Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Keskustelua Volvoista => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: Pozoy - 07.01.2011, 19:05:07
-
Lueskelin Volvolandia sivuilta tämmöistä: http://www.volvolandia.com/SVF/index.php?topic=59474.0, ja ajattelin kysyä mitä mieltä ihmiset on asiasta täällä, eli onko 200- ja 700-sarjalaisista klassikko ainesta?
-
Niin kuin tuolla museossakin todettu niin 200 tulee olemaan klassikko ja oikeestaan se on jos sitä esim 242GT
-
Otsikkoon oli näemmä lipsahtanut virhe.
-
Ehdottomasti on.
Ei kovinkaan paljoa ole niitä automalleja jotka pysyvät tuotannossa kolmen eri vuosikymmenen ajan kuten 200:set oli ;)
-
Kyllä. Varsinkin 200, 700-Sarjan Turbo mallit ynnämuut "Teho" mallit :)
-
Ei kovinkaan paljoa ole niitä automalleja jotka pysyvät tuotannossa kolmen eri vuosikymmenen ajan kuten 200:set oli ;)
Sama olis laskea 60-lukukin vielä mukaan, 240-sarja oli pitkälti facelift 140-malleille.
Entivanhaan kun yhdenlainen auto keksittiin, sitä ei turhan takia alettu muuttelemaan. Toista on nykyään kun yksi malli on hädintuskin saatu myyntiin niin jo täälläkin odottelee porukka uutta versiota.
-
autojen valmistus on muuttunut röyhkeäksi bisnekseksi :nohnoh
nykyisin kansa vaatii koko ajan jotain uutta ja uutta, toisin kuin ennen.. tehtiin sitä mikä oli hyväksi havaittu ;)
200 on klassikko, 700 ei sitä tule!!
-
Alunperin 740GLE:n kirjoittama lista siitä mikä tekisi autosta klassikon:
- tuntemattomat ihmiset tulevat juttelemaan autoa tankatessa
- tuntemattomat ihmiset tervehtivät samanmallisten autojen kohdatessa
- kaikkia osia ei saa enää kaupasta
- mallin arvo ja haluttavuus
- mallin mielikuva, tekninen milestone-malli, kilpailu- tai elokuvahistoria, jne.
Omalla '92 mallisella lihavoidut on jo onnistuneet. Ja se että viime katsastuksessa katsuri yritti ostaa sen. :o
-
Uskon, että molemmista tulee. 200-sarja jo on jossain määrin.
-
Alunperin 740GLE:n kirjoittama lista siitä mikä tekisi autosta klassikon:
- kaikkia osia ei saa enää kaupasta[/b]
Ihan hyvä lista, paitsi tuo lainaamani kohta, joka mielestäni määrittää, että auto ei ole klassikko, vaan paaliin joutava romu. ;)
Klassikot ovat sellaisia, joihin osia löytyy ja joiden osia ruvetaan valmistamaan jopa uustuotantona.
-
Jäin noin yleisesti itsekin miettimään, mikä autosta sitten tekee klassikon. Googlaamalla löytyy jos jonkinlaista määritelmää, jossa yhtenä osatekijänä on auton ikä ja jossain tapauksissa alkuperäistä vastaava kunto.
Omasta mielestä klassikoksi on ainesta, jos autolle tai mallille useampi kuin yksi seuraavista määritelmistä täyttyy
- autolle on merkkikerhoja
- mallin jäljellä olevia yksilöitä entisöidään enemmän kuin paalataan
- jäljellä olevien yksilöiden hinta nousee laskemisen sijaan
- varaosia ryhdytään tekemään uustuotantona
- tuntemattomat tervehtivät / tulevat juttelemaan autosta
Tällä hetkellä voisi sanoa, että 200:ssa voisi ruveta olemaan ainesta klassikoksi :)
-
Ihan hyvä lista, paitsi tuo lainaamani kohta, joka mielestäni määrittää, että auto ei ole klassikko, vaan paaliin joutava romu. ;)
Klassikot ovat sellaisia, joihin osia löytyy ja joiden osia ruvetaan valmistamaan jopa uustuotantona.
Tuo on totta, esim. Pyhimykseen taitaa saada peltiosia uustuotantona.
-
Tuo on totta, esim. Pyhimykseen taitaa saada peltiosia uustuotantona.
Just meinasin tähänkin, että jos Volvoista klassikon ottaa, niin se on miun mielestä ainakin Pyhimys.
-
autojen valmistus on muuttunut röyhkeäksi bisnekseksi :nohnoh
nykyisin kansa vaatii koko ajan jotain uutta ja uutta, toisin kuin ennen.. tehtiin sitä mikä oli hyväksi havaittu ;)
200 on klassikko, 700 ei sitä tule!!
Nykyään tehdään halvalla mahd. huono, että uusi ostettaisiin taas pian.
Ennen yritettiin tehdä vaan hyvä ja sellanen saatiinkin.
-
Sama olis laskea 60-lukukin vielä mukaan, 240-sarja oli pitkälti facelift 140-malleille.
Entivanhaan kun yhdenlainen auto keksittiin, sitä ei turhan takia alettu muuttelemaan. Toista on nykyään kun yksi malli on hädintuskin saatu myyntiin niin jo täälläkin odottelee porukka uutta versiota.
On niissä kyllä sen verran eroja ettei voi puhua kyllä faceliftistä.
-
Ihan hyvä lista, paitsi tuo lainaamani kohta, joka mielestäni määrittää, että auto ei ole klassikko, vaan paaliin joutava romu. ;)
Klassikot ovat sellaisia, joihin osia löytyy ja joiden osia ruvetaan valmistamaan jopa uustuotantona.
No jaa-a, minusta tuo tarkoittaa sitä että niitä ei saa enää ns. alkuperäisestä kaupasta, ei 240:een enää saa kaikkea mahdollista Siniseltä. Yritin saada sieltä lisämittaripaikkoja, turbon pakoputkea, muistaakseni jotain muutakin ja ei vaan löydy.
-
http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/tuulilasin-extra-klassikkoautot-ja-kaytetyt
Kansikuva sen kertoo, niin ja aiheen otsikossa ajatusvirhe, ne ovat jo sitä, Klassikoita.
-
Ja klassikot.fi -sivustolta voi myös selailla esim. arkistosta mitä sinne on kerätty klassikkoautoista:
http://www.klassikot.fi/arkisto/autot
-
Ihan hyvä lista, paitsi tuo lainaamani kohta, joka mielestäni määrittää, että auto ei ole klassikko, vaan paaliin joutava romu. ;)
Klassikot ovat sellaisia, joihin osia löytyy ja joiden osia ruvetaan valmistamaan jopa uustuotantona.
Joo, kaikki sata vuotta vanhat Bugatit ja Rolls Roycet paaliin vaan ku ei niihin saa ees osia :idiot2:
-
Sehän on melkein selvä, että Turbo malleista tulee klassikoita. Autowikikin (http://www.autowiki.fi/index.php/1984) sanoo, että turbo ja aerodynamiikka(?) alkoivat olemaan muotia, ja turbo malleja onkin melko paljon 80- luvulta eri merkeiltä, mutta mitkä muut mallit voisi nousta esiin?
"Turbo ja neliveto olivat huippumuotia" vuodelta 1986 (http://www.autowiki.fi/index.php/1986).
Ja kyllä, 200-sarja on klassikko, ja 700-sarja tulee isoveljensä perässä, 900-sarjan sitä vähän hidastaen.
-
Joo, kaikki sata vuotta vanhat Bugatit ja Rolls Roycet paaliin vaan ku ei niihin saa ees osia :idiot2:
Kuule melkeen helpompi satavuotta vanhaan Rollsiin on osia saada, kun yhdeksäntoista vuotta vanhaan volvoon ;)
-
Broidi sano että 164 ei ole klassikko. Meinasin vetää klassisesti turpaan ;D
-
Klassikoita alkaa olla jo vähemmän tuosta 90-luvun alusta, koska autot muuttuivat "kertakäyttöisiksi" ja joka vuosi uusi malli. Itselläni on pari, kolme "klassikkoa" ollut: Ford Customline V8 1953, Ford Cortina 1500 GT 1965 ja Volvo 740 GLT 1990. Näistä ensimäinen on lähinnä USA-klassikko, koska Suomessa on kai kaikki pantu paaliin. Ja osia saa jenkeistä. Cortina GT on taas omaa lukuaan tähtiperäisenä "rallikalassikkona" ja ilahduin kovasti nähdessäni sellaisen joskus toissakesänä Tampereella Sammonkadun Prisman parkkipaikalla. Volvo 740 GLT taas lähentyy klassikkorajaa, koska sen 16V -moottori oli oikeastaan ensimäinen Volvon 16V tuotantomalli ja sai huonon maineensa "venttiilinhävittäjänä" kun kunnon amatööri eivät osannet säätää se jakohihnakompleksia. Lisäksi auto on erittäin huonosti ruostuva ja sillä oli kiva ajaa. USA:ssa mallimerkintä oli GLE. Poistuma liennee jo melkoinen :(.
-
http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/tuulilasin-extra-klassikkoautot-ja-kaytetyt
Kansikuva sen kertoo, niin ja aiheen otsikossa ajatusvirhe, ne ovat jo sitä, Klassikoita.
Joo, luin tuon jutun, en vaan tajua mitä se 780 erikoismalliturbo siellä teki?
Oli pentan koneesta tehty 2.5 turbo jollekin tehtaan tekniikkapuolen pomolle tuohon 780 koppaan. Klassikko? Ei mun mielestä.
Erikoinen kyllä.
-
Kuule melkeen helpompi satavuotta vanhaan Rollsiin on osia saada, kun yhdeksäntoista vuotta vanhaan volvoon ;)
Motonetissä tai Biliassa käynti saattaa kyllä tuottaa joillekkin vaikeuksia :idiot2: :P
-
Kyllä 200:n on jo klassikko, ei siitä pääse mihinkään, tosta 700:sta en oikein vielä osaa sanoa.
-
Mitä täällä itketään että nykyään ei valmisteta samaa mallia 30 vuotta, vaan muutaman vuoden välein uudistetaan. Onko ketään perehtynyt vaikka 50-luvun amerikkalaisiin, ei tosiaan ole kahta vuotta peräkkäin samannäköistä mallia.
-
Mitä täällä itketään että nykyään ei valmisteta samaa mallia 30 vuotta, vaan muutaman vuoden välein uudistetaan. Onko ketään perehtynyt vaikka 50-luvun amerikkalaisiin, ei tosiaan ole kahta vuotta peräkkäin samannäköistä mallia.
Joo totta, mutta nythän onkin puhe Volvoista, 200-, ja 700-sarjalaisista ;)
-
Mitä täällä itketään että nykyään ei valmisteta samaa mallia 30 vuotta, vaan muutaman vuoden välein uudistetaan. Onko ketään perehtynyt vaikka 50-luvun amerikkalaisiin, ei tosiaan ole kahta vuotta peräkkäin samannäköistä mallia.
Tosin noista 50-luvun ameriikkalaisista muutokset olivat yleensä sangen kosmettisia vaikka pellitkin sattuivat vaihtumaan. Selailin kerran ihan mielenkiinnosta tuon Ford Customlinen varaosakirjaa ja siltä se näytti. Tosin tuo kirja oli ihan alkuperäisestä tehty "nettikopio" ja osa myytävää tavaraa oli tosiaan "niitä alkuperisiä osia". Joku kaveri oli kai ostanut loppuvaraston ja pannut liikkeen pystyyn. Volvolla on aikalailla sama perusidea. Tuota tähtiperää tehtiin kaiketi 5 - 6 vuotta samoilla pelleillä, koska veljelläni oli samoihin aikoihin ns Consul Cortina sieltä 60-luvun alusta 1200 kuutioisella koneella.
Fordin sivuventtiili-V8 säilyi aika pienillä muunnelmilla sieltä Bonnie & Clyde -kaudelta ja Suomeenkin tuotiin viel 60-luvun lopulla jotain Simcaa, jossa tuo sama V8 oli pienennettynä ihan "kirjaimellisesti" ;D. Tuli vertailtua kun oli ihan naapurissa (Beaulieu?).
-
Joo, luin tuon jutun, en vaan tajua mitä se 780 erikoismalliturbo siellä teki?
Oli pentan koneesta tehty 2.5 turbo jollekin tehtaan tekniikkapuolen pomolle tuohon 780 koppaan. Klassikko? Ei mun mielestä.
Erikoinen kyllä.
Sulla on tiukat kriteerit klassikolle. Vähän iskua lisää niin ei kelpaa? Saako porata edes ylikokoon?
Saksmanialaisessa klassikkoautolehdessä oli juttua Saabin turboista niiden hinnoista. Joku 85 900 Turbo arvostettiin huippukuntoisena yli kymppitonniin ja kolmoskuntoluokassa (mitäs se meinaa ei kerrottu, mutta luokkia oli viisi) nelisen tonnia. Samassa jutussa esiteltiin sopivia vaihtoehtoja, ja esim 240 Turbo mainittiin. Ne näyttää olevan vähän kalliimpia kuin Saabit....
-
Tästä hakemaan klassikko rannekellon hinnalla, ajettu 67000km. http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_244l_30809756.htm?ca=13&w=3
(http://212.112.179.20/images/33/3331958703.jpg)
-
Sulla on tiukat kriteerit klassikolle. Vähän iskua lisää niin ei kelpaa? Saako porata edes ylikokoon?
Vaikka olis kuinka tehty jotain lehtitietoa klassikkoautoista, ja mitä sinne kuuluu, ei välttämättä kuulukaan jonkun toisen mielestä. Miusta nää on edelleenkin jokaisen oma henkilökohtainen asia, miten mielessään luokittelee klassikon tai mikä on klassikoauto. Ei siitä toinna siis pulttia ottaa, jos joku ei esim. 780 laittaisi klassikkoautoksi. Sinusta se taas on, hevosesta ei.
-
Sinusta se taas on, hevosesta ei.
Niin, minä tykkään kukista ja asfalttipäällysteinen tiekin voi olla kaunis. Voikukista on hauska puhallella hahtuvia. Mutta olenkin suurpiirteinen mies.
-
Niin, minä tykkään kukista ja asfalttipäällysteinen tiekin voi olla kaunis. Voikukista on hauska puhallella hahtuvia. Mutta olenkin suurpiirteinen mies.
Voikukka on kiva kukka, mutta se tahma tarttuu käteen ja maistuu ihan hirveeltä. 8) Antaa kaikkien kukkien kukkia kukkia vaan!
-
Ehkei sen parannellun 780:n valinnassa pointti ollut se että esitellään autoja yksilöinä vaan mallisarjoina. Tuskin kovin moni väittää ettei 780-mallissa olisi klassikon edellytyksiä?
Tuo esitelty auto vaan sattui olemaan sopivasti saatavilla esittelyä varten ja se teki sen mitä pitikin, eli edusti mallisarjaansa?
-
Mielipiteitä on monia. Tässä topicissa jatkamme keskustelua klassikoista. Eli mielipiteitä 200 ja 700 -sarjojen klassikkostatuksesta kiitos.
-
kummatkin vielä niin tavanomaisia ja yleisiä autoja, itse miellän klassikon sellaiseksi vanhemmaksi autoksi mitä ei ihan jokapäivä tuolla loskan seassa näe.. iän puolesta olis joo, mutta legendoiksi sanoisin tässä vaiheessa :pomo:
-
Kyllä ainakin itse miellän 200-sarjalaiset klassikkoautoiksi. Onhan se kivaa myöskin ajatella, että Volvoilu-ura on aloitettu klassikolla :pomo:.
-
kummatkin vielä niin tavanomaisia ja yleisiä autoja, itse miellän klassikon sellaiseksi vanhemmaksi autoksi mitä ei ihan jokapäivä tuolla loskan seassa näe.. iän puolesta olis joo, mutta legendoiksi sanoisin tässä vaiheessa :pomo:
Sama täällä. Joku turbollinen vois hiinä ja hiinä mennäkin.
-
kummatkin vielä niin tavanomaisia ja yleisiä autoja, itse miellän klassikon sellaiseksi vanhemmaksi autoksi mitä ei ihan jokapäivä tuolla loskan seassa näe.. iän puolesta olis joo, mutta legendoiksi sanoisin tässä vaiheessa :pomo:
Kyllä huomio kiinnittyy saman tien varsinkin 200-sarjalaisiin jos sellaisen liikenteessä näkee, oli ne klassikkoja tai ei, mut ei niitä ainakaan tässä pk-seudulla tunnu ruuhkaksi asti pyörivän.
-
Mä jollain tavalla epäilen tuota 700-sarjan klassikko asemaa. Mikä siitä tekisi klassikon?
On niissä kyllä sen verran eroja ettei voi puhua kyllä faceliftistä.
On sitä nykyään esitelty faceliftin yhteydessä laajempiakin muutoksia mitä tuossa 200-sarjan julkaisun yhteydessä tuli. Suurin yksittäinen muutos taisi olla siirtyminen macperssoniin ja hammastanko-ohjaukseen, muuten perusauton muutokset olivat pelkkiä pellinvenytyksiä nokassa.
-
Mä jollain tavalla epäilen tuota 700-sarjan klassikko asemaa. Mikä siitä tekisi klassikon?
Sama kuin Kuplasta, persoonallinen muotoilu?
Muuten eikös museorekisteröinnin edellytys ole jotensakin silleen että valmistusvuoden päättymisestä on kulunut 30 vuotta. Siis vuonna 1982 valmistetun auton valmistusvuoden päättymisestä on kulunut 30 vuotta kun tulee 1.1.2013 eli kahden vuoden päästä. Silloin alkaa saamaan ekan vuosikerran seitenkantteja museokilpiin?
-
Silloin alkaa saamaan ekan vuosikerran seitenkantteja museokilpiin?
Tuli hieman surffailtua 760:sten perässä, ja aika hiljaista oli Nettiautossa ja Blocketissa. Yksi ihan kiva 84 760 löytyi 13000 SEKiin, loput oli aikalailla "mahdottomia" museoajoneuvoiksi.
-
Tuli hieman surffailtua 760:sten perässä, ja aika hiljaista oli Nettiautossa ja Blocketissa. Yksi ihan kiva 84 760 löytyi 13000 SEKiin, loput oli aikalailla "mahdottomia" museoajoneuvoiksi.
242+760 turbo=yammy...
Pihasta löytyy yks kumpiakin.
Onneksi suurimman rakentelumotivaation aikaan tuli kulutettua koulun penkkiä ja tehtyä työtä jolla sai pahimman teknisen pätemisen tarpeen tyydytettyä.
Niinpä 242 kulkee edelleen b20a:n voimin ja 760 odottaa ajokuntoisena rakenteluresurssien paluuta.
Mutta oikeesti, tollasia komboja on tehty varmaan aika monta pohjoismaissa, eikä ne prv-yksilötkään jaksa monia kiinnostaa-> ajettu loppuun-> paaliin.
Pisteet niille jotka 760 sarjalaisia jaksavat harrastaa, etenkin niitä prv-moottorisia yksilöitä.
-
Sulla on tiukat kriteerit klassikolle. Vähän iskua lisää niin ei kelpaa? Saako porata edes ylikokoon?
Kysyit niin pitää vastata. Saa.
Katson itse vain tuon klassikon olevan sellainen, jota on paljon liikkeellä, ns. iätön ja ajaton.
200 on sellainen ja 740 siinä hilkulla...(Puhaltaa kesällä säilömästään voikukasta hahtuvia...) 780 pidän edelleen erikoismallina, en niinkään klassikkona. Bertonella taas sormensa pelissä niinkuin 262:ssa. ;)
Se on myös totta että tässä vaiheessa lienee vaikea löytää tarpeeksi ehjää 760 museoitavaksi, katsotaan sitten kun -86 mallista eteenpäin 740 on vaadittavassa iässä, on vähän paremmat mahkut.
Itsekin tiedän paria tuollaista säilytettävän ikärajaa odotellessa. ;)
Kivahan tuollainen 780 olisi (http://www.volvoadventures.com/780Vermant3.jpg)
Hinta muuten uutena 2.8 litran koneella keväällä 1990 oli 556 000 markkaa eli nykyrahassa ehkä n. 93500€ :o (2006 kurssin mukaan)
Jumalauta, makso siihen aikaan enemmän kun hyvä talo.
Aika kallis hurrivolga.. :idiot2:. Erona vaan tuo pidempi kori, tekniikka oli arkipäivää.
-
Hinta muuten uutena 2.8 litran koneella keväällä 1990 oli 556 000 markkaa eli nykyrahassa ehkä n. 93500€ :o (2006 kurssin mukaan)
Jumalauta, makso siihen aikaan enemmän kun hyvä talo.
Aika kallis hurrivolga.. :idiot2:. Erona vaan tuo pidempi kori, tekniikka oli arkipäivää.
Jos laskelmaan otetaan mukaan rahan arvon muuttuminen, niin muutoskerrointa 1,386 (1990<->2009) käyttämällä hinnaksi tulee 129600 € :o.
-
Jos laskelmaan otetaan mukaan rahan arvon muuttuminen, niin muutoskerrointa 1,386 (1990<->2009) käyttämällä hinnaksi tulee 129600 € :o.
Nojoo, vielä enempi klassikko.
-
Sama kuin Kuplasta, persoonallinen muotoilu?
Muuten eikös museorekisteröinnin edellytys ole jotensakin silleen että valmistusvuoden päättymisestä on kulunut 30 vuotta. Siis vuonna 1982 valmistetun auton valmistusvuoden päättymisestä on kulunut 30 vuotta kun tulee 1.1.2013 eli kahden vuoden päästä. Silloin alkaa saamaan ekan vuosikerran seitenkantteja museokilpiin?
Ei kuplan muotoilu nyt niin erikoinen ole että se yksinään tekisi siitä klassikon, kuten ei ole 700-sarjan volvonkaan. Muotoiluhan on melko tyypillistä tuolle ajalle, tosin sillä erolla että muut alkoivat jo pikkuhiljaa pyöristelemään niitä kulmiaan.
Pisteet niille jotka 760 sarjalaisia jaksavat harrastaa, etenkin niitä prv-moottorisia yksilöitä.
Eipä tuo PRV kone harrastusmielessä juuri sen kummoisempi ole kuin vinokonekaan. Ihan puhtaasti käyttöpelissä se on paljon rasittavampi, bensa maistuu kuitenkin aika herkästi, ja varsinkin noi vanhemmat on aika tarkkoja hyvästä yläkerran voitelusta.
-
Lisätty äänestys :juhau:
-
129000€ ennen lisävarusteita :o.
Nykyisin hinta on 10 000€ molemmin puolin riippuen kunnosta eli hintaa on lähtenyt 20 vuodessa noin 120 000€ tai 6000€/vuosi. Kalliita kilometrejä :D
-
Tämähän on perussyy, miksi Volvot yleensä tekohengitetään sinne klassikkoiälle ;D.
-
Klassikoksi auto alkaa muodostua omasta mielestäni silloin, kun tuntemattomat tulevat juttelemaan tyyliin "mä ajoin joskus parikymppisenä ajokortin tällasella samallaisella pelillä!" jne... Eli ihmiset muistavat auton jostain syystä ja automalliin liittyy muistoja. 200-sarjalla näin tapahtuu jo tänäpäivänä. 700-sarjasta en tiedä, onko sillä tätä vaikutusta vielä, kun ei ole sellaisella tullut ajeltua kovin useasti.
-
Klassikoksi auto alkaa muodostua omasta mielestäni silloin, kun tuntemattomat tulevat juttelemaan tyyliin "mä ajoin joskus parikymppisenä ajokortin tällasella samallaisella pelillä!" jne... Eli ihmiset muistavat auton jostain syystä ja automalliin liittyy muistoja. 200-sarjalla näin tapahtuu jo tänäpäivänä. 700-sarjasta en tiedä, onko sillä tätä vaikutusta vielä, kun ei ole sellaisella tullut ajeltua kovin useasti.
Itelle on tullu aina sillontällön joku höpöttämään jotain vastaavaa, Viimeksi tänään :D
-
Täytyy myöntää että viimosen päälle puunattu punainen Volvo 740 GLT herätti jopa muutakin kuin kiusallista huomiota tuossa muutamia vuosia siten ;).
-
Omasta mielestä sen klassikon status täyttyy tässä vaiheessa kun esim. minulta yritti marketin parkkipaikalla joku marketissa asioinut asiakas ostaa ton oman 2-satkun pois ja kyse on aivan perus-DEEÄLLÄSTÄ ja vielä muisteli haikeena kuinka joskus vaihtoi oman 240:sen johonki uuteen sitikkaan ;D
740 taas ei oikeastaan omasta mielestä herätä ihmisissä tunteita juurikaan mutta uskoisin senkin vielä joskus täyttävän tuon klassikon statuksen kun ikää nuorimmillakin alkaa jo olemaan melkein se 20 vuotta.
-
200 tekee minusta klassikon se että sitä on tehty se 3-vuosikymmenen ajan ;)
Vaikkakin itse olen 700 hurahtanut ja niiden kanssa paljon puljaillut, niin ei siinä ole klassikon ainesta!
Aina sitä 240 turboa kaiholla muistelee ja päätä seinään hakkaa et miksi se piti silloin aikanaan antaa mennä toiseen osoitteeseen :'(
-
Täytyy myöntää että viimosen päälle puunattu punainen Volvo 740 GLT herätti jopa muutakin kuin kiusallista huomiota tuossa muutamia vuosia siten ;).
Olihan se ihan siisti... :juhau:
Mun volvot ei herätä kuin paheksuvia katseita. Tiiä mistä tuokin johtuu... :2funny:
-
Täytyy myöntää että viimosen päälle puunattu punainen Volvo 740 GLT herätti jopa muutakin kuin kiusallista huomiota tuossa muutamia vuosia siten ;).
Juu niin se tekee :pomo:
Aika useasti tullut varsinkin vanhempia mieshenkilöitä ihan juttelemaan kun ovat itsekkin aikanaan omistaneet 7-sataa sarjalaisen. Yks jopa halusi ihan tulla kyytiin fiilistelemään :D
-
Tästä Aftonbladetin tuore juttu -81 240 turbosta , speksit ja checklista ennen ostoa http://www.aftonbladet.se/bil/retro/article8413163.ab
-
Hah, tänään paikallisen huoltoaseman pihalla tuli eräs tuttu juttelemaan ja kysyi että mihin hävitin sen 740:sen volvoni ja kun kerroin myyneeni sen niin kysy että miksi ostin tilalle huomattavasti vanhemman auton(240) :o
Oli huuli pyöreenä ku sanoin että samanikäsiä ovat molemmat :facepalm:
-
Hah, tänään paikallisen huoltoaseman pihalla tuli eräs tuttu juttelemaan ja kysyi että mihin hävitin sen 740:sen volvoni ja kun kerroin myyneeni sen niin kysy että miksi ostin tilalle huomattavasti vanhemman auton(240) :o
Oli huuli pyöreenä ku sanoin että samanikäsiä ovat molemmat :facepalm:
Heh, ja meillä kun kakkosnelonen on uudempi kuin yksikään seitenkanteista :o
-
Heh, ja meillä kun kakkosnelonen on uudempi kuin yksikään seitenkanteista :o
Niimpä :D
-
Sama täällä, oma 240 on '92 ja kaverin suunnittelultaan reilusti tuoreemman näköinen 740 vieläpä facelift-keulalla on '90. Ei uskoisi että on mahdollista omistaa jopa vanhempi 850 kuin 240 mutta on se ja pelivaraakin jää vielä pari vuotta.
-
Ei uskoisi että on mahdollista omistaa jopa vanhempi 850 kuin 240 mutta on se ja pelivaraakin jää vielä pari vuotta.
Tuli ajatuskatkos ja piti tuo tarkastaa, ja tuottahan tuo oli. 200- sarjan elinaikana Volvolla on ollut 7 muuta autoa tuotannossa, ei nyt samaan aikaan mutta: 66, 164, 300-sarja, 400-sarja,700-s, 850 ja 900-sarja.
-
Kommentoidaan nyt sitten omatkin määritelmät klassikolle. Minun mielestäni klassikoksi pääsemiseen ei tarvita, että kaikki kohdat toteutuvat, mutta ainakin osa niistä.
Klassikon piirteiksi laskisin sen, että autoa on valmistettu riittävän paljon, että niitä on näkynyt omana aikanaan riittävästi katukuvassa, jotta ihmisen muistavat sen. Hyvänä esimerkkinä vaikka Kupla-Volkkari... Ja onhan 200-sarjalaistakin kohtalaisen hyvin myyty, vaikkei ylläkkään Kuplan lukemiin.
Klassikkoa on valmistettu pitkään säilyttäen kutakuinkin oman tyypillisen ulkonäkönsä, jolloin useampi sukupolvi muistaa sen. Esimerkkeinä kelvannee nuo samat Kupla ja 240-Volvo ja listataan nyt vielä Porsche 911.
Klassikkoa on myyty riittävän laajalla markkina-alueella, jotta myös muutkin kuin pari Pohjolan pellavapäätä sen muistaa. Nyt ei sitten kyseisten merkkien harrastajien tarvitse vetää hernettä nenään, mutta omasta mielestäni jotkut 70-80 lukujen perus autoluokassa olevat Brittimerkit (tietysti Mini vahvistaa poikkeusta) eivät oikein tahdo jäädä mieleen.
Klassikot ovat ansainneet tietyn maineen tai niissä on jotain poikkeavaa kuin valtavirran autoissa. Se tietynlainen maine löytyy esim. vanhoista Ladoista, Trabanteista, Ferrareista jne.
Klassikko on jo vähän vanhempi auto, joita tulee vastaan aina silloin tällöin, mutta takuuvarmasti kääntää päät. Se, miten vanha auton täytyy olla, ollakseen klassikko, onkin sitten makuasia, johon en ota kantaa.
Näillä perusteluilla sanoisin, että 240 on "aloitteleva" klassikko, 700-sarja on minun silmissä vähän kysymysmerkki. Tulevaisuus näyttää.
-
Uskon vakaasti , että 700 sarjasta tulee klassikko joskus vuosien päästä , omat perustelut on , että auton korin muodot ja tyyli on senverran erilaisia kun mitä aikakauden muissa autoissa oli , plus sitten se että se oli parhaiten rakennettu/valmistettu volvo kautta-aikain .
-
Uskaltaisin väittää että 200-sarjan volvo on paremmin rakennettu/valmistettu volvo kuin 700-sarja, pelkästään jo senkin vuoksi että 200-sarjassa ei ole vastaavanlaisia sähkövikoja ja sisustan muoviosien hajoamista kuin 700-sarjassa.
-
200-sarjassa ei ole vastaavanlaisia sähkövikoja ja sisustan muoviosien hajoamista kuin 700-sarjassa.
Siinä on myös ylipäätään vähemmän sähkö- ja muoviosia kuin 700-sarjassa ;)
-
Itselläni on ollut kaikki volvot amazonista lähtien , nykyinen v70 2,5T -05 , ja oma kokemukseni on juurikin päinvastainen , eli tornivolvossa (240) sarjassa kojelaudan musta muovi halkesi siitä mittaripaakun kulmasta tuulilasiinpäin ,sähköisiä hienouksia ei juuri ollut mutta esim. ruosteherkempiä olivat selvästi . 700 sarja oli edustuksellisempi ja viimeistelyynkin oli selvästi panostettu enemmän , omalla 740 gl 2,3L -88 tuli ajetuksi 400 000 ennenkuin siihen tuli ensimmäisiä pikku ongelmia . :)
-
Siinä on myös ylipäätään vähemmän sähkö- ja muoviosia kuin 700-sarjassa ;)
Ja siinä varmaan suurin syy miksi se myös toimii eikä nitise ja natise talvipakkasillakaan ;D
-
Itselläni on ollut kaikki volvot amazonista lähtien , nykyinen v70 2,5T -05 , ja oma kokemukseni on juurikin päinvastainen , eli tornivolvossa (240) sarjassa kojelaudan musta muovi halkesi siitä mittaripaakun kulmasta tuulilasiinpäin ,sähköisiä hienouksia ei juuri ollut mutta esim. ruosteherkempiä olivat selvästi . 700 sarja oli edustuksellisempi ja viimeistelyynkin oli selvästi panostettu enemmän , omalla 740 gl 2,3L -88 tuli ajetuksi 400 000 ennenkuin siihen tuli ensimmäisiä pikku ongelmia . :)
Kyllä ne kojetaulut 700-sarjassaki halkeilee ja tuo nykyinen 240 on ajettu 330000 eikä ole kojetaulu halki mistään..
-
Uudemmassa lankuissa se kojalautakin pysyy kasassa. Lienevät jotenkin muuttaneet sitä muovia.
Niin ja itseasiassa niissä vanhemmissa missä on vain mittariston kohdalla kyömy, mä en ole yhtäpaljon bongannut haljenneita kojalautoja.
-
Ja siinä varmaan suurin syy miksi se myös toimii eikä nitise ja natise talvipakkasillakaan ;D
Tuupa sanomaan tuo meidän 245:lle kun se ei meitä usko :D
-
@Glade, Valtra, TOK, Jule: pitääkö klassikon olla teknisesti hyvä ja luotettava? Kuten Kupla, jonka moottori oli varmasti täysin kypsä sohlo 100.000 km jälkeen...tai 2-T Saabin usein jo paljon pikemmin?
Oma kokemus kahden 240:n, yhden 740:n, yhden 940:n ja yhden S80:n pohjalta on, että koko ajan on laatu parantunut (mutta me olemmekin jättäneet ostamatta ne susina tunnetuiksi tulleet vuosikerrat, pl. S60 / 2001). Jos yksi pitää nimetä, niin 940 sitten, koska S80 on vasta nuorukainen, joten näytöt puuttuvat.
Montako kakkosnelosta on muuten ajettu 400.000 km / 20 vuotta vaihtamatta yhtään ainoaa puslaa taka-akselistoon joka ei edelleenkään kolise? Useimmissa Kakkosnelosissa taitaa kolista noilla kilometreillä jo toinen sarja sohlona ja kaasun polkaisun tai noston joutuu kompensoimaan ohjauksella taka-akselin kääntyessä.
Ja sitten se huoltoystävällisyys ja oikein vasitenkin sähköosien suhteen. 240 sähköoppi on haulikolla ammuttuna ympäri autoa ja Seiskassa yksi järjellä ajateltu sähköpääkeskus, jonka voi tarvittaessa vetää esiin kojetaulua hajottamatta. Tai aivan liian monessa 240 yksilössä vuotavan ovipielen tai tuulilasin tiiviste, joka valaa veden sulakerasiaan, joka on ihan hoopossa paikassa ovipielessä. Lämmityslaitteen puhaltimen vaihdossa menee Kakkosnelosen kanssa noin 4 tuntia jos tietää mitä tekee ja on hyvä ja lämmin paikka tehdä. 740 puhaltimen vaihdossa menee n. 4 tuntia vähemmän. Tai siis mistä mä tiedän, koska eniten ajettu 240 mikä meillä on ollut meni vasta vähän kolmattasataatuhatta enkä ole sellaista puhallinta vaihtanut kuin kahdesti. Seiskan puhaltimen vaihtoaika on arvio, koska tiedän missä se rupeli on, mutta eihän siihen ole tarvinnut ikinä koskea kun matkaa on takana vasta parin 240 puhaltimen verran.
Kojetaulut tosiaan halkeilevat vähän vuosimallista riippuen molemmissa. On muuten aika savotta vaihtaa, ainakin Seiskaan.
Anteeksi vain, TÄYSIN varustellun Amerikkamallin 240:n jälkeen olen ehdottomasti sitä mieltä, että sitten kun varustelu on vertailukelpoista, niin kyllä näistä kahdesta 740 on se ehdottomasti paremmin rakennettu. Yksilöitä on molemmissa, mutta rakenteet ovat Seiskassa pidemmälle mietittyjä ja helppohoitoisempia. 740 sähkötöissä riittää kytkentäkaavio ja mittari, 240 pitää lisäksi olla kartta että edes löytää sen kiukuttelevan russakan jostain kojetaulun syövereistä.
Se ei tosin Seiskaa pelasta, koska se oikein huolella ja järjen kanssa koottu 740 on nimeltään 940 :D
-
Tuupa sanomaan tuo meidän 245:lle kun se ei meitä usko :D
Vai on se itepäinen :D Tuo oma katiska on pelannu ku ajatus koko ajan, viimisen kuukauden aikana tehny 5 reissua ylläkselle ilman minkäänlaista ongelmaa ja laskeskelin kulutuksenki pyörivän siinä 8,5 litran tienoilla satasella :)
-
Jatketaas filosofointia klassikon tunnusmerkeistä.
Otan kiitollisena vastaan keskustelussa lisätyt kriteerit. Etenkin uustuotanto-osien saatavuus ja ehjien käytettyjen hinnan pysyminen tai jopa kohoaminen osoittavat harrastajia olevan.
Uustuotanto-osien käyttö ei tosin Volvon tapauksessa kerro aivan koko totuutta, kun vanhan mallin tuotekehitys ei pysähdy mallin valmistuksen loppumiseen vaan tuotannon päättymisen jälkeen voi päivitetyistä varaosista koota alkuperäistä paremman yksilön.
Minullekin on myyty jo 10 vuotta sitten ensimmäiset Eioo-merkkisten osien tilalle Wetteriltä sovitussarjoja 940 parannettuihin vastaaviin, mutta mielestäni tältä osin ei tuo uustuotannon vaatimus vielä täyty.
Olin vähän ihmeissäni siitä, että mallin tuotantosarjan kokoa tarjottiin klassikon kriteeriksi, koska kyllä minulle harvinainenkin auto kelpaa, kunhan muut kriteerit täyttyvät. Vaikkapa Mercedeksen SL300 lokinsiipineen ei ollut massatuotantoa, mutta on ainakin minulle kelvannut klassiseksi esimerkiksi klassikkoautosta jo monta vuotta. Klassikon pitää olla myös pienen harrastajapiirin ulkopuolella tunnettu, mutta jospa kaikkien tuntema kallis ja harvinainen eksootti voi pienestä tuotantomäärästä huolimatta klassikoitua, vaikkei ihailtua mallia monella olisi ollutkaan varaa koskaan hankkia?
Samoin myöhemmin klassikoituvan mallin käyttöaikana osoittamat tekniset hämmingit ja suoranaiset suunnitteluvirheetkin saa klassikkoikäisenä anteeksi, kuten VW:n bensakrematorio, joka vie kahden tiloiltaan käytännöllisemmän ja lämmityslaitteella varustetun selvästi nopeamman Fordin bensat. Mutta ei se estä Kuplan klassikkostatusta...kai?
Ja sitten oma vastaus tämän threadin kysymykseen on, että Kakkosnelonen on jo klassikon asemassa. Sen tuntevat muutkin kuin autoharrastajat ja sitä on jo vuosia käytetty elokuvissa ja TV-sarjoissa asettamaan Volvolla ajava henkilö hänelle käsikirjoitettuun rooliinsa, jossa 240 tai useimmiten 245 on selkeä osa älykön/konservatiivin/perheihmisen roolia. Toisin sanoen Kakkosnelosella on oma vahva image joka voidaan valkokankaalla projisoida myös sellaisella ajavaan.
700-sarjan klassikoitumista lykkää mielestäni lähinnä 900-sarja, joka on niin samannäköinen, että 740 voi olla klassikko vasta sitten kun 900 on sitä myös. Teknisesti tämä ei tee aivan oikeutta vanhemmalle sarjalle, vähän kuten pre-1962 Amazon, joka on puusilmälle samannäköinen kuin 12-volttinen B18-moottorinen 1962 Amazon, mutta entisöijälle aivan eri peli...
Mutta tuossa mielessä uskoisin suuren yleisön laskevan 700 ja 900-sarjat yhdeksi mallisarjaksi, mikä on teknisesti aika oikeutettuakin.
-
Vai on se itepäinen :D Tuo oma katiska on pelannu ku ajatus koko ajan, viimisen kuukauden aikana tehny 5 reissua ylläkselle ilman minkäänlaista ongelmaa ja laskeskelin kulutuksenki pyörivän siinä 8,5 litran tienoilla satasella :)
Kyllä se pelaa, mutta nitisee ja natisee.
pitääkö klassikon olla teknisesti hyvä ja luotettava?
Ei kai nämä liity mitenkään toisiinsa. Klassikko on jäänyt ihmisille mieleen joko designinsa tai yleisyytensä tai molempien ansiosta. Kupla on aivan kiistämätön klassikko vaikka on teknisesti ja käyttökelpoisuudeltaan ("mahtuu siihen vaikka mitä kun ottaa vaan etupenkin pois") mitä on. Pyhimys-Volvo on toinen kiistaton klassikko vaikka kovin monella ei ole sellaista ollut ja tuskin kovin läheltä nähnytkään. Kuitenkin TV:stä tuttu ja muoto jää mieleen. Samalla perusteella minä sanoisin 700-sarjaa klassikoksi, ikää kuitenkin kohta jo museorekisteriin oikeuttavasti ja persoonallinen muoto. S*
-
se oikein huolella ja järjen kanssa koottu 740 on nimeltään 940 :D
Jep, 700-sarjan toinen facelift...
-
Jep, 700-sarjan toinen facelift...
Joka piti tehdä hyvin pian ensimmäisen jälkeen, koska ensimmäinen oli täysin epäonnistunut ;) 8)
-
Joka piti tehdä hyvin pian ensimmäisen jälkeen, koska ensimmäinen oli täysin epäonnistunut ;) 8)
Vuodesta 1988 vuoteen 1991? Eipä nuo nykyään tuon pitempään tahdo pysyä myynnissä koko malli...
-
@Glade, Valtra, TOK, Jule: pitääkö klassikon olla teknisesti hyvä ja luotettava? Kuten Kupla, jonka moottori oli varmasti täysin kypsä sohlo 100.000 km jälkeen...tai 2-T Saabin usein jo paljon pikemmin?
Teknisellä luotettavuudella ei mitenkään automaattisesti ole yhteyttä klassikko statukseen. Tekninen luotettavuus voi sen tuoda, mutta ei päinvastoin.
Itseasiassa monet kiistattomat klassikkoautot euroopassa ovat pieniä, edullisia jokamiehen autoja, jotka harvemmin ovat olleet erityisen korkealaatuisia teknisesti ajatellen.
Toisaalta pitää myös ottaa huomioon se että 100tkm on ollut 60 vuotta sitten sen aikaiselle tekniikalle vähintäänkin yhtä kova saavutus kuin miljoona km tänäpäivänä.
-
@Glade, Valtra, TOK, Jule: pitääkö klassikon olla teknisesti hyvä ja luotettava? Kuten Kupla, jonka moottori oli varmasti täysin kypsä sohlo 100.000 km jälkeen...tai 2-T Saabin usein jo paljon pikemmin?
Oma kokemus kahden 240:n, yhden 740:n, yhden 940:n ja yhden S80:n pohjalta on, että koko ajan on laatu parantunut (mutta me olemmekin jättäneet ostamatta ne susina tunnetuiksi tulleet vuosikerrat, pl. S60 / 2001). Jos yksi pitää nimetä, niin 940 sitten, koska S80 on vasta nuorukainen, joten näytöt puuttuvat.
Montako kakkosnelosta on muuten ajettu 400.000 km / 20 vuotta vaihtamatta yhtään ainoaa puslaa taka-akselistoon joka ei edelleenkään kolise? Useimmissa Kakkosnelosissa taitaa kolista noilla kilometreillä jo toinen sarja sohlona ja kaasun polkaisun tai noston joutuu kompensoimaan ohjauksella taka-akselin kääntyessä.
Ja sitten se huoltoystävällisyys ja oikein vasitenkin sähköosien suhteen. 240 sähköoppi on haulikolla ammuttuna ympäri autoa ja Seiskassa yksi järjellä ajateltu sähköpääkeskus, jonka voi tarvittaessa vetää esiin kojetaulua hajottamatta. Tai aivan liian monessa 240 yksilössä vuotavan ovipielen tai tuulilasin tiiviste, joka valaa veden sulakerasiaan, joka on ihan hoopossa paikassa ovipielessä. Lämmityslaitteen puhaltimen vaihdossa menee Kakkosnelosen kanssa noin 4 tuntia jos tietää mitä tekee ja on hyvä ja lämmin paikka tehdä. 740 puhaltimen vaihdossa menee n. 4 tuntia vähemmän. Tai siis mistä mä tiedän, koska eniten ajettu 240 mikä meillä on ollut meni vasta vähän kolmattasataatuhatta enkä ole sellaista puhallinta vaihtanut kuin kahdesti. Seiskan puhaltimen vaihtoaika on arvio, koska tiedän missä se rupeli on, mutta eihän siihen ole tarvinnut ikinä koskea kun matkaa on takana vasta parin 240 puhaltimen verran.
Kojetaulut tosiaan halkeilevat vähän vuosimallista riippuen molemmissa. On muuten aika savotta vaihtaa, ainakin Seiskaan.
Anteeksi vain, TÄYSIN varustellun Amerikkamallin 240:n jälkeen olen ehdottomasti sitä mieltä, että sitten kun varustelu on vertailukelpoista, niin kyllä näistä kahdesta 740 on se ehdottomasti paremmin rakennettu. Yksilöitä on molemmissa, mutta rakenteet ovat Seiskassa pidemmälle mietittyjä ja helppohoitoisempia. 740 sähkötöissä riittää kytkentäkaavio ja mittari, 240 pitää lisäksi olla kartta että edes löytää sen kiukuttelevan russakan jostain kojetaulun syövereistä.
Se ei tosin Seiskaa pelasta, koska se oikein huolella ja järjen kanssa koottu 740 on nimeltään 940 :D
olen kanssasi täysin samaa mieltä , näin se vaan on . :)
-
Mielestäni 200-sarjalaiset ovat jo klassikoita hienon ulkomuotonsa ansiosta. Omaan silmään neliovinen kakkosnelonen on ylivoimaisesti parhaimman näköinen Volvo kautta aikojen (tosin aika tasoihin menee delivery Duett). Auton mittasuhteet ovat kohdallaan ja oikeastaan mitään muuta, kuin etäisyyttä isänmaasta ei tarvitse muuttaa.
Seuraava Volvon klassikko on varmastikkin ansaitusti 700-sarja. Joku jo edellä totesikin, että se on parhaiten rakennettu Volvo ikinä... Allekirjoitan lausunnon täysin. Paras auto mitä olen ikinä omistanut on 740 GL '92, vaikka sen konehuoneessa asuikin se tehoton B200F ja vaihdelaatikkona rattaita rutisutti kestämätön M47. Ostin auton kun sillä oli ajettu n.240tkm ja luovuin siitä 401tkm mittarissa, ne olivat ylivoimaisesti halvimmat kilometrit mitä olen millään autolla ajanut. Nykyinen 940, hyvä auto sekin, ei kilpaile edes samassa sarjassa tuon seiskan kanssa (nivomatit on ihanan halpoja). Jostain kun saisi uuden 740 Turbon faceliftinä samalla viimeisen vuosimallin sisustalla kuin tuo oma GL oli, niin ostaisin heti...!
-
Joka piti tehdä hyvin pian ensimmäisen jälkeen, koska ensimmäinen oli täysin epäonnistunut ;) 8)
Ei suinkaan täysin epäonnistunut.
Sedanin takaikkunan alempi lista on paljon parempi. alkuperäinen malli kaataa takaluukkua avatessa kaiken veden ja lumen takalasin kautta tavaratilaan. Juuri siksi 1987:ssa on ollut jo vuosikausia uudemman mallin tippareunalla varustettu lista, joka kerää veden ja valuttaa sen reunojen kautta auton ulkopuolelle.
Alkuperäinen listanpätkä on toki jemma-nimisessä paikassa tallessa...
-
(http://i6.photobucket.com/albums/y250/HJP_84/Lehtiskannaukset/IMG_0219.jpg?t=1296716823)
-
Muutin äänestystä, eli millä vaihtoehdoista on potentiaalia eniten seuraavaksi klassikoksi. Keskustelusta päätellen 200- sarjaa pidetään jo klassikona joten jätin sen pois ja 700- sarjaa vielä epäillään.
Vanhan äänestyksen tulos:
Onko 200- ja 700- sarjalaiset klassikoita?
Kyllä. 83 (80.6%)
Ei. 7 (6.8%)
Joskus, ehkä. 13 (12.6%)
Äänestäjiä yhteensä: 103
-
Näkisin että 300-sarjassakin voisi olla myös ainesta klassikoksi. Pitkä elinkaari (1976-1991), rallihistoria, suuri suosio Briteissä, variaattorivaihteisto-versiolla ennätyksiä takaperin ajossa, löytyy harvinaisemmat mallit GLT, GLS, CS, jne. Wiki osasi myös kertoa että niillä ajettiin myös 360 Cupia.
-
300 tulee olemaan ja on aina ollut hiljaisten harrastamia autoja,joten niitä tuskin nähdään teillä kuten esmes Amazoneja näkee vielä nykyisinkin...mulla on ollut -79 343 ja oli ihan kiva pikkuauto,mut tykään tosta 700 enemmän ja 200 on tosiaankin kestoklassikko jo..
-
Näkisin että 300-sarjassakin voisi olla myös ainesta klassikoksi. Pitkä elinkaari (1976-1991), rallihistoria, suuri suosio Briteissä, variaattorivaihteisto-versiolla ennätyksiä takaperin ajossa, löytyy harvinaisemmat mallit GLT, GLS, CS, jne. Wiki osasi myös kertoa että niillä ajettiin myös 360 Cupia.
Ajetaan vieläkin.
http://www.volvo360cup.nl/