Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Kankikari - 14.12.2019, 17:34:38
-
Avaan
-
Tarkistitko kannen suoruuden ennen asennusta?
Aiemmin ne oli kiikkulautoja.
Venttiilivälyksiä koskaan säädetty?
-
yvin se asettui.
-
Minulla aikoinaan kun pääsi vettä kertymään tankkiin, niin b200k oireili siten, että kylmänä käynnistettäessä hetken aikaa kävi heikosti ja aaltoilevasti, lämmettyään tasaantui. Ja tosiaan moottorilämmitintä käytettäessä, ei huonoa käyntiä esiintynyt. Samaan aikaan autossa esiintyi toisinaan terävää nykimistä myös lämpimällä moottorilla, ajon aikana. Tämä kaikki poistui ihan kun sekoitin parin tankillisen joukkoon Masinoilia. En tosin tiedä, että saako Masinoilia laittaa näihin uudempiin.
-
onko siihen vaihdettu se kannen takimmainen anturi,eili se valvonta anturi?
-
onko siihen vaihdettu se kannen takimmainen anturi,eili se valvonta anturi?
Jaa niin ecu lämpöanturi. Toissavuonna vaihettu.
-
Jaa niin ecu lämpöanturi. Toissavuonna vaihettu.
ok,siitäkään ei sit varmuuttaole onko vielä ehjä
-
ok,siitäkään ei sit varmuuttaole onko vielä ehjä
Joo ei kuitenkaan viitsis kaikkee sokkona uusia.
-
Joo ei kuitenkaan viitsis kaikkee sokkona uusia.
ei tietenkään,mittaa se niin varmistuu onko ehjä vai ei
-
Kun ottaa suutimien tai tulpan johtoja yksi kerrallaan irti kolmella käydessä niin pystyy tarkistamaan mikä sylinteri on pimeänä vai onko se vaan huonoa käyntiä.
-
Kuulostais kannentiivistevialta.
-
Kuulostais kannentiivistevialta.
Näin se kävi itsellekkin.
Tulpista muuten kannattaa kiristää ne perkuleen "nipat", kertaalleen tulppia vaihtaessa nippa jäi tulpanjohtoon :buck2: :idiot2: Vaihtoon oli syynä just sytys ongelmat.
-
Näin se kävi itsellekkin.
Tulpista muuten kannattaa kiristää ne perkuleen "nipat", kertaalleen tulppia vaihtaessa nippa jäi tulpanjohtoon :buck2: :idiot2: Vaihtoon oli syynä just sytys ongelmat.
Kaikki 4 tulppaa tasaseen karstassa vesi pesässä poistaa kaiken ja värjää posliinin vihreeksi.
Kun ottaa suutimien tai tulpan johtoja yksi kerrallaan irti kolmella käydessä niin pystyy tarkistamaan mikä sylinteri on pimeänä vai onko se vaan huonoa käyntiä.
Kaikki suuttimet kävin viimeksi läpi eikä selkeetä syyllistä löytynyt.
-
Maadoitusten putsaus on aika halpa testi jos ei ole tehty. Minusta kuulostaa kyllä lämpötila-anturi vialta. Siinähän on molemmille bokseille omat pinnit, mittaa vastuksen purkkien liittimiltä, niin saa mahdolliset johtosarja viatkin esiin. Missä kunnossa virranjakaja ja pyörijä on?
-
Maadoitusten putsaus on aika halpa testi jos ei ole tehty. Minusta kuulostaa kyllä lämpötila-anturi vialta. Siinähän on molemmille bokseille omat pinnit, mittaa vastuksen purkkien liittimiltä, niin saa mahdolliset johtosarja viatkin esiin. Missä kunnossa virranjakaja ja pyörijä on?
Ihan uudet intermotorit oli ei apuja ja vaihdoin vanhat bosch takasin.
Lisämaan laitto on jo pyöriny mielessä. Pari kertaa on jakajan vieressä olevat löystyny kannen päästä. Tulipelti kiinnitys on koskematta. Ja muuten ihan tälläviikolla lähti nätisti käymään mutta kaikki merkkivalot jäi hehkumaan kunnes nosti kierrokset itekseen.
-
Paljonko latausjännite kun vika on päällä?
-
Paljonko latausjännite kun vika on päällä?
En oo mitannu valot kyllä sammuu vaikka pätkii.
-
Tulipellistä irrotin sen muovimurkulan ja laitoin maan suoraan siihen yläpulttiin. Ei ollu hapettumaa. Kannen päät katoin putsasin ja takasin kiinni. Nyt romu on lämpiimässä ja kohta kokeillaan taas. Eilen hyvin lähti tolppalämmöillä mut huonommin lähti inan jähtyneenä parkkihallista.
-
silämmitetty kone pätki hetken. Ajoin kirkolle
-
Lämpötila-anturita tuo minusta vaikuttaa
-
Tarvii käydä kaupassa ostaas uus.
-
multa löytyy käytetty ehjä koklaa sitä,missäpäin majailet?
-
Tampere.
-
Tampere.
no vähä o pitkällä,tämä helsingissä.
-
Joo ei kannata postitella. Tilaan jos ei kaupan hyllyssä ole. Motonetti näyttää eioota. Fixus myymälä on iha liki työmaata. Koitan sitä.
-
Antaisin kanssa äänen kansipahville. Omat kokemukset on juuri samanlaiset ennenkuin pahvi hajosi kerralla lopullisesti ja jätti tielle. Miten vedet säilyneet säiliössä?
-
Antaisin kanssa äänen kansipahville. Omat kokemukset on juuri samanlaiset ennenkuin pahvi hajosi kerralla lopullisesti ja jätti tielle. Miten vedet säilyneet säiliössä?
Joskus tarvii lisäillä kun syylärin yläpään anturitulppa vuotaa. Tuo on vuotanut ihan aina.
Ja edelleen.. vesi pytyssä tekisi sen että tulpassa ei olisi karstaa joka kertoisi maitokahvin värillä seoksien suunnan. Eikä savuta eikä tee painetta.
Tänään toimi aamulla hyvin. Ja kotiinlähtiessä toimi hyvin. Roikassa oli vajaa 2h ja iltapv 3h. Huvikseen ajoa yleensä viitti mut kävin 30min jähtyneen käynnistämässä ajoin mätänettiin ja taas 30 min myöhemmin läksin ja hyvin käynnistyi mennen tullen. On tuo ihmeellistä.
Lämpöanturi tilattu. 44.90€
-
Kansipahvi on yleensä vinokoneessa helppo tarkistaa.
Paisarin korkki pois, auto käyntiin, sitten tuijotat paisaria kun mykkä vit... Ei saa tulla yhtään kuplia. Jos tulee ees muutamia niin kansipahvi alkaa olemaan vainaa.
Samalla voi tietenkin kaasuttaa niin se kone lämpee nopeammin, riippuen autosta on tullut kuplia hieman joko kylmänä tai kuumana. Purettaessa pahvi ollut ihan valmis.
Tuo ihan hyvä kikka jos epäilee pahvia.
Näissä ei oo oikein toiminut muu kuin Boschin anturi.
-
Lämpöanturi hanskalokerossa... ei kiinnosta jaksa eikä huvita sitä alkaa vaihtamaan.
Egr venttiili toimiiko erikoisesti vai kuuluuko tehdä näin kun käynnistää ja kierrättää konetta kone pitää bimmeri tyylistä huminaa.
Kerran kuussa vähintään tekee tuon. Ja eilen viimeks. Ja johan taas vähän pätki.
Muuten on pelannut nesteitä ei häviä lämmintä tulee ja bensaa menee se mitä ennenkin. 98e5 on tankattu tällä viikkoo 2x kerran 40e 25litraa ja 25e 18litraa. Jollain asemalla oli 1.52 litra ni tankkasin varoiks.
-
Tuo egr-järjestelmä on toteutettu mielestäni aika erikoisesti. En sano tuntevani sitä, mutta tuli siihen tutustuttua, kun kytkin sen pois kun itse venttiili oli jumittunut. En oikein jaksaisi uskoa, että itse venttiili aiheuttaisi tuon mainitsemasi äänen. Tai sitten jos siinä oleva alipainetoiminen kalvo alkaisi jotenkin värähdellä? Tuohon venttiiliin otetaan alipaine tarvittaessa "kaasuttimelta" sähkömagneetilla toimivan "venttiilin" kautta.( Tuo sijaitsee aika ylhäällä iskaritolpassa). Koko toimintaa ohjaa egr-venttiilin runkoon kiinnitetty lämpövastus. Tuon antaman infon kautta ecu ohjaa tuota sähkömagneettiventtiiliä. (olikohan tarpeeksi sekava esitys). Tuo sähkömagneetti saattaisi kanssa jossain tilanteessa aiheuttaa jotain värähtelyääntä? Niin, ja ne ohuet alipaineletkut on aika helposti hajoavia,vuotavia, joten kannattanee nekin tutkia.
-
Egr on ainoa ero mitä mulla olevassa ja entisissä b230 koneisissa 940 ja 740 malleissa.
-
Saattoi ehkä käynnistyä paremmin nyt.
-
väliin.
-
Sama kun löisi itteänsä kasseille. UHH!
Vitxxx se mitään toimi vieläkään. Roikassa oli ja pätkien käymään. Bensaa taitaa saada liikaa. Joulun jälkeen revitytän käsivarret auki ja vaihran sen helvetin lämpöanturin. Meikäläisen kädet ei tahdo naarmuuntumatta mahtua sinne väliin.
Imusarja lähtee tosi helposti (verraten lähes kaikkiin muihin autoihin) jos on isot kädet eikä mahdu välistä.
-
Imusarja lähtee tosi helposti (verraten lähes kaikkiin muihin autoihin) jos on isot kädet eikä mahdu välistä.
Joo. Tässä on vaan egr putki kivana pikku bonarina.
-
Joo. Tässä on vaan egr putki kivana pikku bonarina.
Aivan en ottanut sitä huomioon
-
Vapariin pystyy vaihtamaan kun poisti tyhjäkäynnin romut ja kiinnitysraudan, pystyykö tässä tekemään saman?
Avaimena joku kiintoavain tai niveletty räikkälenkki.
-
Viimeksi kun ton laitoin niin oliskohan ollut mulla käytössä pitkä hylsy ja siihen jatkovarsi. Voin muistaa väärinkin kun on jo aikaa, mutta jollain viritelmällä se lähti melko mukavasti?
-
Viimeksi kun ton laitoin niin oliskohan ollut mulla käytössä pitkä hylsy ja siihen jatkovarsi. Voin muistaa väärinkin kun on jo aikaa, mutta jollain viritelmällä se lähti melko mukavasti?
Juurikin näin se on helpoin tehdä, ei tarvi purkaa mitään edestä :)
-
Käsiä on erikokosia.
-
Vihree korkki.
-
Välttämättä ei liity yhtään mihinkään auton ongelmiin tämä havainto. Mutta mullahan on väärä paisarinkorkki. 1.5bar vihreä. Jokapaikas näkyy harmaakorkkisia esim nettiautos ja volvon 95 esittelyvideolla. Rekkarin mukaan kyl tilattiin. Tarviikin kattoo onko mun "kesäauto" classic 940 joka on b230ft myös vihree korkki.
Mun mielestä turboissa (ainakin viimisissä) on 1.5bar korkki. Harmaa kevyempi korkki on vapareissa. Mikä kyllä ihan loogistakin.
-
Maailmalta sais näköjään
-
Olen kanssa huomannut tuon, ettei paisarissa kylmänä kannata pitää enempää kuin suunnilleen minimin ja puolivälin välissä.
-
ja kaikki mikä on paisarissa on ylimääräistä,se pitää muistaa,jos auto kunnossa niin se toimii vaikka ilman korkkia,turboissa vaihtelu on kovempaa koska turbo niin lähellä,vaparissa voit ajaa miten kuumaksi tahansa niin ei kiehu,turboissa kiehuu tosi nopeesti kun avaat korkin.
-
+12 kaapeli siis.
-
ja kaikki mikä on paisarissa on ylimääräistä,se pitää muistaa,jos auto kunnossa niin se toimii vaikka ilman korkkia,turboissa vaihtelu on kovempaa koska turbo niin lähellä,vaparissa voit ajaa miten kuumaksi tahansa niin ei kiehu,turboissa kiehuu tosi nopeesti kun avaat korkin.
Joo se tuli kesällä huomattua kun paisari oli ylänurkasta murtunu, parkissa porisi ku munakattila.
-
Joo se tuli kesällä huomattua kun paisari oli ylänurkasta murtunu, parkissa porisi ku munakattila.
Kyllä, koska paineistettuna se jäähdytysjärjestelmä kestää lämpötiloja huomattavasti enemmän.
N. 1bar nostaa 25c kiehumispistettä. N.100c kun ei riitä kaikkialla moottorissa.
Monissa merkeissä alkaa olemaan lähelle 2bar korkkeja, ei ihan pieni lämmönnousu haittaa heti. Tosin vuotaa tuplasti helpommin... :D
-
Kylmänä taas ilmaantui.
-
Oletko jo vaihtanut sen lämpötila-anturin?
-
Oletko jo vaihtanut sen lämpötila-anturin?
Kiinnostus puhdas 0
-
taisi olla leima?
-
Kokeile bensapumpun releen vaihtoa seuraavaksi ja tarkista laturin maadoitus,
omassa oli jostain syystä johto löystynyt laturin päästä.
-
i lakkaa puhaltamasta.
[/quote]
-
(https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71222/71222-dea07f2d4e14f7978c39550b5652f2bd_large.jpg)
Siinä letkupaikat. Bypass ja EGR anturi jakavat yhden letkun, EGR venttiilille tulee oma anturista.
-
(https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71222/71222-dea07f2d4e14f7978c39550b5652f2bd_large.jpg)
Siinä letkupaikat. Bypass ja EGR anturi jakavat yhden letkun, EGR venttiilille tulee oma anturista.
Noin ne on nyt.
Romujen määrästä päätellen on ollu T haaraa tosiaan joka letkussa.
Ja säksätys jatku aamulla. Eilen päivällä oli hiljaa heti kun egr letkun korjasin ja starttasin.
-
ikakoodia.
-
missä oltiinkin.
-
Onkohan sulla siinä vielä alkuperäinen ecu koskemattomana? Epäilen vaan kun jos nuo egr-alipaineletkut oli poikki niin järjestelmä ei enää voinut toimia oikein ja silloin tuo kyllä antaa vikakoodin ja sytyttää vikavalon. Ainakin omani 945-96 fk toimii näin.Tämä egr´n toimimattomuus ei noita ongelmiasi aiheuta, mutta jos ecu on vaihdettu ja/tai lastut niin mielestäni kaikki on mahdollista. Mikäli se ecu on kuitenkin koskematon niin sen egr-venttiilin yhteydessä oleva varsinainen anturi on korvattu kiinteällä vastuksella, tai se löytyy sieltä ecun liittimestä. Muutoin tuo antaa vikakoodin kun letkut poikki.
Tuosta letkukaaviosta näkyy hyvin nuo alipainetoiminnot. Ei muuta. Siitä puuttuu tuo sähköinen puoli, joka tätä ohjaa. Tuo edellä anturiksi mainittu sähkömagneettinen venttiili ei ole anturi. (muuta kuin siinä mielessä, että se "antaa" alipainetta tarpeen mukaan)
Muutoin olen kyllä sitä mieltä, että tämä koko egr-järjestelmä on täysin turha ja jopa haitallinen järjestelmä. Siksi sen poistin omastani. Tämän järjestelmän koko tarkoitus on ollut täyttää usa-normit päästöjen osalta. Meillä noita kaikkia tähän vaikuttavia arvoja ei edes mitata.(typpioksiidit muistaakseni)
-
s koko laitteen.
-
Elikä joku on jo askarrellut sen ecu´n kanssa jotain. (sen kiinnitys on ollut alkujaan sellainen ettei siihen mitkään tavalliset työkalut sovi. Itse muistaakseni hioin sen pultin jollain)Tuo juttu siitä rajapaineventtiilistä ja ft´n kellosta sai kanssa tuota miettimään. En tiedä olisko siitä hyötyä, mutta jos sais vaikka lainaksi toisen ecu´n jostain, niin ainakin kokeilisin.
-
Vielä kiinnostaisi kuulla, että mitä tuolla alussa tarkoitit kun kerroit, että rajapaineventtili on tulpattu? Jos nyt ymmärsin oikein, niin tuolla tavalla se hukkaportin kello ei saa ohjausta lainkaan? Tämän pitäisi nostaa ahdot "pilviin" ja nakutus seuraa välittömästi ?
-
muutettu.
-
juu. Niin arvelinkin olleen. Kunhan nyt kyselin. Jäänyt vaan mieleen kun täällä sivustolla eräs ansioitunut jäsen kerran kuvaili tuota nakutusriskiä, että ääni on sama kuin: kone meni jo.
-
Ja jakopään käytin taas auki ja hampaalla siirsin nokkaa myöhäsemmälle. Eli siihen missä eilen oltiin.
-
pitää.
-
ei saa.
-
Nii että mitäs nyt?
-
Ihan vaan mielenkiinnosta kyselen, että miksei tulppaa saa irti ilman ahtoputken irrotusta? Liekö enää alkuperäinen turbokaan? Entä vakiosuuttimet? Taitaa olla autosi kaikkea muuta kuin alkuperäinen enää? Vai olenko väärässä?
-
Siinä tulppien vaihdossa olikohan ykkös vai kakkos pytty jonka tulppa on helpompi irrottaa, kun sen ahtoputken nykäsee pois paikoiltaan.
-
o muutos ole.
-
alvea varten.
-
en 965 loppuinen.
-
.
-
len.
-
flukee.
-
aiemmin.
-
dot
-
Voit vaihtaa ecunkin kun vaihdat lastutkin päikseen. Toki jos nykyisen numero on selkeästi vanhempi niin ei välttämäti toimi ajonestollisessa autossa ajonestollisen lastullakaan.
-
Mökiltä haen pyörän ja tämä työnnetään kesäauton paikalle talliin.
-
äpi.
-
Nyt kun kerrot niin mieleen tulee vanhan asentajan tarina tuosta suojasta,
kuori voi vauriottaa kantta tuolla tavoin.
Joku valmistevika tuossa kannessa, normaalisti kestää useita vuosia.
-
Nyt kun kerrot niin mieleen tulee vanhan asentajan tarina tuosta suojasta,
kuori voi vauriottaa kantta tuolla tavoin.
Joku valmistevika tuossa kannessa, normaalisti kestää useita vuosia.
Edellinen oli 98 leimalla.
Talviauto / käyttis ei paranis tehdä harrastepeliksi.
-
Jäin kesälomille yllättäen ja värkkäsin tätä samalla kun pyörän keraamisen pinnoitteen pohjia tehtiin ja levitettiin.
Kansi on irti ja tarkistettu ei halkeemia tiivisteenä cometic jonka meinaan laittaa uudelleen. Kai sen 2x voi käyttää. Moparin liimaa vaan haettava.
Pakosarja on korjattu oli kunnolla halki turbon laipan takaa. Kuumaks ja valupuikkoo perään, yön se oli uunissa. Turbo lähti kaverin mukaan, palaa huollettuna ja sorvattuna jos se onnistuu 15g romut sisään oli aatos? Tai sit laitetaan se 15g suoraan vakiosarjaan, huulostiiviste matalaksi vaan. Muistaakseni v70r turbo se oli.
Kaikki sähköosat on nyt uusittu, msd puolan löysin vielä kaupasta poistohintaan
Sitä cometic liimaa pitäis ny saada jostain vai onko se vaan kuparitahnaa. Moparin liimasta on ennen puhuttu?
-
Missäs kunnossa sulla on akku? Tässä ihmettelin omani käyntiin lähtöä, jota sai sahailla, mutta ei lähtenyt käyntiin kaksisesti. Välillä tärähti kerrasta. Uusi akku 10 vuotiaan tilalle ja kas kummaa, sehän toimii.
-
Viime talvena siis 18 talvella testerillä koitin ja arvoihin meni. Vois kyllä uudelleen koittaa, joku vartan silveri siä on.
-
Kasattu ja koekäytetty
-
Pakokaasuarvot hc korkeella 7 tyhjäkäynnillä ja 7.4 kierroksilla. Aiemmin ollu 1.2 ja 1
Muuten arvot ok lambda arvokin sen 1
-
HC on palamattomia hiilivetyjä, eli palamatonta polttoainetta.
Polttaako kunnolla? Tosin tuo että lambda on 1 (onko happi millainen?), niin vähän omituinen. Jos on reipas happivuoto mutta lambda1, niin käy rikkaalla.
-
HC on palamattomia hiilivetyjä, eli palamatonta polttoainetta.
Polttaako kunnolla? Tosin tuo että lambda on 1 (onko happi millainen?), niin vähän omituinen. Jos on reipas happivuoto mutta lambda1, niin käy rikkaalla.
Eipä sitä lappua otettu ku käytin vaan koneessa ja pois. Meneehä se leimasta tuollakin mut edellisee leimaan ero on huomattava. Ja kaikkii muihinki päästömittauksiin.
-
Ajettuakin tuli ja todettua että aina kun käynnistää käryää raaka bensa auton takana.
En tiä. Kulkupuoli "uudella" ahtimella ihan kivanpuoleinen 100 on lasissa ja vielä saattaa takapyörä luistaa. ( koitettu yksityistiellä )
-
Katotaan tarviiko muutoskatsastaa.
-
iittyen moottorimuutoksiin
-
mopoon pensaa ja ajele auringonlaskuun.