Samppasport  Futurez

Googen LH projekti - B230F ja B230A männät (monttu 2,2->0,6mm)?

  • 184 Vastauksia
  • 74604 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa googe 2.0

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 388
  • www.vrcf.fi
Vähän pohjatietoa:
Ostin tämän auton elokuussa 2008. Ameriikan malli automaatilla ja "ruosteettomana". Sisustan purkamisen jälkeen olikin sitten aika paikata "olemattomat" ruostereiät :). Itse en tuolloin osannut hitsata lainkaan, joten suosiollisella avustuksella sain paikat hitsautettua pohjaan. Kuvissa on vain muutama esimerkki. Reikiä ja reiän alkuja oli/on siellä täällä.



Tuosta ruosteiden hitsailusta eteenpäin olen pikkuhiljaa korjaillut piileviä vikoja ja keksinyt kaikenlaista uutta puuhaa. Esimerkiksi kattoverhoilu alkoi roikkua ja jotain piti tehdä. Eräänä päivänä revin paneelin irti ja laitoin kunnon autoverhoilutavaraa tilalle ja kattoluukkuun keinonahkaa. Hieno tuli:


Kone oli huohottanut koko ajan oikein kunnolla eikä oikeastaan edes liikauttanut autoa mihinkään (vrt. turbollinen 760). Siitäpä se kipinä sitten tuli. Vähän virittelyä ja kaikenlaista kivaa puuhaa muutamaksi kuukaudeksi.

Ensimmäisessä vaiheessa ostin markkinapaikalta käytetyn 530 -kannen, josta pörräilin ja kiillottelin kanavia. Pitkällisen ihmettelyn ja surffailun tuloksena päätin ostaa toisen nokan ja teettää jotain tuolle kannelle. Kannelle tehtiin, venojen ja seetien pyöristys ja milli pois (n. 4.3cc palotilaa pienemmäksi). Tuon lisäksi olin ostanut markkinapaikalta hiotun nokan. Kansi oli pajalla kauan. Vaihtaessani kantta tuohon koneen päälle huomasin pytyissä pykälät ja jonkinlaista muutakin jälkeä. Konehan oli huohotellut... No, kansi jokatapauksessa paikoilleen ja hieman ajoa. Auton kulku muuttui aivan totaalisesti. Kone kiskoi puolentoista tonnin koria kuin eläin, mutta tyhjäkäynti oli jotain sanoin kuvaamatonta. Nyky tietämyksellä nokka oli n. 20 astetta edellä. Kovalla pakkasilla koneen sai käyntiin ehkä puolikkaalla akulla. Oikean puoleisessa kuvassa on etummaisena se hiottu A -nokka. Muut ovat M -keppejä ja joukkoon on eksynyt myös apuakseli.


Säätelyn lomassa avasin imuputkistoa ja sieltä tuli öljyä lähes norona -> alakerta on akuutin remontin tarpeessa. Ensimmäisessä vaiheessa koneen staattinen puristussuhde (SCR) oli n. 10.6:1 ja ajattelin, että tuostahan voitaisiin mennä vielä ylemmäs. Laskeskelin mitä koneelle voisi tehdä ja tulin siihen tulokseen, että laittamalla B230A/E männät lähtisi palotilasta vielä 5-6cc pois ja SCR nousisi johonkin 11.3-11.6:1. Nuo sitten tilattiin ylikokomäntinä pajalle ja he porasivat tyhjän lohkon noille männille.

Kone nostettiin ylös ja purettiin. Pyttyihin oli kulunut renkaiden yläkuolokohtiin syvennykset ja yläreunassa oli pieni pykälä. Silmämääräisesti sylinterit olivat myös hieman soikeat. Kone on B230F K -lohko vm -89. Sisältä siis paljastui 9mm kiertokanget. Koska en osaa säätää konetta ainakaan heti kohdilleen, en uskaltanut koota konetta kyseisillä kangilla. Mietin tilalle 13mm tai H-profiili kankia. Päädyin jälkimmäisiin.


Sattumoisin huomasin Turbobricksissä ketjun, jossa normaaliin lohkoon porattiin öljyruiskuille paikat. No tuohan tulisi tietysti tehtäväksi. Öljy jäähdyttää mäntää ja nyt kun puristukset nousevat, niin lisäjäähdytys ei varmastikaan ole haitaksi. Porasin ruiskuille reiät ja pesin lamppuöljyllä kanavat niin puhtaaksi, kuin suinkin mahdollista. Tuo kohta, johon reiät porasin on aika lähellä kampiakselin vastapainoa, mutta tuosta sai ruiskut suunnattua suht keskelle mäntää. Kun kone kerran oli auki, vaihdoin samalla öljypumpun turbon öljypumppuun. Nuo ruiskut kuitenkin kuluttavat osan öljyn virtauksesta ja nokka ei pärjää ilman öljyä.


Kauhea vaiva ja koneen ulkonäkö jäisi originaaliksi? I don't think so! Hain purkin Miranolia ja lätkin punaisiin pintoihin uuden kerroksen maalia. Kiillotin myös imusarjaa. Kohdistin sen runnerit kanteen ja pörräilin sisäpuolelta pykäliä pois. En raaskinut jättää pakosarjaa ruskeaksi, vaan vetäisin siihenkin maalit pintaan. Nyt on muutama sata kilometriä ajettu ja ihan hyvin tuo maali tuntuu pysyvän (Maston +600astetta tms?). Ja eihän sitä likaisilla ruuveillakaan viitsi turailla.


Vesipumppu vaihtui myös uuteen ja lämmittimen letkut ja hana. Originaali hana katkesi letkuja irrottaessa. Tuolle asentamalleni tarvike hanalle ei nettilegendojen mukaan voi luvata pitkää ikää?


Tarkoituksena on rakennella myös putkisto pakosarjaa myöten uusiksi, mutta pakosarja on vähän vaiheessa. Muuten tuo kuvissa näkyvä putkisto on paikoillaan.


Nyt ollaan tilanteessa, jossa lähestulkoon kaikki koneelle tehtävät mekaaniset hommat on tehty ja ollaan siirrytty LH 2.4:n ja EZK:n muokkaamiseen paremmin koneelle sopivaksi ja tämän foorumin taitajat yrittävät  vääntää rautalangasta sellaisia käkkyröitä, että myös minä ymmärrän mistä puhutaan :).

Tämä saate/pohjatieto lisäys on kiva lopettaa tuohon alun hitsaustaitoon. Olen erityisen ylpeä tuohon katalysaattoriin hitsaamastani laipasta ja sen sisäpuolisesta saumasta. Tekemällä oppii siis mitä vaan (ainakin hetkeksi :).

---
Alkuperäinen aloitusviesti alkaa tästä:
Mitäpä, jos noiden 2,2mm monttumäntien tilalle laittaisi pienemmällä kuopalla (0,6mm) olevat B230A:n männät? Puristukset nousisivat nykytilasta (10.4:1) johonkin 11.3:n paikkeille? Jos tuota lohkoa madaltaisi vielä sen verran, että tuo mäntä nousee 0,8mm-1mm päähän kannesta niin tuohon tulisi vielä hieman päälle. Nakuttaako Kuusakoskelle asti?

Mahlen osanumero ylikoko männälle: 037 64 02
Puristuskorkeus: 39,7mm
Monttu: 0,6mm
Korkeus: 64,7mm <- männän helmasta kruunuun ?

---
Mikä ihmeen kikka näissä palotiloissa ja puristuksien laskemissa oikein on? Jostain kumman syystä en osaa laskea noita tilavuuksia aivan oikein? Nyt jouduin olettamaan, että mäntä nousee 0,29 mm lohkosta, että sain leivottua luvut sopiviksi? Nousisiko muka vakio B230F:n mäntä vuodelta 1989 lohkon yli?

Iskunpituus on vakio 80 mm
Sylinterin halkaisija tullee olemaan 96,61 mm
Iskutilavuus = 586,44 cm3

Kannen (530) palotila vakiona on 51,7 cm3 (?), jos tuo olisi 12mm syvä tuo amme ja suorakylkinen, niin se on nyt 1mm laskettuna: 47,39 cm3
Kansipahvi on jotain 1,2 mm paksu ja reikien halkaisija on 98 mm. Jos mäntä nousee 0,29 mm lohkosta, tuon palotilaksi tulee 6,86 cm3
Vakiomännän palotila on 2,2mm syvä ja halkaisija on 64,7mm(?). Palotila männässä: 7,23 cm3
B230A:n männän palotila on 0,6mm syvä ja halkaisija on 64,7mm(?). Palotila männässä: 1,97 cm3

Koskemattoman koneen palotila on 65,8 cm3, iskutilavuus 579,06 cm3 ja puristussuhde 9,80:1
Oman koneen palotilaksi tulee vakio männällä 61,48 cm3 ja puristussuhteeksi 10,42:1
B230A:n männällä palotila olisi 56,23 cm3 ja puristussuhde 11,30:1
« Viimeksi muokattu: 05.04.2011, 08:00:22 kirjoittanut googe 2.0 »

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Millä moottorinohjauksella?
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa googe 2.0

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 388
  • www.vrcf.fi
Millä moottorinohjauksella?

Tällä hetkellä ihan vakio LH 2.4

Poissa Haxu.R

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 245
  • www.vrcf.fi
Tuossa tosi hyvä sivu laskemiseen, toki palotilat joutuu manuaalisesti mittaamaan.

http://www.kolumbus.fi/badluck/puristussuhde.htm

Mulla tekeillä kans vapari B234 B2xx vakio osilla (FB männät) johon yks virittäjä sanoi maksimi suhteeks 11.5.
945 -96 B230fk AW71L A/C 'Booze Drive'
B234f Drifting esko

Poissa googe 2.0

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 388
  • www.vrcf.fi
Tuossa tosi hyvä sivu laskemiseen, toki palotilat joutuu manuaalisesti mittaamaan.

http://www.kolumbus.fi/badluck/puristussuhde.htm

Mulla tekeillä kans vapari B234 B2xx vakio osilla (FB männät) johon yks virittäjä sanoi maksimi suhteeks 11.5.

Mikä on noiden mäntien kupin tilavuus? Laskemalla sain 7.233cc, mutta ei voi olla oikein? Tuolla laskurilla sain vakio koneelle oikean puristussuhteen, kun kupin tilavuus on 5cc ja mäntä ei nouse yli lohkon.

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7970
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Tuo  laskuri laskee oikein. Varmistettu monta kertaa FM (full manual) menetelmällä.

Poissa googe 2.0

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 388
  • www.vrcf.fi
Tuo  laskuri laskee oikein. Varmistettu monta kertaa FM (full manual) menetelmällä.

Nettisivun laskuri jees, mutta ei tämä laskuri täällä päässä :buck2:.

Nuo B230A/E -männät tuohon nyt tulee. Jos puristukset nousee liian ylös, niin palotiloista pikkusen kiillottelee sitten pois tai mäntiin vaikka venttiileille kolot (tupla super varmistus). Jos tuon männän laittaa nousemaan 0.4mm yli lohkon -> 1.2mm-0.4mm = 0.8mm paljerako (?), niin hihnan katketessa venttiilit, jotka nousevat käsin nokkaa pyörittelemällä vähintään 1,05mm kannen tasosta yli, ottavat mäntiin, jos on huonoa tuuria. Voisi jopa kuvitella, että kierroksilla noilla vakio venttiilinjousilla nousevat tai siis painuvat vielä enemmän?

----
Sinisellä kustantaa yli 130 e /satsi ja surffailin KG Trimningin kataloogiin ja tuolla mäntäsatsi maksaa n. 70e/sylinteri? Valmis roottorin ennallistuspaketti pumppuineen päivineen (153+060E) 5170SEK eli jotain 580e (+pk). Onko tuo totta?

---
Ei ole. Nykyään satsi maksaa 6606 SEK eli noin 740e (+pk).

Jos hakisi motonetistä lakrut, tiivisteet ja turbon öljypumpun (sopivuudessa vapariin ei varmaankaan voi olla mitään ongelmaa?) ja KG Trimningiltä pelkästään männät, tulee osat maksamaan 710e. Tuosta mäntien hinta on 4045 SEK eli noin 450e. Ei ole halpaa. Tuohon työtä 300e niin ollaan yli siinä maagisessa tonnissa. Ei ole oikotietä onneen.
« Viimeksi muokattu: 21.01.2011, 17:17:50 kirjoittanut googe 2.0 »

Poissa googe 2.0

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 388
  • www.vrcf.fi
Mitäpä, jos noiden 2,2mm monttumäntien tilalle laittaisi pienemmällä kuopalla (0,6mm) olevat B230A:n männät? Puristukset nousisivat nykytilasta (10.4:1) johonkin 11.3:n paikkeille? Jos tuota lohkoa madaltaisi vielä sen verran, että tuo mäntä nousee 0,8mm-1mm päähän kannesta niin tuohon tulisi vielä hieman päälle.

Mikä olisi hyvä laskuri Dynaamisen puristussuhteen laskemiseen?

Surffaillessa vastaan tuli tällainen laskuri: http://188.40.48.150/~sportste/Laskuri.html

Sain tuolla arvoksi 9.55:1 ja toisella vastaavalla laskurilla tuli 9.77:1, kun heitin hatusta venttiilin sulkeutuva 50astetta alakuolokohdan jälkeen.

M -nokalla ja muutenkin vakio koneella dynaaminen purissuhde olisi n. 8.8:1. Tästä tulee muka jollain ihmekaavalla (0.127xCRx10=) paine baareina eli 11.11bar (vuosi tai kaksi sitten mittasin 10.5-10.8bar ja >300 000km). Tuolla samalla kaavalla ja hatusta heittelemällä pitäisi tuossa pannussa olla tällä hetkellä 11.41bar painetta per pytty. Kahdessa ensimmäisessä ehkä on, mutta viimeisissä ei ole.
 
Porauksen ja noiden B230A/E -mäntien asennuksen jälkeen (SCR 11.3:1 ja DCR 9.77:1) painetta pitäisi olla tuon kaavan mukaan 12.13-12.41bar. Mielenkiinnolla tuon mittaamista odottelen...

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Jos tuon männän laittaa nousemaan 0.4mm yli lohkon -> 1.2mm-0.4mm = 0.8mm paljerako

FT:ssä nousee vakiona mäntä 0,4 mm yli lohkon. Varmaan myös F:ssä
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa googe 2.0

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 388
  • www.vrcf.fi
FT:ssä nousee vakiona mäntä 0,4 mm yli lohkon. Varmaan myös F:ssä

Ei voi olla totta! Kone oli mittausta vaille valmis, mutta otinkin männät irti :idiot2:

Nyt se jää ikuiseksi mysteeriksi minulle mikä tuo oli omassa koneessa. Tänään lähtee kone porattavaksi ja paja saa miettiä paljonko dekistä otetaan (jos otetaan), jotta tuo 0.4mm toteutuu.

Poissa googe 2.0

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 388
  • www.vrcf.fi
Nyt on alakerta lähestulkoon läjässä. Sylintereissä ei ollut minkään valtakunnan viistettä ja jaskalla pantatyökalulla mäntiä runnoin paikoilleen -> rikoin sitten yhden männän renkaan :facepalm:.

Kovinkaan hirmuisesti ei männät tule tuosta tasosta yli. Enpä taaskaan sitä ole mitannut, mutta ehkä ennen kannen paikoilleen nostoa näin tapahtuu (ehkä ei?).

Nyt kun kaikki oli hetken taas kivaa ja homma etenee alkoi tulla kuumotusta tuosta puristussuhteesta. Eikai tuo SCR 11.3-11.6:1 vain ole liikaa? Vielä ehtisi pyöristellä kannesta oikaisun teroittamia nurkkia tms.

---
Pyöristelin neulaviilalla nuo palotilojen reunat vähän sulavammiksi, mutta vieläkö jotain voisi tehdä?
« Viimeksi muokattu: 09.03.2011, 09:29:48 kirjoittanut googe 2.0 »

Poissa googe 2.0

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 388
  • www.vrcf.fi
Nyt on koneesta otettu savut ja ilmeisesti toimii? Tarkkaa puristussuhdetta en tiedä, mutta ei ainakaan tyhjäkäynnillä tai pienellä kaasulla nakuta.

---
Eilen tuli haettua karkeasti nokan ajoitusta ja ajettua kone kunnolla lämpimäksi. Kuormittaessa kuuluu pienen pieni ritinä kabiiniin. Kaippa tuo sitten nakuttaa?

Staattinen puristussuhde on 11.3-11.6:1. Jos ei säätämällä oikene, niin joutunee laittamaan kireämmän nokan ;D.

---
Lisää edittiä:
Koska tuo nakutus/ritinä kuului kabiiniin asti ja ulkolämpötila on n. 0 astetta, on tuo puristussuhde varmaankin aivan liikaa. Pitäisiköhän suosiolla teettää toinen höyläämätön kansi tuohon, ettei tuo lohko poksahda? Onko muita ideoita?

Minkä näistä valitsisit:
1. Kireä nokka, mutta minkälaisia asteita, nostoja ja muita arvoja tämä sitten kaipaisi?
2. Höyläämätön kansi
3. Luovuttaa ja laittaa auto kierrätykseen  :buck2:
4. Jotain ihan muuta, mutta mitä?
« Viimeksi muokattu: 22.03.2011, 15:47:16 kirjoittanut googe 2.0 »

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1872
  • 264GLE + 245GL + B10M
Koita nyt ihan ensin mitä sopan paksuntaminen tai ennakon pienentäminen tekee. Nakuttavalla koneella ei kyllä kannata pahemmin ajella.

Ja onhan tankissa tuoretta 98 oktaanista bensaa?

Poissa googe 2.0

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 388
  • www.vrcf.fi
Koita nyt ihan ensin mitä sopan paksuntaminen tai ennakon pienentäminen tekee. Nakuttavalla koneella ei kyllä kannata pahemmin ajella.

Ja onhan tankissa tuoretta 98 oktaanista bensaa?

Tankissa on 98E:tä tammikuulta ja tökkäsin tuon päälle purkillisen oktaaniboosteria (lumevaikutus :).

Asensin laajakaistan eilen ja ajoin koneen lämpimäksi. Käynnistys AFR 10-11. Pikkulenkin aikana 14-15 ja ennemminkin hieman alle 14.7 kuin yli eli pikkusen rikkaalla? Paisari tulee aivan täpötäyteen eli kone kuumenee oikein urakalla = nakuttaa.

Jotenkin houkuttaisi laittaa kireämpi nokka? Tuolla saisi dynaamisen puristussuhteen laskettua turvallisemmaksi eikä kansi menisi hukkaan.

---
Lisäys:
Juu ei kyllä omat taidot enää riitä. Nokat ilmoitetaan venttiilin aukiolona kampiakselin asteina x -välyksellä ja maksimi nosto milleinä. Tuon lisäksi noissa on tarjolla vielä LSA. Eh miten ihmeessä tuosta saa laskettua imuventtiilin sulkeutumisasteluvun tuon dynaamisen puristussuhteen laskemiseksi?

Minkä nokan tuohon nyt sitten vaihtaisi, jos tuon vaihtaisi? KG trimningin KG7 (nosto 12.2mm, LSA 105 ja "kesto" 304 astetta)?
« Viimeksi muokattu: 23.03.2011, 08:50:20 kirjoittanut googe 2.0 »

Poissa Hannu_264

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 181
  • www.vrcf.fi
Osa laajakaistoista näyttää väärin, joten kannattaa kokeilla mitä se näyttää vapaassa ilmassa ja millä seoksella moottori käy tyhjäkäyntiä parhaiten... vinokone taitaa käydä tasaisimmin jollakin n.13 seoksella.

-Täydellä kaasulla seoksen pitäisi olla 12,5-13,5.
-Osakaasulla matkaa ajaessa 14,7-15,5

Tuohon nakutukseen sen verran että miten suurella ennakolla ajat sitä moottoria? Max ennakko ei saisi ylittää 28-30 astetta, tuon alle ei pitäisi nakutella edes noilla puristuksilla... Tässä malliksi yksi B23E + läppikset MS sytkäkartta, dynossa testaalla haettu kohdillee:

 

 

Kulkukoira  Proturbo