Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: The moose - 12.05.2011, 11:50:53
-
onko eroa, muutakun jousilautasessa? ja jousen halkasijassa.
jos jollain sattuis oleen kuva molemmista vierekkäin olis iso apu, tai mitatkin riittää.
kävin kysäseen pyöränkulmien tarkastusta ja mainitsin asiasta että on 760 tolpat laitettu 740 siis tohon paska rotteloon :buck2:
johka säätömies tokas et ei tarkasteta eikä säädetä ellei ole tiedossa onko samanmoinen. Omasta mielestä on muuten sama mut jousi erilainen.
pitää varmaan käydä vielä toises paikkaa kysäseen, mut se on kalliimpi kun vianoori
75€ köyhempänä vois todeta v##tu mitä rahan nyhtämistä!! Asentaja käänsi aurausta ensin millin haritukselle ja sitten takasi millin auraukselle. :D
Tulipahan tarkastettua sekin, nyt voiki hyvillämielin laittaa uudet kesäkummit
-
Olenkohan ihan pihalla,mutta minusta 240/740/940 sarjoissa ei voi säätää kuin aurausta. Yläpää on jankko ja samoin alapää .Ainoa säätö voidaan tehdä raidetangolla. Sellainen nelipyörä suuntaus säätö on siis teknisestikin ihan mahdotonta. Viisaammat ottakaa kantaa.
-
Vie pajalle jossa eivät säikähdä, että osa on vaihdettu samanlaiseen. Ainoa ero on jouset, jotka sulla nyt lie diiselin.
-
Olenkohan ihan pihalla,mutta minusta 240/740/940 sarjoissa ei voi säätää kuin aurausta. Yläpää on jankko ja samoin alapää .Ainoa säätö voidaan tehdä raidetangolla. Sellainen nelipyörä suuntaus säätö on siis teknisestikin ihan mahdotonta. Viisaammat ottakaa kantaa.
No ei tässä itseään viisaamaksi olla pyrkimässä, mutta kyllä sieltä osaavalle niitä säätöjä löytyy. Tyypillinen tapaus on esimerkiksi sen mcpehrson yläpään jousen sijainnin muuttaminen. Säädöt ovat pieniä mutta usein tarpeellisia. Monta muutakin kohtaa voi muokata, mutta ei se ilman ammattitaitoa ole suositeltavaa ;). Joskus on pakko hieman viilailla, että saa suoraan kulkemaan 8). Ihan "ruuvisäätöjä" ei monessa muussakaan autossa ole, mutta esim 2000 mallin Mondeo farkun takajousituksessa on säätöjä ollut vähän liikaakin jollekin "asentajalle" - ei se sillä ole hyvä että sen saa kasaan. :)
-
Tyypillinen tapaus on esimerkiksi sen mcpehrson yläpään jousen sijainnin muuttaminen.
Selitätkö vähän? Vai tarkoitatko reikien viilausta?
Eihän sitä jousen sijaintia niin vaan muuteta siinä itse tolpassa.
-
Pitää harkita camber kulman lisäämistä jos jossain välissä lyhentää noita jousia, siihen tarvii 12mm poranterän ja pyörivän viilan. Sen jälkeen kai pitäis vähän suuntailla uudestaan, ellei korista ota mittoja vaikka toisen puolen tolpanrungosta ??
Aurausta voikin laittaa helposti ihan itsekkin kun molemmat raidetangonpäät on sattumalta tasan 49mm päässä siitä pikkutangon avainvälistä.
Juu ja deekun taikka TIC 760 jouset on kun jousen kierroksia muutama enemmän.
-
Selitätkö vähän? Vai tarkoitatko reikien viilausta?
Eihän sitä jousen sijaintia niin vaan muuteta siinä itse tolpassa.
Viilaustapa hyvinkin. Kai se on aika yleistä näissä "hienosäädöissä" lähinnä tuota camber-kulmaa muuteltaessa. En tosin ole siihen ainoaan (ja viimeiseen :D) Volvoon tehnyt. Hyvä auto kumminkin, mutta pitäisi tehdä uusi talo - ei sovi kiertämään auton ympäri ovia avaamatta :'(. Ikävää talvella.
-
Olenkohan ihan pihalla,mutta minusta 240/740/940 sarjoissa ei voi säätää kuin aurausta. Yläpää on jankko ja samoin alapää .Ainoa säätö voidaan tehdä raidetangolla. Sellainen nelipyörä suuntaus säätö on siis teknisestikin ihan mahdotonta. Viisaammat ottakaa kantaa.
240 sarjassa pystyy säätämään camber-kulmaa, noin 2 astetta.