Autoracing  KL-varaosat

Googen LH projekti - B230F ja B230A männät (monttu 2,2->0,6mm)?

  • 184 Vastauksia
  • 74611 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa googe 2.0

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 388
  • www.vrcf.fi
Tuo nokka taitaa jokin jokkis nokka mallia 300+ / 11 mm. Se ja väärä ajoitus selittäisivät matalat puristuspaineet. 13-15 bar pitäisi löytyä moottorista jossa laskennallinen puristussuhde on n.12 ja nokka 300+.

Sopiva nokanajoitus tuolle on jotakin 65-55 astetta ennen yläkuolokohtaa, siis mitattuna siitä mistä imuventtiilin välys katoaa. Muuttaa luultavasti moottorin käytöstä enemmän alavääntöisemmäksi. Nokka-akselin päästä voit ottaa sen sokan pois, jolloin säätö helpottuu. Pysyy kiinni kyllä ihan kitkalla, kunhan vedät pultin oikeaan momenttiin. Tarkista aina säädön jälkeen konetta käsin pyörittämällä ettei venttiilit ota mäntiin kiinni ja sitten vasta yritä käyntiin.

Tarkistaisitko vielä ne venttiilinvälykset, venttiilin välykset saavat olla isommat kuin vakio nokille 0,4-0,5 mm on ok. Mites sytkä toimii? mittasitko miten paljon antaa kuormitettaessa max ennakkoa? voit vaikka jarrullakin sitä hetken kuormittaa niin saa luetuksi arvot ajoituslapulla.

Ja saitko tolkkua siihen laajakaistan näyttämään?

En ole vielä ehtinyt juurikaan tuon enempää ihmettelemään. Yritän tässä välissä vähän ajatella mitä teen ennenkuin teen :).

Eli tehtävälista:
- lambaadan uusi kalibrointi
- venttiilivälysten säätö 0.4-0.5mm
- ykkösen imuventtiili aukeamaan 65-55 astetta ennen YKK:ta (koneen pyöräytys pari kertaa ympäri, ettei venat kolise).
- strobolla ajoituksen ihmettelyä paikallaan

Tuossa pihalla en viitsi huudattaa pukeilla, mutta mitä jos tuon tekisi Tee-Se-Itse nakutusluureilla ajossa? Kuten Toni tuolla moottorinohjaus ketjussa kirjoitti, LH2.4 haluaa säätää seoksen aina tuohon 14.7:1. Minulla ei ole sitä emulointipurkkia, mutta lastujahan on helppo polttaa vaikka mimmoinen kasa eri ennakoilla. Syttylastuja mukaan kolme astetta pienenevillä ennakoilla ja hakee kullekin alueelle ennakot vaihtamalla pienempää ja pienempää kunnes ei enää nakuta. Eikös näin löytyisi tälle moottorille sopivat ennakot? Tuosta pari astetta vielä pois, niin eikö se sytytys olisi sitten siinä?

Saan venttiilit säädettyä/mitattua vasta ensi viikon loppupuolella eli sitten vasta etenee kunnolla. Käyn tässä välissä auton sähköjä vähän läpi, kun tuo tahtoo purkaa akkua ja on aika paljon purkkavirityksiä tuolla kojetaulun sisällä. Eikä varmastikaan ole pahitteeksi antaa ajatusten vähän muhia ja marinoitua. Yleensä hätäilen kaiken hajalle ;D.

Meneeköhän tuolla nokalla helposti leimasta läpi? Ei tämä vähäpäästöinen kori ole, mutta ei tuolta ihan mitä tahansa saisi putkesta sylkeä. Katti on kyllä paikoillaan, mutta ei varmaan kauaa kestä tuon kuormitusta?

Jos nyt olen ymmärtänyt oikein, niin rajat on jotain:
CO% 3,5
HC 600

Poissa Hannu_264

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 181
  • www.vrcf.fi
Lamdan toiminta on siten helppo tarkistaa jos kerran LH on lamdasäätyvä, pintakaasulla ajossa se pitäisi näyttää 14,7.

Nakutusluurit ovat mielestäni vähän huuhaata, sytkäennakkona tulisi käyttää sitä arvoa millä irtoaa eniten "tehoa ks kohdassa", ilman nakutusta tietenkin. Eikä niin että säädetään nakuttamaan ja sitten 2 astetta pois. Dynossa Fordin ohc:n sytkää hakiessa nakutus "särinä" kuului vasta 35-36 asteen ennakolla (4500 rpm), max teho ks kohdassa tuli jo 26 asteen ennakolla. Jos olisi säädetty nakutus -2 astetta, ennakoksi olisi jäänyt 33-34 astetta mikä olisi turhaan rasittanut moottorin alakertaa ja lisännyt pakolämpötilaa.

No onko tuossa LH:ssa myös nakutustunnistin? ja onko se kytkettynä? Jos on niin se vähentää sytkää ja rikastaa seosta... voi tehdä muutakin jäynää! Voihan sitä noinkin -3 asteen lastuilla kuulostella miten kulkee. Ei noihin vakio virran jakajiinkaan aikoinaan juurikaan tarvinnut koskea, yleinsä riitti kun sääti tyhjäkäynti ennakon johonkin 15 asteeseen ja rajoitti max ennakot <30. Mutta jos saat kaverin jarrua painamaan, niin ne sytkät saa tarkastetuksi yhdessä 10 sekunnin kuormituksessa, eikä sitä tarvii kierrättää kun 4-5000 rpm... Ei kai naapuri niin pienestä sentään hermostu?  ;)

Poissa googe 2.0

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 388
  • www.vrcf.fi
Lamdan toiminta on siten helppo tarkistaa jos kerran LH on lamdasäätyvä, pintakaasulla ajossa se pitäisi näyttää 14,7.

Tuon laajakaistan näyttämä arvo oli tuon molemmin puolin eli kaiketi näyttää oikein, mutta kalibroin sen vielä uudelleen, kunhan saan aikaiseksi.

Nakutusluurit ovat mielestäni vähän huuhaata, sytkäennakkona tulisi käyttää sitä arvoa millä irtoaa eniten "tehoa ks kohdassa", ilman nakutusta tietenkin. Eikä niin että säädetään nakuttamaan ja sitten 2 astetta pois. Dynossa Fordin ohc:n sytkää hakiessa nakutus "särinä" kuului vasta 35-36 asteen ennakolla (4500 rpm), max teho ks kohdassa tuli jo 26 asteen ennakolla. Jos olisi säädetty nakutus -2 astetta, ennakoksi olisi jäänyt 33-34 astetta mikä olisi turhaan rasittanut moottorin alakertaa ja lisännyt pakolämpötilaa.

No onko tuossa LH:ssa myös nakutustunnistin? ja onko se kytkettynä? Jos on niin se vähentää sytkää ja rikastaa seosta... voi tehdä muutakin jäynää! Voihan sitä noinkin -3 asteen lastuilla kuulostella miten kulkee. Ei noihin vakio virran jakajiinkaan aikoinaan juurikaan tarvinnut koskea, yleinsä riitti kun sääti tyhjäkäynti ennakon johonkin 15 asteeseen ja rajoitti max ennakot <30. Mutta jos saat kaverin jarrua painamaan, niin ne sytkät saa tarkastetuksi yhdessä 10 sekunnin kuormituksessa, eikä sitä tarvii kierrättää kun 4-5000 rpm... Ei kai naapuri niin pienestä sentään hermostu?  ;)

LH:ssa on nakutustunnistin ja se on lohkon kyljessä. Ennenkuin asensin sen autoon, niin kokeilin oskilloskoopilla sen toimintaa ja pöydän naputtelu näkyi ruudussa. Eli jotain elämää siellä ainakin on.

Jos tuossa pihalla tuota "dynottaisi" niin naapureiden parvekkeilta voisi tulla vähän liiankin hyviä viritysneuvoja ja jos poksahtaa niin kannustusta *taavih->. Tuo homma pitää tehdä jossain vähän syrjemmällä :).

Poissa Hannu_264

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 181
  • www.vrcf.fi
Katalysaattorista sen verran ettei tuo sitä rasita sen enempää kuin täydellä kaasulla ajaminen muutenkaan. Vakio auton katti toimii vain 30-50% kuormitukseen asti, minkä jälkeen suurin osa pakokaasujen HC ja CO päästöistä tulee katin läpi. El jos katti on hengissä niin kyllä noiden päästöjen pitäisi jää selkeästi alle rajojen. Jos muistan oikein niin kilpurissa ollut katiton vinokone 310 asteisella nokalla teki päästöä 2,5 CO ja HC:tä joku 300 ppm.

Eikä ne moottorit niin pienestä poksahda... tuli aikoinaan ajetuksi turbo-volvoa venäjän 92 oktaanisella bensalla ja se nakutti heti kun ahdot pääsemään yli 0,3 bar.
« Viimeksi muokattu: 25.03.2011, 12:34:56 kirjoittanut Hannu_264 »

Poissa googe 2.0

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 388
  • www.vrcf.fi
Katalysaattorista sen verran ettei tuo sitä rasita sen enempää kuin täydellä kaasulla ajaminen muutenkaan. Vakio auton katti toimii vain 30-50% kuormitukseen asti, minkä jälkeen suurin osa pakokaasujen HC ja CO päästöistä tulee katin läpi. El jos katti on hengissä niin kyllä noiden päästöjen pitäisi jää selkeästi alle rajojen. Jos muistan oikein niin kilpurissa ollut katiton vinokone 310 asteisella nokalla teki päästöä 2,5 CO ja HC:tä joku 300 ppm.

Eikä ne moottorit niin pienestä poksahda... tuli aikoinaan ajetuksi turbo-volvoa venäjän 92 oktaanisella bensalla ja se nakutti heti kun ahdot pääsemään yli 0,3 bar.

Katti joka tuossa on Magnaflow:n 2.5" ja mallia uusi.

Laskeskelin noilla 65-55 asteilla noita DCR:ä ja senhän pitäisi olla ihan passeli 8,7-9,5. Vakio M -nokan DCR on samaisella laskurilla 8.76:1 (samalla 96.61mm porauksella). Tuon nokan täytyy olla aivan päin piippiä asennossa?! Mitäköhän silloin mittailin, kun tuota asentelin? Varmaan samoja juttuja, kun noita rallattavia venttiilin välyksiä "säädellessä" :idiot2:.
« Viimeksi muokattu: 25.03.2011, 18:32:43 kirjoittanut googe 2.0 »

Poissa googe 2.0

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 388
  • www.vrcf.fi
Venttiilikoppa on vielä avaamatta ja lämmetessään venat rallattaa aika reippaasti, mutta kokeilin mitkä sytytysennakot tuolla on ilman kuormaa (tomaatti P:llä). Tyhjäkäynnillä n. 12 astetta ja kaasuläppää reippaasti auki, niin nousi tuonne 40 asteen vähän yli hujakoille. Tuo kolmella asteessa muokkaamani sytyskartta sopisi tuohon.

Hain myös nokalle uutta ajoitusta ja hihnaa sai viedä pari hammasta taaksepäin ja nokkapyörää hieman takaisin. Nyt imu aukeaa 60-65 astetta ennen yläkuolokohtaa. Kone tuntui ainakin aluksi aika löysältä, mutta samalla tuli tuo uusi syttykartta ja FB:n bensakartta ECUun.

Ihmettelin stetoskoopilla rohinoita, kolinoita ja hain nakutusta, mutta jos sitä oli, niin en todellakaan mitään kuullut. Tuommoinen halpa stetoskooppi on aivan uskomattoman mahtava äänien etsimisessä. Luulisi nakutuksen (6400 Hz) kuuluvan?

Seuraavaksi venttiilien säätö ja venttiilikoppa auki pitää hakea tarkemmin tuota ajoitusta. Kylmänä nuo venttiilit kuullostaa ihan normaalilta, mutta lämmettyään alkaa rallattaa. Hain kasan säätöpaloja ja jahka tuo jousenrutistin tulee, niin sitten taas etenee.

Kunhan venat on säädetty, kokeilen jossain nosturilla tai pukeilla tuota maksimi ennakkoa kuormalla, mutta eiköhän se ole jotain 40-50 astetta.

Onko 15 astetta parempi ennakko tyhjäkäynnille vaiko 10 astetta? Nyt tuon tyhjäkäynti kuullostaa siltä kuin kävisi kolmella. Ennakko on nyt 12 astetta. En tiedä vielä missä tuon kartta on tuolla binissä, mutta jostain netin syövereistä varmaan osoitteita löytyy?
« Viimeksi muokattu: 28.03.2011, 10:21:27 kirjoittanut googe 2.0 »

Poissa Sittana

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 181
  • www.vrcf.fi
Kauheeta ennakkoo sä oot hakemassa.. Luitko yhtään Hannun tekstiä? Tuokin kuulostaa oudolta, että venttiililit rallattais enemmän kuumana.. Kyllä se välys pienenee sieltä lämmetessä.

Poissa googe 2.0

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 388
  • www.vrcf.fi
Kauheeta ennakkoo sä oot hakemassa.. Luitko yhtään Hannun tekstiä? Tuokin kuulostaa oudolta, että venttiililit rallattais enemmän kuumana.. Kyllä se välys pienenee sieltä lämmetessä.

Tarkoitin, vaan sitä, että ennakko sopii kartassa olevaan arvoon en sitä että se on sopiva koneelle :). Mä naputtelin yhteen lastuun tuota Hannun karttaa matkivat ennakot, mutten ole vielä sitä kokeillut.

En tiedä miksi alkaa rallattaa lämmettyään, mutta näin se tekee? Venttiilien päissä on lash capit ja öljy on tökköä 10w-30 öljyä josko noilla nyt mitään vaikutusta on?

EVO8

  • Vieras
Lashcapissa isompi kosketuspinta kuin venttiilin päässä. Vanhan nostinkupin pohja ei oikein taida istua? Samaa vikaa oli omassakin kun lashcupit joskus käytössä.

Ja lämpimähän ne venat yleensäkin rallattaa kun öljy notkistuu eikä noi viskositeettierot sentään niin isoja ole että niillä tuollaisia asioita voi korjata.

Poissa Hannu_264

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 181
  • www.vrcf.fi
10W-30 öljy on kuumana kovin ohkaista, joku 5W-40 tai 5W-50 olisi mielestäni sopivampaa. Kilpurissa käytimme 15W-50 tai 20W-60 mineraaliöljyä, kuormituksen aikainen öljynlämpötila oikeastaan määrittää sen miten paksua tuon pitäisi olla. Tuommoisilla öljyillä ei sitten tehdä enää kylmäkäynnistystä -20 asteen pakkasesta, vaikka akku olisi kuinka iso...

Venttiilikoneiston ääni on aika kovaa virinokkien kanssa, myös osaltaan vaikuttaa se ettei koneessa ole niitä volvon kumeja kupin ja lukkolautasen välissä. Nokan ajoitusta kannattaa haarukoida 5 asteen hyppäyksillä vaikka esim. 50-55-60-65 ja katsoa sekkarista automaatin 2. vaihteella kiihtyvyyttä. Silleen varmaan löydöt parhaan asennon nokalle.

Sytkäennakkoa kannattaa mielestäni pistää se 15 @ 900 rpm, kireä nokka tykkää isommasta ennakosta, jaksaa käydä siten vähän paremmin eikä putkestakaan tule sitten niin pahasti HC:tä :)


Poissa googe 2.0

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 388
  • www.vrcf.fi
10W-30 öljy on kuumana kovin ohkaista, joku 5W-40 tai 5W-50 olisi mielestäni sopivampaa. Kilpurissa käytimme 15W-50 tai 20W-60 mineraaliöljyä, kuormituksen aikainen öljynlämpötila oikeastaan määrittää sen miten paksua tuon pitäisi olla. Tuommoisilla öljyillä ei sitten tehdä enää kylmäkäynnistystä -20 asteen pakkasesta, vaikka akku olisi kuinka iso...

Venttiilikoneiston ääni on aika kovaa virinokkien kanssa, myös osaltaan vaikuttaa se ettei koneessa ole niitä volvon kumeja kupin ja lukkolautasen välissä. Nokan ajoitusta kannattaa haarukoida 5 asteen hyppäyksillä vaikka esim. 50-55-60-65 ja katsoa sekkarista automaatin 2. vaihteella kiihtyvyyttä. Silleen varmaan löydöt parhaan asennon nokalle.

Sytkäennakkoa kannattaa mielestäni pistää se 15 @ 900 rpm, kireä nokka tykkää isommasta ennakosta, jaksaa käydä siten vähän paremmin eikä putkestakaan tule sitten niin pahasti HC:tä :)

Kävin äsken kokeilemassa tuota imitoitua max 36 asteen ennakkokarttaa ja auto ei liiku ei sitten mihinkään. Tyhjäkäynnin ennakko oli 11 eli nostan sen 15 muutoin sormi on suussa. Strobolla ihmettelin maksimiennakkoa renkaat tukevasti maassa, mutta näyttää edelleen yli 40 astetta? Mitäköhän karttaa sieltä tulikaan muuteltua :).

Nakutusta ehkä kuului osakaasulla kuormittaessa silloin tällöin, mutta mistäpä minä edes tiedän miltä "nakutus" kuullostaa. Tuo 740 sedan on aika hyvin äänieristetty ja tunnelissa kiihdytellen (>60kmh) ei myöskään seinistä heijastunut mitään kummallisia ääniä. Paikoillaan, ei tuolla stetoskoopilla kuulunut lohkosta oikeastaan mitään muita kummallisia ääniä, kuin tuo venttiilikoneiston rallatus.

Purkillinen rallyformulaa löytyy ja senhän tuonne voisi nakata öljyksi, kunhan pääsen niitä välyksiä ensin mittailemaan ja tuo nokan ajoitus oikeammaksi. Öljyn lämpö/painemittaria en ainakaan vielä ole hankkinut.

Tässä vielä ne tee-se-itse kartat:
Ensimmäinen malli, joka on ilmeisesti päälaellaan.
Toinen malli, joka on ehkä oikein päin.
« Viimeksi muokattu: 29.03.2011, 12:50:18 kirjoittanut googe 2.0 »

EVO8

  • Vieras
10W-30 öljy on kuumana kovin ohkaista, joku 5W-40 tai 5W-50 olisi mielestäni sopivampaa. Kilpurissa käytimme 15W-50 tai 20W-60 mineraaliöljyä, kuormituksen aikainen öljynlämpötila oikeastaan määrittää sen miten paksua tuon pitäisi olla. Tuommoisilla öljyillä ei sitten tehdä enää kylmäkäynnistystä -20 asteen pakkasesta, vaikka akku olisi kuinka iso...

Venttiilikoneiston ääni on aika kovaa virinokkien kanssa, myös osaltaan vaikuttaa se ettei koneessa ole niitä volvon kumeja kupin ja lukkolautasen välissä.



Näinpä juuri.

Itselläni tosin vain loivia "katu" neniä  mutta kumeja en ole käyttänyt pitkään aikaan. Huomasin että hiotusta nokasta kun siirtyi vastaavaan vakioympyrällä oleviin (capit pois) pääsi rallatuksista eroon.   

Poissa juse

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Kävin äsken kokeilemassa tuota imitoitua max 36 asteen ennakkokarttaa ja auto ei liiku ei sitten mihinkään. Tyhjäkäynnin ennakko oli 11 eli nostan sen 15 muutoin sormi on suussa. Strobolla ihmettelin maksimiennakkoa renkaat tukevasti maassa, mutta näyttää edelleen yli 40 astetta? Mitäköhän karttaa sieltä tulikaan muuteltua :).

Nakutusta ehkä kuului osakaasulla kuormittaessa silloin tällöin, mutta mistäpä minä edes tiedän miltä "nakutus" kuullostaa. Tuo 740 sedan on aika hyvin äänieristetty ja tunnelissa kiihdytellen (>60kmh) ei myöskään seinistä heijastunut mitään kummallisia ääniä. Paikoillaan, ei tuolla stetoskoopilla kuulunut lohkosta oikeastaan mitään muita kummallisia ääniä, kuin tuo venttiilikoneiston rallatus.

Purkillinen rallyformulaa löytyy ja senhän tuonne voisi nakata öljyksi, kunhan pääsen niitä välyksiä ensin mittailemaan ja tuo nokan ajoitus oikeammaksi. Öljyn lämpö/painemittaria en ainakaan vielä ole hankkinut.

Tässä vielä ne tee-se-itse kartat:


Sulla on nuo kartat todnäk ylösalaisin ja todnäk sä ajat nyt alle 20 asteen max ennakolla, ei ihme jos ei kulkua ole. Nuo netin xdf fileet on erittäin raakileita.

Poissa jake74

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 437
  • www.vrcf.fi


Nakutusta ehkä kuului osakaasulla kuormittaessa silloin tällöin, mutta mistäpä minä edes tiedän miltä "nakutus" kuullostaa.



nakutuskuulostaa siltä ku peltiämpäristä vetää kettinkiä pois tai siltä ku pikkuukko ois vasaralla takomassa moottoria.

rakenna itelles nakutuskuulokeet ni alkaa kuulemaa paremin.

Poissa googe 2.0

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 388
  • www.vrcf.fi
Sulla on nuo kartat todnäk ylösalaisin ja todnäk sä ajat nyt alle 20 asteen max ennakolla, ei ihme jos ei kulkua ole. Nuo netin xdf fileet on erittäin raakileita.

Oho... Kyllä mä ton vielä poksahtamaan saan... :)

Kartat on ilmeisesti kuitenkin 16x8?
Tuo "On-load Timing 16x8 (Degrees)" alkaa 0x7E80?
"Off -load Timing 16x8 (degrees)" alkaa 0x7B70?

nakutuskuulostaa siltä ku peltiämpäristä vetää kettinkiä pois tai siltä ku pikkuukko ois vasaralla takomassa moottoria.

rakenna itelles nakutuskuulokeet ni alkaa kuulemaa paremin.

Halvat kuppikuulosuojaimet, joihin reiät, xx mm halkaisijan letkua, Y -haara ja pultilla kiinni johonkin imusarjan alle lohkoon kiinni -> Stereo -nakutusluurit?

Mikrofoni lohkoon kiinni, jonkinlainen pieni mikrofonivahvistin väliin ja stereoiden AUX -liittimeen kiinni -> johan kuuluu :).

---
Lisäys:

Kävin vaihtamassa syttylastun käännettyyn malliin :) ja kokeilin samalla käyntiin. Kuuntelin siinä hetken konetta stetoskoopilla ja tuli mieleen semmoinen juttu, että sotkenkohan minä nyt nakutukseen jotain noita pihinöitä mitä tuo virtaus tuolla kannessa ja putkistossa päästelee?

Tuon mikrofonin voisi muuten törkätä suoraan johonkin pattereilla toimivaan mankkaankin, kunhan siinä on mikrofonille sisääntulo (vehkeessä sisällä etuvahvistin/etuaste). Siinä olisi sitten nakutus -boomblaster :).
« Viimeksi muokattu: 29.03.2011, 18:06:38 kirjoittanut googe 2.0 »

 

Samppasport  Futurez