkeen jarrut kasaan ja sama toiselle puolelle. Ero oli selkeä jarruttaessa tämän jälkeen.



Keskiviikkona kävin konttorilla uudemman kerran ja tällä kertaa hyväksytysti. Huomautus jäi vielä tihkuvasta ohjaustehostimen putkesta, jota en ehtinyt sen kummemmin tutkia. Ennen tukivarsien tilaamista tsekkasin onko tässä vaihdettava alapallonivel ja samalla nakkasin toistaiseksi S80:n Tritonit tähän alle. Lueskelin TDI viritystopickin aikani kuluksi läpi josta rohkaistuneena kytkin ahtomodin toimintaan ja säätelin ahdot 1,5barin paikkeille sekä syötöt tämän mukaan. Mukavasti tuli lisää vetoa. Suunnitelmissa olisi mahdollisesti budjettivirityksenä vielä rakentaa uusi 3" putki alusta loppuun yhdellä läpivirtaavalla vaimentimella sekä putsata imusarja mahdollisesta töhnästä. Tämä nyt ajaa käyttiksen virkaa siihen asti, kunnes jaksan ropeltaa S80:n kuntoon.

Mut sukellus on in, ei sen tarvii edes näyttää hyvältä
Volvo 965 "T6" RE85
http://masitech.ddns.net

Poissa Masuli

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1184
    • Flickr!
Vs: Savukone S70 2.5D -99
« Vastaus #3 : 19.05.2020, 09:55:19 »
Edelleen toimittaa hyvin tilapäiskäyttiksen virkaa. Kuutisen tonnia nyt tullut mittariin kilometrejä, öljyt melkein pitäisi vaihtaa ja napata lisävalo pois keulilta. Evryyn saapui uudet potikat, josko nyt sais säätöalueen hivenen mukavammaks. Pitää asentaa, mikäli S80 ropailulta kerkeää. Pumpun ajoitus pitänee jossain vaiheessa käydä kaverin tallilla tsekkaamassa, tuntuu vievän ainetta vielä hiukan liikaa. Urbaanien legendojen mukaan tämän pitäisi olla vähäkulutteisempi kuin D5?  :idiot2:

Muutaman kuvan kävin pesun jälkeen nappaamassa muuallakin kuin tallin pihassa.







Hyvin on toiminut hintaisekseen. Mikäli tässä olisi vakkari, saattaisi tämä jäädä toimittamaan käyttiksen virkaa ja S80:n saisi tuupata eteenpäin. Toisaalta, kasikympin myyminen on suht hankalaa niin ajetaan se mieluummin loppuun.
Mut sukellus on in, ei sen tarvii edes näyttää hyvältä
Volvo 965 "T6" RE85
http://masitech.ddns.net

Poissa nmmake

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 143
Vs: Savukone S70 2.5D -99
« Vastaus #4 : 19.05.2020, 10:48:43 »
Ihan loistavia käyttöautoja nämä ovat. Sulla taitaa olla MSA15.8?

Tässä omaa tarinointia MSA15.7 -ohjaimelliseen, kun asensin vakkarin ja ajotietokoneen:

LINKKI

Ei tuon takia kannata autoa ajamatta jättää ;)
Nykyinen: V70 TDI AT vm.1997

Entisiä:Corolla, S204 220cdi, S80 TDI, W124, 240 B230F, 240 B200K, Jetta.

Paikalla TJA

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1041
  • www.vrcf.fi
Vs: Savukone S70 2.5D -99
« Vastaus #5 : 19.05.2020, 11:27:00 »
Oon vähän kade noista Tritoneista  S*

Poissa Masuli

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1184
    • Flickr!
Vs: Savukone S70 2.5D -99
« Vastaus #6 : 21.05.2020, 07:56:24 »
Ihan loistavia käyttöautoja nämä ovat. Sulla taitaa olla MSA15.8?

Tässä omaa tarinointia MSA15.7 -ohjaimelliseen, kun asensin vakkarin ja ajotietokoneen:

LINKKI

Ei tuon takia kannata autoa ajamatta jättää ;)
Kiitos vinkistä, lueskelinkin jo tuota  :) Ja kyllä, tässä on uudempi MSA15.8 ohjaus, pitänee perehtyä vielä tarkemmin noiden em. asioiden lisäämiseen. Nostaisivat kyllä matkustusmukavuutta huomattavasti. Ei kannattaisikaan, mutta pihassa makaa myös toinenkin "iso" diesel joten jomman kumman on lähdettävä. Jos päätän tästä luopua, niin tässähän on varsin hyvä matkaraketti vielä jollekin vuosiksi eteenpäin.



Oon vähän kade noista Tritoneista  S*
Noi on ainakin omaan silmään yhdet hienoimmista, ellei jopa hienoimmat Volvon OE-vanteet. Kehillä saisi toki olla tuuma enempi leveyttä, mutta menee käyttiksessä varsin hyvin noinkin. Harmi kun ei ole tähän hätään tiputtaa kuvaa molemmista meidän perheen käyttiksistä kesävanteilla  ;D
Mut sukellus on in, ei sen tarvii edes näyttää hyvältä
Volvo 965 "T6" RE85
http://masitech.ddns.net

Poissa Masuli

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1184
    • Flickr!
Vs: Savukone S70 2.5D -99
« Vastaus #7 : 02.08.2020, 11:29:42 »
Pyöräyttelin tähän viime torstaina omille 16" vanteille kesäpyörät ja reilu tuntia myöhemmin uusi omistaja huristeli tällä kohti auringonlaskua. Semmonen kämmi tuli huomattua juuri ennen myyntiä, että olin asentanu ulommat raidetangonpäät väärille puolille jonka seurauksena nuo pääsivät hinkkaamaan vanteeseen ratti linkussa  :facepalm:



Tämän voinee siis lukottaa  :)
Mut sukellus on in, ei sen tarvii edes näyttää hyvältä
Volvo 965 "T6" RE85
http://masitech.ddns.net

 

KL-varaosat  Race.fi