Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

PV Custom

  • 48 Vastauksia
  • 15553 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
PV Custom
« : 05.08.2011, 23:57:18 »
Moro moro :hello:

Pistetään taas aihe pystyyn, veteraani ollu omistuksessa jo vuoden ja foorumikin vaihtunut välissä. Pikkusen taas kerkesin puuhasteleen PV:tä muiden autojen jälkeen. Varmaan olisi kerennyt enemmänkin tekemään tätä, mutta kesä on mennyt töissä ja ilmajäähdytteisen volkkarin vesiongelmien kanssa pelleilessä.

Isommat specsit autosta ja edelliset jutustelut löytyy vanhalta foorumilta:
http://www.volvolandia.com/SVF/index.php?topic=64072.0

Tästä pääset katselemaan kuvia tästä patenttipesäkkeestä:
http://s950.photobucket.com/albums/ad343/Customer_9/Volvo%20PV544%20Custom%20Project/#!cpZZ1QQtppZZ32

Pikkuisen tapahtui taas 4.8.2011. Massoja kaavittu pois, tavotteena ois saaha auto hiekkapuhallukseen vielä tämän vuoden lopulla. Massojen alta löyty lisää lahoa.
Kuvat puhdistelusta:http://s950.photobucket.com/albums/ad343/Customer_9/
Siellä on Kulmamiehellekkin hupia kun katselee vanhoja paikkauksia ;D Aika kovahan tuo on edestä kun 80-luvulla(?) paikattu, mutta sen verran rujoa jälkeä että taidan silotella kaikki uudelleen.

Projektiinhan on jo hommattu olennaisimmat osat mitä tarvitaan alkumetreillä
-Kone B200ET sähköineen kaikkineen. Niinno kytkin puuttuu vielä, jos jollain on niin turbon kytkintä kaivataan.
-Taka-akseli levyjarruineen 240:stä
-Amazonin etulevyjarrukamat
-Kardaani, sen tukipalkit sun muut 240:stä.

-Korjauspellit takakaariin tuli tuossa muutama viikko sitten hommattua VP osapalvelusta. Kaaret on asialliset, +0.9mm käsityönä muotoiltua peltiä. Sopivuus täysi 10. Hintaa oli zipaleella 80e. Joten tämä investointi nosti projektin nykyset kustannukset hiukan yli 3tonniin :))

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
Vs: PV Custom
« Vastaus #1 : 07.08.2011, 20:34:23 »
Etulattia on nyt lähes putsattu massoista. Pitäisi kehitellä joku hyvä taipuisa muovikaavin nuiden pienten jäänteiden poistoon. Katkaistua limupulloa kokeilin, mutta nykyekomuovit sulaa pikku hiljaa lämpimän pellin vaikutuksesta.


Tässä olisi sitten se kone mikä pitäisi tuonne sovittaa ja saada leimattuakkin. B200ET. Motronicci ohjaa ruiskua. Kertokaapa onko se huuhaata että tarvisi muka luovuttaja-auton virtalukon että saa pelaan? Totta se nyt pörähtää suoraan käyntiin kun kytkee kaikki vakio anturit ja ohjausboxit sun muut?


http://s950.photobucket.com/albums/ad343/Customer_9/

Poissa InlineFour

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1324
  • Toiset käy töissä, toiset käy kotona
Vs: PV Custom
« Vastaus #2 : 07.08.2011, 20:44:07 »
Ei näissä vanhoissa systeemeissä virtalukoissa vielä mitään
ohjainlaitekohtaisesti ohjelmoituja "äly"virtalukkoja ole.
Oikeissa autoissa on kolme poljinta;
kaasu, jarru, seisontajarru

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
Vs: PV Custom
« Vastaus #3 : 07.08.2011, 20:49:36 »
No sitähän minäkin :)

Poissa TopiK

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 276
Vs: PV Custom
« Vastaus #4 : 07.08.2011, 21:18:15 »
Ei siinä ole mitään muuta huomioitavaa, kuin ettei auto sammuta virtoja sytytykseltä/bensapumpuilta, kun starttaat autoa.
240 volvossa on kahta eri virtalukon pohjaa, joista toinen pitää virtoja päällä, kun sarttaa,ja toinen ottaa kaikki muut paitti puolan pois pelistä. ;)
Volvo v70 d3 -12
Volvo 740 b230fk+m90 -90 (380whp 638Nm)
Volvo 740 b230fk+m90 -89

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
Vs: PV Custom
« Vastaus #5 : 11.09.2011, 21:54:34 »
Tässä on nyt useampana päivän poisteltu massaa. Tänään ehti tehä useamman tunnin. Alkaa näyttää jo hyvältä, enään olisi kontinpohja ja takakaaret. Kardanitunnelinkin rappailin puhtaaksi. Kaikki massat tullut kerättyä pahvilaatikkoon jotta näkisi kuinka monta kiloa sitä irtoaa pohjasta. Nyt vaaka näytti 6,5kg. ::)



Selvisi myös käsijarrun toimimattomuus vivustoa irrottaessa kardanitunnelista. Systeemi oli umpiruosteessa alkeellisen saranoinnin takia. Lekaa sai käyttää että irtosi.
Saapa nähdä minkä vekottimen käsijarrun tuohon virittelee vai pysytäänkö sen kohdalla vakiossa, riippuu tietysti siitäkin kuinka paljon tarvii tehdä tilaa tuolle tulevalle laatikolle. Modernit polkusimetkin pitäisi jostain vehkeestä ottaa. Hammastanko-ohjauksen voisi ajatella ottavansa esim takaveto Kadetista, erinomainen tuntuma.

Täältä isommat ja useammat kuvat: http://s950.photobucket.com/albums/ad343/Customer_9/

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
Vs: PV Custom
« Vastaus #6 : 05.10.2011, 20:52:31 »
Olisi tiedossa hyvään hintaan Holsetin HX35 ahdin. Onkohan tuommosta järki pistää tuohon B200ET:seen? Mitään himovirityksiä ei ole tarkotus tehdä, kunhan vaan aloin miettiin kannattaako tuo hommata tuon vakioturbon tilalle, jos meinaa tehoa saada esim haarukassa 170hp-250hp? Tehtaantällissähän tuossa koneessa on se 150hp.

Se mikä eniten mietityttää niin mistä sen nyt tiedän onko koneessa kestävät vai ei kestävät kanget paikallaan? Jos kestävemmät niin minkäverran paineita kärsii ottaa tuommosesta vakioturbosta? Ja jos laihat kanget niin ei tieten yli kilon paineita suositella? Pystyykö tehoja ylipäätänsä ottamaan vakiota enempää vakiosytkäjärjestelmällä?

Kone on jostain 80-luvun lopun 740:stä. Jakaja on kannen takapäässä, motronicin ohjausboxi.

Kopasta on massat rappailtu pois. Muutamia lahoja laikattu pois. Nyt alotteilla koripukki 2, jolla viedä koppa painepesulle ja sitten hiekkapuhallukseen.

Poissa räkänokka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 544
  • Mäntsälän moottori tärväämö - MMT #1
Vs: PV Custom
« Vastaus #7 : 06.10.2011, 10:34:48 »
Eihän tuo HX35 kerkee ees "heräämään" sellaisilla paineilla et olis joku 250hp
Ite sain B200ET koneesta TO3/O4 ahtimella 202hp 0,65bar ahdoilla ja vääntöä oli 310nm..
Ja kyllä noilla tehoilla lukoton 740 pyöri paskistaki..
Suunnittelun yksinkertaisuus korostaa rakennelman luovuutta.
"Teoriassa se mutteri kyllä pyörii, mut käytännössä se on ruosteessa"

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: PV Custom
« Vastaus #8 : 06.10.2011, 11:51:16 »
Selvisi myös käsijarrun toimimattomuus vivustoa irrottaessa kardanitunnelista. Systeemi oli umpiruosteessa alkeellisen saranoinnin takia. Lekaa sai käyttää että irtosi.
Saapa nähdä minkä vekottimen käsijarrun tuohon virittelee vai pysytäänkö sen kohdalla vakiossa, riippuu tietysti siitäkin kuinka paljon tarvii tehdä tilaa tuolle tulevalle laatikolle. Modernit polkusimetkin pitäisi jostain vehkeestä ottaa.


Amazonin poljinkotelo on menee sopivasti, ja mahtuu jopa tehostimen kanssa.  Voi sitten valkata ottaako hydrauli- tai vaijerivälitteisen kytkimen. Ai niin, lämmityslaite tulee eteen, No akku taakse ja suora tulipelti niin voi asentaa lämppärin koejetaulun alle.

PV:n vetoakselit on aika heikot, kannattaa harkita 240 taka-akselia, ja siinä käsijarrukahva on sellainen näppärästi kardaanitunneliin kiinniruuvattava yksikkö.

Kardaanin tukilaakerikisi 700-sarjan ratkaisu.

E: Sulla on moottorissa todennäköisesti ne heikot kiertokanget. Vahvoja on näkynyt vasta vuosimalleissa 90.

« Viimeksi muokattu: 06.10.2011, 11:55:53 kirjoittanut The_OttoB »
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6345
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: PV Custom
« Vastaus #9 : 06.10.2011, 12:09:15 »
Tällä foorumilla muutenkin on tapana kyseenalaistaa aina projektien katsastushommat, niin jatketaan samalla linjalla ;) Miten aiot katsastaa tuon, jos moottori on n. 150hv B200ET? Tuleeko kenties vaparin lohkolla, vai saako lohko rälläkkää ;D

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
Vs: PV Custom
« Vastaus #10 : 06.10.2011, 16:48:48 »
Eli ei suositella HX35:sta vielä tehoalueelle 170-250hp? katsoinkin myöhään illalla jälleenmyyjän sivuilta että riittää 300-350hp. No jos tuohon kanget vaihtaa vahvempiin, niin saako muuten vakiopalikoilla sen ajatellaan vaikka 280-300hp? Ilman että alkaa rajottaan vakiosytkät, suuttimet, imusarja jne? Aika rajoilla tieten mennään? Mikään virittäjä en siis ole joten kyselen vähän ostaakko vaiko eikö. Konevaihdot on enemmän se mun juttu. Liikkuuhan tuo PV tuolla 150hv:lla jo iloseen, kunhan vaan mietiskelen :P

Katsurit sano että "jaa se on niin vanha auto, no eihän siinä ku teet vaan." Mites se olikaan, PV:ssä sai olla 108hp. Nuita turbokoneen tehoja pitää jotenkin vähän hillitä, sitten perhetuttavalta penkkipaperit. Katsuri sano vain että ei muutako penkkilappu ja esim wetteriltä hakia mallisarjan tehokkaimman tiedot joihin verrata penkkilappua. Että eikai siinä kuin pistää paikalleen. Eli vihreää näyttivät kunhan muistat seurata että prosentit pysyy aisoissa.

Mulla on tähän jo 240 levyjarrullinen timmi taka-akseli, ja tukevampi kardaani, tukilaakeria ei tainnut vielä muuten olla, mutta muuten on kaikki kardaanintukipalkit sun muut. Kardaani taisi myös olla 240:stä jos en väärin muista. Eteen on amazonin levykamat. Kaikki on uusia/vähän käytettyjä.

Kardaani pitäisi vielä jotenkin lyhentää että saa passaan tuonne pv:n alle 5-lootan kanssa.

Taka-akselin ajattelin kiinnittää linkeillä jotta helppo katsoa sitten suuntauslaitteella justiin.

Etuakseli näillä näkymin pysyy vakiona. Mietein myös 140 etuakselia, mutta turhan leveä. Kertokaa toki parempia ideoita jos on. Ohjausvaihde tulee tieten C-Kadetista.


Poissa mista

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2115
    • Instagram kuvat
Vs: PV Custom
« Vastaus #11 : 06.10.2011, 17:21:08 »
Jos käytät kokonaista moottoria eli orkkis turbomoottoria niin sitä ei saa alitehotettua edes penkkilapulla. Näin ainakin nykykäytäntö. Se onko katsurit tosta perillä on toinen asia..

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
Vs: PV Custom
« Vastaus #12 : 06.10.2011, 22:22:43 »
Mikä se sellainen käytäntö on ja millon tullut voimaan? Tästä ainakaan ennen kukaan ole ilmoittanut vaikka infoa on haettukkin.

Poissa juhnu-79

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 360
  • www.vrcf.fi
Vs: PV Custom
« Vastaus #13 : 06.10.2011, 23:32:54 »
niinpä eli tuleeko vaparin lohko vai annatko rälläkkää ;D
kyl mää ny jotain siinä sitten koitin oikeinkin tehdä..:)

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: PV Custom
« Vastaus #14 : 07.10.2011, 09:50:10 »
Ainakin yksi 140 Turbo on katsastettu AKEn poikkeusluvalla, perusteluina siinä käytettiin Volvon 180 hp:n lupalappua.

PV jossa on tehty paljon parannuksia jarruihin ja alustaan saattaisi mennä myös läpi jopa teho/painosuhteella.

1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

 

RallyBaron  Samppasport