Proturbo  Autodiagnoosi

Tunkit ja pukit

  • 153 Vastauksia
  • 77468 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JuhaV

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 66
Vs: Tunkit
« Vastaus #60 : 12.04.2014, 22:16:43 »
Kertokaahan nyt, että mikä tällaisessa tunkissa on vikana, kun pitää yli 300 euron vehkeitä miettiä? http://www.motonet.fi/fi/tuote/807522/Hallitunkki-20t

Tollasella oon renkaanvaihdot hoitanut jo vuosia, eikä oo koskaan ollut mitään ongelmaa. 1) Nostaa hyvin, 2) laskee nätisti alas, kun kääntää ruuvista järkevän rauhallisesti, 3) on helppo liikuttaa ja 4) nostokuppi on kaikkiin pirsseihin sopinut ihan hyvin.

Ainut ongelma voisi normaalikäytössä olla tontitetun auton nostaminen. Tasaisella maalla tuo menee oman auton alle pienellä pelivaralla, mutta jos olisi madallettu, niin ei menisi. Ja siihenhän on Mätänetissäkin se joku 50 euron malli...
XC60 B4 Insc. 2021, ex. XC60 D4 Sum 2017, ex. V60 D3 Mom 2011, ex. V50 1.8 2006

Poissa V70XC99

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 264
Vs: Tunkit
« Vastaus #61 : 12.04.2014, 22:17:53 »
Ittelläni on paikallisesta halpahallista reilu 10v sitten ostettu halpis hallitunkki (makso jotain 20 egee...)
Toimii edelleen kuin junan vessa, ainoo huonopuoli on juuri toi alaslasku, sitä venttiiliä täytyy kääntää varovaisen huolellisesti
ettei auto rysähdä vauhdilla tonttiin, mut maltilla venttiiliä avatessa saa autonkinkin todella pehmeästi laskeutumaan alas.
BMW 530 Xd M-sport 2006
Porsche Cayenne 3.2 2005
Audi A3 Sportback 1.6 2007
Kiihtyvyys tehdään väännöllä, nopeus hevosvoimilla

Poissa V70XC99

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 264
Vs: Tunkit
« Vastaus #62 : 12.04.2014, 22:20:44 »
Kertokaahan nyt, että mikä tällaisessa tunkissa on vikana, kun pitää yli 300 euron vehkeitä miettiä? http://www.motonet.fi/fi/tuote/807522/Hallitunkki-20t

Tollasella oon renkaanvaihdot hoitanut jo vuosia, eikä oo koskaan ollut mitään ongelmaa. 1) Nostaa hyvin, 2) laskee nätisti alas, kun kääntää ruuvista järkevän rauhallisesti, 3) on helppo liikuttaa ja 4) nostokuppi on kaikkiin pirsseihin sopinut ihan hyvin.

Ainut ongelma voisi normaalikäytössä olla tontitetun auton nostaminen. Tasaisella maalla tuo menee oman auton alle pienellä pelivaralla, mutta jos olisi madallettu, niin ei menisi. Ja siihenhän on Mätänetissäkin se joku 50 euron malli...

Samaa mieltä ton tunkin toimisesta, taitaa olla just samanlainen kun mullakin
jopa värit on samat.
Juustohöylä-luokan tontissa olevia rotteloita ei oo tarvinnu nostella.....
BMW 530 Xd M-sport 2006
Porsche Cayenne 3.2 2005
Audi A3 Sportback 1.6 2007
Kiihtyvyys tehdään väännöllä, nopeus hevosvoimilla

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8979
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Tunkit
« Vastaus #63 : 13.04.2014, 01:53:56 »
Kertokaahan nyt, että mikä tällaisessa tunkissa on vikana, kun pitää yli 300 euron vehkeitä miettiä? http://www.motonet.fi/fi/tuote/807522/Hallitunkki-20t

Tollasella oon renkaanvaihdot hoitanut jo vuosia, eikä oo koskaan ollut mitään ongelmaa.

Nostokorkeus noin 140-330 mm eli eipä tuolla juuri muuta tehdä kuin renkaanvaihdot, siihen voi olla ketterä.

Enempi harrastaessa täytyy mahtua tekemäänkin jotain auton alla ja se meinaa sitä että auto pitää saada ylemmäs pukeille. Halvemmaksi nääs tulee se 200-300 euron tunkki kuitenkin kuin 2000-3000 euron nosturi...

Poissa V70XC99

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 264
Vs: Tunkit
« Vastaus #64 : 13.04.2014, 02:00:31 »
Nostokorkeus noin 140-330 mm eli eipä tuolla juuri muuta tehdä kuin renkaanvaihdot, siihen voi olla ketterä.

Enempi harrastaessa täytyy mahtua tekemäänkin jotain auton alla ja se meinaa sitä että auto pitää saada ylemmäs pukeille. Halvemmaksi nääs tulee se 200-300 euron tunkki kuitenkin kuin 2000-3000 euron nosturi...

Totta tämä.
Tosin itse oon vaihtanut osan Saab 900i -90 pakoputkea ihan tasamaalla vastaavan tunkin avustuksella.
196 cm yli 150 kg ei ihan pieneen väliin mahdu  ;)
Okei olihan siinä jotain kikkailua, et Saabin sai niin ylös, et mahduin alle ja jotain siellä tekemäänkin  ;)
BMW 530 Xd M-sport 2006
Porsche Cayenne 3.2 2005
Audi A3 Sportback 1.6 2007
Kiihtyvyys tehdään väännöllä, nopeus hevosvoimilla

s73

  • Vieras
Vs: Tunkit
« Vastaus #65 : 13.04.2014, 10:38:55 »
Motonetin tunkki ollut käytössä ja hyvin on toiminut.
Laskuruuvia ei kannata kiristää liikaa, muuten tunkki laskee vauhdilla alas ja maksimissaan kierroksen ruuvi auki tai kiinni. Käytön jälkeen tunkkia sisään painettaessa avaan ruuvia enemmän. Ulkona käytän petolevyä tunkin alla ja pieni vanerilevy löytyy myös kontista renkaan vaihtoa varten jos sitä tarvitsee tien päällä. :smoke:

Poissa jake74

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 437
  • www.vrcf.fi
Vs: Tunkit
« Vastaus #66 : 13.04.2014, 11:08:32 »
Nostokorkeus noin 140-330 mm eli eipä tuolla juuri muuta tehdä kuin renkaanvaihdot, siihen voi olla ketterä.

Enempi harrastaessa täytyy mahtua tekemäänkin jotain auton alla ja se meinaa sitä että auto pitää saada ylemmäs pukeille. Halvemmaksi nääs tulee se 200-300 euron tunkki kuitenkin kuin 2000-3000 euron nosturi...

näin on. ite kantoin kaikki rimpula hallitunkit roskiin viimetalvena. 3kpl toimivia meni. nyt on motonetistä tämä malli käytössä https://www.motonet.fi/fi/tuote/807518/Hallitunkki-25t-Low-HD
kyllä tuo mun käyttöön riittää tallilla ja kisavarikolla. aattelin tehä toisen kupin erilaisen että nousee korkeamalla ku jää jokkisautossa 15cm tyhjää.

Poissa Kuppi_kahvia

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 321
  • www.vrcf.fi
Vs: Tunkit
« Vastaus #67 : 21.04.2014, 08:31:23 »
Tuossa meidän IKH-vehkeessä pahin puute on vartta kiertämällä löysääminen, tahtoo olla tiukassa ensin ja sitten kun sen saa kiertymään niin se löysää lattiaan asti samantien.
Oletko kokeillut nostaa varren pysty asentoon ja sitten kiertänyt auki? Viikonloppuna Motonetin joku malli jossa nostokorkeus on hyvä niin siinä jos varsi on ala-asennossa niin onpa kireä avata ja tekee just tuolleen mutta sitten kun varren nosti yläasentoon niin sitten toimi hyvin se laskun säätö.

Poissa Jarru

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 135
  • Bang your head
Vs: Tunkit
« Vastaus #68 : 21.04.2014, 10:49:21 »
Oletko kokeillut nostaa varren pysty asentoon ja sitten kiertänyt auki? Viikonloppuna Motonetin joku malli jossa nostokorkeus on hyvä niin siinä jos varsi on ala-asennossa niin onpa kireä avata ja tekee just tuolleen mutta sitten kun varren nosti yläasentoon niin sitten toimi hyvin se laskun säätö.

Käsittääkseni lähes kaikissa yhden venttiilin-mekanismi tunkeissa lasku toimii näin.
V70 mkII D5 -05, V70 mkI  2.4T R-look -00, Bandit 1200 -06

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8979
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Tunkit
« Vastaus #69 : 21.04.2014, 11:20:41 »
Oletko kokeillut nostaa varren pysty asentoon ja sitten kiertänyt auki? Viikonloppuna Motonetin joku malli jossa nostokorkeus on hyvä niin siinä jos varsi on ala-asennossa niin onpa kireä avata ja tekee just tuolleen mutta sitten kun varren nosti yläasentoon niin sitten toimi hyvin se laskun säätö.

Tossa on vaan se että sitä vartta ei useinkaan mahdu kääntämään kovin pystyyn kun sillä on väliä.

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: Tunkit
« Vastaus #70 : 21.04.2014, 17:45:35 »
Kertokaahan nyt, että mikä tällaisessa tunkissa on vikana, kun pitää yli 300 euron vehkeitä miettiä? http://www.motonet.fi/fi/tuote/807522/Hallitunkki-20t

Tollasella oon renkaanvaihdot hoitanut jo vuosia, eikä oo koskaan ollut mitään ongelmaa. 1) Nostaa hyvin, 2) laskee nätisti alas, kun kääntää ruuvista järkevän rauhallisesti, 3) on helppo liikuttaa ja 4) nostokuppi on kaikkiin pirsseihin sopinut ihan hyvin.

Ainut ongelma voisi normaalikäytössä olla tontitetun auton nostaminen. Tasaisella maalla tuo menee oman auton alle pienellä pelivaralla, mutta jos olisi madallettu, niin ei menisi. Ja siihenhän on Mätänetissäkin se joku 50 euron malli...
Kovalla ja suoralla alustalla tuollaisella vaihtaa renkaat, mutta ei juuri muuta. Tänään viimeks kaatu tuommoisen päältä auto kun kampesin alapalloa paikoilleen, onneks oli rengas helman alla niin ei litistynyt ruumiin osia. Kaks mulla noita tuon mallisia muutaman kympin vehkeitä on, toinen pelas parikymmentä nostoo ja ruikki öljyt männän varresta tallin lattialle, toinen on pelannut satunnaisessa apukäytössä 4-5 vuotta, sekin jo tihkuu ja laskee hiljokseen alas. Remppoja varten ei nosta riittävän ylös.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa V70XC99

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 264
Vs: Tunkit
« Vastaus #71 : 21.04.2014, 19:13:26 »
Ittelläni on paikallisesta halpahallista reilu 10v sitten ostettu halpis hallitunkki (makso jotain 20 egee...)
Toimii edelleen kuin junan vessa, ainoo huonopuoli on juuri toi alaslasku, sitä venttiiliä täytyy kääntää varovaisen huolellisesti
ettei auto rysähdä vauhdilla tonttiin, mut maltilla venttiiliä avatessa saa autonkinkin todella pehmeästi laskeutumaan alas.

Tota tunkkia on käytetty renkaiden vaihdon lisäks vaikka mihin, sekä oon silloin tällöin lainaillut sitä muillekkin, eli käyttöö on ollut.
Esim. Audi 100 -92 alatukivarsien ja etujarrulevyjen vaihto, Saab 900 -90 ja Rellu Laguna -97 pakoputken vaihto (osittainen) ja paljon muuta
missä tarvii päästä auton allekkin. Vähän on välillä vaatinut tietty kikkailua, silti turvallisuudesta tinkimättä.

Olin kerran katteleen kun kaveri vaihteli RAVI Tojoon takajarru kilkkeet, sillä oli käytössä saman kokoluokan tunkki kun mulla
mutta perskuleesti kalliimpi ja jonkin "ihan laatu" tunkkimerkki.
Kaveri sai tojon toisen puolen ylös, kun yllättäen "tunkilta tuli" ja öljyt lens pitkin kaverin rinnuksia, seurauksella et Tojo tontittu aika vauhdilla.
Kaveri lainas mun vanhaa "halpis tunkkia" ja takajarrut tuli kuntoon ongelmitta.
Kaveri kiros oman tunkkinsa alimpaan helvettiin, kun oli kuulemma ollut vähän stanan kallis, eikä nyt niin "hirveen vanhakaan"
BMW 530 Xd M-sport 2006
Porsche Cayenne 3.2 2005
Audi A3 Sportback 1.6 2007
Kiihtyvyys tehdään väännöllä, nopeus hevosvoimilla

Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2067
  • -Team Karvavako Racing- Valiomaisteri
Vs: Tunkit
« Vastaus #72 : 23.04.2014, 18:49:18 »
Nostokorkeus noin 140-330 mm eli eipä tuolla juuri muuta tehdä kuin renkaanvaihdot, siihen voi olla ketterä.

Eipä oikein siihenkään, pienet pyörät uppoo öljysoraan kuin voihin, ja tasaisella betonillakin on kiikkerä. Sitten nyrjähtää helposti jonka jälkeen tunkki on roskiskamaa.. Oikeestaa nuo on roskiskamaa jo kaupan hyllyssä.

Tosin on tuo nyt parempi kuin autojen omat keksinnöt.
V70 D5
850 T5
145 T5

Poissa Sami K.

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 723
    • VNT ahtimet kiertoon, ei roskiin.
Vs: Tunkit
« Vastaus #73 : 23.04.2014, 19:05:21 »
Eipä oikein siihenkään, pienet pyörät uppoo öljysoraan kuin voihin, ja tasaisella betonillakin on kiikkerä. Sitten nyrjähtää helposti jonka jälkeen tunkki on roskiskamaa.. Oikeestaa nuo on roskiskamaa jo kaupan hyllyssä.

Tosin on tuo nyt parempi kuin autojen omat keksinnöt.

Aivan samaa mieltä. Mutta nuo ovat niin surkeita että myynti voidaan puolesta kieltää.
Lauseet alkavat aina isolla kirjaimella.. 1% Support
Valmet 805 lempinimi on pedo.
mikan Fanclub #1   Viivakoodien lukua läppärillä.

Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2067
  • -Team Karvavako Racing- Valiomaisteri
Vs: Tunkit
« Vastaus #74 : 25.04.2014, 15:42:17 »
Mulla on tuollainen Bahcon 1,5T tunkki pitkällä rungolla, pitkällä vivulla ja jalkapolkimella. Todella tyytyväinen ollut ja kätevä kun pitkärunkoisen yltää esim. Amazonissa etupuskurista palkin alle tai takapäässä akselin alle ilman könyämistä. Ja 70mm minimikorkeudella on just passeli käyttiksessäkin kun normi hallitunkki on liian korkea ala-asennossaankin. Ja maksimikorkeus 610mm riittää aika pitkälle.
(Kuva poistettu lainauksesta.)

Minä nyt tilasin tälläisen.  :)
V70 D5
850 T5
145 T5

 

Autoracing  KL-varaosat