Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: pultsari_ - 10.09.2012, 17:42:55
-
Elikkä sellanen ongelma olis että kone ei lähde millään käyntiin enään. Vaihdoin moottorin toiseen samanlaiseen ja sen jälkeen vika tuli.
Tai oikeastaan ensin vika oli sellainen että kylmänä käynnisty ja ajon jälkeen kun on lämmin niin ei enään käynnistynyt. tai käynnisty mutta kävi muutaman sekunnin ja sammu ku seinään. Kun kylmänä lähti käymään niin kävi perhanan rikkaalla ku mustaa tunki putkesta ajaessa.
Sitten parin koe ajo lenkin jälkeen ei enään käynnisty millään. Bensa kyllä tuoksuu mutta kipinää ei tule kun yritin puolasta suoraan maihin.
Mistä kannattaisi lähteä vikaa etsimään?
Alussa taisi olla rikastus suuttimen ja lämpöanturin johdot väärin päin kun jostain luin että ei kuulu mennä töpselien väri väriin.
voiko johtojen väärin kytkeminen vaurioittaa jotain että ei enään käynnisty
-
Ei lienet vaurioita.
Onhan vauhtipyörä oikeassa asennossa?
-
Autolla on ajettu jo vävän matkaa ja lähti laakista käymään moottorin vaihdon jälkeen.
Joten luulis vauhtipyörän olevan oikeassa asennossa.
-
Nytten on tarkistettu että vauhtipyörä on oikeassa asennossa. Ajoitusmerkit kohdalleen ja nasta näkyy startin aukon keskikohdalla.
Virran jakajan kansi ja pyörijä vaihdettu ja nytten kipinä tulee näköjään jo tulpalle.
Polttoaine haisee kyllä aina starttauksen jälkeen.
Immua mittailin ton FAQkkiin laitetun ohjeen mukaan niin 6-7 arvot oli ensin 20 ohmia ja seuraavan kerran 50ohmia ja ohjeessa lukee
Immu läppä paikallaan 500-1100 ohmia ,6 ja 9 navat ja kun liikuttaa läppää 8-200 ohmia,navat 6 ja 7.
Yleisesti vanhoissa ja toimivissa immuissa nuo 6-7 arvot ovat noin 30- 200ohm. Jos tuo alkuarvo on jossain 50 ohm paikkeilla, voidaan varmaan vielä katsoa toimivaksi. Ei kyllä mikään uudenveroinen mutta käyntihäikkää ei pitäisi sen takia olla.
Muut arvot osu kyllä aikalailla kohilleen
-
Paljonko antaa moottorinlämpötila-anturin resistanssiksi kylmänä?
-
Mittaan sen seuraavaksi kun pääsen tallille
mutta sekin kyllä vaihdettii toimivasta koneesta
-
Toi ruiskun lämpötila anturi näyttää 2333 ohmia talli lämposenä
-
Sitä luokkaa pitääkin näyttää.
-
Kuuluuko niiden lämpöanturin johdon ja rikastus suuttimen johdon nyt oikeasti olla niin että ei väri väriin. Eli suuttimelle musta johto vaikka suuttimen runko sininen ja lämpöanturille sininen johto vaikka runko musta. Kuulostaa vaan niin järjettömältä toi että ei väri väriin
Ja sitten miten oireilee viallinen kaasuläppä hässäkkä ja ilmamäärämittari?
-
Kuuluuko niiden lämpöanturin johdon ja rikastus suuttimen johdon nyt oikeasti olla niin että ei väri väriin. Eli suuttimelle musta johto vaikka suuttimen runko sininen ja lämpöanturille sininen johto vaikka runko musta. Kuulostaa vaan niin järjettömältä toi että ei väri väriin
Ja sitten miten oireilee viallinen kaasuläppä hässäkkä ja ilmamäärämittari?
Ihan oikeesti.
Seosvikojahan nuo aiheuttaa, immu on oikeastaan ainoa seokseen jatkuvasti vaikuttava osa tässä kokoonpanossa, ja siis toiminnan kannalta täysin korvaamaton.
-
eilen auto lähti käyntiin tulppien vaihdon jälkeen mutta käy edelleen melko rikkaalla. Mustaa tulee putkesta. Vähän oli epätasaista käyntiä. Kun kaasua oli painamassa meinas sammua. Mutta sitten kun sillein pumppas kaasupoljinta ni otti kierroksia. Ja kun rupes käymään tyhjäkäyntiä niin sytytysennakko oli joku 18 astetta kun strobolla katto. Eihän sen noin paljoa pitäisi olla?
-
Ihan ilmainen neuvo tähän väliin...
Motikan osat alkaa oleen aikas loppu...
Vaiha vaikka lh-2.4 sinne ja meet niin ettei takavalot näy...
-
Ihan ilmainen neuvo tähän väliin...
Motikan osat alkaa oleen aikas loppu...
Vaiha vaikka lh-2.4 sinne ja meet niin ettei takavalot näy...
Hyi hyi... :nohnoh
Eihän mikään voita kunnon bensankatkuista aamustarttia motronic-ohjatulla turboseiskalla? ;D
-
Mistä voi johtua tuo suuri sytytysennakko jos sitä ei kerta voi säätää mitenkään. Virran jakajan kääntely ei auta mitään.
-
Tänään vaihdoin ilmamäärämittarin toiseen eikä oikeestaan vaikutusta mihinkään. Koitin ajaa niin hyytyi kun moottori lämpesi. kierrokset vaan tippu ja sammu. Eikä enään käynnistynyt. Ei edes lupaillut yhtään. Sitten auto seisoi tunnin ja lähti taas laakista käyntiin.
-
Saisitko mitattua lämpöanturia vielä silloin kun auto ei lähde käyntiin? Mulla oli omassa samanlaista oiretta, tosin ei noin pahaa ja lämpöanturin vaihdolla siitä selvittiin.
-
Mittasin vaan kylmänä. Mittaan tänään vaikka myös lämpimänä kun ei enään käynnisty. Mutta vaikuttaako tuo muutenkin käyntiin? Ei käy kylmänäkään ihan normaalisti.
-
Ainakin mulla kävi suhteellisen normaalisti myös kylmänä mutta silloin oli startti/kylmäkäyntisuutin oli pois pelistä. Ei saanut sen takia ihan niin paljon liikaa ainetta. Kannattaa kyllä mitata se anturi vielä kun vika on ns. päällä. Oma tosin näytti ihan selvästi isompia arvoja jo kylmänä. Eipä tuo hirveitä maksa uusikaan jos haluaa kokeilla, olikohan jotain 16e kun omaani ostin.
Tuolta löytyy nuo mittausarvot muillekin antureille: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=595.0
-
Voisiko olla virranjakajassa vika? Mulla ku on ollu sama vika että auto sammuu lämpimänä niin viaksi on selvinnyt virranjakaja.. vaikka olikin opelista kyse?
Oli mulla muutakin asiaa.. Mulla olisi ylimääräisenä b200et:n -023 loppuinen boxi ja ahtoilman lämpöanturi, myyn ne yhteishintaan 50e + postikulut (ellet asu turussa) Voit ostaa ne varalle tai sitten vaikka kokeilla jos niillä toimisi? Eihän sitä tiiä vaikka olis boxi rikki ;)
Ota yhteyttä jos tarviit.
-
Tänään vika selvisi. Oli moottorin lämpötila auntri. Ihme juttu vaan että sama anturi oli ollut toimivassa moottorissa. Anturi vain lopetti toimintansa toisessa motissa. kylmänä arvot oli ok mutta kuumana mittari näytti 500K ohmia - 600K ohmia. Jotenkin ei tullut mieleen että kun vika päällä niin mittaa sillon kun oli toimivasta motista otettu. Kiitos vinkeistä
-
Voiskohan munkin b200et olla tuo sama vika?
-
Mulla ainakin kävi epätasaisesti koko aika ja kävi rikkaalla ja savutti mustaa. Eikä lämpimänä käynnistynyt enään. Jos samoja oireita ni kannattaa varmaa mitata se anturi.
-
Millähän ton anturin sais pois? Pahaan paikkaan laitettu
-
Millähän ton anturin sais pois? Pahaan paikkaan laitettu
19mm pitkä hylsy jatkovarren kanssa menee sinne hyvin. :)
-
Teki semmosta kun otti liittimen nii alkotyhjäkäynti nousi melkein kahteen tonniin. Eli vika luultavasti vika anturissa?
-
Teki semmosta kun otti liittimen nii alkotyhjäkäynti nousi melkein kahteen tonniin. Eli vika luultavasti vika anturissa?
Tai sitten sullakin on lämpoanturin ja kk-suuttimen johdot vaihtaneet paikkaa. Sininen mustaan ja päinvastoin. Jos menee väri/väriin on väärin. :buck2:
-
Mietin että onko tuo lämpö anturi tuo joka on kannessa kiinnii imusarjan alla? siinä oli kaks melkein vierekkäin.. sitä roplasin mikä oli lähempänä virranjakajaa.. imuilman anturille ei tullut mitään lukemia? voiko tuo vaikuttaa käymiseen?
-
Se lämpöanturi on siinä 3 sylinterin imukanavan alapuolella. Ite sain 19mm lenkin sopimaan hyvin siihen.
-
imuilman anturille ei tullut mitään lukemia? voiko tuo vaikuttaa käymiseen?
No eiköhän se voi. Et kertonut onko sulla liittimet väri väriin vai ei? Ei jaksa neuvoa jos menee kuuroille korville. :knuppel2:
-
jaa nuo liittimet mikkä ovat kannessa molemmat? niissä on ainakin erilaiset liittimet.. että niitä ei kyllä saa ees väärin laitettua
-
jaa nuo liittimet mikkä ovat kannessa molemmat? niissä on ainakin erilaiset liittimet.. että niitä ei kyllä saa ees väärin laitettua
No ei...
Kylmäkäynnistyssuutin joka on imusarjan alareunassa ja just se lämpöanturi jota olet ropannut...
Niissä esiintyy sinistä ja mustaa väriä, tasan kaksi vaihtoehtoa. Sitä sinistä liitintä EI saa liittää siniseen anturiin vaan se menee mustaan ja taas päinvastoin eli musta töpsä menee siniseen.
Osasinkohan tämän nyt tyhjentävästi esittää, en varmaankaan..? :P
Luovutan, jos tämä selvitys nyt ei valaise kenellekään tilannetta.
Siis katso että kylmäkäynnistyssuuttimeen menee musta töpsä vaikka suutin on sininen ja lämpöanturiin sininen töpsä vaikka anturi on musta.
capisce?
En kyllä osaa enempää neuvoa enkä jaksa... :P
Kykyni eivät riitä tähän tapaukseen... P>
-
Lätkäsen tähän nyt vielä tämän kuvan ja toivon siitä olevan apua lämpöanturin löytämiseen.
http://i735.photobucket.com/albums/ww354/Hembaland/ERGRE.jpg
-
Oikea siis. No kävin uuden hakeen motonetistä no väärähän se oli. Imuilman anturi myös rikki. Huomena saa uudet
-
Mistä sen imuilman anturin saat?
-
.
-
Kaverilla jääny ylimääränen. Volvolla oli törkeen hintanen. Ei ainakaa lämpöanturilla ollut vaikutusta..
-
Ei nuita hevosen mainitsemia liittimiä ole vieläkään kannattanut tsekata läpi? Hyvä niin.
-
Katottu on. Lämpöanturiin menee sininen liitin.
-
Katottu on. Lämpöanturiin menee sininen liitin.
P> Sitten vaan se immu uusiks, tai se pelkkä imuilman lämpöanturi, saahan sen vaihettua...
-
Lämpöanturi vaihdettu uuteen. Myös imuilman anturi. Ei vaikutusta. Tutkitaan lisää
-
Lämpöanturi vaihdettu uuteen. Myös imuilman anturi. Ei vaikutusta. Tutkitaan lisää
Vaihdoit siis nimenomaan imuilman anturin etkä ahtoilman anturia? Kuhan varmistelen...
-
Anturi mikä on imusarjam ja coolerin välissä. Auto käy noin 5sek ja sammuu. Eikä anna kierroksia
-
Anturi mikä on ruiskun ja coolerin välissä. Auto käy noin 5sek ja sammuu. Eikä anna kierroksia
Siis onko se anturi siinä imusarjan ja coolerin välissä? Jos se on siinä ahtoputkessa, se on ahtoilman lämpöanturi eikä liity siihen mittaamaasi imuilman lämpöanturiin mitenkään.
Imuilman lämpöanturi on immussa, tuo tappi imuaukon yläreunassa...
(http://i77.photobucket.com/albums/j75/Vapiti/007-1.jpg)
-
Siis tuota ahtoputkessa olevaa tarkoitin. Pitää varmaan alkaa immua metsästään
-
Siis tuota ahtoputkessa olevaa tarkoitin. Pitää varmaan alkaa immua metsästään
O0 Näin mä tän näkisin, tai sitten purat tuon anturin immusta irti ja laitat siihen jonkin säätöpotikan millä annat boksille semmosta aika viileetä vastustietoa, niin ei mene laihalle...
Noin on joskus tehty ja on toiminut. Osat muutaman euron.
Jos imm muuten pelaa. :)
Vaikka joku 3000-3500 Ohm...
-
Huomena pitää kattoo onko jakokohillaan.
-
Jako katottu se on kohallaan. Alkaa vaan usko loppuun pikku hiljaa :D
-
juu, mitähän et ole siitä kattonut..?
Jos on mahd. kokeilla niin kokeile toisella suutinten tehopäätteellä.
Se boksi siinä akun lähellä.
Tähän on joku ihan helppo ratkaisu, mitä ei nyt tässä huomata. :buck2:
-
Pitää kokeilla löydä suoraa virtaa bensapumpulle jos olis vaikutusta.
Kokeiltu siis. Lämpöanturi. Kipinä tulee kokoajan. Bensanpaineet 3kun starttaa. Kun käy huonosti niin 2. Jako katottu. Bensapumpun rele mitattu se ok. Huomena uus päivä
-
Pitäskö auton sammua kun tankinpumpun sulake on irti? Kuuntelin täyttörööristä eikä kyllä kuulunut mitään meteliä? Ja mites tuo kaasuläpän säätöputikka? Pitääkö sen olla kokonaan kiinni?
-
Pitäskö auton sammua kun tankinpumpun sulake on irti? Kuuntelin täyttörööristä eikä kyllä kuulunut mitään meteliä? Ja mites tuo kaasuläpän säätöputikka? Pitääkö sen olla kokonaan kiinni?
Sulla ei siis tankkipumppu toimi ollenkaan? Jos siinä on vika niin yleensä toimii paremmin tankki täynnä.
Tuo varmaan voi tehdä koko vian.
Tarkotatko tuolla kaasuläpän säätöputikalla niinkun mitä? Säätöruuvia vai mitä?
Jos sitä, niin faq puolella on ohje lh:n kaasuläpän perussäätöön, kyllä samaa ohjetta voi käyttää motikkaan.
Jos tarkotat sitä mustaa käsinpyöritettävää muoviruuvia siellä alareunassa niin se saa olla vaikka kiinni, onhan siinä lisäilmaventtiili säätämäsä joutokäyntiä.
-
Tuota muoviruuvia tarkotin. Tänään ottaa pumppu irti. Lähteekö se sieltä takakontin luukusta irti? http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=29-1924 tuo taitaa olla oikea vaihtoehto sitten? toivottavasti vika olis tossa..
-
Ennen kun vaihdat sitä pumppua suotta, kokeile toimiiko se.
Sen pyörimättömyys tankissa voi johtua myös siitä että laipan läpiviennin maatto on ruostunut irti.
-
Ongelma saada pumppu irti. Onko se musta ulkokehä kierteellä kiinni?
-
Ongelma saada pumppu irti. Onko se musta ulkokehä kierteellä kiinni?
Kyllä. Normaalisuunnan kierre.
-
Juu. Kireessä on. Pitää keksiä jotain
-
Sitten kun saat toivottavasti ehjänä sen takaisin, ruiski öljyä, vaseliinia, kotelosuojaa, mitä vaan siihen laippaan mikä pysyy ja estää ruostumisen.
-
Okei. Nyt pitäs saada johdot irti. Ei vaan näy liitintä missään
-
Okei. Nyt pitäs saada johdot irti. Ei vaan näy liitintä missään
Takakontin puolella, siellä sivulokeron puolella liitin. Ota se musta muovi tankkiputkien päältä irti niin tulee vähän tilaa johtojen pujotteluun.
-
Suoraa virtaa laitettiin. Ei inandakkaan. Uutta pumpua hakeen.
-
Nyt kun sai pumpun kiinni niin ei tuu virtaa pumpulle :-\
-
Se maadoitus?
-
Tuttu laitto maadotuksen uudestaan siihen kanteen kiinni. Ja mittas että saa maita.. Pitää huomena aukasta johtonippu ja kattoo onko maajohto poikki jostain.
-
Mites sen tiivisteen sais fiksuiten sinne? Ei meinaa mennä tasasesti millään paikoilleen
-
Ohjaako rele myös tankinpumppua?
-
Ohjaako rele myös tankinpumppua?
Kyllä, releeltä lähtee virta molemmille pumpuille samasta navasta sulakerasian kautta.
Tankkipumpun karvassa on liitin vasemmassa A-pylväässä.
-
Pumppu vaidettu. Eikä vieläkään toimi. Ei mee järkeen
-
No tullooko sinne pumpulle virta kun starttaa?
-
Pumppu pyörii kyllä. Pensan paineet 3 kipinä tulee. Auton kun lyö käymään ja painaa kaasua menee noin 6kieppeille ja paukkuu. Sitten palaa tyhjäkäynti kierroksille eikä anna yhtään kierroksia ja käy miten sattuu..
-
Siis nouseeko bensanpaine 6 bar? Vika taisi juuri löytyä...
-
Siis kierrokset nousee 6tonniin -.- ja sen jälkeen ei anna kierroksia
-
Avasitko sen johtonipun sieltä koneen kyljestä imusarjan alta? Itsellä oli aikoinaan käyntiongelmia tuon imusarjan alla kulkevan johtonipun takia, kun sieltä oli johdoista hapertunut kuorta pois ja käynti sekoili.
Missäpäin tämä auto sijaitsee?
-
Valkeakoskella.. pitääkin avata tuo johkonippu ja tutkia..
-
Nyt vaihdettu tulpat pyöriä jakajankansi ja johdot. Moottorin ohjausboksi meni sähkärille tarkistettavaks..
-
Jos lastu menny sököks? Laitettu alkukesästä viking lastu