Carcom Oy  Ateho

142 -72 16valve, myyty

  • 227 Vastauksia
  • 96379 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 142 -72 16valve
« Vastaus #15 : 15.04.2011, 00:16:27 »
Niitäkin taisin katella vaihtoehtona kun vanteita olin hommaamassa, mutta ei omaan silmään sovi kyllä yhtään.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 142 -72 16valve
« Vastaus #16 : 15.04.2011, 23:31:49 »
Vaihdoin apusimpukan helan, se olikin helppo juttu. Hyöty oli tosin nolla, samalla tavalla antaa periksi tangon päästä heiluttaessa. Eipä sentäs ollut kallis kokeilu.
Säädin lisää camberia, koska aikaisemmin oli ehkä hieman miedosti. Lisäys auttoi, mutta vieläkin vetelee turhan paljon. Reaktiotankojen helat olivat jo syksyllä löysät, joten taka-akselikin osallistunee ohjailuun turhan paljon. Kunhan saan tilattua uretaaniheloja niin katellaan sitten lisää.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 142 -72 16valve
« Vastaus #17 : 20.04.2011, 23:04:21 »
Cassiopeiojen paino NRY:den kanssa alkoi mietityttämään ja "pätkässä" oli talvirenkailla 16" pellit sekä nurkissa kierros kohtuupintaisia 205/55 kesäkumeja. Käsivaralla punnittuna painoeroa on renkaineen noin 3-4kg, joten eiköhän jotain parannusta johonkin suuntaan tule. Spacereiden pieni paino lähtee pois jousittamattomasta massasta :) Vaihdoin alle illalla ja aika pelkistetyn näköinen siitä tuli kiiltävän mustilla vanteilla. Vielä kiiltäväpintaiset kupumutterit niin ois parempi. Kuvan vois ottaa kun ei ole pimeää ja sateista.

Huomenna meinasin vaihtaa etujouset jämäkämpiin, omaan makuun ollut liian löysä. W140 S600 etujousesta saa katkaisemalla kaksi, mittojen muuten ollessa samat, vinkistä kiitokset boost:lle. Langanpaksuus 17mm joka on millin enemmän kuin nykyisissä Spaxin madallusjousissa sekä 164:n paksummissa jousissa. Taakse tarttis myös jäykemmät jouset. Nyt taitaa olla paikallaan 240 13mm lankaiset joten farkun kuormat ois kaivettava jostain.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 142 -72 16valve
« Vastaus #18 : 22.04.2011, 01:08:22 »
Etujouset vaihdettu muutaman sovituskerran jälkeen. Madalsin keulaa pari senttiä ja iskarin alapäätä piti tuoda aika paljon alaspäin, jottei jousi jää huljuamaan ihan täysin vapaasti keula kevennettynä. Käänsin iskarit hitusta vaille täyteen jäykkyyteen ja keula vaikuttaisi aika hyvältä. Sunnuntaina tulee mutkaisemmalla tiellä vähän enemmän ajoa jolloin tietää paremmin miten toimii.

Aloinpa ratinvaihtoonkin kun alkoi loputakin ärsyttämään tarpeeksi sen kulahtaneisuus ja vinossaolo. Viime vuonna yritin irrottaa mutta oli niin jämähtänyt ettei lähtenyt mihinkään jaloilla kampeamalla ja ohjausakselia koputtamalla. Tottahan isosta ulosvetimestä meni pultista kierteet lopullisesti koska keskiö oli niin tiukassa. Tein erittäin hienon kiinteän ulosvetimen ja lämpöä kuumailmapuhaltimella keskiön sisälle. Lähti aika nätisti. Tilalle tuli 80-luvulla uutena ostettu käyttämätön Astrali Successor II jonka ostin viime kesänä.

Pari kuvaa jousista ja ratista. Eipä ehtinyt valoisanaikaan mitään pihalla kuvaamaan ::)

Takapään uretaaniheloitus alkaisi olemaan kohtuullisen ajankohtainen asia. Esim. nelosella täyskaasua tarjotessa/löysätessä ~100km/h vauhdissa kulkusuunta muuttuu hieman kun akseli kääntyy :P
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 142 -72 16valve
« Vastaus #19 : 22.04.2011, 20:55:59 »
Pakosarja on papattanut jälleen koko ajossaoloajan ja ääni on hiljalleen lisääntynyt.
Otin sarjan irti, purin lämpösuojanauhat päältä ja poistin putkien keskinäiset välituennat. 2. ja 3. pytyn putket hitsasin suoraan yhteen yhdestä kohtaa ja se on repinyt jatkuvasti kakkosen putkea auki hitsin vierestä. Hitsin vierestä lähti kolmeen eri suuntaan halkeamat ja pisin oli noin 5cm. Sen lisäksi ykkösen putki oli melkein ympäri asti poikki laipan luota ja kakkosen kohdalta pakosarjan alamutteri oli löysällä aiheuttaen vuodon laipan välistä. Hitsailin kaikki umpeen. Koska uutta tiivistettä ei ollutkaan niin joutui käyttämään vanhaa vähän repsahtanutta tiivistettä, jonka olin jo kertaalleen laittanut pakoputkitahnan kanssa kiinni. Raaputtelin vanhan tiivisteen "puhtaaksi" ja laitoin reilusti pakoputkitahnaa väliin. Vielä vuotaa jostain hieman, mutta eihän tuonne saa kättä kuin pariin väliin pakosarjan ollessa lämmin. Pyörittelin päälle eniten lämpösuojaa tarvitseviin kohtiin vanhan nauhan kun uutta ei vielä ollut. Josko se nyt kestäis vähän aikaa varsinkin kun tein putkistolle yhden lisätuen joka vähensi heiluntaa reilusti.

Sisustaan parit pikku osien kiinnitykset(aikaisemmissa kuvissa näkyvä puuttuva kajarinritilä ja a-pilarin muovinpala) ja muuta pientä.
Pari kuvaa otin likaisesta laitoksesta jotta näkee madalluksen.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4104
Vs: 142 -72 16valve
« Vastaus #20 : 22.04.2011, 21:43:30 »
Tyly peli. Miten ois ovenkarmi mustaks tai takasivulasintiiviste valkoseks ?

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 142 -72 16valve
« Vastaus #21 : 22.04.2011, 22:11:55 »
Samaa ehdotti joku aikanaan landiassakin. Vastaus on edelleen sama eli ei ole tulossa muutosta :)
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 142 -72 16valve
« Vastaus #22 : 25.04.2011, 00:04:23 »
Joutui tänään toteamaan, että mutkissa menee paljon paremmin kuin vanhoilla etujousilla ja tuntuu että vois painaa vaan. Toisaalta töyssyissä iskarit eivät pysy perässä ja takajouset tuntuvat osin sen takiakin liian löysiltä. Gazin säädettävät tilalle kunhan rahatilanne sallii ja katselee takajousitilannetta sen jälkeen uudestaan.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 142 -72 16valve
« Vastaus #23 : 27.04.2011, 23:02:24 »
Imusarjan käytin irti ja hitsasin saumoihin lisää tavaraa. Hieman liian pienellä virralla tullut alkujaan hitsattua ja muutamissa kohdissa oli vuotoja. Säädin läppärunkojen synkan, nyt käy aika nätisti joutokäyntiä, mutta mitä muutakaan vois oikein odottaa vakionokilla.

Pyöriin laitoin alkuperäiset pyöreäkupuiset mutterit jotka löytyivät liven varastoista samalla kun kävin pätkään hakemassa helmat -H-

Pakosarjassa kolmosen putki näyttää resonoivan reilusti 2500rpm paikkeilla, muut putket eivät käyttäydy ollenkaan samoin. Tein sille pari tukea nelosen putkeen jottei ratkeais heti irti. Voihan se olla että nyt vibrailee nelosen putkikin ajastaan laipan luota poikki kuten teki putkien ollessa vähän eri tavalla tuettuina. Tiedä sitten millä sen sais hillittyä muutoin kuin tekemällä lisää jäykisteitä putkeen tai lisäämällä painoa.  Tuntuu muutenkin 2500rpm olevan sellainen kierrosluku jolla kone antaa voimallisimmat värinät. Sama tilanne ollut oikeastaan aina, 242:ssa ollessaankin, liekö sitten jotain vikaa kampuran tasapainotuksessa.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 142 -72 16valve
« Vastaus #24 : 13.05.2011, 00:19:01 »
Pikku juttuja tullut tehtyä tällä viikolla.

Vaihdoin kytkimen ja "uuden" laatikon paikoilleen. Kytkin koostuu Saab 900 8v turbon asetelmasta ja vaparin levystä. Motonetissa 240 Turbon kytkinpaketin hinta on noussut 40e viime vuodesta ja nyt se on 195e. Saabin paketti(Valeon tekstit paketissa, Sachs osissa) maksoi 95e ja risat, levy ~34e. Töissä prässissä puristelin asetelmia ja hieman korkeammalle viisari heilahti Saabin osalla. Saabin asetelman runko on 9mm matalampi kuin Volvon, joten laitoin nurkissa pyörineen uudehkon korkean painelaakerin. Korkeassa on myös kapeampi kosketuspinta asetelmaan ja sen takia se soveltuu paremmin. Matalalla leveäpintaisella laakerilla kosketus menee aika kauas jousien kärjistä enemmän painessa. Koska vanhan mallin kytkinhaarukkaa ei ollut saatavilla siihen hätään, muokkasin uudemman haarukan sopivaksi.

Muutamaan kohtaan koputtelin lisää tilaa jatkoa ajatellen, koska en huomannut sitä tehdä Getragia poistaessa. Startin ylempi pultti ei mahtunut kampeamatta tulemaan pois paikoiltaan ja hylsyn saaminen paikoilleen oli vähän niin ja näin. Nyt mahtuu.
Vanhassa laatikossa vois sanoa jotain vikaa olleen, magneetissa oli tavallista metallihilettä isompia kokkareita muutama ja öljyn mukana tiksahteli vatiin joitain palasia. Avattava kansi kunhan joutaa ja jaksaa. Joku siirtymä tapahtui koneen/laatikon/kardaanin asennon suhteen, koska reilummassa nopeudessa kytkintä painaessa alkaa kardaani vatkaamaan. Vedossa tai moottorijarrulla sitä ei tule. Vaihdoin jo toisen takapätkänkin, koska vanhassa oli pieni välys takaristikossa, ei vaikutusta.

Pakosarjaan väsäsin paremmat tuennat putkien välille ja suoraan laippaan. Aina kun yhden sai tuettua, siirtyi värinä seuraavaan. Nyt on aika vähäistä, laitoin vielä laatikon pulttien alle tuen takaisin kun se on pois ollut.

Moottorin värinöiden takia laturin tuenta oli alkanut pettämään kiinnityksistään. Pitkittäinen tuki oli murtunut laturin päästä pultin ympäriltä. Olihan se ehkä hieman ohutta, mutta silti. Tein osittain uusiksi paksummasta tavarasta. Pystytuki taas puolestaan oli täristellyt yhden kolmesta pultista pois kokonaan ja yksi oli noussut jo jonkun matkaa ylös. Sekin otti ja katkesi kiristäessä, oli murtunut jo aikaisemmin osittain. Hitsitäpillä mutteri kiinni ja jämä pois. Eli käytännössä laturi oli paikallaan hihnalla ja yhdellä pultilla ::) Sen verran pitkä vipuvarsi tulee pystytuella, että hihna saa aikaiseksi kohtuullisen väännön. Laitoin lohkoon päin tilalle pidemmät pultit ja kaveriksi tipan lukkoliimaa, on se nyt huomattavasti tanakampi jämäkämmän pitkittäistuen takia. Putsailin ja maalasin raudat samalla kun olivat jääneet paljaaksi.
« Viimeksi muokattu: 13.05.2011, 00:34:05 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Paikalla JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7967
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: 142 -72 16valve
« Vastaus #25 : 13.05.2011, 21:30:47 »
Pakko myöntää, että tässä pelissä oli kyllä makeet soundit. Hienosti kurnutti kaasupohjassa penkissä.

Eikä hassumpi ollut tuloskaan. Päivän tehokkain vapari :juhau:

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1997
  • Näpräilijä
Vs: 142 -72 16valve
« Vastaus #26 : 13.05.2011, 21:51:06 »
Pakko myöntää, että tässä pelissä oli kyllä makeet soundit. Hienosti kurnutti kaasupohjassa penkissä.

Eikä hassumpi ollut tuloskaan. Päivän tehokkain vapari :juhau:

Paljonko sieltä tuli?
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Paikalla JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7967
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: 142 -72 16valve
« Vastaus #27 : 13.05.2011, 23:47:22 »
Paljonko sieltä tuli?

Ei ole hyvien tapojen mukaista huudella toisten lukemista. :juhau:

Lankku varmaan päivittää tiedon itse.

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 142 -72 16valve
« Vastaus #28 : 14.05.2011, 01:25:43 »
Päivän tehokkain vapari :juhau:
;D

Verrattuna viime kesän penkitykseen eroa oli hevosvoimissa 10 ja väännössä 17 yksikköä alaspäin. Huippuarvot samoilla kohdilla ja käyrät hyvin saman muotoiset. Semmoiseltahan ne näyttivät. Hieman turhan rikkaalla kävi varsinkin 6000rpm ylöspäin, mutta se ei enää huippuihin vaikuta. Muistikuvan mukaan viime kesänä oli laihemmalla koko alueella täyskaasulla, mutta ne logit ovat tiltanneella kovalevyllä. Uudet nokat sekä venttiilijouset sain haltuun. Vielä vaatis "vain" uuden imusarjan, kovien nostimien väsäämisen ja tps-ohjauksen käyttöönoton. Sekä säätöä ja säätöä.

Eilispäivän ajot olivat noin 765km plus penkitys sekä pientä pujottelua ja muuta auton kiusaamista TTMK:n tyyppien kanssa :P Maanantaina lorottelis tankin täyteen niin näkee koko reissun kulutuksen. Kardaanin elämöinnille täytyy tehdä jotain, haettava asennot kohilleen. Joutui myös pujottelussa toteamaan sen, ettei ohjautuvuus ole sellainen kuin haluaisin. Eteen 205/55/16 renkaat jäykistämään sivutuntumaa ja aiemminkin mainitut helat taakse.
« Viimeksi muokattu: 14.05.2011, 01:29:47 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 142 -72 16valve
« Vastaus #29 : 14.05.2011, 09:50:11 »
;D
Eilispäivän ajot olivat noin 765km plus penkitys sekä pientä pujottelua ja muuta auton kiusaamista TTMK:n tyyppien kanssa :P Maanantaina lorottelis tankin täyteen niin näkee koko reissun kulutuksen. Kardaanin elämöinnille täytyy tehdä jotain, haettava asennot kohilleen. Joutui myös pujottelussa toteamaan sen, ettei ohjautuvuus ole sellainen kuin haluaisin. Eteen 205/55/16 renkaat jäykistämään sivutuntumaa ja aiemminkin mainitut helat taakse.
Niin etkös sie ollutkaan reissussa varta vasten meitin pujotteluun tulossa? ;D.
Muoks: ilkee ihminen kun ei etes antanu mun ajaa pohjia 142:sella. Tulokset tulee muuten joskus tai jouluna, paiskaan vaikka YV:tä.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

 

Ateho  Elekma