Samppasport  Futurez

Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?

  • 412 Vastauksia
  • 124504 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2368
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #330 : 27.01.2021, 15:09:26 »
Eiköhän jonkun ajan päästä tule uusi tavoitepäivämäärä 1.1.2021. Kolmella kuukaudellahan toi on aina hypännyt eteenpäin.

Jostain Opelisteilta kuulin että nyt olis 1.3.2021 ilmoitettu...
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Volvomies89

  • BWC-vastaava
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3422
  • TDI:tä etu ja takavetosena....

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2368
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1867
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #333 : 27.01.2021, 19:18:57 »
Postiivista on että en pikaisesti löytänyt mitään tilavuusrajoituksia.

Lainaus
3.8.1
Moottorin vaihto ja muuttaminen

Alkuperäiseen moottoriin verrattuna ajoneuvon moottorin tehoa saa kasvattaa enin-
tään 20 prosenttia tai ajoneuvon moottorin vaihtaa enintään 20 prosenttia tehok-
kaammaksi ilman, että ajoneuvo muutetaan vertailuajoneuvoa vastaavaksi.
Jos ajoneuvo on se mallisarjan tehokkain vapari, niin menee tehomittaus tarkaksi pelkässä turbon lisäämisessä. Tehoa pitää tulla vähintään 20%, ja yhtään yli 20% ei saa tulla... :/

Vai päteekö tuohon sitten tuo teho-painosuhde...

Tuosta sitten odottelemaan tulkintoja.

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2368
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #334 : 27.01.2021, 20:18:09 »
Postiivista on että en pikaisesti löytänyt mitään tilavuusrajoituksia.
Jos ajoneuvo on se mallisarjan tehokkain vapari, niin menee tehomittaus tarkaksi pelkässä turbon lisäämisessä. Tehoa pitää tulla vähintään 20%, ja yhtään yli 20% ei saa tulla... :/

Vai päteekö tuohon sitten tuo teho-painosuhde...

Tuosta sitten odottelemaan tulkintoja.

Niin siis tuo +20% onnistuu ilman että muutetaan mallisarjan tehokkainta vastaavaksi. Sen jälkeenhän pätee nuo teho/painosuhteeseen perustavat rajat. Esimerkiksi 740 Volvossa olis max. 1400kg omamassalla ja B204FT moottoria verrokkina käytettäessä ~360hv tehoraja. Jännä nähdä miten tässä tulee käymään. Avaa aika monia ovia tämä uudistus.

Mutta eniten tässä mua kiinnostaa se että alkaako noi omamassat olemaan tapauskohtaisia vai määritelläänkö aina joku tietty paino mallisarjalle.
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Volvomies89

  • BWC-vastaava
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3422
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #335 : 27.01.2021, 20:31:42 »

Mutta eniten tässä mua kiinnostaa se että alkaako noi omamassat olemaan tapauskohtaisia vai määritelläänkö aina joku tietty paino mallisarjalle.
Eikös tuolla lukenut että auton punnitaan konttorilla muutoskatsastuksen yhteydessä.
Team Salaseura.
Suomen Volvokerhon Some-vastaava Facebookissa, BWC-osastovastaava ja jääratapäivien vastaava.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237002

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2368
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #336 : 27.01.2021, 20:50:14 »
Eikös tuolla lukenut että auton punnitaan konttorilla muutoskatsastuksen yhteydessä.

Juu, mutta minkä mukaan se lähtökohta teho/painosuhteelle katsotaan
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa HTVR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 267
  • Voiko autoja olla liikaa
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #337 : 27.01.2021, 21:11:12 »
Juu, mutta minkä mukaan se lähtökohta teho/painosuhteelle katsotaan

Tätä itsekkin mietin, meneekö nuo sitten noiden tuolla listattujen oliko 5 lukeman perusteella vai määritetäänkö se jokaiselle autolle erikseen omamassan perusteella.

Mielenkiintoista on myös mitenköhän tuo käsitellään kun ilmoitetaan että tehonmittaustodistusta ei hyväksytä jos moottoriin asennetava ahdin lisää yli 20% tehoa, tässä oletettavasti tarkoitetaan vapari moottorin ahtamista.
Joskus ehkä vielä käytössä: 945 Turbo B230FK+M90 1996

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #338 : 27.01.2021, 21:37:51 »
Mielenkiintoista on myös mitenköhän tuo käsitellään kun ilmoitetaan että tehonmittaustodistusta ei hyväksytä jos moottoriin asennetava ahdin lisää yli 20% tehoa, tässä oletettavasti tarkoitetaan vapari moottorin ahtamista.

Alle 20% lisäystä turbotettaessa ei hyväksytä PAITSI jos on joku firman tekele esim. jonkun viripajan remmiahdinsetti.

Eli turbotettaessa pitää tulla vähintään 21% lisää tehoa perusmoottoriin nähden, vai kanteen kuten ennenkin.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2368
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #339 : 28.01.2021, 00:10:20 »
Alle 20% lisäystä turbotettaessa ei hyväksytä PAITSI jos on joku firman tekele esim. jonkun viripajan remmiahdinsetti.

Eli turbotettaessa pitää tulla vähintään 21% lisää tehoa perusmoottoriin nähden, vai kanteen kuten ennenkin.

Juurikin näin. Ja näkisin että koskee myös näitä tehtaan omia turbosarjoja. Sitä en tiedä miten esim. B230F ahtaminen vakioromuilla sitten katsottaisiin, pitäisikö tässä olla vähintään 21% tehonlisäys vai ei? Tosin tossa vois sanoa vaan että koko pata kaikkineen vaihdettu B230FK:ksi...

Mutta positiivinen asia on että tuokin sääntö putosi 20% aiemmin esitetystä 30%.
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa kiroileva_fossiili

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 288
  • 242 '84, 744 '86
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #340 : 28.01.2021, 01:23:30 »
Tässä vielä perustelumuistio:
https://www.traficom.fi/sites/default/files/media/regulation/Auton%20ja%20sen%20per%C3%A4vaunun%20rakenteen%20muuttaminen%20Perustelumuistio%2001032021.pdf

Miten ymmärrätte tämän?:
Jos turbottaisi esimerkiksi 740 B200K:n 103hv ~1315kg. Tällöin käytännössä pitäisi verrata vertailumalliin ja mentäisiin vertailumallin teho/painosuhteen perusteella, koska turbotus ei onnistu tuolla 20% säännöllä. Kohdan " tai, jos muutettavaa ajoneuvoa käytetään vertailuajoneuvona" mukaan myös muutoksen kohteena olevaa autoa voitaisiin käyttää vertailumallina ja näin ollen mielestäni ilman muutoksia siihen saisi laittaa 178hp koneen. Mahdollisesti hieman isommankin jos muutoskatsastuksen yhteydessä mitattaessa auton omamassa on kasvanut.
« Viimeksi muokattu: 28.01.2021, 14:05:21 kirjoittanut kiroileva_fossiili »

Poissa HTVR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 267
  • Voiko autoja olla liikaa
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #341 : 28.01.2021, 12:01:44 »
Niin minähän luin ilmeisesti tuon väärin se on siis niin että pitää olla yli 20% enemmän tehoa ahdettuna. :idiot2:
Joskus ehkä vielä käytössä: 945 Turbo B230FK+M90 1996

Poissa kiroileva_fossiili

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 288
  • 242 '84, 744 '86
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #342 : 28.01.2021, 13:59:45 »
Ymmärrän sen kyllä, mutta tarkoitinkin noiden teho/painosuhteiden mukaan mennessä.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #343 : 28.01.2021, 14:25:21 »
Miten ymmärrätte tämän?:
Jos turbottaisi esimerkiksi 740 B200K:n 103hv ~1315kg. Tällöin käytännössä pitäisi verrata vertailumalliin ja mentäisiin vertailumallin teho/painosuhteen perusteella, koska turbotus ei onnistu tuolla 20% säännöllä. Kohdan " tai, jos muutettavaa ajoneuvoa käytetään vertailuajoneuvona" mukaan myös muutoksen kohteena olevaa autoa voitaisiin käyttää vertailumallina ja näin ollen mielestäni ilman muutoksia siihen saisi laittaa 178hp koneen. Mahdollisesti hieman isommankin jos muutoskatsastuksen yhteydessä mitattaessa auton omamassa on kasvanut.
Toki voi käyttää muutettavaa autoa vertailuajoneuvona, mutta koska se ei ole tehokkain, on käytettävä sellaista mallia jonka teho osuu 20% säännön sisään. Mun tulkinnan mukaan menisi noin.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #344 : 28.01.2021, 16:05:30 »
Trafilta tänään kysyttyä: "Prosentit määrääviä. Nuo massasuhderajat lähinnä koskevat auton kevennystä. Maksimiteho siis edelleen tuo max +20% mallisarjan tehokkaimpaan verrattuna."
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron