Proturbo  Autodiagnoosi

740 / 760 etutolpan erot.

  • 7 Vastauksia
  • 2182 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

The moose

  • Vieras
740 / 760 etutolpan erot.
« : 12.05.2011, 11:50:53 »
onko eroa, muutakun jousilautasessa? ja jousen halkasijassa.

jos jollain sattuis oleen kuva molemmista vierekkäin olis iso apu, tai mitatkin riittää.

kävin kysäseen pyöränkulmien tarkastusta ja mainitsin asiasta että on 760 tolpat laitettu 740 siis tohon paska rotteloon  :buck2:

johka säätömies tokas et ei tarkasteta eikä säädetä ellei ole tiedossa onko samanmoinen. Omasta mielestä on muuten sama mut jousi erilainen.

pitää varmaan käydä vielä toises paikkaa kysäseen, mut se on kalliimpi kun vianoori

75€ köyhempänä vois todeta v##tu mitä rahan nyhtämistä!! Asentaja käänsi aurausta ensin millin haritukselle ja sitten takasi millin auraukselle.  :D

Tulipahan tarkastettua sekin, nyt voiki hyvillämielin laittaa uudet kesäkummit
« Viimeksi muokattu: 12.05.2011, 20:15:28 kirjoittanut The moose »

Poissa seiskanelonen

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 286
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 / 760 etutolpan erot.
« Vastaus #1 : 13.05.2011, 00:15:42 »
Olenkohan ihan pihalla,mutta minusta 240/740/940 sarjoissa ei voi säätää kuin aurausta. Yläpää on jankko ja samoin alapää  .Ainoa säätö voidaan tehdä raidetangolla. Sellainen nelipyörä suuntaus säätö on siis teknisestikin ihan mahdotonta. Viisaammat ottakaa kantaa.
sisäänajettuja volvoja
144Gl-74, 244 Dl-79,  244 Dl-83,  244 Gle-84,
740 Gle-90, 940 Ft-94

Paikalla TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 740 / 760 etutolpan erot.
« Vastaus #2 : 13.05.2011, 08:30:46 »
Vie pajalle jossa eivät säikähdä, että osa on vaihdettu samanlaiseen. Ainoa ero on jouset, jotka sulla nyt lie diiselin.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa pikatraktori

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 398
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 / 760 etutolpan erot.
« Vastaus #3 : 13.05.2011, 08:54:19 »
Olenkohan ihan pihalla,mutta minusta 240/740/940 sarjoissa ei voi säätää kuin aurausta. Yläpää on jankko ja samoin alapää  .Ainoa säätö voidaan tehdä raidetangolla. Sellainen nelipyörä suuntaus säätö on siis teknisestikin ihan mahdotonta. Viisaammat ottakaa kantaa.
No ei tässä itseään viisaamaksi olla pyrkimässä, mutta kyllä sieltä osaavalle niitä säätöjä löytyy. Tyypillinen tapaus on esimerkiksi sen mcpehrson yläpään jousen sijainnin muuttaminen. Säädöt ovat pieniä mutta usein tarpeellisia. Monta muutakin kohtaa voi muokata, mutta ei se ilman ammattitaitoa ole suositeltavaa  ;). Joskus on pakko hieman viilailla, että saa suoraan kulkemaan  8). Ihan "ruuvisäätöjä" ei monessa muussakaan autossa ole, mutta esim 2000 mallin Mondeo farkun takajousituksessa on säätöjä ollut vähän liikaakin jollekin "asentajalle" - ei se sillä ole hyvä että sen saa kasaan.  :)

hevonen

  • Vieras
Vs: 740 / 760 etutolpan erot.
« Vastaus #4 : 13.05.2011, 09:00:06 »
Tyypillinen tapaus on esimerkiksi sen mcpehrson yläpään jousen sijainnin muuttaminen.
Selitätkö vähän? Vai tarkoitatko reikien viilausta?
Eihän sitä jousen sijaintia niin vaan muuteta siinä itse tolpassa.

The moose

  • Vieras
Vs: 740 / 760 etutolpan erot.
« Vastaus #5 : 13.05.2011, 09:54:53 »
Pitää harkita camber kulman lisäämistä jos jossain välissä lyhentää noita jousia, siihen tarvii 12mm poranterän ja pyörivän viilan. Sen jälkeen kai pitäis vähän suuntailla uudestaan, ellei korista ota mittoja vaikka toisen puolen tolpanrungosta ??

Aurausta voikin laittaa helposti ihan itsekkin kun molemmat raidetangonpäät on sattumalta tasan 49mm päässä siitä pikkutangon avainvälistä.

Juu ja deekun taikka TIC 760 jouset on kun jousen kierroksia muutama enemmän.

Poissa pikatraktori

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 398
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 / 760 etutolpan erot.
« Vastaus #6 : 14.05.2011, 09:12:29 »
Selitätkö vähän? Vai tarkoitatko reikien viilausta?
Eihän sitä jousen sijaintia niin vaan muuteta siinä itse tolpassa.
Viilaustapa hyvinkin. Kai se on aika yleistä näissä "hienosäädöissä" lähinnä tuota camber-kulmaa muuteltaessa. En tosin ole siihen ainoaan (ja viimeiseen :D) Volvoon tehnyt. Hyvä auto kumminkin, mutta pitäisi tehdä uusi talo - ei sovi kiertämään auton ympäri ovia avaamatta :'(. Ikävää talvella.

Poissa Kupru

  • Kaidemestari
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2326
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 / 760 etutolpan erot.
« Vastaus #7 : 14.05.2011, 11:34:34 »
Olenkohan ihan pihalla,mutta minusta 240/740/940 sarjoissa ei voi säätää kuin aurausta. Yläpää on jankko ja samoin alapää  .Ainoa säätö voidaan tehdä raidetangolla. Sellainen nelipyörä suuntaus säätö on siis teknisestikin ihan mahdotonta. Viisaammat ottakaa kantaa.
240 sarjassa pystyy säätämään camber-kulmaa, noin 2 astetta.
V70 Classic ja S80 T6 Executive, Tyttärellä S40
Apina ei tunne ketään, mutta apinan tuntee kaikki.
Nyt apina ajaa talven Jeepillä V8 eco...

 

Proturbo  Autodiagnoosi