Kulkukoira  Proturbo

V60 1,6d nykii

  • 11 Vastauksia
  • 739 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jartsamies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
V60 1,6d nykii
« : 20.12.2023, 20:00:13 »
Tervehdys.
Tuli ryhdyttyä Volvon omistajaksi ja heti tuli tänne asiaa.  :idiot2:
Kyseessä siis 12 vuoden V60 1,6 diesel DRIVe. 270 tkm rullattu. Omistanut auton nyt viikon verran ja tänä aamuna teki semmoista että tasakaasulla n. 80 nopeutta ajaessa (kierrokset siinä 1800) alkoi nykimään. Tai pätkimään, miten sen nyt kuvailisi. Meininki oli sama vaikka vaihtoi vaihdetta ja kierrokset suht samat. Kun kiihdytti tai hidasti niin nykiminen lakkasi. Teki tätä työmatkan loppupuolella muutaman kilometrin verran. Mitään ilmoitusta tai vikavaloa ei mittaristoon syttynyt. Kotiin päin ajellessa ei mitään vaivaa.

Olisiko tässä nyt kyseessä oireileva egr joka näissä koneissa yleinen vaiva? Ihmettelen vain että mitään vikavaloa ei syty. Vähän koetin googletella ja samansuuntaisia tapauksia löytyi mutta ei sitten niinkään ratkaisuja miten vaiva poistui.
Polttoainesuodatintakin mietein mutta se on vaihdettu viime huollossa, tai ainakin niin on huoltokirjaan merkattu.

Tietysti jos tuossa nyt jotain vikaa on niin myyjäliike maksaa ainakin osan kustannuksista. Ajattelin nyt kuitenkin vähän kysellä josko olisikin sitten joku ns markan vika.

Poissa Jartsamies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Vs: V60 1,6d nykii
« Vastaus #1 : 02.02.2024, 11:18:45 »
Tähän ei ole löytynyt muilta kokemusta? Tässä muutaman kuukauden ajelulle tehnyt saman pari kertaa uudestaan. Vieläkään ei vikakoodeja...

Poissa Jartsamies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Vs: V60 1,6d nykii
« Vastaus #2 : 04.03.2024, 12:45:08 »
Jatketaan yksinpuhelua.

Otin myyjäliikkeesee nyhteyttä ja auto käytettiin heidän kumppanikorjaamolla.
Mitään vikakoodeja ei ollut ja koeajolla auto toimii moitteitta. Korjaamo oli sitä mieltä että kuvattujen oireiden perusteella ei pystytä heti sanomaan mikä nykimistä aiheuttaa vaan pitäisi tehdä aika paljon hakuammuntaa ja tutkimista.
Tätä ei myyjäliike kuitenkaan suostu kustantamaan koska koeajossa kaikki toimii ja vikaa ei saada niinsanotusti kiinni.

Tässä kuitenki itse ja tuttavien kanssa pähkäillut niin voisiko nykiminen johtua dpf:n poltosta. Vika nimittäin toistuu aika säännöllisesti noin kerran kuukaudessa 500-700 km välein. Kun nykiminen esiintyy, niin kulutus nousee ja jos auton sammuttaa, jää flekti pyörimään. Voisiko siis olla, että dpf alkaa olemaan tukossa ja poltto on näin koneelle niin raskas että pistää nykimään. Tietysti voi viitata myös egr:ään koska eikös nämä kaksi ole jotenki yhteydessä toisiinsa.

Pitää yrittää selvitellä asiaa.

Poissa nall3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 511
  • www.vrcf.fi
Vs: V60 1,6d nykii
« Vastaus #3 : 04.03.2024, 13:26:11 »
Jatketaan yksinpuhelua.

Otin myyjäliikkeesee nyhteyttä ja auto käytettiin heidän kumppanikorjaamolla.
Mitään vikakoodeja ei ollut ja koeajolla auto toimii moitteitta. Korjaamo oli sitä mieltä että kuvattujen oireiden perusteella ei pystytä heti sanomaan mikä nykimistä aiheuttaa vaan pitäisi tehdä aika paljon hakuammuntaa ja tutkimista.
Tätä ei myyjäliike kuitenkaan suostu kustantamaan koska koeajossa kaikki toimii ja vikaa ei saada niinsanotusti kiinni.

Tässä kuitenki itse ja tuttavien kanssa pähkäillut niin voisiko nykiminen johtua dpf:n poltosta. Vika nimittäin toistuu aika säännöllisesti noin kerran kuukaudessa 500-700 km välein. Kun nykiminen esiintyy, niin kulutus nousee ja jos auton sammuttaa, jää flekti pyörimään. Voisiko siis olla, että dpf alkaa olemaan tukossa ja poltto on näin koneelle niin raskas että pistää nykimään. Tietysti voi viitata myös egr:ään koska eikös nämä kaksi ole jotenki yhteydessä toisiinsa.

Pitää yrittää selvitellä asiaa.
Just noi oireet eli kulutus nousee ja flekti jää pyörimään viittais aika vahvasti DPF suuntaan.

Poissa Jartsamies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Vs: V60 1,6d nykii
« Vastaus #4 : 04.03.2024, 14:04:59 »
Just noi oireet eli kulutus nousee ja flekti jää pyörimään viittais aika vahvasti DPF suuntaan.

Itse kun en ole hirveästi dpf sielunelämään perehtynyt niin ihmettelen mikä sitä vaivaa. Ja luulisi että jos se on niin tukossa että vaikuttaa ajoon niin antaisi vikakoodia.

Pitääkö tässä koettaa jotain dpf puhdistuslitkua tai sitten pakkogenerointia (olen kuullut että raskas toimenpide autolle). Vai onko tuo dpf sitten vaan tiensä päässä... Joistain antureistakin oli puhetta korjaamolla jotka voi antaa koneelle väärää tietoa.

Poissa nall3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 511
  • www.vrcf.fi
Vs: V60 1,6d nykii
« Vastaus #5 : 04.03.2024, 14:15:38 »
Ootko ajanut niin pitkään, että auto on kerennyt tekemään polton loppuun saakka. Toi flektin päälle jääminen viittaisi siihen, ettei polttoa ole suoritettu loppuun saakka. Ei DPF anna vikakoodia välttämättä, mutta käyhän ajamassa sit kun alkaa kulutus nousemaan ja nykiminen taas jotain esim: moottoritietä pienellä vaihteella, että varmana käy auto kuumana ja saa suoritettua polton loppuun. Noilla lähtisin ekana tutkimaan ja pakkopolton jättäisin viimeiseksi vaihtoehdoksi.

Poissa Jartsamies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Vs: V60 1,6d nykii
« Vastaus #6 : 04.03.2024, 16:46:12 »
Eipä ole ollut mahdollisuutta kun yleensä tuo nykiminen on alkanut aamulla töihin mennessä niin vetää ylimääräistä lenkkiä :D Ihmettelen ettei tuolle poltolle ole merkkivaloa että tietäisi koska se on polttonsa tehnyt.
Viime viikolla se tosin alkoi kun lähdin töistä ja ajoin kotiin semmoista 80 tasavauhtia joku 15 kilsaa että olisiko sitten tehnyt polttonsa... On noi dpf:ät yksiä perkeleitä.
« Viimeksi muokattu: 04.03.2024, 16:48:41 kirjoittanut Jartsamies »

Poissa Lapinmies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 93
  • www.vrcf.fi
Vs: V60 1,6d nykii
« Vastaus #7 : 05.03.2024, 08:46:43 »
Terve,

itsellä V70, VM.11, Drive. Minusta kuulostaa, että kuvaamasi "vika" on juuri se hetki, kun tekee polton. Eli tehot kyllä putoaa polton aikana jonkin verran, kulutus nousee selvästi. Ja jos poltto on kesken ja auton sammuttaa niin flekti jää huutamaan. Kerran kuukaudessa ja 500-700km kuulostaa hyvältä polttoväliltä, eli kaikki minusta kuulostaa hyvältä. Näissähän loukku pitää vaihtaa 120 000km välein, tai se on suositus. Riippuu hyvin paljon ajosta, että tuleeko loukun vaihto ajankohtaiseksi myöhemmin vai aikaisemmin. Itsellä ollut tämä Volvo nyt 10 vuotta ja nuin homma itellä on toiminut. Ureaa pitää lisäillä sitten vähä tiheämmin.

Tosiaan poltosta ei nouse merkkivaloa, polton päällä olon voi varmistaa kulutuslukemasta moottorijarrutuksessa, eli kulutus tippuu hitaasti ja ei painu nollaan. Ja toki sen tuntee tehojen tippumisesta. Kun poltto on päällä, olisi se hyvä aina ajaa loppuun, mutta eihän sitä aina hoksaa ja itselläkin usein sitten jäänyt kesken.

Fiksummat voi korjata yllä olevia pohdintoja.


Poissa Lapinmies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 93
  • www.vrcf.fi
Vs: V60 1,6d nykii
« Vastaus #8 : 05.03.2024, 08:47:44 »
Ja tarkennan, että nykimisestä en niin tiedä, itsellä tehot putoaa selvästi polton aikana, mikä on normaalia.

Poissa Jartsamies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Vs: V60 1,6d nykii
« Vastaus #9 : 05.03.2024, 10:54:58 »
Terve,

itsellä V70, VM.11, Drive. Minusta kuulostaa, että kuvaamasi "vika" on juuri se hetki, kun tekee polton. Eli tehot kyllä putoaa polton aikana jonkin verran, kulutus nousee selvästi. Ja jos poltto on kesken ja auton sammuttaa niin flekti jää huutamaan. Kerran kuukaudessa ja 500-700km kuulostaa hyvältä polttoväliltä, eli kaikki minusta kuulostaa hyvältä. Näissähän loukku pitää vaihtaa 120 000km välein, tai se on suositus. Riippuu hyvin paljon ajosta, että tuleeko loukun vaihto ajankohtaiseksi myöhemmin vai aikaisemmin. Itsellä ollut tämä Volvo nyt 10 vuotta ja nuin homma itellä on toiminut. Ureaa pitää lisäillä sitten vähä tiheämmin.

Tosiaan poltosta ei nouse merkkivaloa, polton päällä olon voi varmistaa kulutuslukemasta moottorijarrutuksessa, eli kulutus tippuu hitaasti ja ei painu nollaan. Ja toki sen tuntee tehojen tippumisesta. Kun poltto on päällä, olisi se hyvä aina ajaa loppuun, mutta eihän sitä aina hoksaa ja itselläkin usein sitten jäänyt kesken.

Fiksummat voi korjata yllä olevia pohdintoja.

Eikös tuo vm 11 ole eri kone kuin 12. Tässä käsityksessä itse olen että 12 vaihtuu tähän 8-venttiiliseen nämä 1.6 koneet ja samalla dpf ei ole enää vaihdettavaa mallia.
Voin olla tietysti väärässä. Mutta siihen suuntaan tuo kääntyisi että poltolla ja nykimisellä on yhteys, mutta mikä sen nykimisen sitten tekee... Pitää varmaan tosieen koettaa ajaa kovilla kierroksilla ja huollon yhteydessä putsata se egr ja antureiden liitännät tarkastaa.

Nyt kun tuli tuosta kulutuksestakin puhe niin mielestäni se on aika korkea, seka-ajossa 6,3.

Poissa Lapinmies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 93
  • www.vrcf.fi
Vs: V60 1,6d nykii
« Vastaus #10 : 05.03.2024, 18:07:53 »
Pahoittelut, olet ihan oikeassa, moottori on eri ja dpf ei ole vaihdettavaa mallia. Luin viestiäsi ja tuo "Drive" vei minua vikaan.

Eli omista kokemuksista ei nyt apua tähän.



Poissa Jartsamies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Vs: V60 1,6d nykii
« Vastaus #11 : 24.03.2024, 09:25:37 »
Jatketaan tarinaa....

Kelien lämmettyä ei ole Volle enää nykinyt. Kaadoin tankkiin dpf puhdistusainetta, en tiedä oliko vaikutusta. Eilen olin reissussa ja luulen että auto teki polton kun maantieajossa hetkellinen kulutus oli 7 litrassa viitisen minuuttia ja palautui sitten sinne alle viiteen. Nykimistä ei esiintynyt.

Voisihan se olla että nuo kylmät kelit oli niin rajuja että polttokin oli koneelle niin rankka tapahtuma että voisiko se olla nykimisen syy, mene ja tiedä

Korkea keskikulutus johtui muuten siitä, että takajarru laahaa ja etupyörät aurasi.

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron