Ateho  Elekma

Common rail vehkeistä

  • 3 Vastauksia
  • 2802 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2368
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Common rail vehkeistä
« : 13.09.2018, 20:37:22 »
Ihan mielenkiinnosta kysäsen kun common rail dieselit on hiukan vieraita. Yhestä vehkeestä on turbon kompurasiivelle tullut exodus, ja siivestä on kappaleet lähteny kohti venttiilinlautasta  :D

Bensaturbossa vauriot on hahmotettavissa mut onko dieselis mahdollista esim. suutinvaurio tai imusarjasta jotain hienompaa palikkaa särki mikäli kappaleita päätynyt palotilaan  ??? Tässä vaan pientä arvuuttelua että mitä mahtais löytyä kun kannen aukasee  ::) Venttiilivaurioita, männissä/palotilassa jälkiä nyt ainakin on odotettavissa kun suoraan ajosta juntannut turbo kiinni, siipi kappaleiksi ja vehje sammunut ropinan kera  :D

Toinen pohdinta kun olisin testaillut irrallaan säätimen läpi paineilmalla että missä paineessa alkaa portti aukeamaan. Vaan sepäs onkin jousella painettu auki kaiken aikaa  :idiot2:
Voiko tämmöses olla muka paineen sijasta alipaine ohjattu kalvon taakse ja sitä vähentämällä aukeaa hukkaportti  ???

Kyseessä ei kylläkään henkilöauto...
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Common rail vehkeistä
« Vastaus #1 : 13.09.2018, 20:47:52 »
Eikös noissa 850/X70 TDI ole myös tuollainen "väärinpäin" toimiva hukkaportti. Kyllä tuossa varmaan ainakin kanteen on vaurioita tullut, jos ropinan kera on sammunut ja huonolla tuurilla suutinkärjet ottaneet vahinkoa. Tietysti jos välijäähdytin niin osa kappaleista jäi siihen. Ei kai tuollaisen imusarjassa mitään ihmeellistä eroa pitäisi olla, vaikka tuollaiseen TDI verrattuna. Tosin yhdestä c5 citikasta levisi myös turbo commonrail moottorista, eikä siihen moottoriin tullut vaurioita. Vaihtoi ehjän turbon ja toisen välijäähdyttimen niin pelasi sen jälkeen.
« Viimeksi muokattu: 13.09.2018, 20:50:22 kirjoittanut Kovalchuck33 »

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2368
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Common rail vehkeistä
« Vastaus #2 : 13.09.2018, 21:01:13 »
Eli siis alipaineella pelaavia hukkaportteja lienee olemassa  ??? Minusta ihan turha vehjes diisseleissä koko portti, ainakin mitä yhen Mersu-harrastajan puuhia seurannu tossa, 1.5bar painetta vapaalla paikaltaan polkiessa ja kuormaa vasten jotain +3bar luokkaaa  :buck2:

Välijäähdytintä kyseises vaurioitunees kapistuksessa ei ole...
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Common rail vehkeistä
« Vastaus #3 : 13.09.2018, 21:19:16 »
Monessakaan vanhemmassa traktorissa ei ole ahtimessa hukkaporttia, koska ahtopaine säätyy syöttöjen mukaan. Tuossa traktorissa on ahtopainemittari ja hukkaportista letku irti, eikä sitä ilman kunnon rasitusta saa ahtamaan kunnolla. Alkuperäisessä schwitzerissä ei ollut ollenkaan hukkaporttia. Ei se hukkis välttämättä tarpeellinen dieselissä ole, mutta on noita hukkaportteja näkynyt monessakin metsäkoneen ja joidenkin uudempien traktoreiden turboissa, sekä kurottajissa, uudemmissa moottoreissahan on jo sitten VNT-ahtimia. Henkilöautossa taas kun on kierrokset max. 4500-5000rpm niin sellaisessa tarvitsee hukkaporttia, ettei ahtopaine karkaa. Yhdessä hx40 ahtimessa, mikä oli linja-autosta peräisin oli 2bar hukkaportin kello.

Tuo TDI koneiden KKK K14 hukkaportti taitaa toimia niin, että siihen tulee paine kummallekin puolelle ja ahtopaine säädetään laskemalla painetta pois toiselta puolelta.

On tuossa varmaan sitten vaurioita tullut enemmänkin kerta välijäähdytin puuttuu...

 

Carcom Oy  Ateho