KL-varaosat  Race.fi

D-jet tietäjiä? 1800es ongelmia

  • 25 Vastauksia
  • 7853 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa tonsku78

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
D-jet tietäjiä? 1800es ongelmia
« : 26.01.2016, 18:32:20 »
Moi,
on tuollanen -73 1800es projekti loppusuoralla, mutta ruiskun kanssa ongelmaa...eli multa puuttuu thermo time switch/thermal timer anturi kokonaan, enkä löydä sellasta mistään.
Voiko sen jättää kokonaan pois käytöstä(jos otan viidennen suuttimen johdon myös pois), tai löytyisköhän joltakulta sellanen varastosta?

T: Toni
0440-378822(klo12 jälkeen/tai viestiä)

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: D-jet tietäjiä? 1800es ongelmia
« Vastaus #1 : 26.01.2016, 18:40:19 »
Meneekö siihen anturiin johto startin solenoidilta? Jos noin niin sen voinee korvata vaikka painonapilla kabiinin puollella jolloin voi nappia painamalla antaa 5. suuttimen kautta "ryyppyä"
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2395
  • www.vrcf.fi
Vs: D-jet tietäjiä? 1800es ongelmia
« Vastaus #2 : 26.01.2016, 18:59:27 »
Ei välttämättä ole tarpeellinen ja voi kytkeä suoraan startin solenoidiin. Mutta mulla saattaapi olla yks jemmassa.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Vs: D-jet tietäjiä? 1800es ongelmia
« Vastaus #3 : 26.01.2016, 19:03:40 »

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: D-jet tietäjiä? 1800es ongelmia
« Vastaus #4 : 26.01.2016, 19:06:01 »
Ei välttämättä ole tarpeellinen ja voi kytkeä suoraan startin solenoidiin. Mutta mulla saattaapi olla yks jemmassa.
Jos kytkee suoraan startin solenoidiin niin eikö se silloin saa lisäbensaa kuumanakin käynnistettäessä?
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: D-jet tietäjiä? 1800es ongelmia
« Vastaus #5 : 26.01.2016, 19:11:32 »
Jos kytkee suoraan startin solenoidiin niin eikö se silloin saa lisäbensaa kuumanakin käynnistettäessä?

Jep. Ei hyvä ratkasu.

Skandix myy siihen, alkuperäisen lisäksi, myös muutossarjaa. Pitkässä juoksussa voipi olla järkevä?

http://www.skandix.de/en/spare-parts/engine/fuel-mixture-formation/injection-system/injectors/idle-control-valve-air-supply/1049063/?bi=0019f22d884ea1ce47a1235d3d5619c7

Tuolla taas mitään tekemistä 5 suuttimen kanssa. Tuo nostaa vain tyhjäkäyntiä.

5 (kylmäkäynnistys suutin) toimii erillisellä lämpötila katkasijalla?
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Vs: D-jet tietäjiä? 1800es ongelmia
« Vastaus #6 : 26.01.2016, 19:18:49 »
Luulisi tuon jotain viisasta tekevän, kun sillä korvataan nimenomaan tuo thermal switch? Joka on vahaelementillä toimiva ja maksaa ihan perkeleesti :)

« Viimeksi muokattu: 26.01.2016, 19:33:37 kirjoittanut Orlov »

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: D-jet tietäjiä? 1800es ongelmia
« Vastaus #7 : 26.01.2016, 19:42:19 »
Luulisi tuon jotain viisasta tekevän, kun sillä korvataan nimenomaan tuo thermal switch?

Voin olla aivan väärässä, mutta D-jet käyttäisi mekaanista tyhjäkäyntiventtiiliä ja tuo olisi vain elektroninen korvaaja sille?
"Complete conversion kit to electrical Idle control valve for D-Jetronic engines"

Kuvassa näkyvät sähköt on vain releelle? En saa mistään tuota manuaalia löydettyä. Ettei korvaisi mitään lämpötila-anturia?

Elektroniset (k-jet jne) toimii yleensä niin että 12v (releellä kuvassa) syötetään kun auto pistetään käyntiin, ja sitten 12v lämmitetään bimetallia(?) jolloin sulkee venttiilin.
Eli ei kaipaa mitään lämpötilatietoa itsessään, kuten uudemmissa ruiskuissa sitä sitten ohjataan.

K-jet käyttää samanlaista kylmäkäyntisuutinta jolle on (sama tai samantyylinen) erillinen lämpötila-anturi.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Vs: D-jet tietäjiä? 1800es ongelmia
« Vastaus #8 : 26.01.2016, 19:52:08 »
Niin minä tuon käsitän, lienee antaa tarvittavat tiedot "sähköisessä" muodossa sitten Djetillekin, myös lisärikastussuuttimelle?

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: D-jet tietäjiä? 1800es ongelmia
« Vastaus #9 : 26.01.2016, 20:18:42 »
Niin minä tuon käsitän, lienee antaa tarvittavat tiedot "sähköisessä" muodossa sitten Djetillekin, myös lisärikastussuuttimelle?

Olen tyhmä mutten tajua mistä se kaivaisi sen tiedon...

Mutta joo, asiaan. Kesäautossa tuskin tarvetta kyseiselle venttiilille. Toinen reitti on korvata katkasija toisen mallisella (elektronisella).
Helpoin ja halvin on pistää katkasijan taakse JOS joskus tarvitsee, epäilen.  :)
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2395
  • www.vrcf.fi
Vs: D-jet tietäjiä? 1800es ongelmia
« Vastaus #10 : 26.01.2016, 20:46:04 »
Jep. Ei hyvä ratkasu.

Tuolla taas mitään tekemistä 5 suuttimen kanssa. Tuo nostaa vain tyhjäkäyntiä.

5 (kylmäkäynnistys suutin) toimii erillisellä lämpötila katkasijalla?

Pah se venttiili on aika pitkään auki sillä lämpöaikakytkimellä. Joissakin on vielä lisäimpulssirele lisäämässä aukioloa lämpöaikakytkimen lisäksi.
K-jetiisä toiminta sama, mutta liittimet eri.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: D-jet tietäjiä? 1800es ongelmia
« Vastaus #11 : 26.01.2016, 21:04:18 »
Pah se venttiili on aika pitkään auki sillä lämpöaikakytkimellä. Joissakin on vielä lisäimpulssirele lisäämässä aukioloa lämpöaikakytkimen lisäksi.
K-jetiisä toiminta sama, mutta liittimet eri.

Asia selvä.

Oletin vain toimivan kuten KE-jet Turbo Escortissa. Kytkin oli rikki niin pistin katkasijan hyttiin, sillä sai auton lähes sammumaan tyhjäkäynnillä (lämmin kone) painaessa yli pari sekkaa. Täysillä ahdoilla (1.5bar) T03 ahtimella sai myös kivasti laajakaistan tappiin rikkaalle. Siinä (Ford) se toimi kylmässä n. 5s ajan (startin jälkeen) manuskan mukaan.

Sama suutin siinä oli kun muissakin K-jet.

Eli tälläinen: linkki

"Thermo-time switch lets the cold-start injector have ground only when the temperature is below 35 celsius and only for a maximum of 8 seconds. "

D-jetissä sama alkumalleissa (startin ajan maadottaa suutinta), myöhemmissä releen kautta. Eli ketjun alottaja, voi kytkeä sen suoraan starttiin jos haluaa. Vähän hölmöä ehkä kesällä heittää paljoa bensaa.

"This is the province of the Cold Start Injector (aka "the fifth injector" or Cold Start Valve). It receives power from the starter solenoid only when the motor is being cranked over. In earlier models, the power is routed through a third FI relay activated by the ECU. In actual practice, the Cold Start Injector simply fires for a few seconds whenever the motor is cranked, regardless of temperature.

In later cars, the third relay is absent and power is supplied directly from the solenoid. The circuit is completed by a ground routed through the Thermo Time Switch, which senses coolant temperature. If the coolant is hotter than 95 degrees F., the Thermo Time Switch opens and no ground is supplied. If you've ever flooded a warm motor by pumping the gas out of turn, this should make perfect sense to you."
« Viimeksi muokattu: 26.01.2016, 21:11:09 kirjoittanut puliukk0 »
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Vs: D-jet tietäjiä? 1800es ongelmia
« Vastaus #12 : 26.01.2016, 21:09:00 »
Tuo aux air valve(ei siis idle control valve), mikä tuossa sarjassa on, sehän on vain kytkin ja sellaisena se toimiikin. Ihan niinkuin se alkuperäinenkin. Tuossa se vahaelementti on korvattu lämmityselementillä.

Yksinkertaiset vehkeet eivät kikkaile tuon enempiä, se on "on/off"

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: D-jet tietäjiä? 1800es ongelmia
« Vastaus #13 : 26.01.2016, 21:14:35 »
Tuo aux air valve(ei siis idle control valve), mikä tuossa sarjassa on, sehän on vain kytkin ja sellaisena se toimiikin. Ihan niinkuin se alkuperäinenkin. Tuossa se vahaelementti on korvattu lämmityselementillä.

Yksinkertaiset vehkeet eivät kikkaile tuon enempiä, se on "on/off"

Aux air valve on sama kuin idle control valve. Päästää ilmaa kylmänä ohitseen (nostaa kierroksia), orkkiksena mekaaninen mikä tunnistaa koneen lämpöä vahaelementillä.
Elektroninen lämpeää sähköllä. Siksi tuo rele sarja.

Viides bensasuutin (kylmäkäynnistyssuutin/cold start valve) taas lisää bensaa kylmästarttauksissa. Nämä kaksi eri järjestelmää.

Sähköinen:

Mekaaninen (orkkis):
« Viimeksi muokattu: 26.01.2016, 21:16:52 kirjoittanut puliukk0 »
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Vs: D-jet tietäjiä? 1800es ongelmia
« Vastaus #14 : 26.01.2016, 21:51:22 »
Oli miten oli, conversion kit on tehty korvaamaan tuo vahaklöntti. Noita alkuperäisiä saa näköjään fixattuina 180€:oon(+100€ pantti vaihtosasta+lähettelyt) ja "uusia"(lie kuinka vanhoja) 380€:sta ylöspäin

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo