Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

740 öljyinen jakopää

  • 70 Vastauksia
  • 27368 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jpajula

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1221
  • www.vrcf.fi
740 öljyinen jakopää
« : 28.04.2012, 22:45:50 »
B230F ja jakopäässä on edelleen öljyä. Vuosi sitten Debilissä vaihdatin hihnan ja sitten huomasin tuon öljyvuodon, josta johtuen auto takasin sinne ja vaihtoivat osahinnalla kampiakselin etustefan. Kuitenkaan hihnaa ei ole vaihdettu uudelleen vaikka se on öljyinen ja öljyisenä sillä on se reilu 10000km ajettu. Kattelin sitä koneen etupäätä tänään ja se vaikutti öljyselle, joten avasin sitten sen kopan siitä. Kyllä siellä öljyä edelleen on ihan riittämiin ja mä olen kohtuullisen varma, että jostain se sitä tunkee ulos. Öljyvuodon tutkimisen yhteydessä pyysin kattelemaan huohotukset - joista tosin ei ole kuitilla mainintaa, mutta käyntihäiriöiden yhteydessä mä kävin noita letkuja läpi ja putsailin ne. Ainakin se letku koneen kyljessä olevassa pöntössä kiinni olevassa muovikilluttimessa on taas öljyinen, joten jotain ainakin tulee läpi. Jakopään suojuskin on hinkkautunu kampiakselin hihnapyörään siten, että on kulunu puhki (muovia on tuo). Ja tuttuun tapaan nippu kyssäreitä:

- Alfamerit ja täälläkin johonkin S80:een liittyvä threadi sanoo, että hihna pitäs vaihtaa, jos siinä on öljyä. Vaihdanko hihnan ja entä muut osat?
- Saako sen huohotuspöntön sieltä imusarjan alta jotenkin ilman imusarjan irrottamista auki tai sen muovikilluttimen siitä edes irti?
- onko noissa myyty esim. tarvikkeena eri jakopään suojuksia tms?
---
V70 2.5TA CrEd 2005, ex V70 2.4TA 2002, ex S40 1.6 2004, ex 850 T5 2.3A 1996, ex 940 B230FK 1997, ex 740GLE 2.3A 1990, ex 440 1.8i tulipharvester 1995
Kauniainen

s73

  • Vieras
Vs: 740 öljyinen jakopää
« Vastaus #1 : 28.04.2012, 22:54:58 »
hihna ja tarvittaessa kiristin. Joko imusarja irti tai lisäilmaluisti ja teline. Mikä muovikillutin siinä on ?

Poissa jpajula

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1221
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 öljyinen jakopää
« Vastaus #2 : 28.04.2012, 23:23:58 »
Siinä on semmonen muovinen putki, johon tulee imusarjalle menevä letku kiinni. Ei lähteny sieltä vetämällä. Jos imusarjan irrottaa, niin kannattaako sitten hommata samoin tein uuden tiivisteet sinne? Ja miten mä muuten putsaan ton jakopään öljystä jotenkin kätevästi? Jotenkin joku liuotin ja painepesurilla loput ei tunnu luontevalle ratkaisulle :) Tosin tässä vaiheessa iltaa ja silverdryta painepesurilla vois pestä koneen vaikka öljyntäyttökorkin kautta  ;D Kiristin on tosiaan ollu sen 10000km paikoillaan, joten mistäs sen tietää, onko tarve vaihtaa?
---
V70 2.5TA CrEd 2005, ex V70 2.4TA 2002, ex S40 1.6 2004, ex 850 T5 2.3A 1996, ex 940 B230FK 1997, ex 740GLE 2.3A 1990, ex 440 1.8i tulipharvester 1995
Kauniainen

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 740 öljyinen jakopää
« Vastaus #3 : 28.04.2012, 23:28:36 »
Huohotuspönttö on mahdollista irrottaa imusarjaa irrottamatta, pystysuuntaisilla kahdella pultilla se vaan on kiinni. Huom: älä hukkaa tiivistettä pöntön ja lohkon välistä!. Se putki lähtee ihan vetämällä irti purkista, ja toisaalta se itse purkki harvoin on tukossa, sensijaan se putkessa oleva haaroituskappale pitää sisällään suodattimen, joka hyvinkin tyypillisesti on täysin läpinäkymätön. Sen voi nakata roskiin ja kasata ilman sitä liekkiulkkoa, tai sitten vaan pestä sihti ja laittaa takasin. Tarkista myös sen imusarjaan menevän ohuen letkun kunto, joskus tullut vastaan tukkoon karstottuneita letkuja.

Öljyvuoto voi tulla myös apuakselin tai nokan stefoista, ne melkeen olis kannattanu kaikki lyödä uusiks samaan syssyyn.

Jakohihna kannattanee vaihtaa, mutta jos rulla on 10tkm ja alta vuoden, en tekisi sille mitään, olettaen että kyseessä on ns laadukas merkkiosa.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

s73

  • Vieras
Vs: 740 öljyinen jakopää
« Vastaus #4 : 28.04.2012, 23:41:55 »
jos otat huohotupöntön irti siihen lohkoon jää letku joka menee öljypohjaan, näyttää isolta tiivisteeltä, sitä ei saa irrottaa ellet halua avata öljypohjaa. Bräkleenillä ja rätillä enimpiä öljyjä pois. Siniseltä laadukkaat stefat sinne.  joo, se kiristin saa olla.

Poissa ToniA

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 129
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 öljyinen jakopää
« Vastaus #5 : 29.04.2012, 14:07:29 »
Siinä jakopäässä on sellainen alumiininen laippa jossa nuo kampuran ja apuakselin stefat ovat kiinni. Mulla tuon laipan pultit olivat ihan sormikireydellä ja laipan ja lohkon välinen tiiviste huonossa kunnossa, ko. laippa on osa 14 tässä kuvassa:



Tuon tiivisteen (osa 15), ja vesipumpun vaihdon jälkeen ei ole enää merkannut paikkaansa. '97 B230FK.

Jakopäähän voi tulla öljyä vain neljästä paikasta: akseleiden (kampi, apu ja nokka) stefoista, tai tuon laipan tiivisteen välistä.

Poissa jpajula

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1221
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 öljyinen jakopää
« Vastaus #6 : 29.04.2012, 15:14:45 »
Täähän vaikuttaa mielenkiintoselle projektille :) Eli oikeestaan puran tuon jakopään noin kokonaisuudessaan - no siitä se lähtee meikäläisen ensimmäinen jakopääremppa. Tarvittavat osat siis:

- jakohihna
- nokka-, apu-, ja kampiakselin stefat
- tuo mainittu laipan tiiviste (mistä semmonen vai pitääkö tehdä ite?)
- vesipumpun hihna (koska hihnapyörälle on öljyä valutellut)

Kysymyksiä:

- kun vaihtaa tuota laipan tiivistettä, niin pitääkö öljyt laskee sitä ennen pihalle?
- tarviiko mitään perushylsysatsista poikkeavia työkaluja (kuten pitkät hylsyt vaikka 16mm tms)?
- autoni on automaatti, riittääkö P-asento varmistamaan sen, että kampiakseli on ja pysyy paikallaan?
- voiko kampiakselin tarvittaessa lukita pultilla vai onko ainoa vaihtoehto startti pois ja iso ruuvari hammaskehälle?
- saako nokka-akselin lukittua / tarviiko sitä lukita hihnapyöriä irroitettaessa?
- kannattaako hihnapyörien kiinnitysmutterit löysätä jo ennen hihnan poistamista?
---
V70 2.5TA CrEd 2005, ex V70 2.4TA 2002, ex S40 1.6 2004, ex 850 T5 2.3A 1996, ex 940 B230FK 1997, ex 740GLE 2.3A 1990, ex 440 1.8i tulipharvester 1995
Kauniainen

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 öljyinen jakopää
« Vastaus #7 : 29.04.2012, 15:34:58 »
Kysymyksiä:

- kun vaihtaa tuota laipan tiivistettä, niin pitääkö öljyt laskee sitä ennen pihalle?
- tarviiko mitään perushylsysatsista poikkeavia työkaluja (kuten pitkät hylsyt vaikka 16mm tms)?
- autoni on automaatti, riittääkö P-asento varmistamaan sen, että kampiakseli on ja pysyy paikallaan?
- voiko kampiakselin tarvittaessa lukita pultilla vai onko ainoa vaihtoehto startti pois ja iso ruuvari hammaskehälle?
- saako nokka-akselin lukittua / tarviiko sitä lukita hihnapyöriä irroitettaessa?
- kannattaako hihnapyörien kiinnitysmutterit löysätä jo ennen hihnan poistamista?
-Ei koska öljyn pinta on alempana öljypohjassa.
-Aika perustyökaluilla selviää. Jotain torxeja voi olla esim hihnankopassa.
-Ei. P-asento lukitsee kardaanin mutta moottori pyörii edelleen. Mutta yksi hyvä keino on laittaa kampuran pulttiin pitkä vääntiö runkopalkkia/maata vasten, puolan johto irti ja napautat startilla auki. Mutta ei tuo startin irroittaminenkaan ole iso homma.
-Ei tarvitse lukita. Nokkahihna paikallaan lyöt napakasti räikkää ja aukee.
-Kyllä kannattaa.
-
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa j_tapio

  • Aluevastaava Oulunseutu
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2309
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 öljyinen jakopää
« Vastaus #8 : 29.04.2012, 15:43:12 »
Tuon 15 tiivisteen voi aika helposti askarrella tiivistepaperista (0.5...0.8) tai korjata vanhan liimaamalla (hylomar) mutta pois sitä ei sovi jättää. Omastani jätin pois ja kasasin suoraan tiivisteliimalla, sillä seurauksin että apuakseli ei enää kiristyksen jälkeen pyörinyt ollenkaan, eli välys on todella tarkka.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 740 öljyinen jakopää
« Vastaus #9 : 29.04.2012, 16:11:01 »
Jakohihnan kiristimen joudut melkeinpä irrottamaan että saat kunnialla nuo stefat vaihdettua eli alemman kopan irti. Kiristimen lukitsemiseen tarttet esim 2mm poranterän tai muun vahvan noin 2mm pyöreän objektin, hyvä pop-niitin varsi tai ns askartelukokoluokan naulakin käy.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa jpajula

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1221
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 öljyinen jakopää
« Vastaus #10 : 29.04.2012, 16:30:34 »
Kaivoin Haynesin manuaalista (ja siellä olikin näemmä vastauksia myös noihin lukituskysymyksiin - joskin kokemukselle annan enemmän painoarvoa) tietoja ja kiristinrullasysteemistä sanotaan erikseen, että sitä ei pidä putsailla millään liuottimella. Koska tuossa on jakopäässä öljyä yhden Lähi-Idän sodan tarpeisiin, niin taidanpa pistää samalla vaivalla koko setin uusiksi.
---
V70 2.5TA CrEd 2005, ex V70 2.4TA 2002, ex S40 1.6 2004, ex 850 T5 2.3A 1996, ex 940 B230FK 1997, ex 740GLE 2.3A 1990, ex 440 1.8i tulipharvester 1995
Kauniainen

Poissa jpajula

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1221
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 öljyinen jakopää
« Vastaus #11 : 29.04.2012, 16:49:59 »
Eli siinä kiristimessä siis on reikä, johon tuo 2mm poranterä menee ja toimii lukitustappina. Eli minä avaan mutteria ja käännän kiristintä (mun logiikalla se jousi työntää rullaa hihnaa vasten) pois hihnasta siten, että saan sen tapin sinne väliin. Sitten kun hihna on toiselta puolen paikoillaan, niin nappaan sen lukitustapin pois ja hihnankiristin painuu automaattisesti oikeaan asentoon ja laittaa hihnan oikealle kireydelle. Sen jälkeen sitten vaan mutteri kiinni. Sitten kun systeemi on läjässä, niin pyöritetään konetta pari kierrosta ja katotaan merkit. Ja seuraavana avataan ja suljetaan tuo kiristimen mutteri siitä reiän kautta sanoo haynes - mitä tää tekee? Tuhannen kilometrin jälkeen jälkikiristys (jota tuolle nykyselle ei oo muuten tehty) on kyllä ihan loogista.
---
V70 2.5TA CrEd 2005, ex V70 2.4TA 2002, ex S40 1.6 2004, ex 850 T5 2.3A 1996, ex 940 B230FK 1997, ex 740GLE 2.3A 1990, ex 440 1.8i tulipharvester 1995
Kauniainen

hevonen

  • Vieras
Vs: 740 öljyinen jakopää
« Vastaus #12 : 29.04.2012, 17:00:11 »
Koneen pyörittämisen jälkeen löysät on hihnassa kiristimen puolella, menee tuolla mutterin löysäämisellä oikeaan kireyteen.
Sama se on jos koppien vielä pois ollessa vähän pyöräytät ja löysäät+ kiristät sen.

Poissa ToniA

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 129
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 öljyinen jakopää
« Vastaus #13 : 29.04.2012, 18:55:29 »
- tuo mainittu laipan tiiviste (mistä semmonen vai pitääkö tehdä ite?)

Ainakin siniseltä tiskiltä saa, mä ostin omani Keskusautohallista, taisi tosin olla tilaustavaraa. Voi sen tehdä itsekin tiivistepaperista.

Apuakselin ja nokka-akselin pultit saa helposti irti kun vanha jakohihna on vielä paikoillaan. Jaon sekoamista on turha pelätä, jako on niin hyvin merkitty. Eli kampuran hihnapyörässä näkyy 0-merkki ja samaten nokka-akselin hihnapyörässä on selkeä 0-merkki. Nuo vain kohdalleen. Apuakselin asennolla on väliä vain jos virranjakaja ei ole kannen päädyssä (onko 740-sarjassa muita kuin B230A jossa apuakseli pyörittää virranjakajaa?).

Startti on tosi hyvä apuväline kampiakselin hihnapyörän pultin avaamisessa...

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: 740 öljyinen jakopää
« Vastaus #14 : 29.04.2012, 19:59:05 »
Semmoinen huomion arvoinen seikka, että öljypohjan kaksi etummaista pulttia pitää avata, ne kun ovat kiinni siinä alumiinilaipassa. Ja momenttiavain on välttämätön, kampiakselin pulttia ei pidä mennä kiristämään rannemomentilla.

Kiristinrullaa en näkisi tarpeelliseksi vaihtaa kun on noin hiljan uusittu. Ei se ota itseensä öljystä, olen joskus pessyt vanhan rullan liuotin pesulla ja vieläkin pyörii kilpakoneessa ilman rohinoita.

Kampiakselin pultti tulee aika kovaan momenttiin kiinni, joten siinä vaiheessa tarvitsee kaverin, joka pitää vastaan startin hammaskehältä (ja sen momenttiavaimen). Kampiakselin hihnapyörän ja etenkin sen kiilan kunto kannattaa tarkistaa, ja asentaessa pitää olla tarkkana, että kiila on varmasti oikein urassaan. Tiedän useamman B200/B230 koneen, josta on se kampiakselin hihnapyörän kiila hajonnut. Se kiila on pieni nysty kiinteänä kammen hihnapyörässä.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

 

Ateho  Elekma