Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Kankikari - 14.12.2019, 17:34:38

Otsikko: 940 b230 fk/ft lähtee pätkien käymään kylmä/ kuuma tai jäähtynyt
Kirjoitti: Kankikari - 14.12.2019, 17:34:38
Avaan


Otsikko: Vs: 940 b230 fk/ft lähtee pätkien käymään kylmä/ kuuma tai jäähtynyt
Kirjoitti: Tucci - 14.12.2019, 17:48:57
Tarkistitko kannen suoruuden ennen asennusta?
Aiemmin ne oli kiikkulautoja.

Venttiilivälyksiä koskaan säädetty?
Otsikko: Vs: 940 b230 fk/ft lähtee pätkien käymään kylmä/ kuuma tai jäähtynyt
Kirjoitti: Kankikari - 14.12.2019, 17:55:52
yvin se asettui.
Otsikko: Vs: 940 b230 fk/ft lähtee pätkien käymään kylmä/ kuuma tai jäähtynyt
Kirjoitti: Yksi Volvomies - 14.12.2019, 18:55:05
Minulla aikoinaan kun pääsi vettä kertymään tankkiin, niin b200k oireili siten, että kylmänä käynnistettäessä hetken aikaa kävi heikosti ja aaltoilevasti, lämmettyään tasaantui. Ja tosiaan moottorilämmitintä käytettäessä, ei huonoa käyntiä esiintynyt. Samaan aikaan autossa esiintyi toisinaan terävää nykimistä myös lämpimällä moottorilla, ajon aikana. Tämä kaikki poistui ihan kun sekoitin parin tankillisen joukkoon Masinoilia. En tosin tiedä, että saako Masinoilia laittaa näihin uudempiin.
Otsikko: Vs: 940 b230 fk/ft lähtee pätkien käymään kylmä/ kuuma tai jäähtynyt
Kirjoitti: jen - 14.12.2019, 20:02:14
onko siihen vaihdettu se kannen takimmainen anturi,eili se valvonta anturi?
Otsikko: Vs: 940 b230 fk/ft lähtee pätkien käymään kylmä/ kuuma tai jäähtynyt
Kirjoitti: Kankikari - 14.12.2019, 20:06:07
onko siihen vaihdettu se kannen takimmainen anturi,eili se valvonta anturi?

Jaa niin ecu lämpöanturi. Toissavuonna vaihettu.
Otsikko: Vs: 940 b230 fk/ft lähtee pätkien käymään kylmä/ kuuma tai jäähtynyt
Kirjoitti: jen - 14.12.2019, 22:12:42
Jaa niin ecu lämpöanturi. Toissavuonna vaihettu.
ok,siitäkään ei sit varmuuttaole onko vielä ehjä
Otsikko: Vs: 940 b230 fk/ft lähtee pätkien käymään kylmä/ kuuma tai jäähtynyt
Kirjoitti: Kankikari - 14.12.2019, 22:29:02
ok,siitäkään ei sit varmuuttaole onko vielä ehjä

Joo ei kuitenkaan viitsis kaikkee sokkona uusia.
Otsikko: Vs: 940 b230 fk/ft lähtee pätkien käymään kylmä/ kuuma tai jäähtynyt
Kirjoitti: jen - 14.12.2019, 22:59:47
Joo ei kuitenkaan viitsis kaikkee sokkona uusia.
ei tietenkään,mittaa se niin varmistuu onko ehjä vai ei
Otsikko: Vs: 940 b230 fk/ft lähtee pätkien käymään kylmä/ kuuma tai jäähtynyt
Kirjoitti: Huikkoster - 14.12.2019, 23:51:10
Kun ottaa suutimien tai tulpan johtoja yksi kerrallaan irti kolmella käydessä niin pystyy tarkistamaan mikä sylinteri on pimeänä vai onko se vaan huonoa käyntiä.
Otsikko: Vs: 940 b230 fk/ft lähtee pätkien käymään kylmä/ kuuma tai jäähtynyt
Kirjoitti: Juike - 15.12.2019, 01:38:46
Kuulostais kannentiivistevialta.
Otsikko: Vs: 940 b230 fk/ft lähtee pätkien käymään kylmä/ kuuma tai jäähtynyt
Kirjoitti: jogiin - 15.12.2019, 01:56:52
Kuulostais kannentiivistevialta.
Näin se kävi itsellekkin.


Tulpista muuten kannattaa kiristää ne perkuleen "nipat", kertaalleen tulppia vaihtaessa nippa jäi tulpanjohtoon  :buck2: :idiot2: Vaihtoon oli syynä just sytys ongelmat.
Otsikko: Vs: 940 b230 fk/ft lähtee pätkien käymään kylmä/ kuuma tai jäähtynyt
Kirjoitti: Kankikari - 15.12.2019, 10:14:04
Näin se kävi itsellekkin.


Tulpista muuten kannattaa kiristää ne perkuleen "nipat", kertaalleen tulppia vaihtaessa nippa jäi tulpanjohtoon  :buck2: :idiot2: Vaihtoon oli syynä just sytys ongelmat.

Kaikki 4 tulppaa tasaseen karstassa vesi pesässä poistaa kaiken ja värjää posliinin vihreeksi.
Kun ottaa suutimien tai tulpan johtoja yksi kerrallaan irti kolmella käydessä niin pystyy tarkistamaan mikä sylinteri on pimeänä vai onko se vaan huonoa käyntiä.

Kaikki suuttimet kävin viimeksi läpi eikä selkeetä syyllistä löytynyt.
Otsikko: Vs: 940 b230 fk/ft lähtee pätkien käymään kylmä/ kuuma tai jäähtynyt
Kirjoitti: puppet - 15.12.2019, 12:16:40
Maadoitusten putsaus on aika halpa testi jos ei ole tehty. Minusta kuulostaa kyllä lämpötila-anturi vialta. Siinähän on molemmille bokseille omat pinnit, mittaa vastuksen purkkien liittimiltä, niin saa mahdolliset johtosarja viatkin esiin. Missä kunnossa virranjakaja ja pyörijä on?
Otsikko: Vs: 940 b230 fk/ft lähtee pätkien käymään kylmä/ kuuma tai jäähtynyt
Kirjoitti: Kankikari - 15.12.2019, 12:29:37
Maadoitusten putsaus on aika halpa testi jos ei ole tehty. Minusta kuulostaa kyllä lämpötila-anturi vialta. Siinähän on molemmille bokseille omat pinnit, mittaa vastuksen purkkien liittimiltä, niin saa mahdolliset johtosarja viatkin esiin. Missä kunnossa virranjakaja ja pyörijä on?

Ihan uudet intermotorit oli ei apuja ja vaihdoin vanhat bosch takasin.

Lisämaan laitto on jo pyöriny mielessä. Pari kertaa on jakajan vieressä olevat löystyny kannen päästä. Tulipelti kiinnitys on koskematta. Ja muuten ihan tälläviikolla lähti nätisti käymään mutta kaikki merkkivalot jäi hehkumaan kunnes nosti kierrokset itekseen.
Otsikko: Vs: 940 b230 fk/ft lähtee pätkien käymään kylmä/ kuuma tai jäähtynyt
Kirjoitti: puppet - 15.12.2019, 13:21:22
Paljonko latausjännite kun vika on päällä?
Otsikko: Vs: 940 b230 fk/ft lähtee pätkien käymään kylmä/ kuuma tai jäähtynyt
Kirjoitti: Kankikari - 15.12.2019, 13:42:17
Paljonko latausjännite kun vika on päällä?

En oo mitannu valot kyllä sammuu vaikka pätkii.
Otsikko: Vs: 940 b230 fk/ft lähtee pätkien käymään kylmä/ kuuma tai jäähtynyt
Kirjoitti: Kankikari - 15.12.2019, 14:20:19
Tulipellistä irrotin sen muovimurkulan ja laitoin maan suoraan siihen yläpulttiin. Ei ollu hapettumaa. Kannen päät katoin putsasin ja takasin kiinni. Nyt romu on lämpiimässä ja kohta kokeillaan taas. Eilen hyvin lähti tolppalämmöillä mut huonommin lähti inan jähtyneenä parkkihallista.
Otsikko: Vs: 940 b230 fk/ft lähtee pätkien käymään kylmä/ kuuma tai jäähtynyt
Kirjoitti: Kankikari - 15.12.2019, 16:37:01
silämmitetty kone pätki hetken. Ajoin kirkolle
Otsikko: Vs: 940 b230 fk/ft lähtee pätkien käymään kylmä/ kuuma tai jäähtynyt
Kirjoitti: Jambo - 15.12.2019, 16:46:40
Lämpötila-anturita tuo minusta vaikuttaa
Otsikko: Vs: 940 b230 fk/ft lähtee pätkien käymään kylmä/ kuuma tai jäähtynyt
Kirjoitti: Kankikari - 15.12.2019, 17:29:33
Tarvii käydä kaupassa ostaas uus.
Otsikko: Vs: 940 b230 fk/ft lähtee pätkien käymään kylmä/ kuuma tai jäähtynyt
Kirjoitti: jen - 15.12.2019, 17:37:28
multa löytyy käytetty ehjä koklaa sitä,missäpäin majailet?
Otsikko: Vs: 940 b230 fk/ft lähtee pätkien käymään kylmä/ kuuma tai jäähtynyt
Kirjoitti: Kankikari - 15.12.2019, 17:47:42
Tampere.
Otsikko: Vs: 940 b230 fk/ft lähtee pätkien käymään kylmä/ kuuma tai jäähtynyt
Kirjoitti: jen - 15.12.2019, 18:49:00
Tampere.
no vähä o pitkällä,tämä helsingissä.
Otsikko: Vs: 940 b230 fk/ft lähtee pätkien käymään kylmä/ kuuma tai jäähtynyt
Kirjoitti: Kankikari - 15.12.2019, 19:21:27
Joo ei kannata postitella. Tilaan jos ei kaupan hyllyssä ole. Motonetti näyttää eioota. Fixus myymälä on iha liki työmaata. Koitan sitä.
Otsikko: Vs: 940 b230 fk/ft lähtee pätkien käymään kylmä/ kuuma tai jäähtynyt
Kirjoitti: LAIRA - 16.12.2019, 07:22:20
Antaisin kanssa äänen kansipahville. Omat kokemukset on juuri samanlaiset ennenkuin pahvi hajosi kerralla lopullisesti ja jätti tielle. Miten vedet säilyneet säiliössä?
Otsikko: Vs: 940 b230 fk/ft lähtee pätkien käymään kylmä/ kuuma tai jäähtynyt
Kirjoitti: Kankikari - 16.12.2019, 16:02:22
Antaisin kanssa äänen kansipahville. Omat kokemukset on juuri samanlaiset ennenkuin pahvi hajosi kerralla lopullisesti ja jätti tielle. Miten vedet säilyneet säiliössä?

Joskus tarvii lisäillä kun syylärin yläpään anturitulppa vuotaa. Tuo on vuotanut ihan aina.

Ja edelleen.. vesi pytyssä tekisi sen että tulpassa ei olisi karstaa joka kertoisi maitokahvin värillä seoksien suunnan. Eikä savuta eikä tee painetta.

Tänään toimi aamulla hyvin. Ja kotiinlähtiessä toimi hyvin. Roikassa oli vajaa 2h ja iltapv 3h. Huvikseen ajoa yleensä viitti mut kävin 30min jähtyneen käynnistämässä ajoin mätänettiin ja taas 30 min myöhemmin läksin ja hyvin käynnistyi mennen tullen. On tuo ihmeellistä.

Lämpöanturi tilattu. 44.90€
Otsikko: Vs: 940 b230 fk/ft lähtee pätkien käymään kylmä/ kuuma tai jäähtynyt
Kirjoitti: puliukk0 - 18.12.2019, 20:21:36
Kansipahvi on yleensä vinokoneessa helppo tarkistaa.
Paisarin korkki pois, auto käyntiin, sitten tuijotat paisaria kun mykkä vit... Ei saa tulla yhtään kuplia. Jos tulee ees muutamia niin kansipahvi alkaa olemaan vainaa.
Samalla voi tietenkin kaasuttaa niin se kone lämpee nopeammin, riippuen autosta on tullut kuplia hieman joko kylmänä tai kuumana. Purettaessa pahvi ollut ihan valmis.

Tuo ihan hyvä kikka jos epäilee pahvia.

Näissä ei oo oikein toiminut muu kuin Boschin anturi.
Otsikko: Vs: 940 b230 fk/ft lähtee pätkien käymään kylmä/ kuuma tai jäähtynyt
Kirjoitti: Kankikari - 19.12.2019, 19:43:23
Lämpöanturi hanskalokerossa... ei kiinnosta jaksa eikä huvita sitä alkaa vaihtamaan.

Egr venttiili toimiiko erikoisesti vai kuuluuko tehdä näin kun käynnistää ja kierrättää konetta kone pitää bimmeri tyylistä huminaa.
Kerran kuussa vähintään tekee tuon. Ja eilen viimeks. Ja johan taas vähän pätki.

Muuten on pelannut nesteitä ei häviä lämmintä tulee ja bensaa menee se mitä ennenkin. 98e5 on tankattu tällä viikkoo 2x kerran 40e 25litraa ja 25e 18litraa. Jollain asemalla oli 1.52 litra ni tankkasin varoiks.
Otsikko: Vs: 940 b230 fk/ft lähtee pätkien käymään kylmä/ kuuma tai jäähtynyt
Kirjoitti: LAIRA - 20.12.2019, 08:21:57
Tuo egr-järjestelmä on toteutettu mielestäni aika erikoisesti. En sano tuntevani sitä, mutta tuli siihen tutustuttua, kun kytkin sen pois kun itse venttiili oli jumittunut. En oikein jaksaisi uskoa, että itse venttiili aiheuttaisi tuon mainitsemasi äänen. Tai sitten jos siinä oleva alipainetoiminen kalvo alkaisi jotenkin värähdellä? Tuohon venttiiliin otetaan alipaine tarvittaessa "kaasuttimelta" sähkömagneetilla toimivan "venttiilin" kautta.( Tuo sijaitsee aika ylhäällä iskaritolpassa). Koko toimintaa ohjaa egr-venttiilin runkoon kiinnitetty lämpövastus. Tuon antaman infon kautta ecu ohjaa tuota sähkömagneettiventtiiliä. (olikohan tarpeeksi sekava esitys). Tuo sähkömagneetti saattaisi kanssa jossain tilanteessa aiheuttaa jotain värähtelyääntä? Niin, ja ne ohuet alipaineletkut on aika helposti hajoavia,vuotavia, joten kannattanee nekin tutkia.
Otsikko: Vs: 940 b230 fk/ft lähtee pätkien käymään kylmä/ kuuma tai jäähtynyt
Kirjoitti: Kankikari - 20.12.2019, 11:23:10


Egr on ainoa ero mitä mulla olevassa ja entisissä b230 koneisissa 940 ja 740 malleissa.
Otsikko: Vs: 940 b230 fk/ft lähtee pätkien käymään kylmä/ kuuma tai jäähtynyt
Kirjoitti: Kankikari - 22.12.2019, 17:44:53


Saattoi ehkä käynnistyä paremmin nyt.
Otsikko: Vs: 940 b230 fk/ft lähtee pätkien käymään kylmä/ kuuma tai jäähtynyt
Kirjoitti: Kankikari - 22.12.2019, 22:25:56
väliin.
Otsikko: Vs: 940 b230 fk/ft lähtee pätkien käymään kylmä/ kuuma tai jäähtynyt
Kirjoitti: puliukk0 - 22.12.2019, 22:32:26
Sama kun löisi itteänsä kasseille. UHH!

Vitxxx se mitään toimi vieläkään. Roikassa oli ja pätkien käymään. Bensaa taitaa saada liikaa. Joulun jälkeen revitytän käsivarret auki ja vaihran sen helvetin lämpöanturin. Meikäläisen kädet ei tahdo naarmuuntumatta mahtua sinne väliin.

Imusarja lähtee tosi helposti (verraten lähes kaikkiin muihin autoihin) jos on isot kädet eikä mahdu välistä.
Otsikko: Vs: 940 b230 fk/ft lähtee pätkien käymään kylmä/ kuuma tai jäähtynyt
Kirjoitti: Kankikari - 22.12.2019, 22:54:57
Imusarja lähtee tosi helposti (verraten lähes kaikkiin muihin autoihin) jos on isot kädet eikä mahdu välistä.

Joo. Tässä on vaan egr putki kivana pikku bonarina.
Otsikko: Vs: 940 b230 fk/ft lähtee pätkien käymään kylmä/ kuuma tai jäähtynyt
Kirjoitti: puliukk0 - 22.12.2019, 23:00:01
Joo. Tässä on vaan egr putki kivana pikku bonarina.

Aivan en ottanut sitä huomioon
Otsikko: Vs: 940 b230 fk/ft lähtee pätkien käymään kylmä/ kuuma tai jäähtynyt
Kirjoitti: Tucci - 23.12.2019, 07:06:59
Vapariin pystyy vaihtamaan kun poisti tyhjäkäynnin romut ja kiinnitysraudan, pystyykö tässä tekemään saman?
Avaimena joku kiintoavain tai niveletty räikkälenkki.
Otsikko: Vs: 940 b230 fk/ft lähtee pätkien käymään kylmä/ kuuma tai jäähtynyt
Kirjoitti: LAIRA - 23.12.2019, 08:21:33
Viimeksi kun ton laitoin niin oliskohan ollut mulla käytössä pitkä hylsy ja siihen jatkovarsi. Voin muistaa väärinkin kun on jo aikaa, mutta jollain viritelmällä se lähti melko mukavasti?
Otsikko: Vs: 940 b230 fk/ft lähtee pätkien käymään kylmä/ kuuma tai jäähtynyt
Kirjoitti: B-Man - 23.12.2019, 10:50:10
Viimeksi kun ton laitoin niin oliskohan ollut mulla käytössä pitkä hylsy ja siihen jatkovarsi. Voin muistaa väärinkin kun on jo aikaa, mutta jollain viritelmällä se lähti melko mukavasti?

Juurikin näin se on helpoin tehdä, ei tarvi purkaa mitään edestä :)
Otsikko: Vs: 940 b230 fk/ft lähtee pätkien käymään kylmä/ kuuma tai jäähtynyt
Kirjoitti: Kankikari - 23.12.2019, 18:55:09


Käsiä on erikokosia.
Otsikko: Vs: 940 b230 fk/ft lähtee pätkien käymään kylmä/ kuuma tai jäähtynyt
Kirjoitti: Kankikari - 23.12.2019, 19:20:27
Vihree korkki.
Otsikko: Vs: 940 b230 fk/ft lähtee pätkien käymään kylmä/ kuuma tai jäähtynyt
Kirjoitti: puliukk0 - 23.12.2019, 19:24:30
Välttämättä ei liity yhtään mihinkään auton ongelmiin tämä havainto.  Mutta mullahan on väärä paisarinkorkki. 1.5bar vihreä. Jokapaikas näkyy harmaakorkkisia esim nettiautos ja volvon 95 esittelyvideolla. Rekkarin mukaan kyl tilattiin. Tarviikin kattoo onko mun "kesäauto" classic 940 joka on b230ft myös vihree korkki.

Mun mielestä turboissa (ainakin viimisissä) on 1.5bar korkki. Harmaa kevyempi korkki on vapareissa. Mikä kyllä ihan loogistakin.
Otsikko: Vs: 940 b230 fk/ft lähtee pätkien käymään kylmä/ kuuma tai jäähtynyt
Kirjoitti: Kankikari - 23.12.2019, 20:00:09
Maailmalta sais näköjään
Otsikko: Vs: 940 b230 fk/ft lähtee pätkien käymään kylmä/ kuuma tai jäähtynyt
Kirjoitti: LAIRA - 23.12.2019, 20:43:38
Olen kanssa huomannut tuon, ettei paisarissa kylmänä kannata pitää enempää kuin suunnilleen minimin ja puolivälin välissä.
Otsikko: Vs: 940 b230 fk/ft lähtee pätkien käymään kylmä/ kuuma tai jäähtynyt
Kirjoitti: jen - 23.12.2019, 23:13:14
ja kaikki mikä on paisarissa on ylimääräistä,se pitää muistaa,jos auto kunnossa niin se toimii vaikka ilman korkkia,turboissa vaihtelu on kovempaa koska turbo niin lähellä,vaparissa voit ajaa miten kuumaksi tahansa niin ei kiehu,turboissa kiehuu tosi nopeesti kun avaat korkin.
Otsikko: Vs: 940 b230 fk/ft lähtee pätkien käymään kylmä/ kuuma tai jäähtynyt
Kirjoitti: Kankikari - 23.12.2019, 23:17:42
 +12 kaapeli siis.
Otsikko: Vs: 940 b230 fk/ft lähtee pätkien käymään kylmä/ kuuma tai jäähtynyt
Kirjoitti: Kankikari - 23.12.2019, 23:19:23
ja kaikki mikä on paisarissa on ylimääräistä,se pitää muistaa,jos auto kunnossa niin se toimii vaikka ilman korkkia,turboissa vaihtelu on kovempaa koska turbo niin lähellä,vaparissa voit ajaa miten kuumaksi tahansa niin ei kiehu,turboissa kiehuu tosi nopeesti kun avaat korkin.

Joo se tuli kesällä huomattua kun paisari oli ylänurkasta murtunu, parkissa porisi ku munakattila.
Otsikko: Vs: 940 b230 fk/ft lähtee pätkien käymään kylmä/ kuuma tai jäähtynyt
Kirjoitti: puliukk0 - 31.12.2019, 17:13:14
Joo se tuli kesällä huomattua kun paisari oli ylänurkasta murtunu, parkissa porisi ku munakattila.

Kyllä, koska paineistettuna se jäähdytysjärjestelmä kestää lämpötiloja huomattavasti enemmän.

N. 1bar nostaa 25c kiehumispistettä. N.100c kun ei riitä kaikkialla moottorissa.

Monissa merkeissä alkaa olemaan lähelle 2bar korkkeja, ei ihan pieni lämmönnousu haittaa heti. Tosin vuotaa tuplasti helpommin...  :D
Otsikko: Vs: 940 b230 fk/ft lähtee pätkien käymään kylmä/ kuuma tai jäähtynyt
Kirjoitti: Kankikari - 31.01.2020, 20:16:58
Kylmänä taas ilmaantui.
Otsikko: Vs: 940 b230 fk/ft lähtee pätkien käymään kylmä/ kuuma tai jäähtynyt
Kirjoitti: Jambo - 01.02.2020, 19:29:34
Oletko jo vaihtanut sen lämpötila-anturin?
Otsikko: Vs: 940 b230 fk/ft lähtee pätkien käymään kylmä/ kuuma tai jäähtynyt
Kirjoitti: Kankikari - 01.02.2020, 20:46:53
Oletko jo vaihtanut sen lämpötila-anturin?


Kiinnostus puhdas 0
Otsikko: Vs: 940 b230 fk/ft lähtee pätkien käymään kylmä/ kuuma tai jäähtynyt
Kirjoitti: Kankikari - 05.04.2020, 16:59:37
 taisi olla leima? 
Otsikko: Vs: 940 b230 fk/ft lähtee pätkien käymään kylmä/ kuuma tai jäähtynyt
Kirjoitti: Tucci - 05.04.2020, 17:54:56
Kokeile bensapumpun releen vaihtoa seuraavaksi ja tarkista laturin maadoitus,
omassa oli jostain syystä johto löystynyt laturin päästä.
Otsikko: Vs: 940 b230 fk/ft lähtee pätkien käymään kylmä/ kuuma tai jäähtynyt
Kirjoitti: Kankikari - 05.04.2020, 19:17:51
i lakkaa puhaltamasta.
[/quote]
Otsikko: Vs: 940 b230 fk/ft lähtee pätkien käymään kylmä/ kuuma tai jäähtynyt
Kirjoitti: Acke - 06.04.2020, 19:37:34
(https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71222/71222-dea07f2d4e14f7978c39550b5652f2bd_large.jpg)
Siinä letkupaikat. Bypass ja EGR anturi jakavat yhden letkun, EGR venttiilille tulee oma anturista.
Otsikko: Vs: 940 b230 fk/ft lähtee pätkien käymään kylmä/ kuuma tai jäähtynyt
Kirjoitti: Kankikari - 06.04.2020, 20:15:10
(https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71222/71222-dea07f2d4e14f7978c39550b5652f2bd_large.jpg)
Siinä letkupaikat. Bypass ja EGR anturi jakavat yhden letkun, EGR venttiilille tulee oma anturista.

Noin ne on nyt.

Romujen määrästä päätellen on ollu T haaraa tosiaan joka letkussa.

Ja säksätys jatku aamulla. Eilen päivällä oli hiljaa heti kun egr letkun korjasin ja starttasin.
Otsikko: Vs: 940 b230 fk/ft lähtee pätkien käymään kylmä/ kuuma tai jäähtynyt
Kirjoitti: Kankikari - 18.04.2020, 14:07:46
ikakoodia.

Otsikko: Vs: 940 b230 fk/ft lähtee pätkien käymään kylmä/ kuuma tai jäähtynyt
Kirjoitti: Kankikari - 18.04.2020, 15:46:54
missä oltiinkin.
Otsikko: Vs: 940 b230 fk/ft lähtee pätkien käymään kylmä/ kuuma tai jäähtynyt
Kirjoitti: LAIRA - 19.04.2020, 09:17:23
Onkohan sulla siinä vielä alkuperäinen ecu koskemattomana? Epäilen vaan kun jos nuo egr-alipaineletkut oli poikki niin järjestelmä ei enää voinut toimia oikein ja silloin tuo kyllä antaa vikakoodin ja sytyttää vikavalon. Ainakin omani 945-96 fk toimii näin.Tämä egr´n toimimattomuus ei noita ongelmiasi aiheuta, mutta jos ecu on vaihdettu ja/tai lastut niin mielestäni kaikki on mahdollista. Mikäli se ecu on kuitenkin koskematon niin sen egr-venttiilin yhteydessä oleva varsinainen anturi on korvattu kiinteällä vastuksella, tai se löytyy sieltä ecun liittimestä. Muutoin tuo antaa vikakoodin kun letkut poikki.
Tuosta letkukaaviosta näkyy hyvin nuo alipainetoiminnot. Ei muuta. Siitä puuttuu tuo sähköinen puoli, joka tätä ohjaa. Tuo edellä anturiksi mainittu sähkömagneettinen venttiili ei ole anturi. (muuta kuin siinä mielessä, että se "antaa" alipainetta tarpeen mukaan)
Muutoin olen kyllä sitä mieltä, että tämä koko egr-järjestelmä on täysin turha ja jopa haitallinen järjestelmä. Siksi sen poistin omastani. Tämän järjestelmän koko tarkoitus on ollut täyttää usa-normit päästöjen osalta. Meillä noita kaikkia tähän vaikuttavia arvoja ei edes mitata.(typpioksiidit muistaakseni)
Otsikko: Vs: 940 b230 fk/ft lähtee pätkien käymään kylmä/ kuuma tai jäähtynyt
Kirjoitti: Kankikari - 19.04.2020, 09:37:50
s koko laitteen.
Otsikko: Vs: 940 b230 fk/ft lähtee pätkien käymään kylmä/ kuuma tai jäähtynyt
Kirjoitti: LAIRA - 19.04.2020, 10:05:55
Elikä joku on jo askarrellut sen ecu´n kanssa jotain. (sen kiinnitys on ollut alkujaan sellainen ettei siihen mitkään tavalliset työkalut sovi. Itse muistaakseni hioin sen pultin jollain)Tuo juttu siitä rajapaineventtiilistä ja ft´n kellosta sai kanssa tuota miettimään. En tiedä olisko siitä hyötyä, mutta jos sais vaikka lainaksi toisen ecu´n jostain, niin ainakin kokeilisin.
Otsikko: Vs: 940 b230 fk/ft lähtee pätkien käymään kylmä/ kuuma tai jäähtynyt
Kirjoitti: LAIRA - 19.04.2020, 10:42:08
Vielä kiinnostaisi kuulla, että mitä tuolla alussa tarkoitit kun kerroit, että rajapaineventtili on tulpattu? Jos nyt ymmärsin oikein, niin tuolla tavalla se hukkaportin kello ei saa ohjausta lainkaan? Tämän pitäisi nostaa ahdot "pilviin" ja nakutus seuraa välittömästi ?
Otsikko: Vs: 940 b230 fk/ft lähtee pätkien käymään kylmä/ kuuma tai jäähtynyt
Kirjoitti: Kankikari - 19.04.2020, 11:52:27
muutettu.
Otsikko: Vs: 940 b230 fk/ft lähtee pätkien käymään kylmä/ kuuma tai jäähtynyt
Kirjoitti: LAIRA - 19.04.2020, 12:19:49
juu. Niin arvelinkin olleen. Kunhan nyt kyselin. Jäänyt vaan mieleen kun täällä sivustolla eräs ansioitunut jäsen kerran kuvaili tuota nakutusriskiä, että ääni on sama kuin: kone meni jo.
Otsikko: Vs: 940 b230 fk/ft lähtee pätkien käymään kylmä/ kuuma tai jäähtynyt
Kirjoitti: Kankikari - 19.04.2020, 12:25:42
Ja jakopään käytin taas auki ja hampaalla siirsin nokkaa myöhäsemmälle. Eli siihen missä eilen oltiin.
Otsikko: Vs: 940 b230 fk/ft lähtee pätkien käymään kylmä/ kuuma tai jäähtynyt
Kirjoitti: Kankikari - 19.04.2020, 14:21:22
pitää.
Otsikko: Vs: 940 b230 fk/ft lähtee pätkien käymään kylmä/ kuuma tai jäähtynyt
Kirjoitti: Kankikari - 20.04.2020, 16:05:24
ei saa.
Otsikko: Vs: 940 b230 fk/ft lähtee pätkien käymään kylmä/ kuuma tai jäähtynyt
Kirjoitti: Kankikari - 20.04.2020, 19:21:58



Nii että mitäs nyt?
Otsikko: Vs: 940 b230 fk/ft lähtee pätkien käymään kylmä/ kuuma tai jäähtynyt
Kirjoitti: LAIRA - 21.04.2020, 07:15:10
Ihan vaan mielenkiinnosta kyselen, että miksei tulppaa saa irti ilman ahtoputken irrotusta? Liekö enää alkuperäinen turbokaan? Entä vakiosuuttimet? Taitaa olla autosi kaikkea muuta kuin alkuperäinen enää? Vai olenko väärässä?
Otsikko: Vs: 940 b230 fk/ft lähtee pätkien käymään kylmä/ kuuma tai jäähtynyt
Kirjoitti: HTVR - 21.04.2020, 09:23:01
Siinä tulppien vaihdossa olikohan ykkös vai kakkos pytty jonka tulppa on helpompi irrottaa, kun sen ahtoputken nykäsee pois paikoiltaan.
Otsikko: Vs: 940 b230 fk/ft lähtee pätkien käymään kylmä/ kuuma tai jäähtynyt
Kirjoitti: Kankikari - 21.04.2020, 18:57:24
o muutos ole.
Otsikko: Vs: 940 b230 fk/ft lähtee pätkien käymään kylmä/ kuuma tai jäähtynyt
Kirjoitti: Kankikari - 21.04.2020, 20:44:28
alvea varten.

Otsikko: Vs: 940 b230 fk/ft lähtee pätkien käymään kylmä/ kuuma tai jäähtynyt
Kirjoitti: Kankikari - 24.04.2020, 22:17:52
en 965 loppuinen.
Otsikko: Vs: 940 b230 fk/ft lähtee pätkien käymään kylmä/ kuuma tai jäähtynyt
Kirjoitti: Kankikari - 24.04.2020, 22:54:26
.
Otsikko: Vs: 940 b230 fk/ft lähtee pätkien käymään kylmä/ kuuma tai jäähtynyt
Kirjoitti: Kankikari - 27.04.2020, 17:05:25
len.
Otsikko: Vs: 940 b230 fk/ft lähtee pätkien käymään kylmä/ kuuma tai jäähtynyt
Kirjoitti: Kankikari - 28.04.2020, 16:11:48
flukee.
Otsikko: Vs: 940 b230 fk/ft lähtee pätkien käymään kylmä/ kuuma tai jäähtynyt
Kirjoitti: Kankikari - 29.04.2020, 20:32:14
aiemmin.
Otsikko: Vs: 940 b230 fk/ft lähtee pätkien käymään kylmä/ kuuma tai jäähtynyt
Kirjoitti: Kankikari - 29.04.2020, 20:33:40
dot
Otsikko: Vs: 940 b230 fk/ft lähtee pätkien käymään kylmä/ kuuma tai jäähtynyt
Kirjoitti: TVS - 29.04.2020, 22:59:34
Voit vaihtaa ecunkin kun vaihdat lastutkin päikseen. Toki jos nykyisen numero on selkeästi vanhempi niin ei välttämäti toimi ajonestollisessa autossa ajonestollisen lastullakaan.
Otsikko: Vs: 940 b230 fk/ft lähtee pätkien käymään kylmä/ kuuma tai jäähtynyt
Kirjoitti: Kankikari - 01.05.2020, 13:36:04
Mökiltä haen pyörän ja tämä työnnetään kesäauton paikalle talliin.
Otsikko: Vs: 940 b230 fk/ft lähtee pätkien käymään kylmä/ kuuma tai jäähtynyt 2994
Kirjoitti: Kankikari - 08.05.2020, 17:56:10
äpi.


Otsikko: Vs: 940 b230 fk/ft lähtee pätkien käymään kylmä/ kuuma tai jäähtynyt
Kirjoitti: Tucci - 08.05.2020, 21:03:19
Nyt kun kerrot niin mieleen tulee vanhan asentajan tarina tuosta suojasta,
kuori voi vauriottaa kantta tuolla tavoin.
Joku valmistevika tuossa kannessa, normaalisti kestää useita vuosia.
Otsikko: Vs: 940 b230 fk/ft lähtee pätkien käymään kylmä/ kuuma tai jäähtynyt
Kirjoitti: Kankikari - 08.05.2020, 21:15:59
Nyt kun kerrot niin mieleen tulee vanhan asentajan tarina tuosta suojasta,
kuori voi vauriottaa kantta tuolla tavoin.
Joku valmistevika tuossa kannessa, normaalisti kestää useita vuosia.
Edellinen oli 98 leimalla.



Talviauto / käyttis ei paranis tehdä harrastepeliksi.
Otsikko: Vs: 940 b230 fk/ft lähtee pätkien käymään kylmä/ kuuma tai jäähtynyt
Kirjoitti: Kankikari - 15.05.2020, 17:13:57
Jäin kesälomille yllättäen ja värkkäsin tätä samalla kun pyörän keraamisen pinnoitteen pohjia tehtiin ja levitettiin.

Kansi on irti ja tarkistettu ei halkeemia tiivisteenä cometic jonka meinaan laittaa uudelleen. Kai sen 2x voi käyttää. Moparin liimaa vaan haettava.

Pakosarja on korjattu oli kunnolla halki turbon laipan takaa. Kuumaks ja valupuikkoo perään, yön se oli uunissa. Turbo lähti kaverin mukaan, palaa huollettuna ja sorvattuna jos se onnistuu 15g romut sisään oli aatos? Tai sit laitetaan se 15g suoraan vakiosarjaan, huulostiiviste matalaksi vaan. Muistaakseni v70r turbo se oli.

Kaikki sähköosat on nyt uusittu, msd puolan löysin vielä kaupasta poistohintaan

Sitä cometic liimaa pitäis ny saada jostain vai onko se vaan kuparitahnaa. Moparin liimasta on ennen puhuttu?
Otsikko: Vs: 940 b230 fk/ft lähtee pätkien käymään kylmä/ kuuma tai jäähtynyt
Kirjoitti: puppet - 15.05.2020, 19:11:11
Missäs kunnossa sulla on akku? Tässä ihmettelin omani käyntiin lähtöä, jota sai sahailla, mutta ei lähtenyt käyntiin kaksisesti. Välillä tärähti kerrasta. Uusi akku 10 vuotiaan tilalle ja kas kummaa, sehän toimii.
Otsikko: Vs: 940 b230 fk/ft lähtee pätkien käymään kylmä/ kuuma tai jäähtynyt
Kirjoitti: Kankikari - 15.05.2020, 19:23:56
Viime talvena siis 18 talvella testerillä koitin ja arvoihin meni. Vois kyllä uudelleen koittaa, joku vartan silveri siä on.
Otsikko: Vs: 940 b230 fk/ft lähtee pätkien käymään kylmä/ kuuma tai jäähtynyt
Kirjoitti: Kankikari - 17.05.2020, 21:05:05
Kasattu ja koekäytetty


Otsikko: Vs: 940 b230 fk/ft lähtee pätkien käymään kylmä/ kuuma tai jäähtynyt
Kirjoitti: Kankikari - 18.05.2020, 16:53:13
Pakokaasuarvot hc korkeella 7 tyhjäkäynnillä ja 7.4 kierroksilla. Aiemmin ollu 1.2 ja 1

Muuten arvot ok lambda arvokin sen 1

Otsikko: Vs: 940 b230 fk/ft lähtee pätkien käymään kylmä/ kuuma tai jäähtynyt
Kirjoitti: Slerbahuuli - 18.05.2020, 17:01:21
HC on palamattomia hiilivetyjä, eli palamatonta polttoainetta.

Polttaako kunnolla? Tosin tuo että lambda on 1 (onko happi millainen?), niin vähän omituinen. Jos on reipas happivuoto mutta lambda1, niin käy rikkaalla.
Otsikko: Vs: 940 b230 fk/ft lähtee pätkien käymään kylmä/ kuuma tai jäähtynyt
Kirjoitti: Kankikari - 18.05.2020, 17:07:26
HC on palamattomia hiilivetyjä, eli palamatonta polttoainetta.

Polttaako kunnolla? Tosin tuo että lambda on 1 (onko happi millainen?), niin vähän omituinen. Jos on reipas happivuoto mutta lambda1, niin käy rikkaalla.

Eipä sitä lappua otettu ku käytin vaan koneessa ja pois. Meneehä se leimasta tuollakin mut edellisee leimaan ero on huomattava. Ja kaikkii muihinki päästömittauksiin.
Otsikko: Vs: 940 b230 fk/ft lähtee pätkien käymään kylmä/ kuuma tai jäähtynyt
Kirjoitti: Kankikari - 18.05.2020, 19:04:48
Ajettuakin tuli ja todettua että aina kun käynnistää käryää raaka bensa auton takana.

En tiä. Kulkupuoli "uudella" ahtimella ihan kivanpuoleinen 100 on lasissa ja vielä saattaa takapyörä luistaa. ( koitettu yksityistiellä )

Otsikko: Vs: 940 b230 fk/ft lähtee pätkien käymään kylmä/ kuuma tai jäähtynyt
Kirjoitti: Kankikari - 20.05.2020, 12:01:11
Katotaan tarviiko muutoskatsastaa.
Otsikko: Vs: 940 b230 fk/ft lähtee pätkien käymään kylmä/ kuuma tai jäähtynyt
Kirjoitti: Kankikari - 20.05.2020, 21:05:25
iittyen moottorimuutoksiin
Otsikko: Vs: 940 b230 fk/ft lähtee pätkien käymään kylmä/ kuuma tai jäähtynyt
Kirjoitti: Kankikari - 28.05.2020, 23:44:54
mopoon pensaa ja ajele auringonlaskuun.