Proturbo  Autodiagnoosi

VRCF:n prätkä-topic

  • 1365 Vastauksia
  • 335856 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

AUH

  • Vieras
Vs: VRCF:n prätkä-topic
« Vastaus #90 : 23.04.2011, 20:59:15 »
On kyllä Mistalla näppärän näkönen paukutin tulossa!  8)

Poissa zille2.0

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 20
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF:n prätkä-topic
« Vastaus #91 : 24.04.2011, 10:56:55 »
Halpa on tämäkin harrastus  ;D
Onneksi opiskelijoilla on rahaa aina ylimääräistä, niin ei tuollaiset pienet kuluerät haittaa!
Eilen meni ajovarusteisiin sellainen rapia 500€, ja vielä lisää täytyis laittaa.
On se vissiin tälle kesälle ostettava toinen pyöräkin... Nyt kuitenkin hakusessa tuollainen n.2k pärrä.
Luultavastikkin joku CBR, ZZR tms...

Poissa voimavolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • Kakkosella vinoon ja kolmosella lepikkoon.
Vs: VRCF:n prätkä-topic
« Vastaus #92 : 24.04.2011, 12:22:38 »
Vähän myöhässä mutta kaverilta varastettu keltainen Suzuki gsx-r 600 -04

EDIT: LÖYTYNYT!
« Viimeksi muokattu: 26.04.2011, 22:24:17 kirjoittanut voimavolvo »
1,5 kpl baijerin ihmeitä
240 b200f
740 b230ft

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: VRCF:n prätkä-topic
« Vastaus #93 : 25.04.2011, 00:16:54 »
Mulla on ollu pyörä myynnissä 5kk ajan, nyt kun alkaa olla se aika vuodesta, että se menisi kaupan, niin alkaa hiljakseen tulemaan tuo pyöräilykuume, joka oli viime kesänä tipotiessään ja oonkin melkein nyt päättänyt, että en myykkään :)
Eli pyöränä on tuollainen -99 CBR ajeltu 45 000km ollut mulla viime keväästä saakka ja mun alla saanut mittariin nyt n. 1400km :)
Vuonna 2000 muistaakseni alkuvuodesta tuo on kaaduttu ja vakuutusyhtiö lunastanut, edellinen omistaja ostanut tuon silloin yhtiöltä ja uusinut siihen katteita (siitä johtuen vasemmalla puolella ei ole kuin tankissa tarra, se vähän harmittaa, pitäs etsiä jostian edullinen tarrasarja)
Vasemman puolen jalkaramppia ei ollut kehdannut näiden vuosien aikana korjata, joten sen hitsautin viime kesänä, kuvassa näkyy oikean puolen jalkaramppi, eli vasemmalta oli tuo ylempi ohkaisempi ylöspäin nouseva tanko rampin rungosta poikki, tappi oli sellainen vähän löysän tuntuinen jalan alla, kun antoi periksi.
Oikeassa etukatteessa on kaatumisen ajalta vielä jälki/reikä, n. 4x4cm kokoinen ja vasemmalla laturin kopassa naarmut.




Oli pyörä päässyt päältäpäin aika likaiseksi, kun ei tosiaan oo tuota kiinnostusta oikein ollut, tänään sitten uhrasin muutaman tunnin sille ja vahasin kunnolla, ensin cleanerilla ja sitten vaha päälle, kyllä taas kelpaa.
Jos tuon nyt aion pitää, niin täytynee alkaa siihen tutustumaan, eli aloittaa sen huoltaminen, jarrut auki ja puhdistus, varmaan etupumppujen öljyn vaihto, kaasarien synkkaus jne.

Jostain kun löytäisi tooosi halvalla vakio vaimentajan, niin sellaisen kyllä tunkisin tuohon.. joku ei e-hyväksytty mökäpönttö tossa on, itse tein siihen parista putken pätkästä noise-killerin jolloin sain äänet siedettäviksi.
Oikean puolimaminen sylinteri käy tyhjäkäynnillä n. 50-80 astetta kylmempänä (pakoputken alkupäästä mitattuna), kuin muut ja kierroksilla ero hieman kasvaa.. voi olla, että ei sytytä kunnolla, kun aavistuksen omainen pätkiminen kuuluu, tulpat pitäis nyt aluksi ainakin uusia ja tosiaan ne kaasarit synkronoida.


Tossa muuten kuva itse tehdystä todellahyvin toimivasta kaasarien synkkaus työkalusta, työnalla mun toissakesän ajokki yamaha fzr 600 -90
Kuvasta poiketen öljyä tuolla letkuissa on nykyään 4 niittien väliä enemmän, kun tuolla määrällä teki tyhjää tuonne alaosaan, olis saanut siis olla parikymmentä senttiä korkeempi värkki, mutta tolla pärjää, jos ei säätö oo ihan mettässä.
« Viimeksi muokattu: 25.04.2011, 00:29:09 kirjoittanut (Miksu) »

Poissa zille2.0

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 20
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF:n prätkä-topic
« Vastaus #94 : 25.04.2011, 14:31:29 »
Tossa muuten kuva itse tehdystä todellahyvin toimivasta kaasarien synkkaus työkalusta, työnalla mun toissakesän ajokki yamaha fzr 600 -90
Kuvasta poiketen öljyä tuolla letkuissa on nykyään 4 niittien väliä enemmän, kun tuolla määrällä teki tyhjää tuonne alaosaan, olis saanut siis olla parikymmentä senttiä korkeempi värkki, mutta tolla pärjää, jos ei säätö oo ihan mettässä.
Meidän perheeseen olisi nyt uhkaavasti tulossa vanhempi -89 CBR...
Tuo kaasarien synkkaaminen herätti mielenkiinnon, mites tuo homma käytännössä toimii?
(Tiedän, netistä varmaan löytyisi monta juttua, mutta mikäli kiinnostaa selittää niin olisi mukava lueskella  :) )

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: VRCF:n prätkä-topic
« Vastaus #95 : 25.04.2011, 16:35:27 »
Meidän perheeseen olisi nyt uhkaavasti tulossa vanhempi -89 CBR...
Tuo kaasarien synkkaaminen herätti mielenkiinnon, mites tuo homma käytännössä toimii?
(Tiedän, netistä varmaan löytyisi monta juttua, mutta mikäli kiinnostaa selittää niin olisi mukava lueskella  :) )


varmaan ihan hyvä peli, kaverilla on -92 cbr ja sillä vielä mukavasti ajelee.
Lopputalvesta vaihdoin siihen jakoketjun ja kiristäjän, sekä mittasin venttiilivälykset, ei tarvinnu säätää ja jo 122000km mittarissa.


Lyhkäisesti tosta synkkaamisesta: Mitataan alipaine kaasuläpän jälkeen ja säädetään kunkin sylinterin läppä siten, että alipaine on sama jokaisessa.
Siihen käy mainiosti tuollainen nestepylväsmittari, joskin tuollainen mittari on vähän tarkempi, kuin noi satasella myytävät teollisesti valmistetut, nestepylväitä ei saa täysin tasan vaikka kuinka yrittäisi säädellä

Tossa työkalussa noi kaikki letkut on yhdistetty T-haaroilla samaksi nestetilaksi ja letkuissa oleva neste on keulaöljyä (ei ole liian lievää, eikä liian sakeaa, esim ehkä vesi on liian lievää ja moottoriöljy liian sakeaa.), jos jossain sylinterissä on suurempi alipaine, kuin taas toisessa, on kyseisen sylinterin kurkkuun kytketyssä letkussa nestetaso korkeammalla, vastaavasti siis heikommalla alipaineella matalemmalla.
Mitä enemmän kaasuläppä on kiinni, sitä enemmän on alipainetta.
Kaasarien synkronoinnin ollessa pepullaan tai kohdallaan, eron huomaa etenkin ajellessa tyhjäkäynnillä, sekä kierrosten ottoherkkyydessä.
« Viimeksi muokattu: 25.04.2011, 17:13:23 kirjoittanut (Miksu) »

Poissa Rusakko

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2996
  • Nautin autoni kulmikkaina ja naiseni kurvikkaana
    • Vesan Volvo-sivut
Vs: VRCF:n prätkä-topic
« Vastaus #96 : 25.04.2011, 17:14:41 »
Itellä isoveljen kans puokkiin Yamahan Virago 250cc mopedi 89vm.
Isältä löytyy sitten 1000cc honda CBR oisko ollu 90vm ja Yamaha 350RD kakstahti
V70R FWD Manual -98,     V70R AWD Automatic -00,  740 B6304 Manual -87,      240 16v turbo Manual -88

Poissa zille2.0

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 20
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF:n prätkä-topic
« Vastaus #97 : 25.04.2011, 21:29:59 »
Lyhkäisesti tosta synkkaamisesta: Mitataan alipaine kaasuläpän jälkeen ja säädetään kunkin sylinterin läppä siten, että alipaine on sama jokaisessa.
Mihis tuon letkun olet saanut sitten sinne kaasarin päähän kiinni?

Saattaa omat "varmat kaupat" mennä puihin.
Lyhyesti:
Kaupat sovittiin puhelimessa, kaveria alkoi kaduttaan, ja nyt alkoi luikertelemaan.
Huomenna tietää lisää...

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: VRCF:n prätkä-topic
« Vastaus #98 : 25.04.2011, 21:39:14 »
Mihis tuon letkun olet saanut sitten sinne kaasarin päähän kiinni?

tossa yamaha fzr:ssä oli kurkussa 6mm kierre, ne oli tukittuna pulteilla, siihen sopiva välikappale, niin sai letkut kiinni.
-92 cbr:ssä oli 5mm kierre, sitä varten ostin ihan tarkoitukseen tehdyt adapteriputket.
jamaha vmax:ssa taasen oli valmiina pätkät putkea kurkuista, jotka oli tukittu kumeilla, eli kumit vain pois, niin letkut sai liittää suoraan vakiona oleviin putkiin.
Tuosta omasta -99 cbr:stä en oo kerenny vielä katselemaan.

Ainiin, tuossa synkkausmittarissa, siinä on kuristimena jokaisessa letkussa 0.6mm mig-hitsin virtasuutin,  mikä vain kuristin toki käy.  Kuristin välissä helpottaa säätöä, jos kuristinta ei ole, vaikuttaa painevaihtelu todella reilusti nestepylvään tasoon.
Tuo mig-hitsin virtasuutin oli juuri sopiva adapteri jammuun 6mm kierteensä ansiosta.

Poissa zille2.0

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 20
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF:n prätkä-topic
« Vastaus #99 : 25.04.2011, 22:54:36 »
Hienoa infoa, kiitoksia  :)

Täytyypä varmaan huudella tänne päin jahka saa seuraavan pyörän pihaan ja kaipaa jeesinkiä  ;)

Poissa JussiT-5R

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 100
    • JussiT-5R kuva-albumi
Vs: VRCF:n prätkä-topic
« Vastaus #100 : 25.04.2011, 23:10:23 »
Tuli vähän fiksailtua pyörää yhden tutun kanssa tässä pääsiäisen pyhinä ja tuli samalla ruuvattua uudet, kaiverretut jarru- ja kytkinnestesäiliöiden kannet paikalleen:



...Ja 1000km raja meni myös rikki tälle kaudelle, tuossa eilen. :)

Poissa DaKyy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF:n prätkä-topic
« Vastaus #101 : 26.04.2011, 01:29:36 »
Pääsenkö pappa-sarjaan vaikka en ole vielä kolmekymppisiä viettänyt?


Tuollainen tuli viime syksynä hankittua, museoituna tottakai. Pyörä on minua 4 vuotta vanhempi '78 Suzuki GS750. Teho nyt ei päätä huimaa, mutta nakupyörä kun on niin ei sillä mielellään yli satasta ajelekkaan.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: VRCF:n prätkä-topic
« Vastaus #102 : 26.04.2011, 09:30:28 »
Pääsenkö pappa-sarjaan vaikka en ole vielä kolmekymppisiä viettänyt?

https://lh5.googleusercontent.com/_wYM2j5lJEhE/TIUq2NGPaeI/AAAAAAAAEp8/X3fe6Mx0z2c/s640/P1000693.JPG
Tuollainen tuli viime syksynä hankittua, museoituna tottakai. Pyörä on minua 4 vuotta vanhempi '78 Suzuki GS750. Teho nyt ei päätä huimaa, mutta nakupyörä kun on niin ei sillä mielellään yli satasta ajelekkaan.

Hieno vehje tuollainen :)

Itsellä oli tuossa olikos se 2006-2009 ajan  Honda cb 350twin -72
Tullessa se oli tälläinen, ei päällepäin mikään paha, mutta kyllä siinä kaikki oli "paskana"



ja pois lähtiessä tälläinen


Ei tuollakaan mitekään viitsinyt yli 100km/h ajella, ennenvanhaa miehet on ollu rautaa, kun ne on tollasilla ajellu :)

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: VRCF:n prätkä-topic
« Vastaus #103 : 26.04.2011, 09:48:29 »
Meidän perheeseen olisi nyt uhkaavasti tulossa vanhempi -89 CBR...

Eikö muuten parilla tonttulilla saa vähän uudempiakin?
Jos vain jaksaa kiertää suomea toteamassa niiden kunnon.

Poissa zille2.0

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 20
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF:n prätkä-topic
« Vastaus #104 : 26.04.2011, 12:12:34 »
Eikö muuten parilla tonttulilla saa vähän uudempiakin?
Jos vain jaksaa kiertää suomea toteamassa niiden kunnon.
Kyllä saa, tuo ei tosin maksaisi paria tonttua...
Tänään pitäisi selvitä miten käy, sitten lisää infoa.

 

RallyBaron  Samppasport