Samppasport  Futurez

Googen LH projekti - B230F ja B230A männät (monttu 2,2->0,6mm)?

  • 184 Vastauksia
  • 74613 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa googe 2.0

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 388
  • www.vrcf.fi
Osa laajakaistoista näyttää väärin, joten kannattaa kokeilla mitä se näyttää vapaassa ilmassa ja millä seoksella moottori käy tyhjäkäyntiä parhaiten... vinokone taitaa käydä tasaisimmin jollakin n.13 seoksella.

-Täydellä kaasulla seoksen pitäisi olla 12,5-13,5.
-Osakaasulla matkaa ajaessa 14,7-15,5

Tuo Depo:n laajakaista näytti vapaassa ilmassa muistaakseni 17.xx, kun sen kalibroin ja tuolla pakoputkessa samaa tasoa (ei käynnissä).
(Lisäys: kalibroidessa oli jotain ihan muuta, mutten muista mitä tuo näytti).

Tuohon nakutukseen sen verran että miten suurella ennakolla ajat sitä moottoria? Max ennakko ei saisi ylittää 28-30 astetta, tuon alle ei pitäisi nakutella edes noilla puristuksilla... Tässä malliksi yksi B23E + läppikset MS sytkäkartta, dynossa testaalla haettu kohdillee:

En ole koskenut vielä noihin bokseihin (ECU:n eeprommin sisällön luin koneelle) ja taitaa olla parasta etten koskekaan :). Siellä on siis vakio kartat bensalle ja sytytykselle. Laitoin Debilille meiliä, josko siellä olisi intoa säätää tuota. Ei olisi pitkä matka nakutella tuonne :).

Sytytysta ohjaa EZK 116K -boksi numerolla 146 (eikä ole lastutettavaa mallia). En tarkalleen tiedä mitkä ennakot tuolla on. Jotain saisi strobolla varmaankin selville, muttei kuormittaessa ainakaan motarilla :). Väärät ne ennakot tietysti on, kun nakuttaa.

Onko tuosta vakiosytytyksessä muutoin riittävästi "kipinää", jos vaihtaisin puolan ja ehkä sytytyspääteasteen uusiin näin varuiksi?

---
Nyt aletaan olla jo "Lastutus, ohjelmointi ja moottorinohjaus" -kategoriassa, mutta minulla on turbon lastutettava boksi (0 227 400 149, EGR) ja tuohon kaiketi voi laittaa minkä binin tahansa ja homma toimii?

Löysin koneelta 169 EZK116K binin ja se näyttää tältä:



---
Viesti vaan paisuu, mutta jos kerran tuo EZK -boksi toimii millä ohjelmalla tahansa, niin 208 -numeroinen sytkäkartta (turbon!!) näyttää tältä:


Tuo kartta olisi paljon lähempänä tuota 30 asteen ylärajaa. Ihan tuollaisenaan tuo EZK ei konetta aja, vaan tekee ties mitä muutoksia, mutta pohja olisi aivan toisenlainen kuin tuo esimerkiksi tuo 169 boksin kartta.
« Viimeksi muokattu: 24.03.2011, 08:53:01 kirjoittanut googe 2.0 »

Poissa googe 2.0

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 388
  • www.vrcf.fi
Laitoin tuohon vaparin EZK 116K 146 boksiin turbollisen 208:n binin sisään ja ruuvasin sen tuohon 11.2-11.5:1 vapariin 561 ECU:n kaveriksi ja löin auton tulille. Lähti käyntiin ja kävi ihan normaalisti. En käyttänyt tuota muutamaa minuuttia pidempään, kun auto on muuten vähän vaiheessa (yllättävää :).

Poissa juse

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Laitoin tuohon vaparin EZK 116K 146 boksiin turbollisen 208:n binin sisään ja ruuvasin sen tuohon 11.2-11.5:1 vapariin 561 ECU:n kaveriksi ja löin auton tulille. Lähti käyntiin ja kävi ihan normaalisti. En käyttänyt tuota muutamaa minuuttia pidempään, kun auto on muuten vähän vaiheessa (yllättävää :).

Toimii tyhjäkäynnillä varmasti, ajossa melkein puolitettu sytkäennakko voikin sitten tuottaa epasuotuisia reaktioita.

Poissa googe 2.0

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 388
  • www.vrcf.fi
Toimii tyhjäkäynnillä varmasti, ajossa melkein puolitettu sytkäennakko voikin sitten tuottaa epasuotuisia reaktioita.

detonaatio -> uutta konetta etsimään?

EVO8

  • Vieras



Laitoin tuohon vaparin EZK 116K 146 boksiin turbollisen 208:n binin sisään ja ruuvasin sen tuohon 11.2-11.5:1 vapariin 561 ECU:n kaveriksi ja löin auton tulille. Lähti käyntiin ja kävi ihan normaalisti. En käyttänyt tuota muutamaa minuuttia pidempään, kun auto on muuten vähän vaiheessa (yllättävää :).


Etkö sä googe saa sillä emulointipurkilla rukattua sitä softaa "lennosta"?


Poissa googe 2.0

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 388
  • www.vrcf.fi
Etkö sä googe saa sillä emulointipurkilla rukattua sitä softaa "lennosta"?

Ei oo vielä omaa ostrich -purkkia tullu hommattua. Ohjelmiston muokkaus on muutenkin vielä kylmäharjoittelun asteella ja taitaapa jäädäkin sellaiseksi. Ei ole oikein kokemusta ja sitä myöten uskallusta sorkkia noita karttoja.

Poissa juse

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Ei oo vielä omaa ostrich -purkkia tullu hommattua. Ohjelmiston muokkaus on muutenkin vielä kylmäharjoittelun asteella ja taitaapa jäädäkin sellaiseksi. Ei ole oikein kokemusta ja sitä myöten uskallusta sorkkia noita karttoja.

Vähennät noista -169 lukemista muutaman asteen(3-4?) ja lähdet siitä koittamaan, tuolla 16v turbosoftalla autos ei kulje mihinkään.

Poissa googe 2.0

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 388
  • www.vrcf.fi
Vähennät noista -169 lukemista muutaman asteen(3-4?) ja lähdet siitä koittamaan, tuolla 16v turbosoftalla autos ei kulje mihinkään.

Kiitos neuvosta. Pitää kokeilla mitä tapahtuu. Kai se on vaan otettava näppäimistö käteen ja ihmeteltävä noiden lastujen saloja...

---
Napsin 3 astetta pois eikä oikein vaikuttanut mihinkään. Mittasin noi puristuspaineet ja aika pienet on: 10,3, 9,8, 10,5 ja 11,2bar. Kaippa nuo renkaat vielä tuosta hioutuvat? Ajoituskaan ei varmasti ole sieltä parhaasta päästä.

Tämän hiotun ja laimean A -nokan tyhjäkäynti alkaa pikkuhiljaa ottaa päähän. Kun kone kiertää 1500rpm käynti on yhtä juhlaa ja voimaa löytyy, mutta 1000rpm on kidutusta. Mikä nokka tähän sopisi paremmin?

B230F, B230A männillä, >1mm lastua kannesta SCR jotain 11.2-11.6:1
LH 2.4.1, EZK116K
« Viimeksi muokattu: 24.03.2011, 08:35:59 kirjoittanut googe 2.0 »

Poissa Hannu_264

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 181
  • www.vrcf.fi
Tuo Depo:n laajakaista näytti vapaassa ilmassa muistaakseni 17.xx, kun sen kalibroin ja tuolla pakoputkessa samaa tasoa (ei käynnissä).


Toi sun laajakaista taitaa nyt näyttää väärin, valmistajan datan mukaan vapaassa ilmassa pitäisi tulla AFR 20 ja 5V ulostulosta. Nyt jos tulee 17 niin se näyttää rikkaampaa kuin mitä seos oikeasti on. Eli jos olet säätänyt AFR 11,5 niin oikea seos on laihemalla voi olla jopa liian laiha ja se nakuttaa ehkä sen takia...

ATDepo Mean Features:
3.Display range from 10-20AFR(0-5V)

Voisit tarkistaa tuon systeemin siten että säädä tyhjäkäynti 1300 rpm ja kapeakaista lamdalla siten että sieltä tulee 0,5 volttia (vertaa paria eri yleismittaria, nekin näyttävät eriarvoja (Fluke tai vastaava ovat hyviä) , tällöin seos on AFR 14,7 ja vertaa sitten mitä se laajakaista näyttää (AFR 14,7 ja ulostulojännite lähdössä 2,35 V)

Näin pystyt varmistamaan että tuo laajakaista toimii oikein, minkä jälkeen pääset tarkistaan kartat. Tässä AFR-MAP tavoitekartta MS:stä, tuosta näet vähän mitä niiden seoksen pitäisi olla. Osakaasun alue ei ehkä ole ihan optimaalinen kun tuota ei ole käytetty kilpurin säätämiseen bensapihiksi...




Tuo ei olisi sitten muuten ainoa laajakaista, mikä näyttää väärin kalibroinneista, asetuksista tai eri antureita huolimatta... Minulla on 2 innovaten laitetta, joista toinen näytää n.2 pykälää liian rikasta. Ei auta kalibroinnit eikä setuppien palautukset yms hommat. Se nyt on tuommoinen ja ohjelmoitavan ulostulon ohjelmoinnilla olen sen saanut näyttämään oikeammin  :-\
« Viimeksi muokattu: 25.03.2011, 08:20:40 kirjoittanut Hannu_264 »

Poissa googe 2.0

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 388
  • www.vrcf.fi
Toi sun laajakaista taitaa nyt näyttää väärin, valmistajan datan mukaan vapaassa ilmassa pitäisi tulla AFR 20 ja 5V ulostulosta. Nyt jos tulee 17 niin se näyttää rikkaampaa kuin mitä seos oikeasti on. Eli jos olet säätänyt AFR 11,5 niin oikea seos on laihemalla voi olla jopa liian laiha ja se nakuttaa ehkä sen takia...

ATDepo Mean Features:
3.Display range from 10-20AFR(0-5V)

Voisit tarkistaa tuon systeemin siten että säädä tyhjäkäynti 1300 rpm ja kapeakaista lamdalla siten että sieltä tulee 0,5 volttia (vertaa paria eri yleismittaria, nekin näyttävät eriarvoja (Fluke tai vastaava ovat hyviä) , tällöin seos on AFR 14,7 ja vertaa sitten mitä se laajakaista näyttää (AFR 14,7 ja ulostulojännite lähdössä 2,35 V)

Näin pystyt varmistamaan että tuo laajakaista toimii oikein, minkä jälkeen pääset tarkistaan kartat. Tässä AFR-MAP tavoitekartta MS:stä, tuosta näet vähän mitä niiden seoksen pitäisi olla. Osakaasun alue ei ehkä ole ihan optimaalinen kun tuota on käytetty kilpurin säätämiseen bensapihiksi...

Kiitos taas avusta. Kömmin auton alle ja kalibroin tuon uudelleen, niin näkee mitä tuo näyttää vapaassa ilmassa. Muistelin tuota 17.x arvoa, mutta olin kalibroinut tuon jo aiemmin ennen asennusta autoon ja muistikuva on hatara.

Pikkupätkät mitä olen ajanut, niin tuo laajakaista on poukkoillut 14.7:n molemmin puolin eli ehkä tuo on kunnossa? Vaihdoin tuon moottorinohjauksen lambdan myös tovi sitten uuteen, että sen pitäisi olla kunnossa?

Kun napsin nuo uudet NGK BPR8ES -tulpat eilen irti puristuksien mittaukseen, niin niiden eristeet oli ruskeat ja kaikki näytti suht kohta samalta.

Poissa Hannu_264

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 181
  • www.vrcf.fi
Sytkäennakon voit tarkistaa ihan ajoituslapulla, katso mitä arvoja antaa ilman kuormaa 1000, 3000, 5000 rpm. Jos tunkkaat takapään ylös niin voit 5. vaihteella kokeilla lampun kanssa täydellä kaasulla miten sytkä käyttäytyy. Laita kunnon pukit alle, nastarenkailla ei sitten kannata kokeilla jne. Samalla kuulet missä kohdassa se nakuttaa vai pätkiikö & tuleeko mustaa putkesta...

Dynoon ei sitten kannata mennä ihmettelemään miksi, joku ei toimi tai näyttää väärin tai miten sitä voi säätää. 60-80e/h ei siihen tavan palkkatyöläisen rahat riitä!

EDIT: miten olet ajoittanut tuon hiotun A-nokan? vai onko edes kiinni enää?
« Viimeksi muokattu: 24.03.2011, 11:03:45 kirjoittanut Hannu_264 »

Poissa googe 2.0

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 388
  • www.vrcf.fi
Sytkäennakon voit tarkistaa ihan ajoituslapulla, katso mitä arvoja antaa ilman kuormaa 1000, 3000, 5000 rpm. Jos tunkkaat takapään ylös niin voit 5. vaihteella kokeilla lampun kanssa täydellä kaasulla miten sytkä käyttäytyy. Laita kunnon pukit alle, nastarenkailla ei sitten kannata kokeilla jne. Samalla kuulet missä kohdassa se nakuttaa vai pätkiikö & tuleeko mustaa putkesta...

Dynoon ei sitten kannata mennä ihmettelemään miksi, joku ei toimi tai näyttää väärin tai miten sitä voi säätää. 60-80e/h ei siihen tavan palkkatyöläisen rahat riitä!

EDIT: miten olet ajoittanut tuon hiotun A-nokan? vai onko edes kiinni enää?

Nokan ajoitus on nyt vähän mitä sattuu :). Venttiilikoneisto myös rallattaa ja pitäisi säätää, mutta mieluummin säätäisin jonkun uuden sivistyneemmän nokan välykset kohdilleen :).

Kaikki pallot on kivasti ilmassa ja ollaan oman mukavuusalueen ulkopuolella oikein reilusti :).

Poissa Hannu_264

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 181
  • www.vrcf.fi
Onko siitä nokasta mitään tietoa? onko jonkun itse hioma vai nokan tekijöiden luomus?

Jos ei ole tietoa niin, mittaa ne asteet. Täyttökorkin kautta näkee 1. imuventtiin painimen, siitä merkki tussilla alahihnapyörään ja toinen siihen kohtaan missä taas välys rupeaa tuntumaan. Uskoisin että saat noin 240-260 astetta. Keston mukaan voi vähän päätellä sopivaa nokan ajoitusta, jos nokan tekijän luomus ja on auki tuon verran niin imuventtiilin välyksen pitäisi kadota jossakin 55-50 astetta ennen yläkuolokohtaa.

Poissa googe 2.0

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 388
  • www.vrcf.fi
Onko siitä nokasta mitään tietoa? onko jonkun itse hioma vai nokan tekijöiden luomus?

Jos ei ole tietoa niin, mittaa ne asteet. Täyttökorkin kautta näkee 1. imuventtiin painimen, siitä merkki tussilla alahihnapyörään ja toinen siihen kohtaan missä taas välys rupeaa tuntumaan. Uskoisin että saat noin 240-260 astetta. Keston mukaan voi vähän päätellä sopivaa nokan ajoitusta, jos nokan tekijän luomus ja on auki tuon verran niin imuventtiilin välyksen pitäisi kadota jossakin 55-50 astetta ennen yläkuolokohtaa.

Ensimmäinen mittaus räntäsateessa:
Kampiakselin hihnapyörässä venttiilin välyksen katoamismerkki tuli vastaan ennenkuin paininkuppi alkoi uudestaan pyöriä. Nokkahihnapyörästä sain aukiolo"senteiksi" 18.5cm (36cm) = 185 astetta ja jos nokkapyörii puolet kampiakselista asteita tulee tuplaten tuo -> 370astetta. Siis mitä häh?!?! Uusi lääkityskö?

Toinen mittaus aurinkoisella säällä:
Nokka-akselissa auki 14,5cm (pyörä 36cm) -> 290 astetta kampiakselilla.
Kampiakselin päästä mitaten 280 astetta.

Täytyy käydä vielä kerran mittaamassa, mutta tuohan on aika kireä keppi! Nostoa on tosin vaivaset 11mm (nokka 44.6mm-44.7mm ja perusympyrä 33.6-33.7mm).

---
Lisäys: Venttiilivälykset on tällä hetkellä siis liian isot ja jos noita pienennän, niin asteet muuttuu tuosta vielä hieman suuremmaksi.

---
Vielä vähän lisää:
Jos nokka on about tämä:
duration-lift-LSA
280-11-???
Kuinka monta astetta tuo nyt sitten vaatii?

Olenko nyt ihan pihalla, jos lasken näin:
Aukeaa ennen TDCSulkeutuu jälkeen BDC
5050
4060
3070
2080
1090
0100
-10110
-20120
« Viimeksi muokattu: 24.03.2011, 15:46:29 kirjoittanut googe 2.0 »

Poissa Hannu_264

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 181
  • www.vrcf.fi
Tuo nokka taitaa jokin jokkis nokka mallia 300+ / 11 mm. Se ja väärä ajoitus selittäisivät matalat puristuspaineet. 13-15 bar pitäisi löytyä moottorista jossa laskennallinen puristussuhde on n.12 ja nokka 300+.

Sopiva nokanajoitus tuolle on jotakin 65-55 astetta ennen yläkuolokohtaa, siis mitattuna siitä mistä imuventtiilin välys katoaa. Muuttaa luultavasti moottorin käytöstä enemmän alavääntöisemmäksi. Nokka-akselin päästä voit ottaa sen sokan pois, jolloin säätö helpottuu. Pysyy kiinni kyllä ihan kitkalla, kunhan vedät pultin oikeaan momenttiin. Tarkista aina säädön jälkeen konetta käsin pyörittämällä ettei venttiilit ota mäntiin kiinni ja sitten vasta yritä käyntiin.

Tarkistaisitko vielä ne venttiilinvälykset, venttiilin välykset saavat olla isommat kuin vakio nokille 0,4-0,5 mm on ok. Mites sytkä toimii? mittasitko miten paljon antaa kuormitettaessa max ennakkoa? voit vaikka jarrullakin sitä hetken kuormittaa niin saa luetuksi arvot ajoituslapulla.

Ja saitko tolkkua siihen laajakaistan näyttämään?
« Viimeksi muokattu: 25.03.2011, 08:27:47 kirjoittanut Hannu_264 »

 

Carcom Oy  Ateho