Tänään sain kakssataanelikymppiseen kesärenkaat alle. Piti uudehkot hankkia, mutta oli päässyt laskuja kertymään, ja niin alle meni lähes loppuun kulunut rengaskerta. Ratsiassa tulee varmasti muutakin kuin nuhteita, mutta eivätpähän nastat rapise. Tilipäivään saakka pitää kärvistellä noilla. Kahdetkin pyörät on tiedossa, toiset alu-, toiset peltivanteilla. Täytyy kohta alkaa kauppaamaan vanteita, renkaat annan kaupan päälle. 17 vannetta alkaa olla liikaa yhteen autoon. Yhdeksällä pärjää, jos vararengas on kitkarengas.
Talvella menee nastattoman vararenkaan käyttö sekarengastukseksi, mutta sen saa anteeksi, kun takaluukussa on tyhjä nastarengas. Kitkarengas on kuitenkin talvella parempi kuin kesärengas. Kesällä ei yksi kitkarengas sanottavasti haittaa, eikä ole kielletty. Ja kuka käskee kaahata, jos alla on vararengas.
Pitkälle talvilomareissulle kannattaa ottaa vararenkaaksi nastarengas. Rengasrikko, ja muutkin vahingot, sattuvat yleensä perjantaina liikkeitten sulkemisaikaan. Renkaanvaihto ei riuskalta hemmolta kauan kestä. Tiepalvelun ja vara-auton odottelu yleensä kestää niin kauan, että joutuu varaamaan uudet laivaliput.