Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: modsman - 30.09.2014, 14:26:42
-
Venttiiliremontin jälkeen auto ei käynnisty. Eikä edes lupaa. Oudolla äänellä startatessa puputtaa ja yskähtelee.
Startatessa nostaa öljynpaineet.
Imunokka-akselin takapäässä on keskellä johtosarjassa yksi johto irti. Menee johtosarjaan joka menee puolille. Johdolle ei löydy vastakappaletta. Johto väriltään punavalkoinen.
Vikakoodin lukijasta löytyy moottorin lämpöanturi. Koodi: 1 - 2 - 3.
Video: https://www.dropbox.com/s/b2q2znjykrxdo7k/Volvo_960_Starttaus.mp4?dl=0
-
Punavalkoinen johto on Volvon omaa testeriä varten kierrosluku puolien piuhasta. Vm. -95 on vielä moottorinlämpöanturi kannen takapäässä, onko siinä johto kiinni? Ja on noita antureita hajonnut ajastaan muutenkin. Ei käynnisty jos anturi on rikki tai johto irti.
-
Kiitos tiedosta! Tutkitaan kunhan pääsemme autolla käymäään. Lämpöanturin näkemiseen tartteeko peilin?
-
ei vältämättä mutta hyvä apu
-
Jees, lämpöanturin pistoke oli irti. Vikakoodi 1-2-3 poistui.
Auto ei toistaiseksi lupaa.
Vaihdekepin luona olevat valot vilkkuvat. Olisko jostain syystä iskenyt jonkinlaisen suojamoodin päälle kun bensaa ei näytä saavan?
Gardaani-akseli ei ole paikoillaan. Vaikuttaako käynnistykseen?
Volvolla ennen remonttia autosta todettu vikakoodi: Vaihteiston asennontunnistin.
-
Pyörittää kuitenkin ja bensapumppu pyörii startatessa?
Jos ei pyöritä, niin silloin heiluttaa vaihdekeppiä muutaman kerran eestaas ja yrittää uudestaan. Pinnat likaantuvat asennontunnistimesta, eikä enää tunnista P-asentoa, eikä anna lupaa käynnistää.
Kardaanin olemassaololla ei ole merkitystä.
-
Pyörittää mut bensaa ei näytä tulevan. Pittää kokeilla heilutella keppiä seuraavaksi.
Bensapumpusta pitäiskö kuulua jotain kun kääntää virrat päälle?
-
Pyörittää mut bensaa ei näytä tulevan. Pittää kokeilla heilutella keppiä seuraavaksi.
Bensapumpusta pitäiskö kuulua jotain kun kääntää virrat päälle?
Itsellä ei ainakaan b-pumppu pidä mitään ääntä kääntäessä virrat päälle.
-
Just,
Laturin luona on irrallaan johto. Onkohan tärkeäkin?
Paikkaa tällä ei löytynyt.
Väri keltavihreä.
-
Varmaankin pyöreä liitin? Ilmastoinninkompuran johto. Tuliko suuttimienjohtojen kanssa samassa nipussa olevat maajohdot kiinni päälikanteen?
-
Autossa ei ole ilmastointia. Pittää tutkia toi liitin ja maajohdot.
-
Ilmastoinnin valmiuden takia siellä irtojohto on.
-
Ei kai tässäkin ole ongelmana nostajien aiheuttama venttiilien kantaminen. Tuntuuko pyörittävän niin kuin ei olisi puristuksia.
-
Ei kai tässäkin ole ongelmana nostajien aiheuttama venttiilien kantaminen. Tuntuuko pyörittävän niin kuin ei olisi puristuksia.
Puputtaa ja yskähtelee... Moottorissa tuntuu olevan puristuksia käsin kokeiltuna.
-
Viittaiskohan tuo siihen että joku ajoitus olis pielessä, nokkaakselit tai siellä pakonokan takapäässä joku anturi.
-
Viittaiskohan tuo siihen että joku ajoitus olis pielessä, nokkaakselit tai siellä pakonokan takapäässä joku anturi.
Ajoitukset pitäis olla kohdallaan. Suutintukin venttiilistä ei tule bensaa. Voikohan bensan tulo- ja lähtöputket laittaa väärinpäin?
Muistelen että ne ei olis yltäneet toisinpäin.
Tankissa on bensaa 15l. Viisari nousee normaalisti. Jotain pientä ääntä olemme bensapumpusta kuulleet.
Vaihdekepin valot eivät enää vilkuta. Kepin vatkaus auttoi.
-
Bensaa tulee. Puputusta.. Hirvittää nämä äänet.
Video: https://www.dropbox.com/s/b2q2znjykrxdo7k/Volvo_960_Starttaus.mp4?dl=0
-
Polttaa putkessa tai imusarjassa.
Onko puolien piuhat oikein? Siellä on kaksi sytkävahvistinta josta menee piuhat puolille. Voisiko ne olla ristissä?
Toinen sitten suuttimien piuhat että ovatko oikeissa paikoissa
-
Missä kohti sytkävahvistimet sijaitsee? Olen käyttänyt kannen irti muuten osat paikoillaan niin kuin ne oli.
Kolme pakoventtiiliä uusittu.
Puolien piuhat ovat siinä järjästyksessä niin kuin ne ovat johtosarjassa. Kaksi viimeistä 5 ja 6 yltävät molemminpäin.
-
Bensaa tulee. Puputusta.. Hirvittää nämä äänet.
Video: https://www.dropbox.com/s/b2q2znjykrxdo7k/Volvo_960_Starttaus.mp4?dl=0
Sytytys pahasti sekaisin. Kokeilepas startata konehuone ihan pimeänä / pimeässä siten, että katsot samalla lyökö sinisiä salamoita jossain päin konehuonetta. Ota tulpanjohdot näkösälle ensin.
Laitapa kuva tai video virranjakajasta ja tulpanjohdoista - siten, että näkyy mille sylinterille johdot kustakin pisteestä virranjakajasta menee.
"Kaksi viimeistä 5 ja 6 yltävät molemminpäin" - mitä tämä tarkoittaa? Ensimmäisenä minulle tulee aavistus, että sulla on johdot kytketty väärään järjestykseen virranjakajassa. Oliko ne irti virrajakajan kannesta yhtään kertaa?
-
Ei tässä ole tulpanjohtoja.
sytkävahvistimet on imusarjan etu- ja takapuolella, siellä alla piilossa.
Jos ne on ristissä, menee kipinä aina väärään sylinteriin ja se syttyy vasta pakoputkessa
-
Ei tässä ole tulpanjohtoja.
sytkävahvistimet on imusarjan etu- ja takapuolella, siellä alla piilossa.
Jos ne on ristissä, menee kipinä aina väärään sylinteriin ja se syttyy vasta pakoputkessa
Jep, imusarjan alle ei juurikaan näe. Onko imusarja käytettävä irti vai onko jotain konstia päästä näkemään liitokset?
-
Sytytys pahasti sekaisin. Kokeilepas startata konehuone ihan pimeänä / pimeässä siten, että katsot samalla lyökö sinisiä salamoita jossain päin konehuonetta. Ota tulpanjohdot näkösälle ensin.
Laitapa kuva tai video virranjakajasta ja tulpanjohdoista - siten, että näkyy mille sylinterille johdot kustakin pisteestä virranjakajasta menee.
"Kaksi viimeistä 5 ja 6 yltävät molemminpäin" - mitä tämä tarkoittaa? Ensimmäisenä minulle tulee aavistus, että sulla on johdot kytketty väärään järjestykseen virranjakajassa. Oliko ne irti virrajakajan kannesta yhtään kertaa?
Vitos- kutospytyn puola voi olla ristissä. Pitäiskö tuon estää käynnistys?
-
Jätä ne mieluummi kokonaan irti jos et oo varma. Jos ne potkii takaisin päin niin estää käynnin. Neljällä voisi kuitenkin lähteä käyntiin?
-
puolien piuhat 1syl PUN/VAL-VIH/PUN 2syl VAL/MUS-VIH/PUN 3syl ORA-VIH/PUN 4syl VIH/KEL-VIH/PUN 5syl KEL/RUS-VIH/PUN 6 syl VIO-VIH/PUN. Jos noi oikein niin joko nokat vaihtanu paikkaa tai nokkien ajotukset perseellään.
-
puolien piuhat 1syl PUN/VAL-VIH/PUN 2syl VAL/MUS-VIH/PUN 3syl ORA-VIH/PUN 4syl VIH/KEL-VIH/PUN 5syl KEL/RUS-VIH/PUN 6 syl VIO-VIH/PUN. Jos noi oikein niin joko nokat vaihtanu paikkaa tai nokkien ajotukset perseellään.
Kiitos! 4syl ja 5syl oli väärinpäin. Auto kävi hetken rymistäen mut sammui. Puputus oli kuitenkin poissa.
Nokat ei tietääkseni voi vaihtaa paikkaa kun toisessa asentotunnistin. Ajoitus merkkien mukaan kohdallaan.
-
Eli merkit osoittivat noin klo 13 ja 11 kun laitoit hihnan paikalleen.
-
Eli merkit osoittivat noin klo 13 ja 11 kun laitoit hihnan paikalleen.
Kyllä.
-
Tulpat tarkastettu. Neljä aivan öljyssä ja kaksi nokista eli kahdessa pytyssä on sytyttänyt.
-
Onko puolille menevät liittimet kunnossa? Johtojen päässä olevat muovit ovat usein huonossa hapessa, jolloin johto pääsee liikkumaan liittimessä taaksepäin ja kontakti jää huonoksi.
-
Liitokset kohtuu hyvän näköiset.
-
Moro.
Tuntuupa tutulta. Itsellä on V90 '98 3.0 joka kansiremonttiin asti toimi normaalisti nesteenkulutusta lukuunottamatta. no nestettä löytyi 3-sylinteristä ja kansi plaanattiin ja venttiilit hiottiin. Kaikki nippuun, tämä meni mielestäni ihan hyvin. Mutta ei käynnisty!
Kokeiltuja juttuja tai havaintoja:
- Starttaa normaalin kuuloisesti ja kaasua kun painaa röpeltää putkessa.
- Kipinä. Tulee jonkinlainen (pimeässä tulpalta katsottu), tulpat vaihdettu uusiin, puolat oikeassa järjestyksessä
- Polttoainetta tulee.
- Puristukset nousee startilla pyöritellen parilla varvilla 17-18 bar.
- Starttipilotti ei auta, ja jysähti imusarjassa??
- Ei vikakoodeja
- Kampuran ja nokan asentotunnistimet toimivat
- Ajoitusmerkit tasan kohdallaan ja nokkapyörät kiristin samoihin kohtiin kun ennen remonttiakin
- Laatikon valot W S E vilkkuvat käynnistäessä? Laatikossa on tuoreet öljyt eikä tosiaan vikakoodeja OBD:n kautta
Itseäni ihmetyttävät nuo putkessa/imusarjassa paukkumiset, miten tuon sytytyksen oikea-aikasuuden voisi tarkistaa? Ei varmaan pitäisi noin hyviä puristuksia saada joka pytyltä jos siellä nostajat tökkisi eikä venttiilit menisi kunnolla kiinni??? Alkaa harmittaa vähitellen tämä kun hieno Volvo makaa tallissa... :(
Edit: sain alkuperäisen postaajan videon toimimaan ja oma ei tuolta kuulosta, starttaa vaan nätisti ja hiukan paukuttaa putkessa jos kaasua painaa. Ei edes lupaa siis.
-
Nyt alkaa jännittää jo valmiiksi jos tarkemmissa vuototutkimuksissa päädyn tekemään kansirempan tuohon V90,,,
Näkyy olevan enemmänkin sääntö kuin poikkeus, että rempan jälkeen ei enää saa autoa käyntiin
-
Mitenkäs nuo venttiilinnostimet?
Kun itse olin töissä moottorikoneistamolla, kasausvaiheessa puristettiin nostimet täysin tyhjäksi öljystä. Alussa ne olivat täynnä öljyä ja kivikovat. Tyhjennyksen jälkeen painuivat sormin pohjaan.
Eli onko tämä kolmas samanlainen tapaus nyt vain liimaventtiili ongelma? Sinällään puristuspainemittaus on tätä teoriaa vastaan ::)
-
Mielenkiintoista keskustelua ollut. Eip ole puristepainemitattu remontin jälkeen.
Onhan tämä melkolailla ikävää kun pitkän remontin jälkeen ei lähde käyntiin.
Remontti on ollut älyttömän työläs.
-
Nyt alkaa jännittää jo valmiiksi jos tarkemmissa vuototutkimuksissa päädyn tekemään kansirempan tuohon V90,,,
Näkyy olevan enemmänkin sääntö kuin poikkeus, että rempan jälkeen ei enää saa autoa käyntiin
Jos alat remonttiin niin kiinnostaisi tietää miten kävi.
-
Pyöriikö nokka-akseli startatessa - näkyy öljyntäyttöreiästä?
(Tämä siis Miksaelille yllä.)
-
Onko vauhtipyörissä kohdistusmerkkiä, samaa mikä on vanhemmissa takavedoissa?
???
-
Jakohihnan hammaspyörässä on lovi lohkon puolella yhdessä hampaassa, lohkossa "piste" jossain kello 11 kohdalla, vähän turhan hankalasti havaittava...
-
Kaikki merkit kohdallaan. Puristuspainemittaus siis paljastaisi liimaventtiilin. Auttaisko paineilma tulpanreiästä?
-
Jätäpä ne pari mustunutta, öljyistä sylinteriä ilman sytystysvirtaa - eli irrota ne johdot. muuttuuko mitenkään?
Onko moottorin maadoitus kunnossa?
-
Moottorin maadoitus kunnossa. Vois kokeilla irroittaa johdot öljyisiltä sylintereiltä.
-
Ootteko saanee autojanne käymään ? Kiinnostais tietää mistä kiikasti :idiot2:
-
Ite kun tein kansirempan 2.5een. Ei lähtenyt käyntiin heti. Pyöritti iloseen jne. Olin unohtanut laittaa bensapumpun releen takaisin.. :D Sen jälkeen heti käyntiin ja on käynnistynyt siitä lähtien. =)
-
Olen topicin aloittaja. Auto on tuolla lumen alla eikä minkäänlaista muutosta. Pelkään pahoin että helpoin tie saattais olla vaihtaa jostain varamoottori. Starttausääni on kovin outo...voi olla että kasauksessa saattanut mennä jokin pahasti pieleen.
Pakokaasu kyllä haisee starttauksen aikana... Mut on kovin mystinen juttu.
Harmin paikka. Autoon oli ennen remonttia uusittu mm. kaikki jarrut...renkaat yms. Erittäin hyvä auto oli ajolleen.
Tämä on harmillista mut... Olisko joku kiinnostunut ostamaan tässä kunnossa? Auto on erittäin siisti. Ei ruostetta. Pidetty kuin kukkaa kämmenellä... Laatikko- peräöljytkin vaihdettu. Vaihteiston toiminta huomaamatonta. S*
Otetaan kuitenkin edelleen vinkkejä vastaan.. Jos se vielä hörähtäis ja kuulis ihanan soundin...
-
Mittasitko puristuspaineet?
Tosin kun tuo videon mukaan tuntuu käyvän ihan niin kuin sytytys olisi pahasti pielessä, niin tutkisin/kokeilisin sillä puolella jotain.
Voiko sytytys olla 180 astetta väärässä? Eli anturi asennettu väärin?
Totesit aiemmin, että sytytys on kohdallaan. Miten mittasit sen?
-
Mittasitko puristuspaineet?
Tosin kun tuo videon mukaan tuntuu käyvän ihan niin kuin sytytys olisi pahasti pielessä, niin tutkisin/kokeilisin sillä puolella jotain.
Voiko sytytys olla 180 astetta väärässä? Eli anturi asennettu väärin?
Totesit aiemmin, että sytytys on kohdallaan. Miten mittasit sen?
Ei ole mitattu puristuspaineita. Anturit pitäisi olla oikein. Muistelen puhetta olleen sytytysjohdoista.. pitäisi olla oikein. Itse sytytyksestä ei harmainta aavistusta.
Hmm.... Näitä kansirempan jälkeen lakon tehneitä näkyy olevan pitkin Suomea...
Edit: En ole itseasiassa ollenkaan varma anturista.. Muistelen että sitä on tarkasteltu.
-
Tässä vaiheessa jo sanottava, etten ymmärrä näitä käynnistymättömiä. Muutama kymmenen tullut avattua kutosia, vitosia ja nelosia, eikä kertaakaan ole jäänyt käynnistymättä. Ei vaikka nostajat ois olleet hyllyllä pari vuotta. Pitkät startit ovat normaaleita, mutta ei sen kummempaa.
-
Tässä vaiheessa jo sanottava, etten ymmärrä näitä käynnistymättömiä. Muutama kymmenen tullut avattua kutosia, vitosia ja nelosia, eikä kertaakaan ole jäänyt käynnistymättä. Ei vaikka nostajat ois olleet hyllyllä pari vuotta. Pitkät startit ovat normaaleita, mutta ei sen kummempaa.
Liekkö venttiilit jotenkin jämähtänyt.
Olen miettinyt olisko jossain uudessa osassa jotain tehdasvikaa.
Monta akkua on startattu tyhjäksi. Lienee startti tiukilla.
-
Oma versioni remontin jälkeisistä käynnistys-ongelmista tältä viikonlopulta:
Kansirempan jälkeen ensi yrityksellä auto lähti käyntiin muutamalla pytyllä ja hetken konkotuksen jälkeen sammui itsestään, tämän jälkeen lukuisia yrityksiä ilman että edes lupasi. Puristuspainemittaus viittasi erittäin heikkoihin puristuksiin (alle 7 bar) ja ohivuotomittauksella tuli todettua että ohivuotoa männän ohi reilusti (tämä nyt toki pitkälle sillä selitettävissä että konetta ei tietystikkään saatu käyntilämpöiseksi) ja venttiilitkin vuotivat (nostajat). Tähän lääkkeeksi öljyä sylintereihin reilusti (joku 10 painallusta tippakannulla) ja ohivuotomittaus perään, jo viisari alkoi nousemaan parempiin lukemiin. Annettiin ohivuotomittarin puhaltaa vähän pidempään mittausten jälkeen siinä toivossa että öljy päätyisi sinne mihin se haluttiin eikä vaan jäisi männän päälle. Tämän toimenpiteen jälkeen kaikki kasaan ja kas kummaa, ensiyrityksellä räjähti käyntiin sankan savun saattelemana heti kunnolla käyden, koeajon perusteella vetojakin normaaliin malliin (eli heikosti ;D mutta sen mitä pitäisi ollakkin). Nyt on ehtinyt huonosti saada kilometrejä alle mutta tässä myöhemmin olisi tarkoitus uusia puristuspainemittaus ja ohivuotomittaus ja oletettavasti hyviä arvoja tulee mutta tarkoitus olisi saada vähän kirjattua numeroja referenssiksi mahdollisia (mutta epätoivottuja) tulevia teknisiä haasteita varten.
Tärkeäähän tälläisissä tapauksissa olisi jostain saatava kiinni vähän vihjettä ja oiretta että tietäisi edes katsella oikeaan suuntaan ja tähän mielestäni puristuspainemittaus on yksi monista hyvistä työkaluista varsinkin jos on todettu että kipinä/polttoaineensyöttö ok.
-
Mielenkiintoista. :)
Hyvä että toimii!
-
Mittasitko puristuspaineet?
Tosin kun tuo videon mukaan tuntuu käyvän ihan niin kuin sytytys olisi pahasti pielessä, niin tutkisin/kokeilisin sillä puolella jotain.
Voiko sytytys olla 180 astetta väärässä? Eli anturi asennettu väärin?
Totesit aiemmin, että sytytys on kohdallaan. Miten mittasit sen?
Mistä kyseinen anturi löytyy?
Autoa ei ole keretty tutkimaan.. Kokeillaan ennen lumia.
-
Menee vain yhdessä asennossa paikalleen, kiinnitykset epäsymmetriset(2 pulttia). Löytyy tulipellin puolelta kannen päädystä, nokka-akselin päästä.
Boxin(koneen) lämpöanturi jos on sökö/irti, niin ei lähde tulille. Ei siis lämpömittarin anturi, joka on termostaatttikotelossa.
Edit: olikin jo käyty nämä läpi.
-
Menee vain yhdessä asennossa paikalleen, kiinnitykset epäsymmetriset(2 pulttia). Löytyy tulipellin puolelta kannen päädystä, nokka-akselin päästä.
Boxin(koneen) lämpöanturi jos on sökö/irti, niin ei lähde tulille. Ei siis lämpömittarin anturi, joka on termostaatttikotelossa.
Edit: olikin jo käyty nämä läpi.
Auto lähtee tulille mut käynti on hirveää. Hyvä tietää tuo anturi.
-
Korjaus, ei taida lähteä käyntiin. Startatessa kuulostaa tulpattomalta mopolta.
https://www.dropbox.com/s/c6w02wia09glm7c/Volvo_960_Starttaus.mp4?dl=0
Auto on muuten hienossa kunnossa.
-
En nyt saanu tota videoo kännyllä auki, mutta veikkaan "liimaventtiiliä".
-
Hyvinhän se potkii parilla pytyllä ja loput yskii. Meneehän nyt aivan 100% varmasti kipinä oikeaan sylinteriin ::)
-
Ei taida olla sytytysjärjestys oikein kun noin potkii vastaan. Tänään juuri starttailtiin yksi 960 tulille joka pyöri tyhjiä nostimien takia. Lähti parhaiten kun tarjosi noin 1/4 kaasua.
-
Mitattiin puristuspaineet:
Auto seisonut tätä ennen n 1.5v.
1: 16
2: 13,9
3: 15,2
4: 14,3
5: 14,2
6: 11,2
Muutama tulppa näyttää olevan täysin ilman kipinää. Ehkä vika on tulpanjohdoissa.
Pari tulppaa unohtunut kiristää kunnolla. Lähti nyt oikeasti käyntiin mut ravisti hirveästi.
Auton seisottaminen voinut vaikuttaa puristuspaineisiin. Ei tuossa vielä mitään älytöntä ole. Ei suhinoitakaan.
-
Oiskohan toinen sytytyspäätteistä kyrvähtänyt. Vaihtamalla ne ristiin selviää, sikäli mikäli tiedät mitkä pytyt on pois pelistä.
Pystyy ne päätteet mittaamaankin mikäli on perillä elektroniikasta.
-
Eli pistä auto puputtamaan tyhjäkäyntiä ja ota suuttimien johtoja yksitellen irti. Löytyy pimeät sylinterit.
Sytytyspäätteet on imusarjan alaosan kammion kyljissä.
-
Ei taida olla sytytysjärjestys oikein kun noin potkii vastaan. Tänään juuri starttailtiin yksi 960 tulille joka pyöri tyhjiä nostimien takia. Lähti parhaiten kun tarjosi noin 1/4 kaasua.
Voisiko olla jotenkin väärinpäin sytytysyksiköillä?
puolien piuhat 1syl PUN/VAL-VIH/PUN 2syl VAL/MUS-VIH/PUN 3syl ORA-VIH/PUN 4syl VIH/KEL-VIH/PUN 5syl KEL/RUS-VIH/PUN 6 syl VIO-VIH/PUN. Jos noi oikein niin joko nokat vaihtanu paikkaa tai nokkien ajotukset perseellään.
Tämän perusteella tulpanjohdot ovat oikeassa järjestyksessä. Värit natsaavat myös johtojen pituuksien kanssa.
-
Eli pistä auto puputtamaan tyhjäkäyntiä ja ota suuttimien johtoja yksitellen irti. Löytyy pimeät sylinterit.
Sytytyspäätteet on imusarjan alaosan kammion kyljissä.
Osa tulpista oli kuin bensalla pestyjä ja kirkkaita. Muutama oli karstan peitossa. Voisko tuosta jotain päätellä?
Tulpanjohdot näyttävät äkkiseltään huonoilta. Olis varaosamoottori mut siinä on johdot
vielä huonommassa hapessa.
-
Päivällä moottorin alta hyökkäsi hyvin vihainen ampinen joka tuikkasi kaulaan.
Eipä muuta kuin päivystykseen kun allergioita on muutenkin. ???
-
Oiskohan toinen sytytyspäätteistä kyrvähtänyt. Vaihtamalla ne ristiin selviää, sikäli mikäli tiedät mitkä pytyt on pois pelistä.
Pystyy ne päätteet mittaamaankin mikäli on perillä elektroniikasta.
Perusteet on kohtuullisen hyvin hallussa. Miten noi käytännössä mitataan? ELK
-
Jos sytytyspääte on pimeänä, toisen irroittamalla auto sammuu ja toisella ei tapahdu mitään.
-
Vika voi olla myös johtosarjassa, jos ei yksinkertainen kivien irroitus tuota tulosta. Sitten vain vastuksia päätteistä(johdoista) mittaamaan.
-
Vika voi olla myös johtosarjassa, jos ei yksinkertainen kivien irroitus tuota tulosta. Sitten vain vastuksia päätteistä(johdoista) mittaamaan.
Kiitos, laitetaan testiin heti kun pääsen käymään auton luona. Ilmoittelen miten kävi..
-
Perusteet on kohtuullisen hyvin hallussa. Miten noi käytännössä mitataan? ELK
Tuohan on toteutettu darlington kytkennällä, eli joka kanavalla on kaks transistoria.
Ei oo nyt tässä käsillä sitä pdf:ää mistä ton sisäinen kytkentä näkyy, mut tyyppinumerolla, kun etsii, niin jostain Bosch motorsport sivuilta sen aikanaan löysin.
Sitten vaan mittailemaan, yksi on yhteinen napa.
-
Tuohan on toteutettu darlington kytkennällä, eli joka kanavalla on kaks transistoria.
Ei oo nyt tässä käsillä sitä pdf:ää mistä ton sisäinen kytkentä näkyy, mut tyyppinumerolla, kun etsii, niin jostain Bosch motorsport sivuilta sen aikanaan löysin.
Sitten vaan mittailemaan, yksi on yhteinen napa.
Nyt viimein pääsin auton luokse.
Etummainen yksikkö mittausten perusteella kunnossa. Verrattu arvoja toisen auton toimivaan.
Toista alettiin tutkimaan niin selvisi että leveä liitin on pois paikoiltaan eikä löydy mistään.
Tämä kaunis 960 saattaa olla pian liikenteessä. ELK
Kunhan se piuha löytyy jostain..
-
Jäähdytysnesteen täyttö ei jostain syystä onnistu. Nestettä ei vaan uppoa.
Jossain ilmoja vai onko olemassa joku erityinen niksi?
-
Se vissiin lähti käyntiin? :)
Säiliö täyteen, korkki kiinni, lämmöt täysille ja auto käyntiin. Sitten vain odotat termostaatin aukeamista ja katsot kuinka veden pinta laskee. Täyttö takaisin max merkkiin ja ajoa.
Jos sulla on jo nestemäärä täynnä?
-
Lämppärin letkuliitos tulipellistä auki ja työntää "väkisin" vettä paisarista koneeseen.
-
Se vissiin lähti käyntiin? :)
Säiliö täyteen, korkki kiinni, lämmöt täysille ja auto käyntiin. Sitten vain odotat termostaatin aukeamista ja katsot kuinka veden pinta laskee. Täyttö takaisin max merkkiin ja ajoa.
Jos sulla on jo nestemäärä täynnä?
Ei vielä kokeiltu mut toiveet on korkealla. S*
Nestettä ei jostain syystä uppoa. Ei keretty enempää testailla pimeän ja hirvikärpästen takia. ELK
-
Lämppärin letkuliitos tulipellistä auki ja työntää "väkisin" vettä paisarista koneeseen.
Jepulis, testataan kunhan käydään vollen luona.
-
Millä tavalla ei uppoa? ???
-
Millä tavalla ei uppoa? ???
Paisariin menee vain vähän nestettä. Ei ala neste uppoamaan alaspäin niinkuin pitäisi.
-
paisuntasäiliö on korkeimmalla, se neste menee fysiikan lakien mukaan joka kolososeen systeemissä! Kunhan se kone on käynnissä ja termostaatti toimii.
-
paisuntasäiliö on korkeimmalla, se neste menee fysiikan lakien mukaan joka kolososeen systeemissä! Kunhan se kone on käynnissä ja termostaatti toimii.
Jep, ei ole vielä kokeiltu käyntiin. Auto kaukana tällä hetkellä.
-
Volle hörähti laakista käyntiin kuin palmun alta kun löysimme irrallaan olevan liittimen.
Nestettä otti hiukan. Ei kuitenkaan uskalla pitkään pyörittää kun termostaatti ei jostain syystä aukea.
:)
-
Varmaankin johdot virranjakajasta tulppiin ovat väärässä järjestyksessä.
Mahtaako mikään muukaan toimia autossa? Mittarin valot? Vai onko virtalukko sökö?
-
Varmaankin johdot virranjakajasta tulppiin ovat väärässä järjestyksessä.
Mahtaako mikään muukaan toimia autossa? Mittarin valot? Vai onko virtalukko sökö?
Näissä ei ole jakajaa.