No edellisen viestisi mukaan ei pyörisi lambdasäädössä?
Se kaasuläpän anturi on kahdella katkasijalla, tyhjäkäynnille oma ja täyskaasulle toinen.
Kannattaa mittailla sieltä ecun päästä kaikki, niin näkee onko johtiksessa jotain vikaa.
Mun mielestä kyllä lämpöanturissa on kaksi anturia sisällä (sytkäeculle ja bensaeculle omansa) ja molemmat maadoittuu rungon kautta. Ja yksikään tarvikeanturi (paitsi bosch) ei ole ollu vielä ok.
maadottuuko ecu johdoilla vai onko sen kiinnitystelineessäkin maadoitus?
Lämpöanturi on mitattu ja tarkastettu vertailuarvoihin nähden. Lämpötilaa kylmänä mitattu -20-0 välillä, puolilämpimällä koneella (toki autossa ei ole tarkkaa mittaria koska on vaikka 50 tai 70 astetta) ja sitten käyntilämpöisenä jolloin arvo täsmäsi myös. Eli ulkolämpötilan ollessa vaikka -20 oli anturi parin asteen sisällä ja kuumana oli se n.90c. Ja siinä ton tosiaan kaksi nastaa mistä tiedot lähtee eri paikkoihin, siksi mainitsinkin entisen anturin vian joka oli juuri se, että toinen nasta näytti 20 astetta ohmeista muutettuna enemmän kuin toinen. Enää en muista mitkä ohmilukemat siinä viallisessa oli.
Nykyisessä ohmilukemat ykkös ja kakkosnastassa menee käsikädessä kylmästä kuumaan sekä ohmilukemat celsiukseksi muutettuna vastaa oikeaa lämpötilaa.
Meinasitko lambdasäädön toteutumattomuutta sillä kun mulla on arvot verkkaiset ja mieluummin yläpääsä?
Sitähän en tosiaan tiedä miksi kone käy rikkaalla, lambda sen kuitenkin havaitsee. Toinen ihmetys on se, että eculle menee tieto siitä mutta jostain syystä ei tapahdu tarpeeksi. Häiriö on kuitenkin senverran lievä ettei ecu tajua vikakoodia ja open looppia pistää tulille.
Mulla on yhdessä autossa aiemmin ollut viallinen maf joka myöskään ei ole vikakoodeja antanut vaan juuri työntänyt soppaa vähän liikaa, kunnes se sitten lopulta meni senverran paksulle, että vikavalo tuli peliin ja open loop.
Volvossahan voltit ja kahden nastan välinen ohmimittaus kyllä menee toimivan arvoihin mutta voiko sitä pelkästään niillä todeta ehjäksi?
Tarkoitus olisi kelien lämmettyä kokeilla myös laittaa maffin eteen pahvilätkä missä reikä keskellä jolla yrittäisin simuloida laihaa seosta ja katsoa silloin muuttuuko ääni lambda-arvoissa. Radikaaleimmilla tempauksilla esim imuvuodolla se sotkeentuu liikaa.
Pitää myös vanha maf lyödä autoon kiinni ja seurata mitä lambda tekee. Jos arvot ihan identtiset niin luulisi sulkevan maffin pois? Tämä maf antaa 2.5volttia eli yli rajan mutta ohmitestaus on ok. Tälläkin maffilla oli toki koneen käytös aivan normaalia kaikissa olosuhteissa.