Kulkukoira  Proturbo

Volvo 854 T-5R -95 "Immortal"

  • 177 Vastauksia
  • 61989 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa NordicR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 744
    • äRRä
Vs: Volvo 854 T-5R -95 "Immortal" H-profilia + nokkia asenneltu
« Vastaus #105 : 02.04.2015, 20:41:52 »
No helkkari  :D kylmiltään juu laitoin ju osu silmään kl-varaosien hyllyssä... Saa nähdä pysyykö
EX 740 x 3, S80, 960           
854 T-5R "immortal"
V70 D5 6v-man. Classic

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Pusyykö....vai voikin olla ettei lähde irti. Anyway hyvältä näyttää.

Poissa NordicR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 744
    • äRRä
Tervehdys hemulit ja hermannit !

Juttelin acs:ssä car-repin edustajan kanssa ja sanoi, että "samaa kamaa" kaikki dipit rakenteeltaan. Pohjaväri olisi vähentänyt varmasti kerrosten tarvetta  ja pinnasta oisi tullut tasaisempi  ::) Tuli testattua Turtle waxin super liuottimella kemikaalinkestävyyttä... Ei kestä  :D

Dippi tosiaan kärsi pieniä vaurioita liuottimesta, mutta liuotinpesun ansiosta uusi vahapinta on todella näyttävä  8) Kuvia pitäisi mennä ottamaan perjantaina, acs- reissulla tuli jokunen gänä-otos... Toukokuun alussa olisi tarkoitus hakea työkonemaalia kultaisen sävysenä kunnon suuttimella paukkupulloon sekoitettuna ja maalata vanteet ihan kunnon pohjatöitten jälkeen.

Auto käy tällä hetkellä aika rajusti rikkaalla tyhjäkäynnillä ja matka-ajossa, johtuen sinisistä suuttimista. Kulutus noussut matka-ajossa 8 --> 11l  :buck2:  Tähän, ja tehonmittaukseen / säätöön, löytyi ratkaisu Hesteciltä Valkeakoskelta. Keskiviikko 29.4. varattu kokonaan ärrälle  :P

Alla vielä acs- reissulta kuvasaastetta






EX 740 x 3, S80, 960           
854 T-5R "immortal"
V70 D5 6v-man. Classic

Poissa Wortex

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Rupee oleen noi siniset suuttimet aika limitillä.
S60 T5

Poissa NordicR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 744
    • äRRä
Rupee oleen noi siniset suuttimet aika limitillä.
Laskennallisesti 364hp asti pitäis riittää, voi toki olla rajottava tekijä penkissä. Tässä mennää virittämisen suhteen ihan väärässä järjestyksessä, kun valitsin ton 19T:n ahtimeks ettei tarttis alakertaan koskea ja nyt siellä sitten kummiskin on h-profiilit  :buck2: Aika rajoilla ollaan varmaan tuossa 350hp paikkeilla, jos haluaa ettei ahdin pöhise ihan äärirajoilla.

Tavotellaan nyt jotain 320-350hp, koska käyttöautosta kummiskin kyse  :) Jos pääsisi kulutuksessa edes lähelle JoonasH:n rapiaa 8 litraa nykysen 12 litran sijaan niin oon myös tyytyväinen  ELK

EX 740 x 3, S80, 960           
854 T-5R "immortal"
V70 D5 6v-man. Classic

Poissa Wortex

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Laskennallisesti 364hp asti pitäis riittää, voi toki olla rajottava tekijä penkissä. Tässä mennää virittämisen suhteen ihan väärässä järjestyksessä, kun valitsin ton 19T:n ahtimeks ettei tarttis alakertaan koskea ja nyt siellä sitten kummiskin on h-profiilit  :buck2: Aika rajoilla ollaan varmaan tuossa 350hp paikkeilla, jos haluaa ettei ahdin pöhise ihan äärirajoilla.

Tavotellaan nyt jotain 320-350hp, koska käyttöautosta kummiskin kyse  :) Jos pääsisi kulutuksessa edes lähelle JoonasH:n rapiaa 8 litraa nykysen 12 litran sijaan niin oon myös tyytyväinen  ELK
Juu laskennallisestihan ne riittää, mut rupee oleen suuttimet sen verta leväällään, et sumu on mitä on. Mut mielen kiinnolla vartoilen mitä irtoo, 310-320 oma veikkaus.
S60 T5

Poissa NordicR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 744
    • äRRä
Juu laskennallisestihan ne riittää, mut rupee oleen suuttimet sen verta leväällään, et sumu on mitä on. Mut mielen kiinnolla vartoilen mitä irtoo, 310-320 oma veikkaus.
Foorumilla nimimerkki Anfi on penkittänyt Geltuaisestaan 351hp/547Nm sinisillä suuttimilla  ;) Toki löytyy muistaakseni portattua kantta ja japanin pakosarjaa ainakin oman kokoonpanon lisäksi. Lisäksi penkkien välillä on aina vähän eroa  ::)

Voi olla tyhmä kysymys, mutta miten suuttimien aukioloaika sumuun vaikuttaa ? Mikäli bensanpaine ei romahda, niin ihan identtistä sumua suuttimet tuottaa ainakin maalaisjärjellä ajateltuna. Enkä ihan usko siihen, että se minimaalisen lyhyt hetki, jonka isommilla suuttimilla / lyhyemmällä ruiskutusajalla saavutettaisiin, vaikuttaisi bensa-ilma seoksen muodostukseen kovin radikaalisti  :idiot2:
EX 740 x 3, S80, 960           
854 T-5R "immortal"
V70 D5 6v-man. Classic

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7971
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Jos pääsisi kulutuksessa edes lähelle JoonasH:n rapiaa 8 litraa nykysen 12 litran sijaan niin oon myös tyytyväinen  ELK

Joonas on sellanen papukeppi, jonka jalat ei varmaan edes ylety painamaan kaasua pohjaan, niin eihän sitä ainettakaan voi kulua.

Poissa Wortex

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Foorumilla nimimerkki Anfi on penkittänyt Geltuaisestaan 351hp/547Nm sinisillä suuttimilla  ;) Toki löytyy muistaakseni portattua kantta ja japanin pakosarjaa ainakin oman kokoonpanon lisäksi. Lisäksi penkkien välillä on aina vähän eroa  ::)

Voi olla tyhmä kysymys, mutta miten suuttimien aukioloaika sumuun vaikuttaa ? Mikäli bensanpaine ei romahda, niin ihan identtistä sumua suuttimet tuottaa ainakin maalaisjärjellä ajateltuna. Enkä ihan usko siihen, että se minimaalisen lyhyt hetki, jonka isommilla suuttimilla / lyhyemmällä ruiskutusajalla saavutettaisiin, vaikuttaisi bensa-ilma seoksen muodostukseen kovin radikaalisti  :idiot2:
Youtubessa on hyvä esimerkki video jossa verrataan suuttimen ollessa 70% vs 99% auki jossa tuon eron huomaa. En löytänyt nyt tähän hätään sitä.
S60 T5

Poissa NordicR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 744
    • äRRä
Joonas on sellanen papukeppi, jonka jalat ei varmaan edes ylety painamaan kaasua pohjaan, niin eihän sitä ainettakaan voi kulua.
:2funny:
EX 740 x 3, S80, 960           
854 T-5R "immortal"
V70 D5 6v-man. Classic

Poissa NordicR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 744
    • äRRä
Youtubessa on hyvä esimerkki video jossa verrataan suuttimen ollessa 70% vs 99% auki jossa tuon eron huomaa. En löytänyt nyt tähän hätään sitä.
80% enempää suuttimet eivät tule olemaan auki, jos sitäkään. Kuulostaa erikoiselta, koska periaatteessa suuttimet voi ruikkia vaikka minuutin putkeen identtisellä suihkulla, jollei paine romahda. No, saa nähdä kuin äijän käy  :D
EX 740 x 3, S80, 960           
854 T-5R "immortal"
V70 D5 6v-man. Classic

Poissa JoonasH

  • Hallituksen jäsen - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5703
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Joonas on sellanen papukeppi, jonka jalat ei varmaan edes ylety painamaan kaasua pohjaan, niin eihän sitä ainettakaan voi kulua.
Mä oonkin miettinyt miten se ärrä niin vähällä menee mutta tässähän meillä on luonteva selitys :D Mun alhainen kulutus voi johtua myös siitä että oon omaksunut "oikean" ajotavan kun on tullut tuota matkaa taitettua jonkin verran :)

Poissa NordicR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 744
    • äRRä
Vs: Volvo 854 T-5R -95 "Immortal" - Säädetty
« Vastaus #117 : 29.04.2015, 22:09:56 »
Nyt ois ärrä säädöissä  :) Ennen penkkiä vaihdoin vielä ilmamassamittarin, jotta ahtojen seilaaminen loppuisi, ei merkittävää muutosta ajoon. Lukemat melko hämmentävät  :idiot2: Ensinnäkin kävi ilmi, että DP racingin lastu eroaa orkkis ohjelmasta pelkästään ahtopainekartan osalta --> alko nakuttamaan 5000rpm jälkeen --> kartat uusiksi.

Nyt ahtopaine on vääntöhuipun kohtaalla (4100rpm) 1.3-1.4bar, alko kytkin lipsumaan kovemmilla paineilla  ::) Huipputehon kohtaalla (6250rpm) ahtoja on enää 0.7-0.8bar, tehonlisäystä ei kuulemma saanut paineen nostolla, vaan huiput vaan laski  15-20hp kilon ahdoilla :o Ahtopaineen seilaaminen rauhottui tosi paljon uusilla ahtokartoilla (DP:n kartta erittäin sekavan näkönen, aukkoja pirusti). Matka-ajossa AFR muuttui entisestä 12.5-13.0 lukemista 13.0-13.5 lukemiin. Ei ihan tavoteltu, mutta kai kulutus nyt vähän alkaa tippumaan. Alko vetää laihalle täyskaasulla, jos ois laihemmalle säätäny.

Asiaan. Mustat käyrät vanhoja ja punaset säädön jälkeen. Näkyy hyvin ahtojen seilaaminen mustalla kartalla:




Kolmas kerta kun kävin penkissä. Historiaa ja kokoonpanoja:

2013 Tatech: 235hp@6200rpm@0.5bar / 338Nm@4000rpm@0.55bar koneelta
 
    - Mitsu 16T, DP-racing lastu, Simons 2.5'' catback

2015 Sporttiauto: 300hp@5000rpm@0.8bar / 450Nm@3700rpm@1.2bar koneteho

    - Mitsu 19T, DP-racing lastu, 3'' dp + 2.5'' catback,  glt-nokat, h-profilit

2015 Hestec / Harinen: 299hp@6250rpm@0.7-0.8bar / 423Nm@4150rpm@1.3-1.4bar kone/rengas?
 
    - Mitsu 19T, Harisen ohjelmointi, siniset suuttimet, 3'' dp + 2.5'' catback,  glt-nokat, h-profilit


Lopuksi spekulointia  :2funny: Penkeissä nyt ainakin on satavarmasti eroa, koska hariselta lähtiessä vääntöä kummiskin 30Nm enemmän kuin tullessa (vakiosuuttimilla ja miedommilla ahtopaineilla sporttiautolla 450Nm ja Harisella karvan alle 400Nm tullessa ja loppu vielä soppa kesken sporttiautolla). Ihmetyttää tuo huipputehon lasku ahtopainetta nostaessa, kun kummiskin vakioahtimellakin pusketaan melkein samat ahdot tauluun  :o En tosin nähnyt tilannetta ite kun olin syömässä, mutta ei kai Ossi nyt kusettamaankaan ala.

Huomattavasti mukavampi sentään ajaa nyt, kun ahtopainekartta kohillaan  *taavih-> Koneen käytös muutenki pehmeni aika reilusti ja saapahan ainakin antaa kenkää kun säädöt kohillaan. Hieman häirittee kahen viimesen penkityksen ero (Sporttiauto - Hestec), kun kummiskin ahtopainetta nostettii jälkimmäiseen settiin ja suuttimet riittivät toisinku Sporttiautolla. Myös afr olisi ollut hyvä saada oikeasti kohdilleen, mutta parani sentään edellisestä.

Todennäkösesti orkkis pakosarja ahdistaa ja toinen mitä pohdittiin on, että piisaako sytkä. Lähinnä puolaa mietin, kun kummiski 20 vuotta vanha. Oli kuulemma käynyt joku toinenki 850 säädettävänä Mitsun 19T:llä ja lopputulos 307hp, en toki tiedä coolerista yms. oheishilppeistä. 

Asia selittyisi sillä, että Hestecin tän päiväset setit olisi rengastehoja, kun edeltävät taas konetehoja, en huomannut kummiskaan kysyä asiaa. Toinen vaihtoehto on penkkien väliset erot. Mielipiteitä ?







EX 740 x 3, S80, 960           
854 T-5R "immortal"
V70 D5 6v-man. Classic

Poissa Rusakko

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2996
  • Nautin autoni kulmikkaina ja naiseni kurvikkaana
    • Vesan Volvo-sivut
Vs: Volvo 854 T-5R -95 "Immortal" - Säädetty
« Vastaus #118 : 29.04.2015, 23:27:26 »
konetehoahanse varmasti.. Kyllä nää pikkumitsut on rajoillaan just siinä 300hv päälle.. ei tule enää hyötyä vaikka ahtoja nostaa.
V70R FWD Manual -98,     V70R AWD Automatic -00,  740 B6304 Manual -87,      240 16v turbo Manual -88

Poissa vvalimaa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 37
Vs: Volvo 854 T-5R -95 "Immortal" - Säädetty
« Vastaus #119 : 29.04.2015, 23:40:23 »
Vähän noi lukemat jäi sun tavotteesta ja siitä mitä ite ajattelin että siitä tulee pihalle. Tietysti parempihan se niin on et on kunnon säädöissä, eikä se et revitään kaikki pihalle mikä vaan saadaan  :D Oliko millanen operaatio muuten saada auto säätöihin? Lapusta päätellen ainakin rajotinta uskallettu nostaa vajaaseen 7k rpm.

Tässä itekki pohtinu pieniä päivityksiä polttoaine- ja sytkäpuolelle, ja käydä kans kunnolla säädättämässä.
2 x 740 B200F -89

EX: 940 B230FK -96, 850 T-5R -95, 940 B230FB -91, 240 B200K -88

 

RallyBaron  Samppasport