Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Volvo 854 T-5R -95 "Immortal"

  • 177 Vastauksia
  • 61717 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa NordicR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 744
    • äRRä
Volvo 854 T-5R -95 "Immortal"
« : 13.02.2013, 00:23:56 »
 Joo elikkä ostin kyseisen vollen syksyllä 2011 (vihr, porrasperä, manuaali) suunnilleen vakiokuosisena ja ulkoisesti ihan hyväkuntoisena. Ainoat virit olivat bsr:n lastu ja Simonsin 2,5 catback putkisto. Kilometrejä autossa oli ostettaessa 271k ja käyntiääni hiljainen ja terveen oloinen. Alkuun alkoi kuitenkin ihmetyttää kun ei tahtonut ahtaa kunnolla (0,5-0,7 bar) ja havaitsin pätkimistä kostealla kelillä. No vein auton penkitykseen, jossa ahto-ongelma korjattiin rajapaineventtiilillä ja tulos 260hp/420Nm (1,0bar ahdot) eli aikalailla kohtuulliset lukemat. Korjaamon pihalla äijä vielä sano että käy pirun nätisti ja autolla varmasti pitkä elämä edessä, mutta 274k kohdalla kävikin niin hienosti että alko 240kmh mittarissa savu tuoksumaan ja himmatessa sataseen huomasin melkosta tärinää ja peli olikin menetetty - Lopputulos: vitospytyn mäntä suli ja sylinterissä mukavat skraadut. Auto pajalle, osien metsästys ja koneen restaurointi käyntiin.

Kone levisi toistamiseen keväällä 2015, kun vakioveivit ei tykänneet Kinugawan 19T- päivityksestä. Kone auki ja 3 päivässä takasin läjään h-profiileilla, uusilla laakereilla ja glt-nokilla höystettynä. Pari viikkoa päivityksen jälkeen lykkäsin vielä siniset suuttimet kiinni.

Listaa alla mitä tehty / vaihdettu koneremppojen yhteydessä ja sen jälkeen. Osina pyritty käyttämään orkkiksia kun saanu harjoittelupaikkojen ansiosta lähes sisäänostohintaan kaikki. Ensimmäisen konerempan tehnyt ammattimies, tilojen, silloisen kokemuksen ja työkalujen puutteen vuoksi.  Jälkimmäisen konerempan ja kaiken muun allekirjoittanut tehnyt itse.

Tekniikka:

- Kinugawa TD04-19T mitsun pakopesällä
- H-profil teräsveivit + SPM-laakerit
- KL-Racing 50mm cooleri
- Reverse Intake Kit vanhan T-femman ahtoputkista
- GLT- nokat
- Siniset suuttimet, 354 cc/min
- OBX 3'' downpipe racekatilla + Simons 2,5'' -catback
- Japan-pakosarja
- MSD Blaster- sytytyspuola + NGK BCPR7ES tuikut 0,6mm kärkivälillä
- Harisen penkissä tekemä lastu
- Lohko maksimi ylikoossa + kansi siloteltu koneistamolla
- Paneelisuodatin orkkiskotelossa, K&N
- AG ahtomittari + PLX laajakaistaseosmittari


Moottori + voimansiirto (kevät  2013):

- Kaikki laakerit + stefat
- Lohko porattu maksimi ylikokoon ja uudet Mahlet sisässä
- 170tkm ajettu kansi purkamolta + uudet venttiilit ja kannen viimeistely koneistamolla
- Uudet Castrolit laatikkoon
- Laturi
- Ilmastoinnin kompura
- Vesiletkuja
- Öljypumppu
- Moottorin alemmat tukikumit
- Sytkäosat uusittu

+  Pientä hipostelua:

- Vetoakselit rempattu uusilla ulommilla nivelillä ja kaikki suojakumit vaihdettu
- Flekti uusittu, kiitos arska11
- By-pass kalvo vaihdettu, skandixilta
- Ahtopaineensäädin vaihdettu / asennettu turboruuvin tilalle, Volvo OEM
- Kaikki ehjät kannet konetilaan, kiitos arska11
- Uusi akku, Biltema 80 Ah  ;D Optima Yellow Top 48Ah
- Uusi lastu, DP-racing Sweden Harisen ohjelmointi
- Vikakoodinlukija hankittu, kiitos Kersti91
- Bensapumppu vaihdettu, Bosch
- Moottorin ylätuen pusla uusittu
- Reverse Intake Kit tehty vanhemman T-femman ahtoputkia hyödyntämällä
- Öljyjä vaihdeltu 5000-7000km välein



Alusta:
 
- BC Racing BR- alustasarja jäykemmillä / lyhyemmillä takajousilla
- Etujarrulevyt Black Diamondin uritetut, takana Volvo orkkislevyt mustaksi maalattuna. Black Diamond -palat joka nurkassa.
- Teräspunosletkut (Black Diamond) edessä ja takana + uudet jarruputket takana
- Satulat maalattu keltaisiksi + takasatuloihin vaihdettu tiivistesatsit
- Poikkituki, Öhlins
- Powerflex Black Series- puslat alatukivarsissa ja moottorin ylätuessa
- Vanhemman mallin alum. tukivarret vaihdettavilla alapalloilla


Kori + tuunaus:

- Viuhkasuuttimet, v70n original
- Uudet kannakekumit pakoputkistoon
- Etulippa, maalattu Rubber Compilla, kiitos Suoli
- XC-maski R-logolla, maalattu uudelleen
- Orkkis poikkiripa uudemman mallin volvo -logolla lisätty maskiin
- CarGuard ajoneston releet ja liittimet käyty läpi ja putsattu, toiminut hienosti putsauksen jälkeen.
- Jenkkivilkut
- Rungottomat pyyhkijänsulat, pyyhkijänvarret maalailtu
- Penkit värjätty uudelleen (kuskinpenkissä tarrapaikka  :( )
- Pioneer AVH-4200DVD 2-din soitin
- Subi ja vahvari, kiitos perttuT5
- Kaiuttimia vaihdeltu MDS:iin + Ground Zeron tuotteisiin
- Umpioiden lasit kiillotettu, kuskinpuoli vaihdettu kokonaan, kiitos vokelius
- Takavalot + keskipaneeli tummennettu tummennussprayllä
- Takalasit kalvotettu oisko ollu 20%:lla
- Maalattu kaikki paitsi katto ja takaluukun kansi
- Vanteet: Dotz Roadster hg, 18x8'' Japan Racing JR 10, JR11 keskilätkillä
- Kangasmatot, Volvo OEM
- Kattoluukku vaihdettu toimivaan
- Mittariston ja kojetaulun kaikki polttimot uusittu
- Maalipinta myllytetty + vahattu Mequn NXT 2:lla
- 15mm Spacerit taka-akselilla
- Tupakkimuovit joka lasissa
- AG ahtomittari + PLX laajakaistaseosmittari


Lähtökohta


Nykyhetki:






« Viimeksi muokattu: 18.11.2016, 21:46:57 kirjoittanut NordicR »
EX 740 x 3, S80, 960           
854 T-5R "immortal"
V70 D5 6v-man. Classic

Paikalla JoonasH

  • Hallituksen jäsen - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5700
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Vs: Volvo 850 t-5r -95 "Immortal"
« Vastaus #1 : 13.02.2013, 22:00:55 »
tervetuloa foorumille  :hello: saatiin taas yksi ärrä lisää tänne  :pomo:

Poissa _NepandeR_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 880
  • Team RR
Vs: Volvo 850 t-5r -95 "Immortal"
« Vastaus #2 : 14.02.2013, 11:31:12 »
tervetuloa foorumille  :hello: saatiin taas yksi ärrä lisää tänne  :pomo:

Niitä ei koskaan ole liikaa...  :smitten:
Team RR
Volvo V70 -09
Volvo 850 T5-R ”The Reaper”
Volvo 850 T5-R ”Tuutikki”

Poissa NordicR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 744
    • äRRä
Vs: Volvo 850 t-5r -95 "Immortal"
« Vastaus #3 : 14.02.2013, 23:04:40 »
 On jo kauan pitäny liittyä, mutta ollu niin hämärän rajamailla toi koska koneen saa nippuun ja auton leimaan ettei oo huvittanut  :-\ Tosiaan projekti etenee heti kun saan nokilekan myytyä ja saa rahaa osiin. Kilometrejä kertynyt tällä hetkellä vajaa 400 ja viikonloppuna uudet Castrolit koneeseen ! Samalla tutkin ettei tiivisteet vuoda mistään rempan jäljiltä. Ensi viikolla nahkasisusta kuosiin värjäysaineilla, kaveri Dodo:n tuotteiden maahantuoja ni saa kunnon aineet   :2funny:
EX 740 x 3, S80, 960           
854 T-5R "immortal"
V70 D5 6v-man. Classic

Poissa NordicR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 744
    • äRRä
Vs: Volvo 850 t-5r -95 "Immortal"
« Vastaus #4 : 25.02.2013, 21:13:12 »
 Nonni täälläkin saralla päästiin tänään eteenpäin. 740 edelleen myymättä niin budjetti tulee aika äkkiä vastaan, mutta hiihtoloma kun on niin päätin että jotain täytyy autolle tehdä. Nyt konerempan jälkeen ajettu reilu 1000km ja ärräläinen pelaa juuri niin kuin pitääkin! Asiaan. Eli tuota tulppien suojakantta lähdin ehostamaan, oli tarkoitus kiillottaa "volvo 20 valve"- teksti, mutta sehän oli perkele muovia toisin kuin muistin. No, ei muutakun kaupasta hakemaan maalaustarvikkeet ja hiomaan vanhat naarmuuntuneet maalit pois. Hetken jouduin funtsimaan, kuinka saisin kirjaimet maalattua sotkematta koko kantta ja ratkaisu oli tällainen:

Muotin teko oli totaalisen perseestä, kun unohtu ostaa tärkein, eli maalarinteippi, ja mattopuukkokin oli kateissa. Eli kynsisaksilla leikkelin tunnin tota paskaa  :buck2:

No, muotin teon jälkeen maalailin kirjaimet sekä kannen pultit ja lopuksi lakka päälle. Viime silauksen kansi koki kun pyyhin vittuuntuneena paskaan muottiin ylimääräisiä maaleja asetonilla. Lopputulos kummiski juuri ja juuri siedettävä, maalipinta on tasanen, mutta olis voinu paremminki hioa pohjat:

Takavaloihin oon suunnitellu savukalvoa, ja ikkunoihin jotkut kevyet tummennukset. Nahkoja en oo vielä päässyt fiksailemaan, mutta mahollisimman pian nekin pitäis laittaa kuosiin  ;) Vanteet ja downpipe polttelee jo takaraivossa  :P
EX 740 x 3, S80, 960           
854 T-5R "immortal"
V70 D5 6v-man. Classic

Poissa JanMac

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 867
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 850 t-5r -95 "Immortal"
« Vastaus #5 : 30.03.2013, 22:23:18 »
Täytyy kyllä todeta että kun muutaman tonnin ajon jälkeen kun jaksaa tommoseen sikakalliisen remaralliin lähteä - jätkällä on pakko olla sitä kuuliuisaa suomalaista sisua  ;)  ....
S80 Executive D5 AWD

Poissa NordicR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 744
    • äRRä
Vs: Volvo 850 t-5r -95 "Immortal"
« Vastaus #6 : 31.03.2013, 15:27:40 »
 Joo onhan tuon kanssa tullut koettua jo kaikki mahollinen. Nyt kuitenki ihan positiivisissa merkeissä viime aikoina. 2400km tullu ajettua, viime viikolla hain uuden ahtopaineensäätimen ja ahdot nousee nyt nopeammin ja ahtaa karvan enemmän, vetoja löytyy ihan kiitettävästi  :) Sain tuossa myytyä vanhoja osia ja yhdet 17'' vanteet ja tilasinki samantien uudet 18'', alla kuvaa  :P


 Vilkut on tilattu ja kaveri laitto penkit kuntoon Dodo Juicen aineilla, ei oo kuvaa ennen työtä, mutta tosiaan aika pahassa kunnossa oli jo  ;D Tältä näyttää nyt apukuskin penkki


Eilen pääsi sitten aloittamaan suunnitellun maalausprojektin, eli kaikki listat korinvärisiksi, sävyeron häivytys kyljistä ja etupuskurin paikkaus ja maalaus. Samalla kun purin autoa, niin kaveri laitto kalvoja ikkunaan, toistaseks näyttää hyvältä, mutta saa nähdä pysyykö  ::)




 Ruoste jo vähän päässy takapäätä raiskaamaan, puskurin kiinnike "hieman" kulahtanut. bensatankin kehikkoki alko näyttämään aika pahalta, täytyy nyt kattoa jos purkamolta löytyis halvalla uutta palaa niin voisi samalla vaihtaa.


 Nyt tosiaan ootellaan et kaveri saa auton maalailtua ja tarkotus olis päästä Tampere hot rod & rock show:n jälkeisee Tampere Cruisingiin ajeleen. Kesällä sitten lisää voimaa alle ja ehkä musiikkipuolta lisää !  :hello:
EX 740 x 3, S80, 960           
854 T-5R "immortal"
V70 D5 6v-man. Classic

Poissa V50R

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 386
Vs: Volvo 850 t-5r -95 "Immortal"
« Vastaus #7 : 31.03.2013, 15:33:56 »

 ... Vähän meni ns kylmiäväreitä, kun katsoin kuwaa missä olet volvosi keulan alla  :nohnoh

     EIKÖ ole pukkia ns henkivakuutuksena ?? Volvo VAIN tunkin varassa ??
Minulta löytyy tuuliohjaimia volvoihin ja pakettiautoihin :) Myös hirvitarroja löytyy, myös ns linssiversioo. Linssiversioo nyt myös hopeana, mustana, valkoisena ja punaisena.

Poissa sjos

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5878
Vs: Volvo 850 t-5r -95 "Immortal"
« Vastaus #8 : 31.03.2013, 15:48:10 »
Juu, kokemuksesta voinen sanoa, et kipeetä tekee kun parin tonnin auto tulee päälle.. sattuu isompaakin miestä.
Chrysler PT Cruiser :smoke:

Poissa Kisko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 871
Vs: Volvo 850 t-5r -95 "Immortal"
« Vastaus #9 : 31.03.2013, 16:57:39 »
Ruoste jo vähän päässy takapäätä raiskaamaan, puskurin kiinnike "hieman" kulahtanut. bensatankin kehikkoki alko näyttämään aika pahalta, täytyy nyt kattoa jos purkamolta löytyis halvalla uutta palaa niin voisi samalla vaihtaa.
Nuo puskurin kiinnikkeet ovat kovia mätänemään, voi olla että ei tuu ihan heti ehjiä purkuosia vastaan. Sinisellä uudet muistaakseni 18e luokkaa kappale.
242 DL turbo -75  -  244 GLE -82   -   244 Turbo -84  -  S90 Royal -98  -  XC70 D5 -09

Poissa Akusti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 87
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 850 t-5r -95 "Immortal"
« Vastaus #10 : 31.03.2013, 23:47:38 »
Kyllä täytyy hattua nostaa kun näitä vehkeitä vielä kaikesta huolimatta laitetaan !

Poissa NordicR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 744
    • äRRä
Vs: Volvo 850 t-5r -95 "Immortal"
« Vastaus #11 : 01.04.2013, 02:05:35 »
Auto tosiaan oli pelkän tunkin varassa, oli vieras halli niin ei ollu pukkia. Tiedän, melko hazardia, mutta oli siinä kaveri koko ajan lähellä niin ois voinu tunkata auton ylös jos jotain ois sattunu. Välillä usko koko autoon menny, mutta tosiaan nyt tiukat setit menossa ja alkaa näyttään omaan silmään helvetin hyvältä. XC- maskia tänään maalailin uudestaan ku kiveniskuja täynnä. Hitaasti, mutta varmasti edetään, tällä hetkellä ajelen isäukon kusenhajuisella 740, joka haisee niin pahalta että pahaa tekee, mutta kestettävä on. Oli tosiaan auto talven hallissa ja rotat hyökkäs. Kiitos jengille "kannustuksesta", kyllä tästä hyvä tulee  ;)
« Viimeksi muokattu: 01.04.2013, 02:39:05 kirjoittanut NordicR »
EX 740 x 3, S80, 960           
854 T-5R "immortal"
V70 D5 6v-man. Classic

Poissa NordicR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 744
    • äRRä
Vs: Volvo 850 t-5r -95 "Immortal"
« Vastaus #12 : 14.04.2013, 17:59:46 »
 Noniin, osat tuli maalauksesta ja auto nipussa jälleen. Alla muutama kuva nykylookista. Siniset suuttimet ja Stage 3 lastu parin viikon sisään ehkä kiinni, rahatilanne vähän tiukilla niin ei vielä varmaa. Ens viikon alusta subi+kotelo+vahvari ehkä kiinni jos saadaan kaupat syntymään.





EX 740 x 3, S80, 960           
854 T-5R "immortal"
V70 D5 6v-man. Classic

Poissa Tonskulii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1430
Vs: Volvo 850 t-5r -95 "Immortal"
« Vastaus #13 : 14.04.2013, 18:12:23 »
 *tumppuun->  S*

Johan on nätti S*
EX: 850 2.5 10V -95 10/09 - 7/10
EX: C70 2.5T -99 7/10 - 10/10
NYK: 855 2.0 T-5 10/10 -->

Poissa hukka

  • Hukkapätkä
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2602
    • Mun V70
Vs: Volvo 850 t-5r -95 "Immortal"
« Vastaus #14 : 14.04.2013, 18:12:35 »
On se nätti  S*
V70 mk1. Tdi+man. 1998.

 

Ateho  Elekma