Elekma  Autoracing

Keskustelua valoista ja niiden käytöstä (xenonit, ledit, päivävalot yms.)

  • 2267 Vastauksia
  • 584915 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Oletko varma että kaikki oli sumuvaloja mitä laskit, ettei osa ollut päiväajovaloja ;)
Skodillakissa ainakin lähes aina palaa alavalot ajovalojen kanssa. Liekö sitten sumuvalot vai mitkä onkaan. Kusenkeltaiset sellaiset eikä ainakaan omaan silmään häiritse. Enemmän näiden tuningi-miesten päivävaloviritykset kiinalaisilla 1200w polttimoilla häiritsee...



Joo en tunnista noita. En edes omasta autosta  ;D.

Eikä pidä sotkea saatto saati avustavia valoja sumuvaloihin. Ne kun ei pala parillisina kovemmissa ajonopeuksissa kuten sumuvalot.
« Viimeksi muokattu: 12.11.2018, 13:55:23 kirjoittanut -karppa- »
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Slerbahuuli

  • Vieras
Eihän ne sumuvalot välttämättä häikäisekkään, mutta kasvaneen pinta-alan vuoksi voivat vaikuttaa hämäränäköön aika ikävästi sen kohtaamisen ajan. Silmät kun toimivat tuon valaistuksen suhteen logaritmisesti, eikä ne tiedä minne mikäkin on suunnattu, pointti on että valoa tulee vähän, mutta isommalta alalta.


Tosin, tuohon vedoten pitäisi kaikki takavetoajan laatikkolamppuiset volvot kieltää lailla. Joku 740/940 umpion pinta-ala on aika järkyttävä valaistulta osaltaan. :2funny:

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1614
  • It's Hip To Be Square
Itse näkisin oleellisimpana seikkana sen, että kun tienpinta on esim. märkä ja toimii täten peilin tavoin, kaikki mahdollisimman lähelle tienpintaa asennetut valot heijastuu hajavalona tehokkaammin vastaantulijan silmiin, oli ne sitten sumareita, ledbareja tai mitä tahansa pilluvaloja.

Toimii kääntäen myös siten, että mitä korkeammalta (=jyrkemmässä kulmassa) valo tulee, sitä vähemmän se lähtökohtaisesti häikii.
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Itse näkisin oleellisimpana seikkana sen, että kun tienpinta on esim. märkä ja toimii täten peilin tavoin, kaikki mahdollisimman lähelle tienpintaa asennetut valot heijastuu hajavalona tehokkaammin vastaantulijan silmiin, oli ne sitten sumareita, ledbareja tai mitä tahansa pilluvaloja.

Toimii kääntäen myös siten, että mitä korkeammalta (=jyrkemmässä kulmassa) valo tulee, sitä vähemmän se lähtökohtaisesti häikii.
Lisäksi käytännössä ne valot myös valaisevat parmemin kun ne ovat ylempänä, aivan maata viistävät valot jättävät varjon jo melko pienestäkin kumpareesta.

Tietysti pääsääntöisesti esim tehdassumarit eivät näytä kuin sen 5 metriä, jolloin siihen ei paljon kumpareita väliin mahdu.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Niinjuu... kysymys:

Mihin ballasti on yleensä sijoitettu? Onko se siellä umpion sisällä?

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1614
  • It's Hip To Be Square
Lisäksi käytännössä ne valot myös valaisevat parmemin kun ne ovat ylempänä, aivan maata viistävät valot jättävät varjon jo melko pienestäkin kumpareesta.

No tämäpä juuri. Esim. ne +3 metrissä sijaitsevat kattovalot valaisee selkeissä olosuhteissa satavarmasti paremmin kuin puskurin korkeudella olevat.

Tuolla lisävalotopikissakin vilpittömästi ihmettelin, eikö se vaikuta jo käytännön valaisukykyyn onko se ledbaari siellä alimmassa ilmanottokolossa vai esim. kilven yläpuolella...
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Eilen vajaa 300km ajelin autolla hämärän/pimeän aikaan ja oli sen verran tylsää, että laskeskelin hieman noita sumuvaloilla ajavia. Tämä loppui lukuun 162kpl. Mökiltä tullessa Tikkakoski-JKL välillä 24kpl. JKL-Heinola välillä yli 80kpl.

Ja ei sumua ei ollut ilmassa saati vesisadettta

Olisit mennyt prätkällä niin olisi saanut ajaa pitkät päällä koko ajan, jotta muut varmasti huomaisivat  O0

Slerbahuuli

  • Vieras
Nyt alkanut taas näkymään (tai erottumaan) todella paljon hieman iäkkämpiä autoja, joiden umpiot ovat kauttaaltaan valkoiset ja valot häikivät jo kaukaa.

Eilen mm. kaksi mk2.V70:iä, pari väyrysmersua, joku nissani... Liekkö niitä ledejä vai ksenoneita halogen-umpiossa?

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Nyt alkanut taas näkymään (tai erottumaan) todella paljon hieman iäkkämpiä autoja, joiden umpiot ovat kauttaaltaan valkoiset ja valot häikivät jo kaukaa.

Eilen mm. kaksi mk2.V70:iä, pari väyrysmersua, joku nissani... Liekkö niitä ledejä vai ksenoneita halogen-umpiossa?

JA sumuvaloissa...
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Nyt alkanut taas näkymään (tai erottumaan) todella paljon hieman iäkkämpiä autoja, joiden umpiot ovat kauttaaltaan valkoiset ja valot häikivät jo kaukaa.

Eilen mm. kaksi mk2.V70:iä, pari väyrysmersua, joku nissani... Liekkö niitä ledejä vai ksenoneita halogen-umpiossa?

Olisikohan ne led-valoja... Perinteisesti väyrysessä on ollut jälkiasennus xenonilla ihan asiallinen valokuvio, tietysti riippuen siitä missämäärin hyvin se kyseinen xenon on sattunut pysymaan ajatellulla paikallaan. Väyrysessähän oli alunperin sama umpio xenon ja halogeeni lampulla, vasta myöhemmin xenon valo muuttui linssiumpioksi.

Jos xenon lamppua halogeenin korvaajana moititaan siitä että se kaasupallo jossa valo tuotetaan on halkaisijaltaan 4mm verrattuna hehkulangan 1mm halkaisijaan, niin noissa led lampuissa niitä ledejä voi olla esim 30mm alueella, jolloin sille että "valonlähde ei ole suunnitellulla paikallaan" alkaa tulla jo todella katetta.

Slerbahuuli

  • Vieras
Olisikohan ne led-valoja... Perinteisesti väyrysessä on ollut jälkiasennus xenonilla ihan asiallinen valokuvio, tietysti riippuen siitä missämäärin hyvin se kyseinen xenon on sattunut pysymaan ajatellulla paikallaan. Väyrysessähän oli alunperin sama umpio xenon ja halogeeni lampulla, vasta myöhemmin xenon valo muuttui linssiumpioksi.

Jos xenon lamppua halogeenin korvaajana moititaan siitä että se kaasupallo jossa valo tuotetaan on halkaisijaltaan 4mm verrattuna hehkulangan 1mm halkaisijaan, niin noissa led lampuissa niitä ledejä voi olla esim 30mm alueella, jolloin sille että "valonlähde ei ole suunnitellulla paikallaan" alkaa tulla jo todella katetta.
Varmaan ledejä, joita porukka ei halua/tajua katsella seinää vasten ja testata kuvion/hajavalon pysyvyyttä, kuten ei ksenoneillakaan.

Jep, LED:llä se pinta-ala kasvaa kahdessa ulottuvuudessa, kenonilla kolmessa. Se ksenonin kaasupallo ei voi toimia mitenkään halogen-umpiossa eikä toisinpäin. Tai todennäköisemmin halogen toimii ksenon-umpiossa, kuin ksenon halogen-umpiossa.

Jos väykyssä on sama umpio molemmille, niin siinä on kyllä tehty kunnon munaus. Tehty paska umpio molemmille valoille, tai sitten lahjottu joku hyväksyvä taho. :facepalm:

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Varmaan ledejä, joita porukka ei halua/tajua katsella seinää vasten ja testata kuvion/hajavalon pysyvyyttä, kuten ei ksenoneillakaan.

Jep, LED:llä se pinta-ala kasvaa kahdessa ulottuvuudessa, kenonilla kolmessa. Se ksenonin kaasupallo ei voi toimia mitenkään halogen-umpiossa eikä toisinpäin. Tai todennäköisemmin halogen toimii ksenon-umpiossa, kuin ksenon halogen-umpiossa.

Jos väykyssä on sama umpio molemmille, niin siinä on kyllä tehty kunnon munaus. Tehty paska umpio molemmille valoille, tai sitten lahjottu joku hyväksyvä taho. :facepalm:

No niitä led lamppuja nyt on niin moenenlaisia että paha mennä sanomaan että se olisi vain kahdessa suunnassa isompi kuin halogeeni. Xenonilla nyt on ainakin periaatteessa mahdollista rakentaa systeemi jossa valonlähde on samassa paikassa, mutta fyysisiltä mitoiltaanhan se on hieman isompi.

Mitä tulee noihin halogeeni ja xenon valon samaan umpioon, niin eihän tuossa nyt mitään kovin ihmeellistä ole, niissä väyrysissä oli vaan rihlatulla lasilla se umpio, jolloin ne kummankin vampputyypin hyväksynnät oli siinä lasissa, vaikka umpiossa oli tietysti jalka vain toiselle, mutta eihän esim linssiumpio eroa mitenkään muuten kuin sen jalan osalta halogeenin ja xenonin välillä, eikä siihen sinänsä mitään syytä ole heijastinumpiossakaan, mitä nyt halogeenivaloissa on se hattu yleensä vakiona, vaikka usein halogeeniumpiossa onkin lampulla jokin suojakuppi päällä.

TM 15/95 mukaan Mersussa on hyvät ajovalot. Siellä on H7 halogeenilamppuna, eikä siinä kuviossa ole mitään vikaan jos sinne h7 kantaisen xenonin laittaa. Tai ainakin jos se h7 xenon on ei ole niin rumpula että se pysyy paikallaan.
« Viimeksi muokattu: 18.11.2018, 17:10:13 kirjoittanut Jule »

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Tänään kyllä pitäisi antaa BMW:n omistavalle Tero-Petterille erikoispalkinto!

Kyllä ne rekisterikilvenvalot takana kannattaa vaihtaa, niin kirkkaiksi valkoisiksi että oikein hohtaa taakse päin, niin että maahan tulee oikein valokeila.

Mistä näitä idiootteja sikiää  :idiot2: :idiot2: :idiot2: ja tottakai ajettiin vain parkit sekä sumarit päällä pimeään aikaan...
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Mutta usko tai älä, ne voi olla e hyväksytyt. Bilteman polttimot ovat juuri tuollaiset ja kelpaa katsastuksessa.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Mutta usko tai älä, ne voi olla e hyväksytyt. Bilteman polttimot ovat juuri tuollaiset ja kelpaa katsastuksessa.

Nuo ei ole ja kannattaa perehtyä mitä laki sanoo! Eikä se tee polttimosta laillista, jos vahingossa mennyt katsastuksesta läpi, kun inssi ei ole huomannut!

5.6 Takarekisterikilven valaisin 
Takarekisterikilven valaisimen tehtävänä on valaista takarekisterikilpi. Tämän valaisimen on lähetettävä valkoista valoa, joka ei saa näkyä taaksepäin. Lukumäärän ja sijoituksen on oltava sellainen, että laite pystyy valaisemaan rekisterikilvelle varatun tilan.   
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

 

Elekma  Autoracing