Futurez  Kulkukoira

Volvo 945 b230fk -95 AW-71L laatikko luistaa ylivaihteella

  • 64 Vastauksia
  • 22079 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa googe 2.0

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 388
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 945 b230fk -95 AW-71L laatikko luistaa ylivaihteella
« Vastaus #15 : 04.10.2011, 08:20:40 »
Ny on laatikkoa testailtu. Ei auta viikonloppuna autonalta pois ja ensiviikolla katsotaan mitä on syönyt. Öljyä oli. ylärajassa jotenki tuntuu että ei kytke tota nelosta päälle ollenkaan ikäänkuin välitys loppuu koska 3500rpm 100km/h vauhdissa ja turbiini ei lukitu ollenkaan sama vaikka kiihyttää 130km/h ei vaikutusta. Muuten laatikko pelaa normaalisti. Rele kolvailtu ei ollut vaikutusta. Katsotaan mitä selviää.

Sinulla on sentään kolme vaihdetta. Kun olin kasannut toisen kerran oman laatikkoni, minulla oli yksi (1) vaihde :). Nelosen pitäisi olla tuolla nopeudella jo päällä, jos kick down on edes sinne päin. Onkohan se solenoidi ja sen johdot kunnossa?

Ymmärsinkö oikein, että pudotat saman tien koko laatikon? Jos sinulla on siihen kunnon vehkeet, niin helpompaahan sitä laatikkoa on pöydällä ruuvata, mutta itse varmistaisin ensin tuon solenoidin toiminnan, putsaisin suodattimen ja jos ei vieläkään tokene purkaisin ja putsaisin koko venttiilikoneiston ja vasta sitten pudottaisin laatikon.

Tuossa on pari kuvaa solenoidin lokaatiosta:
http://www.brickboard.com/RWD/volvo/1149368/940/960/980/V90/S90/aw71_od_fix_solenoid.html

Ikivanha manuska:
http://www.scribd.com/doc/21651943/Volvo-Aw71-Manual

Turbiinilukon öljynsyöttöön en ole vieläkään perehtynyt lainkaan.
« Viimeksi muokattu: 04.10.2011, 08:24:00 kirjoittanut googe 2.0 »

Poissa jkjh940

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 231
  • www.vrcf.fi
Eipä ole tuo laatikon sielunelämä vielä hanskassa. Ei paikat ruhtinaalliset ole kerkeis vain yksi äijä katsomaan ensiviikolla laatikkoa. Täytyy varata aikaa sen verran että tutkii tuon solenoidin ja putsaa sen. Samalla katsoa se suodin. Sitten raapia tuo alta pois ollei se pelaa ennen sitä. Jostain luin että 4 laskee vasta öljyn turbiini lukolle joten ei kytkeydy jos ei 4 pelaa.Milläs nopeudella tuo 4 menee päälle ja paljon on silloin kierroksia?Ja tuolle solenoidille tulee jatkuvavirta kun, laatikko sen kytkee?

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9021
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Volvo 945 b230fk -95 AW-71L laatikko luistaa ylivaihteella
« Vastaus #17 : 04.10.2011, 23:49:48 »
Kyllä nelosen pitäisi kytkeytyä jo selvästi alle 100 km/h vauhdissa, taitaa olla vähän variaatiota riippuen koneesta ym. mutta kyllä kai se jo 90 km/h:ssa hyvinkin on nelosella kun tasavauhtia ajelee, kierrokset lienee pari tonnia tai vähän yli. Ei varmasti likikään kolmea tonnia jos nelosella mennään esim 100 km/h.

Turbiinilukko ei tosiaan kytkeydy muilla kuin isoimmalla vaihteella.

Solenoidin toimintaperiaate on, että kun se "vetää" sähköllä niin se estää ylivaihteen kytkeytymisen. Tapauksessasi on siis ikäänkuin solenoidi jumiutunut vetoasentoon taikka sen virta jatkuvasti päällä. Käsittääkseni normaalisti solenoidin rikkoutuminen aiheuttaa vain sen, että ylivaihdetta ei voi pakottaa pois käytöstä.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Volvo 945 b230fk -95 AW-71L laatikko luistaa ylivaihteella
« Vastaus #18 : 04.10.2011, 23:55:20 »
Kyllä nelosen pitäisi kytkeytyä jo selvästi alle 100 km/h vauhdissa, taitaa olla vähän variaatiota riippuen koneesta ym. mutta kyllä kai se jo 90 km/h:ssa hyvinkin on nelosella kun tasavauhtia ajelee, kierrokset lienee pari tonnia tai vähän yli. Ei varmasti likikään kolmea tonnia jos nelosella mennään esim 100 km/h.

Turbiinilukko ei tosiaan kytkeydy muilla kuin isoimmalla vaihteella.

Solenoidin toimintaperiaate on, että kun se "vetää" sähköllä niin se estää ylivaihteen kytkeytymisen. Tapauksessasi on siis ikäänkuin solenoidi jumiutunut vetoasentoon taikka sen virta jatkuvasti päällä. Käsittääkseni normaalisti solenoidin rikkoutuminen aiheuttaa vain sen, että ylivaihdetta ei voi pakottaa pois käytöstä.
940 Sedan 230FK+AW otti nelosen päälle alle 60kmh mittarinopeudella tasakaasulla.

Solenoidin toimintaperiaate on, että kun se "vetää", niin sillon laatikko "saa luvan" käyttää nelosvaihdetta, jos sähkö puuttuu niin puuttuu nelosvaihdekin.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9021
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Volvo 945 b230fk -95 AW-71L laatikko luistaa ylivaihteella
« Vastaus #19 : 05.10.2011, 00:35:22 »
Solenoidin toimintaperiaate on, että kun se "vetää", niin sillon laatikko "saa luvan" käyttää nelosvaihdetta, jos sähkö puuttuu niin puuttuu nelosvaihdekin.

Täh? Mistäs mä luin tasan päinvastaista. Koetin nyt tavata tuota tähän ketjuun linkattua Volvon huolto-ohjetta ja luin sieltä tällaista:

Lainaus käyttäjältä: http://www.scribd.com/doc/21651943/Volvo-Aw71-Manual sivu 59
Push button OD OFF actuates solenoid which causes line pressure acting on high coast shift valve to drop.

Eli kun napilla pyydetään ylivaihde pois, niin silloin vedetään solenoidista.

En mä vastaan väitä, paljon enemmän näistä tiedät kuin minä, mutta kiinnostaisi tietää mikä on totuus  :-\

Poissa Dartteri

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 385
    • Asesepänliike Teräsjänne Oy
Vs: Volvo 945 b230fk -95 AW-71L laatikko luistaa ylivaihteella
« Vastaus #20 : 05.10.2011, 07:37:04 »
Askinvaihdon yhteydessä tein alkuunsa sähköihin pienen virityksen, kun ei ollut kaikki liittimet ja releet valmiina. Kytkin solenoidille menevän piuhan sytkävirtoihin ja tällöin kaikki neljä pykälää olivat käytössä. Nelosen estonappi ei luonnollisesti toiminut...

Ei tuo lainaamasi

Lainaus
Push button OD OFF actuates solenoid which causes line pressure acting on high coast shift valve to drop.

kerro mitään jännitteen suunnasta. Näistä päättelisin, että jos solkulta puuttuu sähkö, linjapaine putoaa ja nelonen ei mene päälle. Nyt menee jo vähän arvauksen puolelle, mutta paine, joka kytkee nelosen, sopisi hyvin kulkemaan solenoidin läpi ja solenoidi olemaan auki, kun sillä on sähköä.
« Viimeksi muokattu: 05.10.2011, 07:42:06 kirjoittanut Dartteri »
Harmonisaatio meni metsään! B230FT, B230FBT, B230FT, AQ250B ja B5254T2

http://terasjanne.com

Poissa googe 2.0

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 388
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 945 b230fk -95 AW-71L laatikko luistaa ylivaihteella
« Vastaus #21 : 05.10.2011, 07:46:50 »
Kun nappia on painettu vaihdekepistä, nuoli palaa mittaristossa ja solenoidi toimii, kytkeytyykö turbiinilukko ajossa päälle?

Jos näin on, niin sitten vika voisi olla tosiaan se solenoidi tai kanava jotenkin tukossa. Huuhtelut ja uuden öljyn pesuaineet ovat voineet irrotella kökkäreitä, jotka tukkivat paikkoja.

---
Olisi aika ihmeellistä, jos turbiinilukkoa ohjattaisiin solenoidin jälkeen, mutta onhan tuo laatikko aikamoinen cut-paste add-on -viritys muutenkin.
« Viimeksi muokattu: 05.10.2011, 07:57:57 kirjoittanut googe 2.0 »

Poissa jaippi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 628
Vs: Volvo 945 b230fk -95 AW-71L laatikko luistaa ylivaihteella
« Vastaus #22 : 05.10.2011, 13:03:00 »
Vahvistan tämän tarinan koskien AW-71L lodjua.
Kun solenoidille menee sähköä on nelonen käytössä.
Ilman sähköä on käytössä vain 1,2 ja 3.
Turbiini lukkiutuu 80-100 km/h nopeudessa (perävälityksestä riippuen) nelosvaihteen ollessa kytkettynä.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9021
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Volvo 945 b230fk -95 AW-71L laatikko luistaa ylivaihteella
« Vastaus #23 : 05.10.2011, 13:28:31 »
Kun nappia on painettu vaihdekepistä, nuoli palaa mittaristossa ja solenoidi toimii, kytkeytyykö turbiinilukko ajossa päälle?

Miten se nyt sen tekis kun loota ei mene ylivaihteelle muutenkaan?

Kun solenoidille menee sähköä on nelonen käytössä.
Ilman sähköä on käytössä vain 1,2 ja 3.

No hyvä, uskotaan mutta haluaisin lukea tämän myös ihan virallisesta manuaalista tms. Pointteria kellään?

Poissa jkjh940

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 231
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 945 b230fk -95 AW-71L laatikko luistaa ylivaihteella
« Vastaus #24 : 05.10.2011, 19:52:04 »
Tuleekos tuolle solenoidille ainavirta kuin auto käy vai pitääkö vaihteenvalitsimen olla vaikka D asennossa? Voisi kokeilla vaikka hypylangan virittää ja kokeilla mitä laatikko tekee ajossa.

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: Volvo 945 b230fk -95 AW-71L laatikko luistaa ylivaihteella
« Vastaus #25 : 05.10.2011, 21:49:01 »
Miten se nyt sen tekis kun loota ei mene ylivaihteelle muutenkaan?

No hyvä, uskotaan mutta haluaisin lukea tämän myös ihan virallisesta manuaalista tms. Pointteria kellään?

Tämän takiahan solenoidin tilalle myydään sitä ohitussettiä, että jos on rele tms rikki niin saa silti ylivaihteenkin toimimaan.

Poissa googe 2.0

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 388
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 945 b230fk -95 AW-71L laatikko luistaa ylivaihteella
« Vastaus #26 : 06.10.2011, 07:44:02 »
No hyvä, uskotaan mutta haluaisin lukea tämän myös ihan virallisesta manuaalista tms. Pointteria kellään?

Tuossa korjausoppaassa sivulla 58. Kun kytketään virrat solenoidiin se päästää läpi.
http://www.scribd.com/doc/21651943/Volvo-Aw71-Manual

Minulla on toyoton venttiilikoneistomanuaali saman kaltaisesta laatikosta ja siinä on joku "lock up signal valve" se sai kaaviokuvassa painetta myös kolmosen ollessa kytkettynä. Tuo samankaltainen laatikko saisi kytkettyä turbiinilukon myös kolmosella?

Tomaatissa on siis vaihteet 1-4 ja erillinen turbiinilukko. Lukko on momentinmuuntimen sisällä. Kolme ensimmäistä vaihdetta varsinaisen kotelon sisällä ja nelonen eli ylivaihde ympätty varsinaisen kotelon ulkopuolelle turbiinikoteloon (bell housing).

« Viimeksi muokattu: 06.10.2011, 08:04:44 kirjoittanut googe 2.0 »

Poissa jkjh940

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 231
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 945 b230fk -95 AW-71L laatikko luistaa ylivaihteella
« Vastaus #27 : 10.10.2011, 21:34:40 »
No niin autoa tutkittu. Solenoidi pelaa 14ohmia löyty ja hyppy langalla naksahti. Sitten kokeiltiin yhdistää 87 ja 15 hyppy langalla keskenään ja koe ajolle mutta ei ollut mitään vaikutusta. Täytyy huomenna tutkia lisää. Voikos tuo solenoidi olla sökö vaikka naksahtaa?Rele täytyy vielä tutkia mutta pitäsihän tuon hyppylangan pelata kuitenkin.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Volvo 945 b230fk -95 AW-71L laatikko luistaa ylivaihteella
« Vastaus #28 : 10.10.2011, 22:42:10 »
Aika varmasti voit sanoa solenoidin ehjäksi jos se selkeästi paukahtaa kun sille tarjoaa virtaa.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa googe 2.0

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 388
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 945 b230fk -95 AW-71L laatikko luistaa ylivaihteella
« Vastaus #29 : 11.10.2011, 08:31:48 »
Minä jumppasin tuota laatikko 5-10 kertaa edes takaisin ja siksi sitä hommaa vähän karsastan, mutta kyllähän se nyt alkaa näyttää siltä, että purkuhommiksi menee.
 
Venttiilikoneiston purkaminen on iso, tarkkuutta vaativa homma ja se pitää tehdä suht puhtaassa paikassa, pöydällä ja lattiankin pitäisi olla sellainen, että jouset ja kuulat, jotka putoilee/lentää vielä löytyy. Pelkät tiivisteet maksaa helposti korvaavan vanhan laatikon verran.

Jos ja kun laatikko pitää avata kokonaan, löytyy Alto:n korjaussarjalle maahantuoja Suomesta ja osat tulee matkahuollolla sekunnissa, mutta maksaa toki joitain satasia eli korvaavan hyvän purkuosan verran ja tuohon vielä työ päälle. Se minkä tuossa voittaa on toki se, että laatikko on suuremmalla todennäköisyydellä hyvä. Korjaajan tekemät virheet sitten kaupan päälle :).

Tuossa laatikossa on kaksi napainen sähköliitin? Ilmeisesti se toinen möykky on joku paineanturi. Se on varmaankin ainoa merkitsevä ero vähän vanhempaan purkuosaan.
« Viimeksi muokattu: 11.10.2011, 08:33:27 kirjoittanut googe 2.0 »

 

Samppasport  Futurez