Carcom Oy  Elekma

960 -93 3.0 aut jakohihna katkes, APUA kiire.

  • 57 Vastauksia
  • 17025 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JURO

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 162
  • www.vrcf.fi
960 -93 3.0 aut jakohihna katkes, APUA kiire.
« : 15.06.2013, 22:02:49 »
Hihna katkes 1000 km ennen aikojaan. Ilmeisesti ainakin osa venttiileistä vääränä. Rupesin kantta purkamaan ja näyttää aika hankalalta, tarviiko imusarja irrottaa vai saako kannen pois kun kumiletkun pätkät irrottaa, jos tarvii niin mistä löytyy kiinnitykset, yhden luulen löytäneeni moottoripukin takapuolelta kauheasta paikasta. Entä venttiilikopan kansi,   kauhean liudan m6 pultteja löysäsin ja tiukalta tuntuu, vain vas. etukulmasta vähän nitkuu, sielä pakonokan takana on joku anturi onks se kiinni kopassa ja kannessa, ja imunokan takapäässä on joku peltihässäkkä jossa on liuta johtoja miten sen kanssa. Entä pakonokan hihnapyörä se näyttää sisäpuolelta erilaiselta kuin imunokan pyörä, ei kai siinä vaan ole jotain säätöä. Mitä muuta pitää ottaa huomioon!!!!!

Poissa seiskanelonen

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 286
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 -93 3.0 aut jakohihna katkes, APUA kiire.
« Vastaus #1 : 16.06.2013, 09:53:15 »
Toivottavasti olen väärässä kun muistelen että tuon koneen kansi olis tehtaalla liimattu tms. lohkoon kiinni. Mitenkähän sen irroitus kotikonstein onnistuu jos näin on. Tietävät kertokoon.
sisäänajettuja volvoja
144Gl-74, 244 Dl-79,  244 Dl-83,  244 Gle-84,
740 Gle-90, 940 Ft-94

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 960 -93 3.0 aut jakohihna katkes, APUA kiire.
« Vastaus #2 : 16.06.2013, 10:23:38 »
Nokissa ei ole mitään typeryyksiä, joku ihme paino sellä pyörässä on, tai värinänvaimennin, mikäie. Kovat pyörät siinä kuitennii on. Ja kyllä ne kannen takapään murikat tarttee napata irti ennenko kannen yläpuoliska irtoaa, ja imusarjaki käytännössä on pakko ottaa irti. 9 tai 11 pulttia siinä oli, osa on semisti jännissä paikoissa mutta imusarjan keskilinjan alapuolella olevia ei tartte ottaa kokonaan irti, riittää kun aukasee puoli senttiä löysään ne. Imusarjan alla sen pallon pohjassa on sitten yksi tukirauta ja sen pultti on kanssa aika eksoottinen avata. Päällikansi on tosiaan noin miljardilla pienellä pultilla kii, jätä joka nurkkaan pari pulttia kii sillai muutama milli löysään ja alat taputtelemaan varovasti sitä irti, jos ei sovinolla lähde niin kannen puolikkaiden välissä on semmosia lovia mistä sopivalla raudalla pääsee vääntämään puolikkaita irti toisistaan ja samala apurin olis hyvä vähä koputella kuminuijalla jotta ne irtoais. Puoliskot on tosiaan liimattu toisiinsa, ja niin ne tarttee kasatakin. On tyhjänäivänen talkoo ja onneks myös aika tarkka ettei jää vuotamaan tai toisaalta myöskään yliannostele liimaa jotta ne tukkis öljykanavat, jotka fiksusti kulkee siinä päällikannessa.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5758
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 -93 3.0 aut jakohihna katkes, APUA kiire.
« Vastaus #3 : 16.06.2013, 11:01:31 »
Ja suinkaan itse kansi ei ole liimattu lohkoon vaan pelkästään se venttiilikansi. Normaali kannentiiviste siellä on.

Paljonko oli vanhalla hihnalla ajettu kun katkesi?
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: 960 -93 3.0 aut jakohihna katkes, APUA kiire.
« Vastaus #4 : 16.06.2013, 14:26:28 »
Pelkkä venttiilikopan kansi on liimattu. Muuten ihan normaali kansi. Se imusarjan pallo irtoo yläkautta ja on kiinni yhdellä pultilla. Pieni kiintoavai ja käsi yläkautta pallon alle. Varsin mielenkiintoinen irrotettava. Pakosarja on myös syytä irrottaa pakoputkesta kansi paikoillaan. Vaikka saattais se just mahtua tulemaan väkivalloin muutenkin. Omassani ei kyl mahtunut. Etsi mun kirjoituksistani niin löytyy hyvä kuvallinen linkki 5 moottorin kansiremppaan. Sitä voi suoraan hyödyntää 6 motissakin.

hevonen

  • Vieras
Vs: 960 -93 3.0 aut jakohihna katkes, APUA kiire.
« Vastaus #5 : 16.06.2013, 17:05:19 »
Paljonko oli vanhalla hihnalla ajettu kun katkesi?
JUROhan sanoi että katkes 1000km ennen aikojaan... Paljonkohan oli vuosia?
Ite en jättäis näissä ihan viimehilkkuun, on sen verran huonoja kokemuksia, tosin pitäishän valmistajan ilmoittamiin vaihtoväleihin voida luottaa. (jos ei vuosia ole remmillä liikaa, sehän on myös määritelty)

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5758
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 -93 3.0 aut jakohihna katkes, APUA kiire.
« Vastaus #6 : 16.06.2013, 19:07:31 »
Eli vaan 44000km kesti :o? 91-94 vaihtovälihän on 4v/45000km.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa JURO

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 162
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 -93 3.0 aut jakohihna katkes, APUA kiire.
« Vastaus #7 : 16.06.2013, 21:34:58 »
Kiitokset tähänastisista neuvoista. Luulin kyllä vaihtovälin olevan 40 t eli katkes 39 t ja n. 4v.

Poissa Dave

  • Museopainotteinen
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1330
Vs: 960 -93 3.0 aut jakohihna katkes, APUA kiire.
« Vastaus #8 : 16.06.2013, 21:42:24 »
Noin vähän vaihtoväli kilsoina? :P
a car you can believe in

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5758
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 -93 3.0 aut jakohihna katkes, APUA kiire.
« Vastaus #9 : 16.06.2013, 21:47:28 »
Onpas todella onneton tuo ensimmäisen version nokkahihna ::)
Noin vähän vaihtoväli kilsoina? :P
91-94 45000km/4v
94 75000km/4v
94-98 120000km/4v
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa JURO

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 162
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 -93 3.0 aut jakohihna katkes, APUA kiire.
« Vastaus #10 : 16.06.2013, 22:02:54 »
Sitä Justuksen linkkiä en kyllä osannut tyhmyyttäni etsiä. Tarkoitetaanko sillä imusarjalla myös niitä pikkuosia jotka on kiinni siellä kannessa niiden kumiletkujen kannen puolella.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 960 -93 3.0 aut jakohihna katkes, APUA kiire.
« Vastaus #11 : 16.06.2013, 22:35:51 »
Sitä Justuksen linkkiä en kyllä osannut tyhmyyttäni etsiä. Tarkoitetaanko sillä imusarjalla myös niitä pikkuosia jotka on kiinni siellä kannessa niiden kumiletkujen kannen puolella.
Tarkoitetaan.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa JURO

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 162
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 -93 3.0 aut jakohihna katkes, APUA kiire.
« Vastaus #12 : 16.06.2013, 22:46:53 »
Niitä kumiletkuja ei siis irroteta erikseen vaan koko kasa kaikkineen yhdessä, montakohan pulttia pitäis löytyä siitä kumiletkuista ulospäin olevasta isosta möykystä.

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: 960 -93 3.0 aut jakohihna katkes, APUA kiire.
« Vastaus #13 : 17.06.2013, 09:11:51 »
Niitä kumiletkuja ei siis irroteta erikseen vaan koko kasa kaikkineen yhdessä, montakohan pulttia pitäis löytyä siitä kumiletkuista ulospäin olevasta isosta möykystä.

Kyl ite jouduin irrottaan ne kumiletkut, imusarjan pultit oli sen verta hankalissa paikoissa, että ei niitä muuten auki saanut.

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304

 

Futurez  Kulkukoira