RallyBaron  Samppasport

DIY kiertokanget

  • 102 Vastauksia
  • 48108 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa moikki

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 785
Vs: DIY kiertokanget
« Vastaus #60 : 07.12.2011, 16:22:46 »
No niin tää juttu kumottu, kysyin auton omistajalta ja kyseessä ovat jonkin pajan tekemät h-profiilit..



Just kuulin juttua eräästä b230 koneesta täälläpäin jossa olisi itsetehdyt kiertokanget, tai siis auton omistajan työkaveri tämän mulle kertoi.  Itse autonomistaajakin aina välillä näen niin  täytynee kysyä minkälaiset siellä oikeesti on ne kanget, et onko ne jotkin mittatilaus veivit vai ihanko oikeasti itsetehdyt.  Mutta tää on taas täysin esson baari juttua ennenkuin olen varmistanut asian oikeanlaidan..
940 classic
Amazon -68

Poissa VT86

  • Hallituksen varapj
  • Administrator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3196
  • Accidental Motorsport - Koska voin
Vs: DIY kiertokanget
« Vastaus #61 : 09.12.2011, 14:42:07 »

Tossa ripee räpellys suoraa heidenhainin näytöltä :2funny:
http://s44.photobucket.com/albums/f22/Fellah740/?action=view&current=IMG_0093.jpg

Mitää mittasuhteita ei kannata vertailla.. Mitat muuttuu hyvinki äkkii.. ;)

Tuleeko big endi poikki sahattuna vaiko murrettuna ? Tuleeko tästä kuitenkin I-profiili vai meinaatko muotoilla jonkiasteiseksi x-profiiliksi ?

Mielenkiinnolla seuraillaan etenemistä
MB 200DTIC==> w201==> 2xN14==> Toledo TDI==> Leon 1,8t 20vt TS4 "CupraR" + Saab 900NG Turbo 306 2.0 16v + 306Gti-6 +V60 '14.5 => Mondeo 4x4 '18 => Octavia RS 4x4 '19
Suzuki GS450 ==> Honda CBR900RR+Solifer SM+Suzuki GT125 + BMW F900R '22

Miksi? - Koska voin!

Poissa olli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 383
  • www.vrcf.fi
Vs: DIY kiertokanget
« Vastaus #62 : 09.12.2011, 14:51:59 »
Sama täällä. Innolla odotan että saadaan nämä johonkin koneeseen sisään.

Jos / kun nämä todetaan toimiviksi, niin ehkä teet muutaman sarjan myyntiinkin näitä?

Poissa Joona.S

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 172
  • www.vrcf.fi
Vs: DIY kiertokanget
« Vastaus #63 : 10.12.2011, 17:01:34 »
Tosiaan jos ei valmistus kustannukset pomppaa jonnekkii huisin kuuseen nii vois olla kysyntää

Poissa mista

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2126
    • Instagram kuvat
Vs: DIY kiertokanget
« Vastaus #64 : 10.12.2011, 17:10:55 »
Tämä toki edellyttää, että kanget ovat siis halvempia kuin tehdastekoiset (esim. kiinalaiset) johon en usko. Ovat paremmat kuin tehdastekoiset (esim edes ne kiinalaiset) josta tuskin on todisteita ennenkuin on oikeasti koitettu jossain 1000hp koneessa tai ovat kumpaakin, johon en ainakaan usko.

Eli tälläisellä projektilla yksittäiskappaleita tehdessä tuskin päästään sellaisiin tuloksiin kaupallisesta näkökulmasta, että kukaan niitä rahalla itselleen ostaisi. Ellei siis halua jotain uniikkia ja kallista, mutta kuitenkin vielä millään tavalla testaamatonta kiertokankea.

Poissa Fellah

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 93
  • www.vrcf.fi
Vs: DIY kiertokanget
« Vastaus #65 : 13.12.2011, 15:19:16 »
Tuleeko big endi poikki sahattuna vaiko murrettuna ? Tuleeko tästä kuitenkin I-profiili vai meinaatko muotoilla jonkiasteiseksi x-profiiliksi ?

Mielenkiinnolla seuraillaan etenemistä

Big endin molemmat pinnat jyrsitään puhtaaksi, ja tuupataa pienet sokat ohjureiks/stoppareiks.
Toi kuva pissaa silmää sen verran, et mitään teräviä särmiä ei pääse syntymää. 10mm pyöreällä palalla ajetaan, joten nurkkiin syntyy 5mm pyöristys. Muotona on jonkin asteinen X-profiili... Tämä on siis Vasta ensimmäinen ajatus..

Sama täällä. Innolla odotan että saadaan nämä johonkin koneeseen sisään.

Jos / kun nämä todetaan toimiviksi, niin ehkä teet muutaman sarjan myyntiinkin näitä?

Ensimmäinen versio varmaa tuupataa toho mun ajettava ruohonleikkurii.. Ei ainakaa isoo damagee käy, jos jo siinä leipoo :2funny: Sit ku tulee sitä itseluottamusta, ja tarpeeksi testejä ja tietoa, ni saatan tuupata veivit toho nurkissa pyörivään B19 lohkoon.. Sillä sit testataan toimivuutta autossa.
Kysyntää saa olla vaikka kuinka paljon, mut myyntiin en tee. En ainakaa muutamaa vuotee, ennen ku oon ite uskaltanu työntää johonki ns. tehokkaampaa laitteesee. Verrataan nyt sit siihen ruohonleikkurii. :D
Oishan tossa noita yliviritettyjä jokkis myllyjä... ::)

Alustavaa hinnoista: Materiaali maksaa n.15€/kg. Materiaali on aika kallista. Tähän tulee lisäks vielä työkalu kustannukset, konetunnit, zirkoniitti kuulat ja vaiva. Vaivaahan ei koskaan pysty täysin hinnottelemaa. ;) Siitä voi nopeesti joku yrittää laskee kuinka paljon ne tulis maksamaa..

Eli jos Kiinasta saa suht hyvän setin 300€, se kannattaa ostaa, ellei väkisin halua uniikkia konehuoneesee.. :)

Oisko teollisuuspronssi hyvä holkkimateriaali yläpäässä? jostain luin että jotku on tehty pronssista.. Tai sit mä sekotan johonki muuhun. (ylläri)

Pultit teen kans ite. Ne tehdään tod.näk. samasta aineesta. Lujuus oli hieman parempi kuin ARP2000.ssa. Tai sit sorvaan suosiolla Dievarista.
Eipä volvoilla enää. Ehkä tulevaisuudessa.
3 mazdaa pihalla. 6, 6, ja Xedos-6

Poissa Sebbe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 162
  • www.vrcf.fi
Vs: DIY kiertokanget
« Vastaus #66 : 13.12.2011, 22:54:10 »
Pultteja ei voi "tehdä itse". Leikattu ei kestä. Kierre täytyy rullata, eli tehdä muokkaamalla. Löytyy pajoja suomesta jotka tekevät kierteitä, mutta niitä tuskin kiinnostaa tehdä kahdeksaa pientä ruuvia. Pultit on kyllä pakko ostaa.
TL22 -58, L370 -61, Satellite -68, LM218TD -64, V70 -99

Niin pientä hintaa ei ole olemassakaan, etteikö volvoharrastaja siitä koettaisi tinkiä

Poissa Fellah

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 93
  • www.vrcf.fi
Vs: DIY kiertokanget
« Vastaus #67 : 14.12.2011, 20:10:08 »
Pultteja ei voi "tehdä itse". Leikattu ei kestä. Kierre täytyy rullata, eli tehdä muokkaamalla. Löytyy pajoja suomesta jotka tekevät kierteitä, mutta niitä tuskin kiinnostaa tehdä kahdeksaa pientä ruuvia. Pultit on kyllä pakko ostaa.

Anteeksi skeptisyyteni, mut Kaikki on mahdollista tehdä itse. Pitää vain olla oikeat työkalut ja laitteet..
Täytyy siis kysellä työkalutoimittajalta... Manglaavat kierretapit meillä on jo kovassa käytössä. Välillä M4-M16x1,5. Toisaalta hyvä et tuli jo tässä vaihees esille.. Tänks!

Jos on Ylitsepääsemättömän kallis työkalu, sillon joudun ostamaa pultit.
Eipä volvoilla enää. Ehkä tulevaisuudessa.
3 mazdaa pihalla. 6, 6, ja Xedos-6

Poissa VT86

  • Hallituksen varapj
  • Administrator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3196
  • Accidental Motorsport - Koska voin
Vs: DIY kiertokanget
« Vastaus #68 : 15.12.2011, 09:26:56 »
Anteeksi skeptisyyteni, mut Kaikki on mahdollista tehdä itse. Pitää vain olla oikeat työkalut ja laitteet..
Täytyy siis kysellä työkalutoimittajalta... Manglaavat kierretapit meillä on jo kovassa käytössä. Välillä M4-M16x1,5. Toisaalta hyvä et tuli jo tässä vaihees esille.. Tänks!

Jos on Ylitsepääsemättömän kallis työkalu, sillon joudun ostamaa pultit.

Huomautan sen verran että toki voi tehdä pultit itse mutta ilman monienkymmenien tuhansien laitteita et valitettavasti tule pääsemään lähellekään ARP2000 edes paremmasta materiaalista tehden (siis olettaen ettet omaa moisia laitteita). Noissa kun on otettu oikeasti leikkausvoimat ja venymät huomioon sekä materiaalit on tarkastettua. Mutteritkin tehdään esimerkiksi stanssaamalla maksimaalisen lujuuden saavuttamiseksi, jopa ARP on tehnyt meidän firmalle mittatilausmutteria kohta 5kk, ekat mitoitus protot tehty CNC:llä mutta lujuus ei vastaa silti stanssattua ja teollisesti tietysti koneistetussa ei ole järkeä.


edit: ja esim kierteen pohjat ARP tarkistaa ettei niissä ole mittavirheitä tai pyöristyksissä virheitä jottei leikkausvoimia tule edes kierteen pohjaan.
« Viimeksi muokattu: 15.12.2011, 09:30:26 kirjoittanut VT86 »
MB 200DTIC==> w201==> 2xN14==> Toledo TDI==> Leon 1,8t 20vt TS4 "CupraR" + Saab 900NG Turbo 306 2.0 16v + 306Gti-6 +V60 '14.5 => Mondeo 4x4 '18 => Octavia RS 4x4 '19
Suzuki GS450 ==> Honda CBR900RR+Solifer SM+Suzuki GT125 + BMW F900R '22

Miksi? - Koska voin!

Poissa Fellah

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 93
  • www.vrcf.fi
Vs: DIY kiertokanget
« Vastaus #69 : 15.12.2011, 09:56:26 »
Huomautan sen verran että toki voi tehdä pultit itse mutta ilman monienkymmenien tuhansien laitteita et valitettavasti tule pääsemään lähellekään ARP2000 edes paremmasta materiaalista tehden (siis olettaen ettet omaa moisia laitteita). Noissa kun on otettu oikeasti leikkausvoimat ja venymät huomioon sekä materiaalit on tarkastettua. Mutteritkin tehdään esimerkiksi stanssaamalla maksimaalisen lujuuden saavuttamiseksi, jopa ARP on tehnyt meidän firmalle mittatilausmutteria kohta 5kk, ekat mitoitus protot tehty CNC:llä mutta lujuus ei vastaa silti stanssattua ja teollisesti tietysti koneistetussa ei ole järkeä.


edit: ja esim kierteen pohjat ARP tarkistaa ettei niissä ole mittavirheitä tai pyöristyksissä virheitä jottei leikkausvoimia tule edes kierteen pohjaan.

Kiitos perusteellisesta vastauksesta. :) Täytyy siis tilata pultit..
Eipä volvoilla enää. Ehkä tulevaisuudessa.
3 mazdaa pihalla. 6, 6, ja Xedos-6

Poissa VT86

  • Hallituksen varapj
  • Administrator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3196
  • Accidental Motorsport - Koska voin
Vs: DIY kiertokanget
« Vastaus #70 : 15.12.2011, 10:28:16 »
Kiitos perusteellisesta vastauksesta. :) Täytyy siis tilata pultit..

Suosittelen tosin tietty tässä ruohonleikkuriprotoveivissä pärjäät varmasti aivan täysin koneistetuolla itse tehdyillä pulteillakin jos tekemisen ilosta haluat tehdä tai sopivan mittaiset ovat kiven alla. Edelliset huomautukset lähinnä siis koski vaihetta jossa sylinteripaineet rupeaa olemaan korkeat ja tehoja ruvetaan kaivamaan pihalle.

Pidä ajan tasalla miten homma etenee ja koneistusvaiheesta kuvia kansalle ;)
MB 200DTIC==> w201==> 2xN14==> Toledo TDI==> Leon 1,8t 20vt TS4 "CupraR" + Saab 900NG Turbo 306 2.0 16v + 306Gti-6 +V60 '14.5 => Mondeo 4x4 '18 => Octavia RS 4x4 '19
Suzuki GS450 ==> Honda CBR900RR+Solifer SM+Suzuki GT125 + BMW F900R '22

Miksi? - Koska voin!

Poissa Fellah

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 93
  • www.vrcf.fi
Vs: DIY kiertokanget
« Vastaus #71 : 15.12.2011, 18:51:23 »
Kyl kuvii lisätää, mut näin joulun alla on noi konetunnit vähä kortilla. Mut aina sillon tällön voi pintoja raapia.. Kuhan tulee sopivia välejä.. ;)

Mistä muuten löytyy noita pultteja? Noita tuuninki/reisinki pajojen sivuja tullu kahlattuu, mut pultit myydää yleensä veivien mukana. Ja jos on "irtopultteja", ne myydään veivin mallin mukaan, eikä ilmoteta mittoja.. :( Ois kiva löytää niitä mittoja..
Eipä volvoilla enää. Ehkä tulevaisuudessa.
3 mazdaa pihalla. 6, 6, ja Xedos-6

Poissa VT86

  • Hallituksen varapj
  • Administrator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3196
  • Accidental Motorsport - Koska voin
Vs: DIY kiertokanget
« Vastaus #72 : 15.12.2011, 22:45:44 »
Kyl kuvii lisätää, mut näin joulun alla on noi konetunnit vähä kortilla. Mut aina sillon tällön voi pintoja raapia.. Kuhan tulee sopivia välejä.. ;)

Mistä muuten löytyy noita pultteja? Noita tuuninki/reisinki pajojen sivuja tullu kahlattuu, mut pultit myydää yleensä veivien mukana. Ja jos on "irtopultteja", ne myydään veivin mallin mukaan, eikä ilmoteta mittoja.. :( Ois kiva löytää niitä mittoja..

ARP tarjoaa http://arp-bolts.com/pages/viewcatalog.shtml ja sivu 31 kataloogista. Ainakin us-parts maahantuo pultteja ja yleisimpiä löytynee hyllystä. (Toimitusajat tosin hieman pitkiä jos on sellainen tuote jota ei ole hyllyssä)
MB 200DTIC==> w201==> 2xN14==> Toledo TDI==> Leon 1,8t 20vt TS4 "CupraR" + Saab 900NG Turbo 306 2.0 16v + 306Gti-6 +V60 '14.5 => Mondeo 4x4 '18 => Octavia RS 4x4 '19
Suzuki GS450 ==> Honda CBR900RR+Solifer SM+Suzuki GT125 + BMW F900R '22

Miksi? - Koska voin!

Poissa Jani O.

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 396
Vs: DIY kiertokanget
« Vastaus #73 : 14.02.2012, 17:47:51 »


Suomituotanto kiertokanki.
Nykyiset: '64 PV B18, '66 Amazon B20 chopattu, levitetty, jatkettu, sheivattu yms. pakolliset taikinoinnit, '64 Valiant 225cid, '59 Dodge Sierra Wagon 361cid, '86 245 B200K, '90 740 GLE, '04 V70 D5
Entiset Volvot: '80 244 B19A TOV-XXX, '86 245 B200E AUG-XXX, '87 244 B200E BCX-XXX, '91 965 B6304F RIV-XXX, '67 Amazon B20 ZEO-XX, '00 V70 Mk2 2,5TDI SIZ-XXX

Poissa Masa71

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 211
  • www.vrcf.fi
Vs: DIY kiertokanget
« Vastaus #74 : 15.02.2012, 20:46:49 »
(Kuva poistettu lainauksesta.)

Suomituotanto kiertokanki.
Anteeksi jos tää kuulostaa tylyltä mutta mitä sitten?
Veivejä on tehty Suomessa jo viime vuostuhannella joten se ei ole uutinen mutta jos joku sanoo tekevänsä parempia ja halvemmalla( tai edes vastaavaan hintaan) kuin kiinaveivit niin sitten alkaa uutiskynnys ylittyä.
Etenkin jos on näyttöjä siitä että ne veivit kestää nipussa...

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy