Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: ^Ankkuli^ - 31.01.2011, 14:03:47

Otsikko: 740 B230FT Kiukuttelee
Kirjoitti: ^Ankkuli^ - 31.01.2011, 14:03:47
Linkki vanhalle foorumille (http://www.volvolandia.com/SVF/index.php?topic=66074.0)

Elikkä siis ongelmat jatkuu ja kasvaa kasvamistaan. Yhden vian kun saa jotekin kursittua kasaan niin tulee nippu uusia tilalle  :(

Tällä hetkellä käyntiongelma on seuraava. Kylmänä lähtee hyvin käyntiin, käy n.15-30s ajan korotetulla tyhjäkäynnillä n. 2000rpm ja lähtee laskemaan kierroksia alas päin. Kun kierrokset ovat n. 1000rpm paikkeilla auto sammuu kun seinään. Uusi käynnistys aiheuttaa saman korotetun tyhjäkäynnin ja kierrosten laskettua ei välttämättä aina sammu mutta jää hummaamaan kierroksia n 500-1500 välille. Kuulostaisi myös siltä että kun kierrokset lähtee nousemaan tuolta 500rpm tuntumasta että ei kävisi kaikilla / saisi ihan tolkuttomasti polttoainetta. Kuitenkaan kulutus ei ole ihan päätä huimaavaa eikä pakokaasukaan haise bensiinille.

Lämpimänä käynti on kierrosten osalta tasaista n.800-900rpm, mutta kuitenkin moottori ravistaa eikä käy tasaisesti.

Tähän mennessä olen vaihtanut IMM, tyhjäkäynti moottori, ilmansuodattimen, bensansuodattimen, korjannut bensapumpun ja suodattimen välisen letkun, käynyt eetterillä sumuttaen imusarjan, alipaineletkut ja ahtoputket läpi ja vaihtanut ruiskun lämpötila-anturin. Aina kun on jotain vaihtanut siihen, niin tuntuu että huonompaan suuntaan on menty. Tosin Tk-moottorin vaihdon jälkeen tyhjäkäynti ei hummaa niin pahasti kuin ennen sitä.

Toissapäivänä tuhlasin taas aikaa pellin alla ja huomasin että turbolla on joku alipainekello josta tulee letku imusarjaan siitä öljykorkin vierestä (letkussa luki vielä volvo finland) ja tämä oli irrallaan siellä imusarjan alla. No käynti ei tietysti muuttunut tällä mutta onpahan letku paikallaan nyt. Mikä on tuo alipainekello?

Mistä tässä seuraavaksi vikaa voisi lähteä etsimään, vai pääsenkö kohta halvemmalla kun toimitusosoitteeksi valikoituu kuusakoski oy?  :'(


Ohjauskin mättää edelleen. On kylmänä jäykkä, mutta kevenee kun rattia saa käännettyä puoli kierrosta. Öljyt vaihdoin tehostajaan ja vanha oli ihan mustaa. Myös pumppu "kiljahtelee" jos paikallaan matalilla kierroksilla kääntää rattia. Onko siis pumppu menossa rikki?
Otsikko: Vs: 740 B230FT Kiukuttelee
Kirjoitti: Chili - 31.01.2011, 19:16:41
Pumpun kiljahtelu: liekö sellanen vika, että vesipumppu tiputtaa hihnalle vettä ja hihna luistaa.  Samasta syystä tehostin ei pyöri ja kun se ei pyöri, niin aikasen raskas on ratista kääntää.

Kokeilepa sellasta, että suhauta Belt Grip ainetta tehostajan hihnalle hiukan.  Jos ei lipsu sen jälkeen, eikä kiljahtele, eikä ole enää jäykkä, niin korjaa se vuoto pumpusta.
Otsikko: Vs: 740 B230FT Kiukuttelee
Kirjoitti: hevonen - 31.01.2011, 19:51:52
Tuo letkuhan vois olla bypassin letku. On hyvä pitää kiinni, vaikka olis dumppi asennettu, tai sitten pitää tulpata tuo bypass(mitsun ahtimessa).
Vaiha vaikka tulpat, johdot ja jakajan kansi+ pyörijä ellet oo niitä vaihtanna... Johdot voit mitatakin, ei tarvii vaihtaa jos vastukset pysyy alle apaut 8Kohm.

Kato kanssa sen hihnan kireys mikä kiljuu, jos on löysä, kirraa.

Jos se bypassin kalvo vuotaa(koita imeä letkusta, jos ilma tulee läpi,) tulppaa se letku, siitä pässistä ei oo mitään hyötyä, vuotavana vaan haittaa enemmän.

Ps. Myytävänä uudempaan Mitsun 13 ahtimeen ehjä bypass hässäkkä. Yv.
Otsikko: Vs: 740 B230FT Kiukuttelee
Kirjoitti: ^Ankkuli^ - 31.01.2011, 21:14:39
Vesipumppu ei kyllä vuoda, eikä vettäkään huku. Mutta se pumpun ympäristö on kylläkin aika öljyinen joten voisi kai se hihna olla öljykyllästetty. Takakontissa on uusi hihna, voisi kokeilla jopa vaihtaa sen  ::) Ohjaus on kuitenkin jäykkä vain jos auto seissyt useamman tunnin. Ja mitä pidempään on seissyt, sen kauemmin siinä kestää että herkistyy. Siitä ei ole varmuutta, että mistä se öljy sinne tulee, sillä öljykorkki jo pelkästään vuotaa aika lahjakkaasti koko konehuone on musta.. Mistähän niitä tiivisteitä saa?

Tulpat ja johdot on vaihdettu ja johdoista yksi oli hinkkautunut rikki. Täytyy vilkuilla tuota letkua..


Kiitos näistä!
Otsikko: Vs: 740 B230FT Kiukuttelee
Kirjoitti: ^Ankkuli^ - 01.02.2011, 11:43:06
http://www.youtube.com/watch?v=baEzf3tnOo0

Tuossa äänimaailmaa tuosta kiljumisesta. Hihna oli kireällä ja kuiva. Auto oli pari päivää seissyt ja kävin heittämässä pojan hoitoon sillä, niin taas aamulla ohjaus oli kankea aika pitkään ja sitten herkistyi normaaliksi.

Bypass letkun otin irti ja koitin imeä, niin ei tuntunut mitään vastusta siellä. Tukin letkun ja kuuma käynti rauhoittui hieman. (tuossa videossa ei ole vielä tukittu) Nyt odotellaan taas että se jäähtyy..
Otsikko: Vs: 740 B230FT Kiukuttelee
Kirjoitti: Turbo 242 - 01.02.2011, 12:16:31
Bypass letkun otin irti ja koitin imeä, niin ei tuntunut mitään vastusta siellä. Tukin letkun ja kuuma käynti rauhoittui hieman. (tuossa videossa ei ole vielä tukittu) Nyt odotellaan taas että se jäähtyy..

Tulipa semmonen mieleen että jos tuo bypass vuotaa niin se sekoittaa käyntiä varmasti. Sitä en tiedä että missä kohti se käyntiin vaikuttaa mutta vuotavana vaikuttaa varmasti.
Otsikko: Vs: 740 B230FT Kiukuttelee
Kirjoitti: hevonen - 01.02.2011, 13:14:46
Jos tuo ääni tulee tehostajan pumpusta, on se kyllä entinen. Kattelisin purkuosaa, mullakin vois olla yksi, johon pitää vaan ottaa vanhasta se osa mihin putki  tulee...
Tommonenhan se varmaan on...

(http://i77.photobucket.com/albums/j75/Vapiti/HPIM2550.jpg)

Yv jos kiinnostaa, täällä ei saa kaupata. :nohnoh
Otsikko: Vs: 740 B230FT Kiukuttelee
Kirjoitti: Chili - 01.02.2011, 18:30:35
Jakohihnan kiristäjä? Avaa koppa ja tarkista ennenkuin hajoaa ja sotkee venttiilit.

Vai laturin laakeri? pystytkö sulkemaan minkään laitteen varmana pois irrottelemalla hihnoja - tai löysäämällä niitä yksitellen?

Äänihän ainakin tässä tietsikalla kuullostaa kovin metalliselta hankaukselta.  Joku pyörivä osa ottaa pahasti kiinni siinä koneen etupuolella.

Ei tosiaankaan kuullosta hihnan kitinältä.
Otsikko: Vs: 740 B230FT Kiukuttelee
Kirjoitti: ^Ankkuli^ - 02.02.2011, 09:27:02
Eilen iltapäivällä kun lähdin töistä, niin autossa ei ollut tapahtunut mitään muutosta. Yöllä kun tulin töistä niin lähti hienosti käymään EIKÄ sammunut. Kuitenkin käynti oli hyvin epätasaista. Ja lohkolämmitin oli päällä...

Tänään jatkuu tutkimukset, vedän hihnoja löysälle ja kokeilen että loppuuko kiljunta. Epäilen itse vahvasti että se on tuo tehostaja, kun ääni muuttuu terävämmäksi kun kääntää pyörät ääriasentoon.
 Sain myös kuulla että autossa on jonkinlainen pakokaasujentakaisinkierrätyshässäkkä ja tämä kannattaisi tukkia myös?
Otsikko: Vs: 740 B230FT Kiukuttelee
Kirjoitti: googe 2.0 - 02.02.2011, 10:02:55
Sain myös kuulla että autossa on jonkinlainen pakokaasujentakaisinkierrätyshässäkkä ja tämä kannattaisi tukkia myös?

Boksit voi vetää herneen nenään ja ilmotella vikakoodia. Tarkemmin en sitten tiedä vaikuttaako käyntiin tai kulutukseen mitenkään?
Otsikko: Vs: 740 B230FT Kiukuttelee
Kirjoitti: ^Ankkuli^ - 02.02.2011, 14:07:03
No tukin tuossa aamulla ne kierrätyshässäkän letkut, ei merkittävää muutosta.

Tässä (http://www.youtube.com/watch?v=s6n8_xa7qj4) kylmäkäynnistyksestä videota.. Ehkäpä tuo lämmittäminen on hieman väärä sananvalinta, mutta kyllä käynti tasoittuu heti  :idiot2:
Otsikko: Vs: 740 B230FT Kiukuttelee
Kirjoitti: Acke - 02.02.2011, 14:33:16
Mielenkiintoiset alipaineet, nehän menee lähelle nollaa just ennen kuin meinaa sammua? Ootko varma ettei oo imuvuotoa, nimittäin FK kone seilasi hieman samalla tavalla (ei ihan yhtä rajusti) kun oli parista kohtaa imuvuotoja alipaineletkuissa.
Otsikko: Vs: 740 B230FT Kiukuttelee
Kirjoitti: ^Ankkuli^ - 02.02.2011, 15:25:22
Mielenkiintoiset alipaineet, nehän menee lähelle nollaa just ennen kuin meinaa sammua? Ootko varma ettei oo imuvuotoa, nimittäin FK kone seilasi hieman samalla tavalla (ei ihan yhtä rajusti) kun oli parista kohtaa imuvuotoja alipaineletkuissa.

Startti pilotilla kävin letkuja ja imusarjan läpi eikä käynti muuttunut sillä  :-\
Otsikko: Vs: 740 B230FT Kiukuttelee
Kirjoitti: hevonen - 03.02.2011, 10:22:19
Imuvuodon kannalla edelleen. Jos tukit sen bypassletkun, tukitko myös bypassin kyljestä sen  putkitumpin? Jos kalvo on rikki se saa siitä lisäilmaa massamittarin jälkeen ja tk-moottori yrittää epätoivoisesti säätää mutta ei onnistu.
Tuo soutaminen on kyllä just imuvuotoa tyypillisimmillään. Ruiskitko pilottia hyvin sinne imusarjantiivisteen 4-syl imukanavan takaosaan asti?
Otsikko: Vs: 740 B230FT Kiukuttelee
Kirjoitti: ^Ankkuli^ - 03.02.2011, 13:46:31
katkaisin sen bypassin letkun ja laitoin ruuvit tukkeeksi. En löytänyt muita letkulähtöjä bypassin puolelta? Täytyy varmaan hakea uusi pullollinen pilottia että saa vielä kertaalleen käytyä läpi sen. Koskaanhan ei voi olla liian varma
Otsikko: Vs: 740 B230FT Kiukuttelee
Kirjoitti: HembalanD - 03.02.2011, 13:51:18
Joo otapa nuita hihnoja poies yksi kerrallaan niin selviää tuo kilinä.. jos kerta tehostin ei tahdo pelittää niin ääni sille.
Otsikko: Vs: 740 B230FT Kiukuttelee
Kirjoitti: hevonen - 03.02.2011, 14:03:54
Täytyy varmaan hakea uusi pullollinen pilottia että saa vielä kertaalleen käytyä läpi sen. Koskaanhan ei voi olla liian varma
Tai vaihtaa samaan hintaan se imusarjantiiviste uuteen. Ei oo paha rasti, mutterit vaan pois niin saa väännettyä sen verran rakoa että tiivari vaihtuu. Ehkä jotain letkua joutuu irrottaan,(huohotus)
Näkee samalla mikä se vanha oli. :o
Otsikko: Vs: 740 B230FT Kiukuttelee
Kirjoitti: ^Ankkuli^ - 03.02.2011, 21:36:09
Kävin äsken antamassa apuvirtaa tälle, kun joku nimeltä sanomaton oli jättänyt sisävalon sinne päälle. Samalla sitten katselin niitä letkuja yms. Ja huvikseni irroitin IMM:n johdon, kun moottori oli vielä kylmä. Ja PAM käynti tasaantui siihen paikkaan! Eli täytyy taasen laittaa uusi..
Otsikko: Vs: 740 B230FT Kiukuttelee
Kirjoitti: tomimikael - 22.02.2011, 12:11:21
Oliko tässä tuo IMM sitten se lopullinen syy??

 ???
Otsikko: Vs: 740 B230FT Kiukuttelee
Kirjoitti: mikan - 22.02.2011, 16:18:52

Toissapäivänä tuhlasin taas aikaa pellin alla ja huomasin että turbolla on joku alipainekello josta tulee letku imusarjaan siitä öljykorkin vierestä (letkussa luki vielä volvo finland) ja tämä oli irrallaan siellä imusarjan alla. No käynti ei tietysti muuttunut tällä mutta onpahan letku paikallaan nyt. Mikä on tuo alipainekello?

Tuo ns. alipainekello turbolla on bypass-venttiili. Eli imusarjan alipaine vetää sen auki ja ilma pääsee virtaamaan turbon ohitse.
Ja jos se ei ole kytketty oikein kaasuläpän jälkeen oleviin alipaineletkuihin, niin se ei toimi.
Ja jos ei toimi, kuten pitää, niin takuuvarmasti tyhjäkäynti sekoilee. Vanhalla foorumilla on juttua aiheesta.

Tästä samasta syystä dumppi yms. viritykset saavat aikaiseksi sekoilua tyhjäkäynnillä.

Lisäksi tuo bypass-venttiili päästää turbon paineet turbon imupuolelle heti kun höllään kaasua. Muutoin voisi olla seurauksena coolerin yms. putkien leviäminen, kun turbo ei ihan heti laske vedon jälkeen kierroksia.

Varmasti se myös aukeaa itsekseen jossakin ylipaineessa pelastaen moottorin yms. palikoita, jos hukkaportti vaikka jumittuisi.
Jos se aukeaa ennenaikojaan, niin ahdot eivät nouse. Minulla se ei ainakaan 0,9bar ahdoilla aukea itsekseen, ainakaan niin paljoa, että sen huomaisi jostakin.
Otsikko: Vs: 740 B230FT Kiukuttelee
Kirjoitti: ^Ankkuli^ - 22.02.2011, 20:14:47
Nyt on ollut hiljaiseloa jonkun aikaa tässä kun olen tehnyt "tunnustelua" käynnin kanssa. IMM vaihto alkuperäiseen auttoi hetken. Nyt tekee kylmänä niin että voi käydä pitkäänkin korotetulla tyhjäkäynnillä jonka jälkeen kierrokset laskee kuin seinään ja lievästä hummaa kierroksia 700-1500 välillä. Kuumana käy välillä ihan OK ja välillä kierrokset jää 1500:n kierrokseen. Sain nyt lämpimän tallin jossa säilytän autoa aina välillä ja sieltä kun auton otan kylmänä niin käynti on suht ok suoraan..  :idiot2:

Mietin tuossa että voisin kokeilla tuosta toisesta autosta laittaa takuulla ehjän IMM:n tuohon, MUTTA se on 016 loppu. Mitä voi tapahtua jos korvaan 007 IMM:n 016 IMM:llä??

Tuo ns. alipainekello turbolla on bypass-venttiili. Eli imusarjan alipaine vetää sen auki ja ilma pääsee virtaamaan turbon ohitse.
Ja jos se ei ole kytketty oikein kaasuläpän jälkeen oleviin alipaineletkuihin, niin se ei toimi.
Ja jos ei toimi, kuten pitää, niin takuuvarmasti tyhjäkäynti sekoilee. Vanhalla foorumilla on juttua aiheesta.

Tästä samasta syystä dumppi yms. viritykset saavat aikaiseksi sekoilua tyhjäkäynnillä.

Lisäksi tuo bypass-venttiili päästää turbon paineet turbon imupuolelle heti kun höllään kaasua. Muutoin voisi olla seurauksena coolerin yms. putkien leviäminen, kun turbo ei ihan heti laske vedon jälkeen kierroksia.

Varmasti se myös aukeaa itsekseen jossakin ylipaineessa pelastaen moottorin yms. palikoita, jos hukkaportti vaikka jumittuisi.
Jos se aukeaa ennenaikojaan, niin ahdot eivät nouse. Minulla se ei ainakaan 0,9bar ahdoilla aukea itsekseen, ainakaan niin paljoa, että sen huomaisi jostakin.

No ahdot nousee ainakin mittariston ahtopaine mittarin mukaan ihan sinne keltaisen asteikon loppuun, ja ehkä vähän ylikin, täyskaasukiihdytyksessä. Tässä autossa on ilmeisesti ehkä jopa joku turbo+ sarja, tai ainakin hanskalokerossa oli esite semmoisesta  ;D mutta mistä tunnistan onko vaiko eikö?

By-pass on tällä hetkellä tukittu, sillä siellä on ilmeisesti kalvo rikki. (sinne pystyin puhaltamaan ja imemään ilman vastusta)
Otsikko: Vs: 740 B230FT Kiukuttelee
Kirjoitti: mikan - 22.02.2011, 22:13:20
Nyt on ollut hiljaiseloa jonkun aikaa tässä kun olen tehnyt "tunnustelua" käynnin kanssa. IMM vaihto alkuperäiseen auttoi hetken. Nyt tekee kylmänä niin että voi käydä pitkäänkin korotetulla tyhjäkäynnillä jonka jälkeen kierrokset laskee kuin seinään ja lievästä hummaa kierroksia 700-1500 välillä. Kuumana käy välillä ihan OK ja välillä kierrokset jää 1500:n kierrokseen. Sain nyt lämpimän tallin jossa säilytän autoa aina välillä ja sieltä kun auton otan kylmänä niin käynti on suht ok suoraan..  :idiot2:

Tuo nostettu tyhjäkäynti liittyy moottorin lämpötilaan, jollei jossakin ole ilmavuotoa.

Omassa nostaa kierrokset tuonne 2000rpm nurkkaan vasta reilulla pakkasella, eli jossain -15C jälkeen. Muutoin pysyttelee alle nollassa ( 0C ) tuossa 1500rpm nurkissa. Kierrokset lähtevät laskemaan heti kun moottori selvästi lämpenee. Kovassa pakkasessa (alle -20C) joutuu vähän niinkuin pakosta odottelemaan hetken, ennen liikkeellelähtöä, sillä automaagi pyrkii etenemään erittäin halukkaasti 2000rpm kierroksilla. Joten siitä odotuksesta ei ole haittaa minulle tai laatikolle.   ::)

Tohon voi vaikuttaa bypassin lisäksi viallinen moottorin lämpötila-anturi. Sijaitsee jossain imusarjan alla. Se kunnon voi tarkistaa mittaamalla. Ja jos olen oikein lukemaani ymmärtänyt, niin mittarille ja boxille on omat anturit samassa palikassa.
Mietin tuossa että voisin kokeilla tuosta toisesta autosta laittaa takuulla ehjän IMM:n tuohon, MUTTA se on 016 loppu. Mitä voi tapahtua jos korvaan 007 IMM:n 016 IMM:llä??

Ei harmainta aavistustakaan. Jos johtojärjestys on sama ja samoissa pinneissä samat toiminnot, niin kaipa sitä voi kokeilla. Tosin epäilen, ettei vaahteramäen eemelissä ole mitään vikaa...

No ahdot nousee ainakin mittariston ahtopaine mittarin mukaan ihan sinne keltaisen asteikon loppuun, ja ehkä vähän ylikin, täyskaasukiihdytyksessä. Tässä autossa on ilmeisesti ehkä jopa joku turbo+ sarja, tai ainakin hanskalokerossa oli esite semmoisesta  ;D mutta mistä tunnistan onko vaiko eikö?

By-pass on tällä hetkellä tukittu, sillä siellä on ilmeisesti kalvo rikki. (sinne pystyin puhaltamaan ja imemään ilman vastusta)

Siis siitä imuletkusta? Jos kalvo on puhki, niin ahtoja ei tule lainkaan tai todella niukasti.

No, siinäpä se...  Jos on tukittu, niin tyhmäkäynti sekoilee taatusti. Ainakin omassa merikontissani vm. -95. Testattu ja kokeiltu ihan itse ja vielä pariin kertaankin.  :D

Jurbo + sarjan taitaa tunnistaa siitä, että hukkaportin letkussa on ylimääräinen mötikkä, mihin menee sähköjohto.
Kuvia palikoista linkin takaa.
http://www.dragtimes.com/parts/VOLVO-740-940-Factory-Turbo-Plus-Kit-MINT-in-BOX-RARE_220726772395.html

Ja sen huomaa ahtopainemittaristakin, koska täydet paineet tulevat vasta 4000rpm jälkeen, jollen ole täysin väärin ymmärtänyt.
Otsikko: Vs: 740 B230FT Kiukuttelee
Kirjoitti: ^Ankkuli^ - 23.02.2011, 16:03:30
Lämpötila-anturista lähdin tätä ongelmaa alunperin hakemaan ja siniseltä hain uuden silloin viime syksynä. -> Ei minkäänlaista vaikutusta

Niin ensiksi huomasin koko bypassin olemassa olon siitä että sen letku oli imusarjasta irti. laitoin kiinni -> ei vaikutusta, tukin letkun -> käynti aavistuksen verran parempi. Toki kun oli julmettu imuvuoto bypassin kautta. Tarkoitan siis tätä 6mm letkua joka tulee bypassilta sinne n.1-2 sylinterin kohdille kiinni.

on ehkä pikkuisen mulla tää turbo tekniikka vieras. Taidan laittaa pellin alle perus kaksitahti koneen, paljon yksinkertaisempia :D
Otsikko: Vs: 740 B230FT Kiukuttelee
Kirjoitti: mikan - 23.02.2011, 17:44:12
Lämpötila-anturista lähdin tätä ongelmaa alunperin hakemaan ja siniseltä hain uuden silloin viime syksynä. -> Ei minkäänlaista vaikutusta

Niin ensiksi huomasin koko bypassin olemassa olon siitä että sen letku oli imusarjasta irti. laitoin kiinni -> ei vaikutusta, tukin letkun -> käynti aavistuksen verran parempi. Toki kun oli julmettu imuvuoto bypassin kautta. Tarkoitan siis tätä 6mm letkua joka tulee bypassilta sinne n.1-2 sylinterin kohdille kiinni.

on ehkä pikkuisen mulla tää turbo tekniikka vieras. Taidan laittaa pellin alle perus kaksitahti koneen, paljon yksinkertaisempia :D

Nyt katsoin tuon videon. Annan äänenin bypass-venttiilille. Eli uusi kalvo sille ja letkut oikeaan paikkaan, niin johan futaa...

Ongelma ilman bypassia, eli pässiä on siinä, että moottorin pitää kiskoa imuilmansa turbon lävitse, joka jarruttaa pirusti ilman kulkua, jolloin tk-venttiili pyrkii avautumaan lisää, jotta pyydetty (ja boxin säätämä) kierroluku tulisi, tällöin turbo herää oman viipeensä mukaisesti kiertämään, jolloin ilmaa tulee enemmän ja vähän liiankin kanssa, jolloin tk-venttiili läpsähtää kokonaan kiinni ja sykli toistuu taasen alusta.

Huohotin letkun irti oliminen aiheuttaa pienempää ja nopeampaa tyhjäkäynnin sahausta.
Itselläni teki juurikin noin kun pässin letku oli tukittuna.
Kun pässi toimii niinkuin pitää, niin se on auki silloin kun imusarjassa on alipainetta ja sulkeutuu kun alipaine pienenee tarpeeksi. Ahdoilla se pysyy kiinni jousen ja ahtopaineiden avustamana.  :pomo:
Otsikko: Vs: 740 B230FT Kiukuttelee
Kirjoitti: ^Ankkuli^ - 26.02.2011, 18:16:13
Tänään kävin kylässä tällä (en ole vielä ehtinyt tehdä tälle mitään kun toinen auto sytytti lambda-valon, haluaa varmaan huomiota sekin ;D ) ja huomasin tuossa että kuumalla moottorilla tyhjäkäynti on n. 1000rpm tuntumassa ja hiljaksiin nostaa sieltä kierrokset tonne 1500 ja ylitsekin. Kun hipaisee kaasupoljinta niin kierrokset laskevat takaisin tuonne 1000:n tuntumaan ja taas hiljalleen lähtee nousemaan.? Imuvuoto kuitenkin vai kaasuläpän asentotunnistimessa jokin vika?

Prkle kun eivät ole osanneet tähän lh 2.2:n laittaa sitä vikakoodien lukijaa, olisi nämä viat selvitetty jo varmaan sata kertaa..

P.S. se toinen volvo antoi vikakoodiksi 1-1-3 (740 B230F -89) joka tarkoittaa lambda-anturi liian rikas/laiha(vaihtoehtoinen koodi) ja lueskelin tuolta searchista että vika voi olla missä vaan, mutta ensiksi vaihda lambda?? Valo syttyi kun pidin kierroksia 2000:n tuntumassa jotta sai moottorin lämpeämään edes joskus tänä talvena. (Laiskottaa, enkä ole jaksanut vaihtaa termaria)
Otsikko: Vs: 740 B230FT Kiukuttelee
Kirjoitti: mikan - 26.02.2011, 19:07:48
Tänään kävin kylässä tällä (en ole vielä ehtinyt tehdä tälle mitään kun toinen auto sytytti lambda-valon, haluaa varmaan huomiota sekin ;D ) ja huomasin tuossa että kuumalla moottorilla tyhjäkäynti on n. 1000rpm tuntumassa ja hiljaksiin nostaa sieltä kierrokset tonne 1500 ja ylitsekin. Kun hipaisee kaasupoljinta niin kierrokset laskevat takaisin tuonne 1000:n tuntumaan ja taas hiljalleen lähtee nousemaan.? Imuvuoto kuitenkin vai kaasuläpän asentotunnistimessa jokin vika?

Prkle kun eivät ole osanneet tähän lh 2.2:n laittaa sitä vikakoodien lukijaa, olisi nämä viat selvitetty jo varmaan sata kertaa..

P.S. se toinen volvo antoi vikakoodiksi 1-1-3 (740 B230F -89) joka tarkoittaa lambda-anturi liian rikas/laiha(vaihtoehtoinen koodi) ja lueskelin tuolta searchista että vika voi olla missä vaan, mutta ensiksi vaihda lambda?? Valo syttyi kun pidin kierroksia 2000:n tuntumassa jotta sai moottorin lämpeämään edes joskus tänä talvena. (Laiskottaa, enkä ole jaksanut vaihtaa termaria)

Kyllä tuo LH2.2 pitäisi osata diagnostiikka, sillä ainakin edellinen 245 LH2.2 varustettuna omasi kaikki romut tuohon volvon mullistavan "edistyneeseen" itse diagnostiikkaan. Ja se oli vm. -89.
Otsikko: Vs: 740 B230FT Kiukuttelee
Kirjoitti: HembalanD - 26.02.2011, 19:10:03
Kyllä tuo LH2.2 pitäisi osata diagnostiikka, sillä ainakin edellinen 245 LH2.2 varustettuna omasi kaikki romut tuohon volvon mullistavan "edistyneeseen" itse diagnostiikkaan. Ja se oli vm. -89.
Oletko varma että oli LH 2.2 -89 pitäisi olla jo LH 2.4? Vai oliko vaihdettu, eikai?
Otsikko: Vs: 740 B230FT Kiukuttelee
Kirjoitti: hevonen - 26.02.2011, 19:22:59
Kyllä tuo LH2.2 pitäisi osata diagnostiikka, sillä ainakin edellinen 245 LH2.2 varustettuna omasi kaikki romut tuohon volvon mullistavan "edistyneeseen" itse diagnostiikkaan. Ja se oli vm. -89.
On vähän hankalampaa tuosta 2.2:sta saada koodeja ulos, onnistuu toki jos tietää mitä on tekemässä. Ei oo mikään vilkkuledi.

mikan tuntuu tietävän niin paljon näistä possilaisista, että en väitä vastaan. :) vaikka jotain satunnaista nippelitietoa itsellänikin ehkä on.
Otsikko: Vs: 740 B230FT Kiukuttelee
Kirjoitti: mikan - 26.02.2011, 20:18:08
Oletko varma että oli LH 2.2 -89 pitäisi olla jo LH 2.4? Vai oliko vaihdettu, eikai?

Empäs sano mitään 100% varmaa. Näin sinisen tiskin mukaan.
Mutta se diagnostiikka tökkeli oli konehuoneessa.
Otsikko: Vs: 740 B230FT Kiukuttelee
Kirjoitti: TVS - 26.02.2011, 21:00:51
Empäs sano mitään 100% varmaa. Näin sinisen tiskin mukaan.
Mutta se diagnostiikka tökkeli oli konehuoneessa.
Suomiauto-240:eissä ei ole ollut 2.2:sta, k-jetistä siirryttiin suoraan 2.4:seen. Lisäksi diagnoositöpsä kuuluu vain 2.4:seen, 2.2:sta ei varsinaisesti koodeja saa ulos, jotakin ajonaikaisia saa ledivirityksellä sytkäboksista pihalle mutta muuten on aika hiljasta.
Otsikko: Vs: 740 B230FT Kiukuttelee
Kirjoitti: mikan - 26.02.2011, 21:19:43
Suomiauto-240:eissä ei ole ollut 2.2:sta, k-jetistä siirryttiin suoraan 2.4:seen. Lisäksi diagnoositöpsä kuuluu vain 2.4:seen, 2.2:sta ei varsinaisesti koodeja saa ulos, jotakin ajonaikaisia saa ledivirityksellä sytkäboksista pihalle mutta muuten on aika hiljasta.

Suomi-auto kyseessä. Tekniikka (moottori+vaihteisto) vaihdettu 1995 vuosimallista 91 tai 92. Moottorinohjaus säilyi johtosarjojen osalta entisellään, boxit vaihdettiin "luovuttajasta".

Ok, seison korjattuna ja vahvistan mielipidettäni, että sininen tiski EI tiedä kaikkea.  :-[

mikan tuntuu tietävän niin paljon näistä possilaisista, että en väitä vastaan. :) vaikka jotain satunnaista nippelitietoa itsellänikin ehkä on.
???

Boschilaisista en tiedä sen enempää kuin muistakaan elektroniikkakomponenteista. Samoilla fysiikanlailla ne kaikki toimivat.     ::)

Suomeksi, takaveto-volvoissa ei ole mitään rakettitieteen tasoista, vaan ihan perussettiä.  Eikä sitä pidä missään tapauksessa pitää mitenkään mahdottomana. Se kaikki on ihmisen tekemää, joten ihminen voi ratkaista kaikki sen ongelmat.   8)

Otsikko: Vs: 740 B230FT Kiukuttelee
Kirjoitti: hevonen - 26.02.2011, 22:19:11
Empäs sano mitään 100% varmaa. Näin sinisen tiskin mukaan.
No se selittää... Ne on ennenkin tienneet siellä vaikka mitä... Ei kannata uskoa näiden takavetojen suhteen ainakaan. :buck2:
Otsikko: Vs: 740 B230FT Kiukuttelee
Kirjoitti: ^Ankkuli^ - 27.02.2011, 08:46:13
Kyllä tuo LH2.2 pitäisi osata diagnostiikka, sillä ainakin edellinen 245 LH2.2 varustettuna omasi kaikki romut tuohon volvon mullistavan "edistyneeseen" itse diagnostiikkaan. Ja se oli vm. -89.

Vaikkakin saitte jo selvitettyä että sinun 245 oli lh 2.2.4 niin itse tuhlasin pari päivää aikaa tuon diagnostiikka mokkulan etsimiseen kunnes sain tietää että sitä ei siellä ole. Tämä auto on rekisteröity 89 mutta esim ikkunoissa on 88 leimat.
Otsikko: Vs: 740 B230FT Kiukuttelee
Kirjoitti: Turbo 242 - 27.02.2011, 12:11:40
Vaikkakin saitte jo selvitettyä että sinun 245 oli lh 2.2.4 niin itse tuhlasin pari päivää aikaa tuon diagnostiikka mokkulan etsimiseen kunnes sain tietää että sitä ei siellä ole. Tämä auto on rekisteröity 89 mutta esim ikkunoissa on 88 leimat.

Eiköhän noissa autoissa ole pääsääntöisesti edellis vuoden leimat osissa, varsinkin jos on alkuvuodesta rekisteröity. Oma 940 on rekisteröity 5.1.1998 ja yllättäen kaikissa osissa joissa on leimat, mm. ikkunoissa on -97.  ;)
Otsikko: Vs: 740 B230FT Kiukuttelee
Kirjoitti: ^Ankkuli^ - 02.03.2011, 12:55:30
P.S. se toinen volvo antoi vikakoodiksi 1-1-3 (740 B230F -89) joka tarkoittaa lambda-anturi liian rikas/laiha(vaihtoehtoinen koodi) ja lueskelin tuolta searchista että vika voi olla missä vaan, mutta ensiksi vaihda lambda?? Valo syttyi kun pidin kierroksia 2000:n tuntumassa jotta sai moottorin lämpeämään edes joskus tänä talvena. (Laiskottaa, enkä ole jaksanut vaihtaa termaria)

Hain uuden lampdan ja vika hävisi 1-1-1 :) nollasin koodit pitämällä -napaa kolme päivää irti  ;D Iski sunnuntaina selkään noidannuoli samalla kun tästä irroitin vanhaa lambdaa ja nyt tänään vasta ensimmäinen inhimillinen päivä, joten toinen auto vain on ongelmiensa kanssa  :(
Otsikko: 745 San Diegosta
Kirjoitti: ^Ankkuli^ - 29.03.2011, 00:03:59
Enpä ole vieläkään ehtinyt tehdä autolle mitään, kun on työpaikalla ollut ylitöitä tarjolla  :o (ja suunnitelmissa olisi käyttää joskus rahaa muuhunkin kun laskupinon pöyhintään)

Kuitenkin tänään kävin vähän ulkoiluttamassa Volvoa ja huomasin asian jota en ennen ole huomannut tai sitä ei ole ollut! Olin ajellut moottorin lämpimäksi niin jo ihan normaalikiihdytyksessä kuului kytkintä painaessa ikäänkuin dumpin ääni ja tietysti selvemmin kun antoi enempi kakkua. Samaa teki sitten kun töihin vääntäydyin sillä. Kuitenkaan kotiin palatessa en enää huomannut samaa ilmiötä  :idiot2: Ja sitten joku XC60 jantteri halusi ottaa vähän kisaa vähän ennen kotia ja sitten jälkikäytöllä auto kävi paremmin kuin koskaan ennen...

Näillä näkymin olisi pääsiäisviikolla tarkoitus tonkia konehuoneessa ja suunnitelmissa olisi sen by-pass venttiilin kalvon korjaus, imu ja pakosarjan tiivisteiden vaihto, kaasuläppäkotelon putsaus ja asentoanturin uudelleen säätö, venttiilien säätö, jakajan putsaus, nokka-akselin stefojen vaihto, jakoremmin vaihto ja ohjaustehostajan pumpun vaihto. Jos siinä jää paljon aikaa niin sitten ehkä vielä kytkimen vaihto kun lipsuu jos kuormittaa paljon. Tosin ei omassa sunnuntai-ajelussa ole paljoa haitannut...

Otsikko: Vs: 740 B230FT Kiukuttelee
Kirjoitti: ^Ankkuli^ - 18.04.2011, 11:13:59
No nyt tänään (vasta) aloitin tutkimaan auton sielunelämää tarkemmin kun alkoi talviloma. Vastoinkäymiset alkoivat heti  S* sillä By-pass venttiiliä ei voi purkaa, tai ainakaan minun työkaluilla sitä ei saa enää takaisin kasaan. Venttiilissä on kuitenkin ilmeinen reikä kalvossa, sillä jos tukin sormella alipaineletkun paikan, niin suhina vaan kuuluu kun painan männän sisään.

Seuraavaa ihmetystä aiheutti, se että, turbon painepuolelta ja hukkaportilta lähtee letkut jotka yhdistyvät yhdeksi ja tämä letku jatkoi ilmansuodattimen alta oikean etuvalon taakse tyhjään.. Kuitenkin ilmasuodatin kotelossa on joku sähköventtiili, josta menee yksi letku ilmansuodatinkoteloon ja toinen paikka oli vain tyhjä? Kuuluukohan tämä turbolta tuleva letku sitten tähän?

Myöskin ohjausta vaivannut takkuilu, ja kitinä johtuikin kampiakselin hihnapyörästä, sillä galvanoitu kumi oli rikkoutunut ja pystyin pyörittämään hihnapyörää käsin, nyt kun hihnat tuli löystytettyä.. Onni onnettumuudessa että ei ollut ampunut pyörää niin pitkälle kun pippuri kasvaa siitä  :idiot2:

Jos jollain pyörii hihnapyörää ja by-passia nurkissa niin voi tarjota nolla4nolla-7667579 tai yv...
Otsikko: Vs: 740 B230FT Kiukuttelee
Kirjoitti: TVS - 18.04.2011, 11:50:49
Löytyy se kanteen kiinnitettävä irrallinen pyypässi letkuineen, motronic immullisesta autosta. Jos sulla on se irtonainen 3 pultilla kannessa kii oleva pässi, tää pitäs olla bolt-on korjausosa. Ja hihnapyöräkin löytyy...
Otsikko: Vs: 740 B230FT Kiukuttelee
Kirjoitti: ^Ankkuli^ - 18.04.2011, 13:41:46
Tämä on ahtimessa kiinni kolmella ruuvilla. Koitan jos sellaisen löytäisi ensiksi jostain, kun tuo ahtimen rakentelu on vähän utopiaa mulle  :-\
Otsikko: Vs: 740 B230FT Kiukuttelee
Kirjoitti: hevonen - 18.04.2011, 14:48:54
No nyt tänään (vasta) aloitin tutkimaan auton sielunelämää tarkemmin kun alkoi talviloma. Vastoinkäymiset alkoivat heti  S* sillä By-pass venttiiliä ei voi purkaa, tai ainakaan minun työkaluilla sitä ei saa enää takaisin kasaan. Venttiilissä on kuitenkin ilmeinen reikä kalvossa, sillä jos tukin sormella alipaineletkun paikan, niin suhina vaan kuuluu kun painan männän sisään.
Mulla on mitsun uudempaan 13 ahtimeen sopiva ehjä pässi, se joka osoittaa viistosti eteenpäin. Jos sulla on vanhempi mitsu 13, siinä pässi on suoraan eteenpäin, enkä voi auttaa. Tuommoseen ei apua, pässi tulpattu kuvassa http://i77.photobucket.com/albums/j75/Vapiti/HPIM2634.jpg
Noissa on eri jako niissä 3:ssa kiinnitysruuvissa.

Dumpin laitto(kuvassa tehty niin) on vaihtoehto, pitää vain vähän osata säätää näitä juttuja... :) Ja ihan turha sanoa ettei saa toimimaan ilmamassamittarillisessa autossa.
Toimii, seokset käy hetken paksulla mutta ainakaan kahdessa vuodessa ei katti mennyt piloille.
Otsikko: Vs: 740 B230FT Kiukuttelee
Kirjoitti: ^Ankkuli^ - 18.04.2011, 15:51:01
Kyllä voisin väittää että tässä pässi osoittaa suoraan eteenpäin. Mutta kun tuota kuvaa tiirailee niin ruuvit näyttäisi olevan samoilla kohdilla. Onko ruuvijaossa suurikin ero vai muutamia millejä?

Tänään hommat eteni siihen pisteeseen että sain vaihdeltua nokka-akselin stefan ja jakajalle O-renkaat (piti välissä käydä hakemassa mätänetistä nämä). Apuakselin stefan myös ja kampi-akselin stefan.  Putsailin myös venttiilikopan tiivistepinnan josta oli vuotanut ilmeisesti vuosia ja mätänetin tiiviste ei ollut sitten sinne päinkään.. Joten kohta kiroamaan sinne.  ::)

uusi hihnapyörä on jo hommattu
Otsikko: Vs: 740 B230FT Kiukuttelee
Kirjoitti: hevonen - 18.04.2011, 16:11:37
Katoppa ettei se venakopan tiiviste sittenkin ole oikea, kun taivutat sen sinne pinnapultteihin. Kaari jää reiluksi nokka-akselin ylityksissä mutta asettuu kohdilleen kun kopan laittaa kiinni.

On siinä pässin ruuveissa heittoa liikaa, ei saa sopimaan
vanha/uusi.
Otsikko: Vs: 740 B230FT Kiukuttelee
Kirjoitti: ^Ankkuli^ - 18.04.2011, 19:13:32
Laitoin sitä paikalleen niin etupäässä tiiviste naksahti poikki kun pinnapulttien välissä oli todella paljon tiivistettä ja takana reijät eivät riittäneet pinnapulteille  :o Tämä tiiviste oli se 3,90e maksava. Nyt tilasi keskiviikoksi 8,90e maksavan "ryhdikkäämmän" tiivisteen.. Jos ei sekään niin sitten haen siniseltä..
Otsikko: Vs: 740 B230FT Kiukuttelee
Kirjoitti: TVS - 18.04.2011, 19:37:10
Laitoin sitä paikalleen niin etupäässä tiiviste naksahti poikki kun pinnapulttien välissä oli todella paljon tiivistettä ja takana reijät eivät riittäneet pinnapulteille  :o Tämä tiiviste oli se 3,90e maksava. Nyt tilasi keskiviikoksi 8,90e maksavan "ryhdikkäämmän" tiivisteen.. Jos ei sekään niin sitten haen siniseltä..
Se oli väärtepäin se tiiviste.
Otsikko: Vs: 740 B230FT Kiukuttelee
Kirjoitti: ^Ankkuli^ - 18.04.2011, 20:04:32
Se oli väärtepäin se tiiviste.

toisinpäin ei menny kummassakaan päässä pinnapultit reikiin  :idiot2:
Otsikko: Vs: 740 B230FT Kiukuttelee
Kirjoitti: hevonen - 18.04.2011, 20:57:50
toisinpäin ei menny kummassakaan päässä pinnapultit reikiin  :idiot2:
Ei se sitten ollut edes volvon tiiviste. :)
Otsikko: Vs: 740 B230FT Kiukuttelee
Kirjoitti: ^Ankkuli^ - 18.04.2011, 22:19:14
Ei se sitten ollut edes volvon tiiviste. :)

Paketissa luki Volvo 240 / 340 series. Ihmettelin kyllä jo ennenkuin avasin paketin kun mielestäni tiiviste näytti tältä / \  ei nyt ehkä noin rajut viistot mutta ei ollut suora suorakulmion mallinen. Valmistaja oli joku fii tai fit tms.. Eikä se tiiviste kai mene siihen kun yksiä päiten. kun etureunalla olevat pinnapultit on eri kohdassa kun takana? Vai onko tämä minun auto täydellinen maanantaimalli  :D

27-1412   B19/B23 ventt kopan korkkitiiviste [1982 - 1992]   3.90 €  Kyseessä oli siis tällä numerolla oleva..

27-1467   B19/B23 ventt kopan kligeriittitiiviste (ryhdikkäämpi) [1982 - 1992]   8.90 €  Nyt se tilasi tämän..
Otsikko: Vs: 740 B230FT Kiukuttelee
Kirjoitti: TVS - 18.04.2011, 23:00:14
Ja molemmilla kerroilla tilasi väärän :D. Se kun tarttee olla B200/230 koneen tiiviste.
Otsikko: Vs: 740 B230FT Kiukuttelee
Kirjoitti: hevonen - 19.04.2011, 07:45:01
27-1439


Ventt kopan tiiv B200/B230

    * B200/B230 venttiilikopan tiiviste [1982-1992]

5.50 €
Otsikko: Vs: 740 B230FT Kiukuttelee
Kirjoitti: ^Ankkuli^ - 19.04.2011, 08:09:38
 :facepalm: Minkäs tiiviste tämä "b19/b23" sitten on? kun ei kai 740:n ole muuta saanut kun vinokonetta, vai onko niissäkin sitten eroja?
Otsikko: Vs: 740 B230FT Kiukuttelee
Kirjoitti: hevonen - 19.04.2011, 08:47:16
:facepalm: Minkäs tiiviste tämä "b19/b23" sitten on? kun ei kai 740:n ole muuta saanut kun vinokonetta, vai onko niissäkin sitten eroja?
Se on vanhempi "kymppisarjan" kone, vino toki sekin. Siinä jakaja on lohkossa ja venttiilikoppa on tasainen takapäästä, vain etupäässä nokan ylitys. Se selittää sen tiivisteen muodon.
Nää uudemmat on satasarjaa, b200-b230 ja jakaja kannessa---> eri tiiviste.
Otsikko: Vs: 740 B230FT Kiukuttelee
Kirjoitti: ^Ankkuli^ - 19.04.2011, 15:33:24
Tosiaan joo  :)  No nyt venakoppa on liimattu tiivistemassalla kiinni, eipä tarvitse tapella sopimattomien osien kanssa  :D Muutenkin kasailin jakopään jo takaisin. Kohta menen vielä ottamaan imusarjan irti, pistin vähän öljyä liottamaan kierteitä auki..

Kävin aamulla Turbotekniikka oy:ssä kysymässä voiko sitä bypassia korjata tai löytyisikö uutta jopa, niin sanoi että syksyllä niillä oli vielä muutamia vanhojen volvojen turboja nurkissa pyörimässä, mutta ei löytänyt enää niitä mistään  :(  Sitten sanoi vaan että tulppaa sen reijän ja asentaa dumpin niin pääsee helpoimmalla... Mitenhän se TVS:n bypass oikein asennetaan jos kokeilisin sitten sillä?
Otsikko: Vs: 740 B230FT Kiukuttelee
Kirjoitti: ^Ankkuli^ - 20.04.2011, 12:33:41
Otin äskettäin imusarjan irti ja 1 ja 4 pytyn kohdilla tiiviste oli kyllä hieman kärsineen näköinen. Kuitenkaan en koskaan starttipilootilla ole saanut mitään käynninmuutosta aikaiseksi... Otin myös kaasuläppä kotelon irti, ensiksi kuuntelin miten se asentotunnistin naksuu ja se naksahti kun hipaisin kaasuläpän vipua. No se itse kotelo oli lähestulkoon muurautunut p*skasta umpeen, ja kaasuläppä takerteli hieman siihen mujuun.. putsasin sen nyt huolella ja rupesi naksauskin kuulumaan vasta kun vähän sai kaasuläppään liikettä  :) joten veikkaisin että kaksi varmaa käynnin sekoittajaa poistettu pelistä. Jätän myös sen ns. pakokaasujen takaisinkierrätys hässäkän tulpatuksi, sillä veikkaan että se on tukkinut tämän aika tehokkaasti.
Otsikko: Vs: 740 B230FT Kiukuttelee
Kirjoitti: ^Ankkuli^ - 21.04.2011, 15:19:52
Tänään sain auton lähtemään käyntiin. Nyt on bypass tulpattu peltilätkällä pois, ja odottelen että uusi tulee TVS:ltä :) Käynti oli odotettua parempi, Startista kierrokset nousivat kuuhun, mutta sieltä pikkuhiljaa laskivat n. 1000rpm tuntumaan kierroslukumittarin mukaan.. Koitin säätää tyhjäkäyntiä vähän matalammaksi kaasuläppäkotelon alla olevasta mustasta ruuvista mutta lisäilmaluisti vain korjasi käynnin heti takaisin 1000rpm tuntumaan? Tähän ei ilmeisesti muuta säätöä ole? Muuten kävi todella nätisti ja pidin kierroksia n. 2500-3000 tuntumassa ja päästin kaasun niin samantien käynti tasoittui 1000 tuntumaan.

Ohjauskin oli heti startista köykäinen  :D Joten olisi yksi pumppu letkuineen joutilaana tallissa nyt..
Otsikko: Vs: 740 B230FT Kiukuttelee
Kirjoitti: ^Ankkuli^ - 23.04.2011, 21:13:03
Tänään kävin ajamassa sillä n. 30km lenkin ja toimi ihan hyvin ja tarvittaessa poistui paikalta rivakammin kuin ennen  :3/4 jättää sen: vai tuntuukohan vaan tuon mamman avensiksen jälkeen erilaiselta?

Mutta kuitenkin joutokäynti huitelee siinä 1000-1100 pinnassa, tai on tasainen käynti mutta kuitenkin n. 300-400 kierrosta liian korkealla vielä. Voikohan sen bypassin puute vaikuttaa nyt tämän verran sitten vielä ?
Otsikko: Vs: 740 B230FT Kiukuttelee
Kirjoitti: hevonen - 24.04.2011, 11:05:08
Jos sulla on kaasuläpän perussäätö niin isolla ettei lisäilmaluisti pysty enää korjaamaan tarpeeksi alas?
Boksin nollauksenkin voi tehä välissä.
Otsikko: Vs: 740 B230FT Kiukuttelee
Kirjoitti: ^Ankkuli^ - 25.04.2011, 22:18:50
Täytyy jossain vaiheessa katsoa tuota kaasuläpän säätöä.. Boksi kuitenkin varmaan on nollautunut kun oli tuo akunkenkä irti 5 päivää tuossa viime viikolla?

Öljyvuoto senkuin jatkuu, täytyy vielä varmaan öljypohjan tiiviste vaihtaa siihen kun on jo nyt aika öljyinen sieltä  :tickedoff: Myöskin ulkona vietetyn yön jälkeen ohjaus oli taas aluksi hieman tahmea ... Joten täytynee myös se pumppu askarellapaskarella sinne jossain välissä..

Myös takajousien vaihtoon pääsee, kun oli kesärenkaat takana ja neljä aikuista ja yksi lapsi kyydissä niin perä viisti maata, ja kardaanikin söpösti ravisteli liikkeelle lähdössä  :D 
Otsikko: Vs: 740 B230FT Kiukuttelee
Kirjoitti: ^Ankkuli^ - 11.05.2011, 19:22:50
Jippijee jippijee.. Kampiakselin etustefa vuotaa öljyä kun seula. 1min auto paikallaan ja kämmenen kokoinen öljylätäkkö jäi alle  :tickedoff: :tickedoff: :tickedoff: :smitten: Johan tällä olikin remontin jälkeen ajeltu ainakin 50km :) Nyt meni inspiraatio ja motivaatio ja kaikki muutkin tiot tuota kohtaan ja saa nyt ainakin syksyyn makailla tallin perällä ihan rauhassa

Rust In Pieces
Otsikko: Vs: 740 B230FT Kiukuttelee
Kirjoitti: ^Ankkuli^ - 06.06.2011, 11:25:51
No inspiraatio pääsi yllättämään ja tänään kaivoin jakopään auki tuosta. Näytti hikoilleen sieltä ja täältä öljyä mutta mistään en kylläkään havainnut että olisi tullut tuota lätäkköefektiä ulos  :-\  No laitan nyt nuo Sinisen tiskin stefat sinne kun ne tuossa on ja sillä nyt pitäisi se hikoilu sitten loppua. Jatketaan harjoituksia..
Otsikko: Vs: 740 B230FT Kiukuttelee
Kirjoitti: TVS - 06.06.2011, 12:02:05
Suotimen siirtojalka tai öljyjäähyn letkut?
Otsikko: Vs: 740 B230FT Kiukuttelee
Kirjoitti: ^Ankkuli^ - 06.06.2011, 14:15:00
No näin kun se öljy valui ulos jakopään kopasta.. Ja olihan se väliakselinstefa muljauttanut jousen sinne öljypohjaan  :D Onneksi sain kaivettua sen sieltä ihan pihdeillä pois ettei luiskahtanut jonnekin hevon.. Kiitos Motonet  :2funny: vai onko vain peukku tosiaan näin keskellä kämmentä. Kyllä se motonetquality stefa oli aika vetelän tuntuinen Volvon omaan verrattuna.. Onneksi tuolla ei ole tullut ajeltua, se tästä vielä olisi puuttunut kun olisi nostanut sen jonnekin sylinteriin ylimääräiseksi öljyrenkaaksi.. Nyt on uudet stefat paikallaan ja odottelen jos vaikka Volprosta löytyisi uusi jakopään suojakoppa kun vanha on jo aika muodoton möykky

edit. Nyt se väliakseli meni sitten kokonaan jumiin ja inspiraatiokin jumahti siinä samassa.. Miksei mikään voi mennä niinku strömssöössä??? VITTUPRKLE Miten se voi olla edes mahdollista?
Otsikko: Vs: 740 B230FT Kiukuttelee
Kirjoitti: ^Ankkuli^ - 07.06.2011, 13:15:19
edit. Nyt se väliakseli meni sitten kokonaan jumiin ja inspiraatiokin jumahti siinä samassa.. Miksei mikään voi mennä niinku strömssöössä??? VITTUPRKLE Miten se voi olla edes mahdollista?


No selvisipä tämä kun inspis palasi yön pikkutunneilla ja aamusta kävin irrottamassa sen stefojen laipan. Putsailin tiivistemassat pois ja löin väliakselin stefaa ulommaksi ja laitoin laipan massoineen takaisin. Kiristin vähän ja väliakseli pyörii, kiristin loppuun ja väliakseli tuhannen jumissa  :tickedoff: No sitten otin yhden huurteisen -> mietin ja keksin että tiivistemönjällä laippa painuu syvemmälle kun alunperäisen paperitiivisteen kanssa ja jumiutumiseenhan ei tarvita kuin muutama millin sadasosa.. Torstaihin asti odotellaan uutta tiivistettä siniseltä  :2funny: Menen ottamaan toisen huurteisen
Otsikko: Vs: 740 B230FT Kiukuttelee
Kirjoitti: ^Ankkuli^ - 20.06.2011, 14:28:46
Noniin, nyt on otettu pari viikkoa huurteisia ja vaikka Mamma kävi pari viikkoa sitten hakemassa sen tiivisteen siniseltä, niin huomasin vasta viikko sitten että tiiviste oli väärä. Tänään sitten jaksoin käydä vaihtamassa sen ja sattui oikea tiiviste jopa löytymään hyllystä  :o Niputin jakopään ja laitoin huvin ja urheilun vuoksi vielä toisen tk-moottorin sinne ja autohan käy paremmin kuin uutena varmaan nyt  ::) Eikä ainakaan vielä tiputtele öljyä mistään. Nyt pitää vielä muutamia päiviä odotella että saa liikennekäyttöpoistosta jotain hyötyä  :D
Otsikko: Vs: 740 B230FT Kiukuttelee
Kirjoitti: ^Ankkuli^ - 24.08.2011, 22:40:13
Nyt on vierähtänyt taas pari kuukautta tuon kanssa, kun ei inspiraatiota ole pätkääkään  :nohnoh

Öljyvuotoa on edelleen, luultavasti öljypohjantiivisteestä tai sitten niistä öljyjäähdyttimen letkuista. On koko auton pohja hyvässä öljyssä, ei ruostu  :buck2:

Käynti oli kunnossa kaksi päivää ja taas alkoi sama hummaaminen. Kylmänä heijaa 500-1500 väliä ja lämpimänä aina vaihdetta vaihtaessa tipauttaa kierrokset 500:n tuntumaan josta sitten korjaa 1000:n pintaan. Myös lievää nykimistä on kylmänä kiihdyttäessä ja kuumana kiihdyttäessä ja tasakaasulla. Voisiko se nyt kuitenkin olla se IMM??
Otsikko: Vs: 740 B230FT Kiukuttelee
Kirjoitti: ^Ankkuli^ - 03.09.2011, 14:29:43
Hain tänään Biltemasta Immun kun niillä sattui sellainen olemaan hyllyssä. Siinä mittarissa luki vain Bilteman oma varaosanumero, mutta niissä suojamuoveissa oli Boschin numeroita  :D

Vaihdoin sen ja auto ei ensiksi jaksanut oikein edes lähteä käyntiin. Säädin kaasuläpän pohjasta sitä mustaa muoviruuvia niin auki kuin tuli ja auto lähti käyntiin. Sitten ruuvailin puoleen väliin sen kiinni kun käynti tasoittui 1300:n pintaan. Kävin vähän ajelemassa sillä ees taas rauhallisesti ja vedättäen ja käynti muuttui hetki hetkeltä paremmaksi. Kotipihaan päästyäni säädin siitä ruuvista käynnin kohdalleen sinne 700-800rpm tuntumaan auton oman mittarin mukaan.

Auto kävi sitten n. 10min todella nättiä käyntiä siinä kun käytin peräkärryn pistoketta tutkiessani miksi peräkärryn valot ei toimi. Sitten käynti lähti hiljaksiin nousemaan ja pysähtyi 1500 paikkeille. Ja vaikka mitä tein niin käynti oli siinä. Sammutin ja 15min päästä uudelleen käyntiin ja käynti taas normaali. Kävin ajamassa ja hetken päästä käynti taas nousi 1500. Sitten puristin pihdeillä lisäilmaventtiilin letkun ruttuun ja käynti putosi normaalille tasolle. lisäilmaventtiilin johdon irroittamisella ei ollut mitään vaikutusta. Sekö on nyt sitten sökö?
Otsikko: Nyt tuli leikin loppu
Kirjoitti: ^Ankkuli^ - 05.09.2011, 10:28:22
Nyt loppu mielenkiinto.

Vaihdoin tk-moottorin/lisäilmaventtiilin = ei vaikutusta
Auto ei lähde kylmänä käyntiin, kuin pitkän starttauksen saattelemana rykien ja pätkien ja ainakin yksi pytty pois pelistä. sitten kun sen saa houkuteltua kaasua pumppaamalla käymään niin käy vähän ajan päästä kuin unelma. kun moottori on lämmennyt tyhjäkäynti on koholla kokoaika.  :knuppel2:

Nyt tämä auto menee maaseudulle navettaan ja kaivetaan _ehkä_  kymmenen vuoden päästä esille  :hello:

p.s tarjouksia voi esittää, jos kiinnostaa ottaa murheita kontolleen ennemmin kuitenkin annan seistä navetassa, kun ilmatteeksi annan
Otsikko: Vs: 740 B230FT Kiukuttelee
Kirjoitti: TVS - 05.09.2011, 10:58:07
Elä laita pilateeman immua. On useampiakin huonoksi todettuja...
Otsikko: Vs: 740 B230FT Kiukuttelee
Kirjoitti: Dartteri - 05.09.2011, 16:32:27
Kuulostaa tutulta, villi veikkaus olisi vian sijainnista: ECU:n lämpöanturi. Itsellä ratkoi vastaavia vaivoja... Pitäisi antaa kylläkin vikakoodi, jos se on poissa pelistä.
Otsikko: Vs: 740 B230FT Kiukuttelee
Kirjoitti: ^Ankkuli^ - 05.09.2011, 16:34:27
Kuulostaa tutulta, villi veikkaus olisi vian sijainnista: ECU:n lämpöanturi. Itsellä ratkoi vastaavia vaivoja... Pitäisi antaa kylläkin vikakoodi, jos se on poissa pelistä.

lh 2.2 = ei voi lukea koodeja

ecun lämpöanturi sijaitsee kannen takapäässä abaut startin yläpuolella? vaihdettu ihan ensimmäisenä siniseltä haettu anturi. :(
Otsikko: Vs: 740 B230FT Kiukuttelee
Kirjoitti: Terhonaattori - 05.09.2011, 16:49:28
Kattele konehuoneen puolelta että  kaikki maapiuhat on kunnolla kiinni. Itsellä teki juuri sitä että tyhjäkäynti heitteli roimasti ja välillä jäi kierrokset korkeelle ja rötäs. Oli akun vieressä olevat maapiuhat löysällä jotka tulee kiinni runkoaisaan. Ne kun putsasi ja kiristi pultin kunnolla niin alkoi pelaamaan.
Otsikko: Vs: 740 B230FT Kiukuttelee
Kirjoitti: ^Ankkuli^ - 08.09.2011, 14:21:10
Kattele konehuoneen puolelta että  kaikki maapiuhat on kunnolla kiinni. Itsellä teki juuri sitä että tyhjäkäynti heitteli roimasti ja välillä jäi kierrokset korkeelle ja rötäs. Oli akun vieressä olevat maapiuhat löysällä jotka tulee kiinni runkoaisaan. Ne kun putsasi ja kiristi pultin kunnolla niin alkoi pelaamaan.

Kävin äsken vähän tallissa ja tarkastin näitä maapaikkoja. Juuri mainitsemasi runkopalkki liitäntä akun vieressä oli aika hapokas, mutta ei putsauksella ollut väliä  :(

Kun auto sitten sammui heti käynnistyksen jälkeen, kävin nappaamassa ecun lämpöanturin piuhan irti ja kokeilin uudestaan. Lähti helpohkosti käyntiin ja kävi jonkun aikaa kunnes käynti alkoi seilaamaan ja sammui. Päättelin että siinä kohtaa olisi halunnut tietoja anturilta?

No pistin tilaten siniseltä uuden anturin ja myyjä totesi että ei niitä hirveästi ole myyty, kun viimeksi on myyty 15.12.10 samanlainen anturi. Sanoin että jos se on Herttoniemestä myyty, niin minä sen olen ostanut. No niinpä oli. Kysyin sitten onko olemassa muita vaihtoehtoja (ajatellen motonetin valikoimaa), tämä sanoi että anturi joka tilattiin on vuoteen 89 asti, ja toinen anturi vuodesta 90 eteenpäin. Eli 2.2/2.4 ero...

btw. tuossa kun käynnistin ekaa kertaa tänään sen lämpöanturin johto kiinni, niin mielestäni pakokaasu haisi ekaa kertaa ikinä aika paksulle, eli bensalle? wtf  :-\
Otsikko: Vs: 740 B230FT Kiukuttelee
Kirjoitti: VolvoMan740 - 10.09.2011, 17:32:47
 ???
Tarkista katkojan kärjet ja pakoputki ettei siellä tukosta.
Jos nuo on kunnossa niin luulisin että imupuolella vuoto tai bensaa ei tule tarpeeks tai sen seassa vettä. ???
Otsikko: Vs: 740 B230FT Kiukuttelee
Kirjoitti: TVS - 10.09.2011, 22:07:49
???
Tarkista katkojan kärjet ja pakoputki ettei siellä tukosta.
Jos nuo on kunnossa niin luulisin että imupuolella vuoto tai bensaa ei tule tarpeeks tai sen seassa vettä. ???
Varmaankin voit tulla näyttämään yhdestäkin 740 volvosta katkojan kärjet?

Lämpöanturin tarpeellisuutta 2.2 ruiskuversion kanssa en tiedä, 2.4 pelaa hitusen lämmettyään täysin normaalisti ilman lämpöanturia, kylmästä ei vaan tahdo lähteä käyntiin. Onko nykytilanteessa mitä sytkäosia vaihdettu hiljattain, tuo lämpenemisen jälkeen kuoleva pata kuulostaa niin tutulta ::)
Otsikko: Vs: 740 B230FT Kiukuttelee
Kirjoitti: ^Ankkuli^ - 10.09.2011, 23:38:24
Olen laittanut tulpat, johdot, virranjakajan kannen, pyörijän, ja putsannut jakajan sisältä, joka ei oikeastaan ollut edes likainen, ja hiplannut johtoja jotka menevät hall-anturille.

Tänään kävin säätämässä huvikseen pakkilukon rautaa ja samalla kokeilin taasen käymään lämpöanturin johto kiinni. ei käynyt kylmänä lainkaan tyhjää, vähän kaasua piti pitää päällä, lämpömittarin värähdettyä liikkeelle jaksoi ruveta käymään omillaan. Lämpimänä vähän haki käyntiä mutta pysytteli siinä 1000:n kierroksen tuntumassa
Otsikko: Vs: 740 B230FT Kiukuttelee
Kirjoitti: TVS - 10.09.2011, 23:55:32
Olen laittanut tulpat, johdot, virranjakajan kannen, pyörijän, ja putsannut jakajan sisältä, joka ei oikeastaan ollut edes likainen, ja hiplannut johtoja jotka menevät hall-anturille.

Tänään kävin säätämässä huvikseen pakkilukon rautaa ja samalla kokeilin taasen käymään lämpöanturin johto kiinni. ei käynyt kylmänä lainkaan tyhjää, vähän kaasua piti pitää päällä, lämpömittarin värähdettyä liikkeelle jaksoi ruveta käymään omillaan. Lämpimänä vähän haki käyntiä mutta pysytteli siinä 1000:n kierroksen tuntumassa
Oletko säätänyt sytkän ajotusta, toimiiko kaasuvivuston tyhjäkäyntikytkin, ja onko hall-anturille tehty ikuna mitään? Vielä jos sanot, että kuumana kun ei käy, kierrosmittari ei nouse tai korkeintaan välillä nykäsee hervottomasti, on vika aika lähelle paikallistettu.
Otsikko: Vs: 740 B230FT Kiukuttelee
Kirjoitti: ^Ankkuli^ - 11.09.2011, 09:04:42
En ole säätänyt ajoitusta, tyhjäkäyntikytkin löytyy mistä siis??

Kierroslukumittari toimii ihan kuin pitääkin
Otsikko: Vs: 740 B230FT Kiukuttelee
Kirjoitti: TVS - 11.09.2011, 11:45:28
En ole säätänyt ajoitusta, tyhjäkäyntikytkin löytyy mistä siis??

Kierroslukumittari toimii ihan kuin pitääkin
Sytkän ajotus kannattaa tsekata, ja tyhjäkäyntikytkin on todellakin väärä termi, 2.2:ssahan on jo kaasuläpän asentokytkin, joka oletettavasti toimii jos tyhjäkäyntikierrokset on järkevät, sori tuo sekottaminen, mietin tuota yhtä k-jettikoneista potilasta samalla kun tuota kirjoitin.

Jos koneen pätkiessä kierroslukumittari lähtee heilumaan mielipuolisena, on käytännössä varmaa että vika on hall-anturissa. Tuo ajotus säädetään jakajaa kääntämällä, tälle mallille en satavarmaksi sano ennakkoa, mutta 10 tai 12 astetta on valistunut arvaus, voi jopa lukea tulipellissä olevassa kyltissä. Se hall-anturi on näissä varsin yleinen vikakohde, vallankin jos sullakin on se liitinrunko rikki, eli liitin heiluu jakajan alla, on siellä enemmän kun hyvät mahdollisuudet piuhojen tökkiä maihin mistäsattuu.
Otsikko: Vs: 740 B230FT Kiukuttelee
Kirjoitti: ^Ankkuli^ - 12.09.2011, 11:24:06
Tänään hajosi sitten ylivaihde  :tickedoff:

Lähdin normaalisti kiihdyttämään moottoritielle, ja napsautin ylivaihdenappulasta vaihteen sisään, vaihde meni päälle ja hyppäsi heti pois. Valo jäi kyllä palamaan mittaristoon. Uusinta kokeilu ja ylivaihde ei mene päälle. Valo kyllä syttyy ja sammuu, ja relekin taitaa naksahdella, mutta vaihde ei kytkeydy. Aiemmin ei ole ollut ongelmaa  :tickedoff:
Otsikko: Vs: 740 B230FT Kiukuttelee
Kirjoitti: hevonen - 12.09.2011, 11:38:17
Laita solenoidin johto kiinni. Siellä ylivaihteen alareunassa.
Tai sitten laitat laatikkoon öljyä. ;)
Otsikko: Vs: 740 B230FT Kiukuttelee
Kirjoitti: VolvoMan740 - 12.09.2011, 20:54:00
  :2funny: Tarkotin tulppia enkä katkojankärkiä, jäi yhestä etellisestä lainauksesta.
Sorry! :)
Otsikko: Vs: 740 B230FT Kiukuttelee
Kirjoitti: ^Ankkuli^ - 13.09.2011, 08:40:24
Eilen töihin mennessä ei toiminut lainkaan ja töistä tullessa rupesi toimimaan....siis se ylivaihde. Veikkaisin jotain sähkökatkosta siis  ???  täytyy seurailla
Otsikko: Vs: 740 B230FT Kiukuttelee
Kirjoitti: Dartteri - 13.09.2011, 10:00:25
Ei ole ensimmäinen laatikon johtosarja, josta on tiestä pöllyävä hiekka tai muu vastaava syönyt eristeet pois. Jossain kohtaa melko varmasti rupee sulakkeet räpsymään... Jos ei alle konttaaminen kiinnosta, pura sisustaa vähän kepin ympäriltä
ja kaiva laatikon johtosarja esiin sieltä.
Otsikko: Vs: 740 B230FT Kiukuttelee
Kirjoitti: ^Ankkuli^ - 15.09.2011, 13:54:24
ylivaihde on nyt toiminut, en ole siihen sen enempää jaksanut paneutua

mutta tänään taas aamusta alkaen vääntänyt tallissa tuon kanssa. Ecun lämpöanturi vaihdettu, imusarjan tiiviste vaihdettu, tk moottori putsattu ja vaihdettu, imm vaihdettu. Nyt taas käy ihan "ok", mutta voisi kai paremminkin käydä.  :idiot2: Odotellaan nyt että moottori jäähtyy niin päästään kokeilemaan uudestaan. Luulen että se vika nyt on edelleen/kokoaika ollut Imm/tkmoottori asteella. Voisiko vika kuitenkin olla jossai pintaa syvemmällä, kun tuntuu että aina jonkun uuden osan tultua toimii hetken ja sitten sama meno jatkuu..... ecu-boksi ?

rupeaa hatuttamaan vähitellen
Otsikko: Vs: 740 B230FT Kiukuttelee
Kirjoitti: ^Ankkuli^ - 16.09.2011, 11:28:59
No nyt voisin jopa väittää että tämä vehjes toimii  ???  Seurailen tilannetta vaikkapa pari viikkoa ja kerron sitten täällä miltä tuntuu. Kiitos nyt tässä kohtaa kaikille avustajille
Otsikko: Vs: 740 B230FT Kiukuttelee
Kirjoitti: jpajula - 16.09.2011, 22:17:08
Olikos tossa sun koneessa se jakaja siellä koneen päädyssä? Mulla on ollu tota nykimisongelmaa ja nyt ne korjaantui huomattavasti, kun menin ja hioin motonetista ostetun jakajan kannen kiinnityspinnan suoraksi. Tasaselle pinnalle vaan hiomapaperin päälle ja sitten tasaseksi. Seuraavaksi tosin ajattelin hakee siniseltä sen kannen ihan suosiolla. Tossa ketjussa (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=8916.30) oman B230F:n tarinaa.
Otsikko: Vs: 740 B230FT Kiukuttelee
Kirjoitti: ^Ankkuli^ - 17.09.2011, 12:24:09
jahaa. Täytyypä katsella tuo, kun kyllä tuo kylmänä vielä vähän nykii.. Mätänetin laatuosia löytyy virranjakajan täydeltä  :D
Otsikko: Vs: 740 B230FT Kiukuttelee
Kirjoitti: jpajula - 17.09.2011, 17:40:38
Jaa niin semmonen. Onko sullakin se pyörijä jotenkin väljä siihen akselille? Siinähän on se hahlo, jonka avulla se asettuu paikallensa. Mulla vaikuttais olevan siinä välystä ja jos se siellä vaihtaa asentoa, niin eikös se ennakko muutu?
Otsikko: Vs: 740 B230FT Kiukuttelee
Kirjoitti: järviin - 17.09.2011, 17:42:59
Jaa niin semmonen. Onko sullakin se pyörijä jotenkin väljä siihen akselille? Siinähän on se hahlo, jonka avulla se asettuu paikallensa. Mulla vaikuttais olevan siinä välystä ja jos se siellä vaihtaa asentoa, niin eikös se ennakko muutu?
Ei muutu.
Otsikko: Vs: 740 B230FT Kiukuttelee
Kirjoitti: hevonen - 17.09.2011, 18:01:15
Ei muutu.
Mitenniin?
Otsikko: Vs: 740 B230FT Kiukuttelee
Kirjoitti: järviin - 17.09.2011, 18:35:40
Mitenniin?
Pyörijän asento ei vaikuta sytytysennakkoon mitenkään.
Pyörijä joko on tai ei ole siinä virranjakajan nastan kohdalla, kun se kipinä tulee. Siksi se "kontaktipinta" pyörijässä on niin leveä, että siinä voi pieni heitto ollakin.
Oli nyt taas vaikeasti selitetty.
Otsikko: Vs: 740 B230FT Kiukuttelee
Kirjoitti: hevonen - 17.09.2011, 20:39:17
No jos se on tarpeeksi pielessä niin kyllä se kipuna menee väärään sylinteriin.
Jos vaikka pettää se pyörijän olake joka määrää sen paikan.
Eihän se pieni välys tosiaankaan mitään vaikuta.
Otsikko: Vs: 740 B230FT Kiukuttelee
Kirjoitti: järviin - 17.09.2011, 21:05:59
No jos se on tarpeeksi pielessä niin kyllä se kipuna menee väärään sylinteriin.
Jos vaikka pettää se pyörijän olake joka määrää sen paikan.
Eihän se pieni välys tosiaankaan mitään vaikuta.
Pienestä välyksestä olikin puhe.
Otsikko: Vs: 740 B230FT Kiukuttelee
Kirjoitti: jpajula - 18.09.2011, 10:10:14
Jaa, no ei se sitte siitä taida olla. Jatkan etsintöjä. Päivät sitä selvii vikoja tietojärjestelmissä, muut ajat sitten Volvossa.. No toisella täytyy rahottaa toista ;D
Otsikko: Vs: 740 B230FT Kiukuttelu loppu, Vtuilu alko
Kirjoitti: ^Ankkuli^ - 28.09.2011, 09:27:51
Käynti on nyt parantunut tässä parin viikon aikana  *taavih-> ja sen osalta auto on nyt kunnossa.

No siitä intoutuneena aloin sitten hipoilemaan, ja vaihdoin mm. mittarivalot, jolloin ANTILOCK ja SERVICE valot syttyivät palaakseen  :facepalm:
 Ohjaustehostin oli aina kylmänä jäykkä, joten vaihdoin pumpun ja öljyt, jolloin on edelleen kylmänä jäykkä, eikä myöskään tehosta enää vasemmalle  :facepalm: oikealle kyllä
Purin kattoluukunmoottorin joka oli sisältä umpiruosteessa, yllättäen kun katto vuotaa, no en saanut sitä toimimaan :nohnoh
Katselin myös sitä ylivaihteen johdotusta, ja kaikki näytti olevan ihan ok. Nyt ei kuitenkaan toimi, täytyy siis putsata ne johdot paremmin. Vähän oli hapettumaa näkyvissä


Että sellaista tällä erää. Käyttöohjekirjassa luki että lähin Volvo-dealer voi lukaista ABS vian ja sammuttaa Service valon, pitäneeköhän paikkaansa?
Otsikko: Vs: 740 B230FT Kiukuttelee
Kirjoitti: HembalanD - 28.09.2011, 17:02:30
Käyttöohjekirjassa luki että lähin Volvo-dealer voi lukaista ABS vian ja sammuttaa Service valon, pitäneeköhän paikkaansa?
Akunkenkää irti vaan  8)
Otsikko: Vs: 740 B230FT Kiukuttelee
Kirjoitti: jpajula - 29.09.2011, 08:30:22
Hmm.. mullakin on toi tehostin jäykkä kylmänä. Sä vissiin sitten pumpun vaihdon yhteydessä laskit sen kaiken moskan sieltä ulos? Taidan itse sitten vaan vaihdella tuota öljyä sinne jos menee kylmemmällä säällä oikein jäykäksi.
Otsikko: Vs: 740 B230FT Kiukuttelee
Kirjoitti: ^Ankkuli^ - 29.09.2011, 09:36:39
Hmm.. mullakin on toi tehostin jäykkä kylmänä. Sä vissiin sitten pumpun vaihdon yhteydessä laskit sen kaiken moskan sieltä ulos? Taidan itse sitten vaan vaihdella tuota öljyä sinne jos menee kylmemmällä säällä oikein jäykäksi.

Joo mielestäni sieltä ei enää tullut ja huuhtelin vähän vielä uutta öljyä sinne ennen lopullista kasaamista. Nyt säiliössä on punaista öljyä, kun se aiemmin oli mustaa  :D Luulen että hammastanko on loppu
Otsikko: Vs: 740 B230FT Kiukuttelee
Kirjoitti: MK-73 - 29.09.2011, 10:06:04
Lainaus
sammuttaa Service valon

Millainen se 740:ssä lie tuo nollaus homma? Tuossa -89:ssä 760:ssa on siellä mittariston alareunassa kumitulpalla peitetty reikä jonka poistamalla voi jollakin ohuella meisselillä,naulalla tai jollakin vastaavalla tuo "sammuttaa" sen SERVICE-valon... Eli toisin sanoen sen valon voit sammuttaa ihan itse...
Otsikko: Vs: 740 B230FT Kiukuttelee
Kirjoitti: s73 - 29.09.2011, 18:55:04
mikä aiheutti käyntihäiriöt  ^ankkulin^ autoon ja miten korjasit?
Otsikko: Vs: 740 B230FT Kiukuttelee
Kirjoitti: ^Ankkuli^ - 29.09.2011, 22:07:39
mikä aiheutti käyntihäiriöt  ^ankkulin^ autoon ja miten korjasit?

Se on oikeastaan paha sanoa mikä sen viimekädessä aiheutti. Vuoden aikana tuli tehtyä yhtä jos toista. Viimeisimpänä vaihdoin vielä kerran IMM:n, se alkuperäinen takaisin. Putsasin Tyhjäkäyntimoottorin vielä kertaalleen ja tämä on purkuosana ostettu. Vaihdoin imusarjan tiivisteen toiseen kertaan. Ja kävin läpi letkuliitoksia ties kuinka monenteen kertaan. Sitten se rupesi käymään ihan ok. Nyt kun vielä jaksaisin niin säätäisin kaasuläpän näiden (http://www.volvolandia.com/SVF/index.php?topic=56941.0) ohjeiden mukaan. Sitten se olisi perfetto. Yks suurin tekijä oli varmasti tämän kohdalla kaasuläppäkotelo joka oli yltäpäältä karstassa, tässä kun on alunperin ollut pakokaasujen takaisinkierrätys järjestelmä. nyt se on tulpattu ja romut ovat tallin hyllyssä.

Millainen se 740:ssä lie tuo nollaus homma? Tuossa -89:ssä 760:ssa on siellä mittariston alareunassa kumitulpalla peitetty reikä jonka poistamalla voi jollakin ohuella meisselillä,naulalla tai jollakin vastaavalla tuo "sammuttaa" sen SERVICE-valon... Eli toisin sanoen sen valon voit sammuttaa ihan itse...

Nyt kun sanoit, niin siinä mittaristossahan taitaa tosiaan olla semmoinen kumitulppa ja olenkin joskus miettinyt mikä se mahtaa olla. Ohjekirjan mukaan valo syttyy aina 5000:n (8045km) mailin jälkeen jolloin pitäisi viedä huoltoon  ::)
Otsikko: Vs: 740 B230FT Kiukuttelee
Kirjoitti: ^Ankkuli^ - 01.10.2011, 22:47:39
En nyt kyllä keksi miten se service valo sammuu  :D painelin nappia ja katkoin ja laitoin virtaa avaimesta -> still going strong..

ja ylivaihde toimii nyt putsasin solenoidin(?) perästä johdot ja liittimet ja puristin niitä läjään ja laitoin kontaktspreitä ja rupesi toimimaan

Ohjaus on keventynyt tässä hiljalleen, siis ilmaa ollut seassa vielä.

Joku turauuno on katkaissut rattiputken kiinnitysruuvin ja ratti kolisee ikävästi. Ihme että kelpasi tuollaisenaan leimalle.

Kestääkö vakiojohdot 80/100W h4 polttimoita, kun olen lähdössä muutaman viikon päästä tuolla lappiin yötä vasten ja siellähän on silloin jo pimeä kuin percssä, tulevat siis 100W rallye 3000:n avuksi ja 80W puoli auttamaan sokeutta vastaan lyhyillä valoilla, siis en sokeuttamaan vastaan tulevaa, vaan helpottamaan kaukovaloilta lyhyille valomuutosta  :idiot2:
Otsikko: Vs: 740 B230FT Kiukuttelee
Kirjoitti: hevonen - 01.10.2011, 22:58:37
Kesti nuo 100/80 polttimot ainakin mun seiskassa. Tai siis johdot ja rele kesti. Polttimot räjähti jonkin ajan kuluttua sinne umpioon. Sulaa lasinsirua oli kiitettävästi joka puolella...
Mallia Biltema. En välttämättä laittais nyt kun on kokemusta... Ei niillä lyhkäsillä niin paljon paremmin näe. Mielekkäämpi satsaus on uudet umpiot jos vanhat on vähänkin elähtäneet. O0
Otsikko: Vs: 740 B230FT Kiukuttelee
Kirjoitti: HembalanD - 02.10.2011, 09:30:44
Kesti nuo 100/80 polttimot ainakin mun seiskassa. Tai siis johdot ja rele kesti. Polttimot räjähti jonkin ajan kuluttua sinne umpioon. Sulaa lasinsirua oli kiitettävästi joka puolella...
Mallia Biltema. En välttämättä laittais nyt kun on kokemusta... Ei niillä lyhkäsillä niin paljon paremmin näe. Mielekkäämpi satsaus on uudet umpiot jos vanhat on vähänkin elähtäneet. O0
Ja jonkun ajan jälkeen voi sanoa umpion heijastimille hei hei kun satavattisilla käryttelee menemään  ::)
Otsikko: Vs: 740 B230FT Kiukuttelee
Kirjoitti: Chili - 02.10.2011, 10:43:29
Voiko ohjauksen jäykkyyteen vaikuttaa ohjauspylväässä olevaien nivelten huono rasvaus - liiaan paksu ja töhnäinen vaseliini?
Otsikko: Vs: 740 B230FT Kiukuttelee
Kirjoitti: InlineFour - 02.10.2011, 10:53:29
Ja paskaks menneet iskarin yläpään laakerit.
Ne on erittäin hyvä veikkaus, ne on yleensä aika vanhoja=
rasvat hävinneet ajat sitte ja jökkii. Niinku mulla, pitää vaihtaa ennen talvea.
Otsikko: Vs: 740 B230FT Kiukuttelee
Kirjoitti: ^Ankkuli^ - 02.10.2011, 10:56:16
Ja jonkun ajan jälkeen voi sanoa umpion heijastimille hei hei kun satavattisilla käryttelee menemään  ::)

Uudet umpiot on hyllyssä, vanhat kun ovat jo hieman ehtoon puolella. En viitsi vain laittaa niitä paikalleen kun kuitenkin joku kivi tms. osuu heti ja uudet umpiot halki  :D uudet umpiot odottelevat siis kuitenkin ensiksi uutta maalipintaa. itse hain nuo 80/100 polttimet mätänetistä "megalite"laatua

Pitääkin katsoa vielä noi ohjauspylvään nivelet.
Otsikko: Vs: 740 B230FT Kiukuttelee
Kirjoitti: hevonen - 02.10.2011, 11:08:45
Voiko ohjauksen jäykkyyteen vaikuttaa ohjauspylväässä olevaien nivelten huono rasvaus - liiaan paksu ja töhnäinen vaseliini?
Vakiovika. Wd:tä tai vast sinne ristikon kumien alle enshätään. Parhaiten saa notkeeksi kun irroittaa nuo nivelet autosta kätöseen ja käsittelee niitä samalla..