Kulkukoira  Proturbo

Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?

  • 412 Vastauksia
  • 124918 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2380
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #345 : 28.01.2021, 16:28:49 »
No voi helv... Miksei niistä sit kuitenkaan ole tossa uudessa säädöksessä mitään mainintaa  ???
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #346 : 28.01.2021, 16:38:49 »
No voi helv... Miksei niistä sit kuitenkaan ole tossa uudessa säädöksessä mitään mainintaa  ???

Erittäin hyvä kysymys. Onko sitten trafi ollut sekasin joko kirjottaessa tuota tai kertoessa kysyjälle tämän vastauksen.

Kuitenkin edellisessä (mikä korvataan) säädöksissä on +25% tilavuus ja +20% tehokkaammasta mallista oleva lause. Näitähän ei uudessa kyllä ole...

Laista mitään ymmärtämättä, onko joku toinen säädös missä nuo prosenttirajat on määräävänä vielä... selittäisi trafin vastauksen?
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #347 : 28.01.2021, 17:46:04 »
Mielenkiinnosta soitin konttorille: "1.3 vasta tulee ohjeistus miten noita "luetaan" konttorilla ja siihen mennessä voi kaikki vielä muuttua."

Kerron tänne heti kun saan jotain faktaa, luultavasti vasta 1.3  :D
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7578
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #348 : 28.01.2021, 18:45:35 »
Tekstiä uudelleen tavatessa siellä on kohta joka kertoo kohtuu selkeästi: Ajoneuvon teho saa muiden kuin edellä 2.5 kohdassa tarkoitettujen moottorin muutosten tai moottorin vaihtamisen myötä kasvaa enintään 20 prosenttia vertailuajoneuvoon verrattuna seuraavin edellytyksin:

Eli ei muutoksia niiltä osin. Iskutilavuuden rajasta ei ole mainintaa, mutta ei ole myöskään mainittu ettei rajaa olisi.
« Viimeksi muokattu: 28.01.2021, 18:47:07 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2380
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #349 : 28.01.2021, 20:16:23 »
Tekstiä uudelleen tavatessa siellä on kohta joka kertoo kohtuu selkeästi: Ajoneuvon teho saa muiden kuin edellä 2.5 kohdassa tarkoitettujen moottorin muutosten tai moottorin vaihtamisen myötä kasvaa enintään 20 prosenttia vertailuajoneuvoon verrattuna seuraavin edellytyksin:

Eli ei muutoksia niiltä osin. Iskutilavuuden rajasta ei ole mainintaa, mutta ei ole myöskään mainittu ettei rajaa olisi.

Mutta eikös tämä ollut yli 7500kg painavia ajoneuvoja koskevassa kohdassa  ???
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7578
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #350 : 28.01.2021, 20:41:53 »
Mutta eikös tämä ollut yli 7500kg painavia ajoneuvoja koskevassa kohdassa  ???
Niinpäs olikin. Eiköhän tilanteet selviä tarkemmin kunhan voimaantulopäivä lähestyy.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1872
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #351 : 28.01.2021, 21:27:51 »
Eikö noissa "kuorma-autoissa" ole ollut tähän asti virittäminen täysin vapaata?

Poissa Brick

  • Mr John Doe
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 651
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #352 : 29.01.2021, 11:21:04 »
Uudet maximitehorajat tulevat olemaan henkilöautoissa seuraavat?

1) vertailuajoneuvolla suhteen ollessa 25 kilogrammaa/kW tai enemmän, saa se
pienentyä muutetulla ajoneuvolla arvoon 12 kilogrammaa/kW;
2) vertailuajoneuvolla suhteen ollessa enintään 20 kilogrammaa/kW, saa se pienentyä muutetulla ajoneuvolla arvoon 10 kilogrammaa/kW;
3) vertailuajoneuvolla suhteen ollessa enintään 15 kilogrammaa/kW, saa se pienentyä muutetulla ajoneuvolla arvoon 7 kilogrammaa/kW;
4) vertailuajoneuvolla suhteen ollessa enintään 10 kilogrammaa/kW, saa se pienentyä muutetulla ajoneuvolla arvoon 5 kilogrammaa/kW;
5) vertailuajoneuvolla suhteen ollessa enintään 5 kilogrammaa/kW, saa se pienentyä muutetulla ajoneuvolla arvoon 4 kilogrammaa/kW.

Eli 240 turbo 114kw osuu tuohon 15kg/kW eli uusi maksimi tehoraja olisi 7kg/kW ja jos 240 turbo sattuu painamaan 1300kg niin 185kW uusi tehorajako?

Toinen asia mikä pisti silmään on se, että vielä nykyiset säännöt mahdollistivat esimerkiksi sen, että kun 850 170hv koneen tilalle vaihtoi 140hv+Ahdin paketin ja penkitti max 170hv sai sen muutoskatsastettua ilman vertailuja. Nyt uusissa sanotaan, että ajoneuvon teho nousee vähintään 21% ahtimen lisäyksestä. Voiko tämän siis tulkita niin, että nimen omaan ajoneuvon alkuperäinen teho nousee vähintään 21% jälkiahtamisen myötä oli pellin alla mikä kone tahansa. Mutta jos sattuukin olemaan b230fb koneellinen auto saa siihen laittaa b230fk turbomoottorin ilman vertailua koska alle 20% tehokkaampi.
« Viimeksi muokattu: 30.01.2021, 11:25:41 kirjoittanut Brick »
citikka

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2380
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #353 : 30.01.2021, 13:09:05 »
Tietenkään mikään ei ole vielä kirkossa kuulutettua, mutta kuullut nyt muutamalta muutoskatsastuksiin perehtyneeltä taholta  että edelleen jäisi se +20% mallisarjan tehokkaimmasta voimaan, mutta kuten puliukkokin totesi että nuo teho/paino-suhde rajat koskisi lähinnä auton kevennystä. Tämä tarkoittaisi jatkossa aika monen moottorin asentamista ainoastaan vaparina moneen korimalliin. No more "B6284T kaksnelikymppejä"...
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6345
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #354 : 30.01.2021, 13:27:41 »
Tietenkään mikään ei ole vielä kirkossa kuulutettua, mutta kuullut nyt muutamalta muutoskatsastuksiin perehtyneeltä taholta  että edelleen jäisi se +20% mallisarjan tehokkaimmasta voimaan, mutta kuten puliukkokin totesi että nuo teho/paino-suhde rajat koskisi lähinnä auton kevennystä. Tämä tarkoittaisi jatkossa aika monen moottorin asentamista ainoastaan vaparina moneen korimalliin. No more "B6284T kaksnelikymppejä"...

Tuota ohjeistusta kun lukee ja tavaa, niin ei kyllä millään saa tällaista käsitystä aiheesta. Siinä kohdassa jossa auto muutetaan vertailumallia vastaavaksi ei puhuta enää mitään 20% rajasta, vaan ainoastaan teho/painosuhteista. Ennemmin tuo "Brick":n kirjoittama olisi siis lähempänä totuutta, mutta kuulostaa ehkä hitusen liian hyvältä ollakseen totta. Kaikki varmaan selviää aikanaan.


Poissa Masa71

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 211
  • www.vrcf.fi
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #355 : 30.01.2021, 13:28:49 »
Eihän noissa tehopainorajoissa ole mitään tolkkua jos niitä ajattelisi vain kevennyksessä käytettäviksi.

Otetaas esimerkki:
- autossa 100 kw tehoa, omamassa 1500 kg. Tehopainosuhde 15 kg/kw
- minimi tehopainosuhde 7kg/kw joten autoa saisi keventää 800 kg => täysi mahdottomuus!!

- tai sillä +20 % niin omamassa sais olla 840 kg => 660 kg pois...


Tehoja laskiessa taas sillä 1500 kg maksimi olisi 214kw (287 hv) mikä olisi ihan älyllinen lukema, nykydieselitkin on puhdikkaampia tehtaan jäljiltä :juhau:

Elämme jänniä aikoja.

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2380
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #356 : 30.01.2021, 13:29:32 »
Juu siellä edelleen on se +20% mallisarjan tehokkaimmasta, toki se on siellä +7500kg autoja koskevassa osiossa, tai ainakin minä sen näin tulkitsen.

Mutta aika näyttää kuinka käy.
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Brick

  • Mr John Doe
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 651
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #357 : 30.01.2021, 17:05:56 »
Kuulostaa ehkä liian hyvältä, mutta sellaisen kuvan tuosta tekstistä sain että tarkoitus on yhtenäistää tehorajoja automerkkiin katsomatta juurikin tuolla tehopainosuhteella.

Nyt tulisi esimerkiksi 240 ja BMW e36 harrastajalle yhtäläiset mahdollisuudet saada se 250hv papereihin.

FHRA on ollut vahvasti tässä mukana ja siellä varmasti on pyritty siihen että vanhoihin hot rodeihin saisi tuoreemman kasin pellin alle. Amazoniin saisi siis helposti chevyn pikkulohkon katsastettua kun ei iskutilavuusrajoistakaan mitään puhuta.

Ja alle 7500kg maksimi tehoista ei tosiaan tuota +20% mallisarjan tehokkaimpana mainita. Eli jos uusilla säännöillä katsuri alkaa niin väittämään voi sitä kysyä, että missä se siellä lukee. Toki ne tulkinta ohjeet on vasta tulossa.

« Viimeksi muokattu: 30.01.2021, 17:53:38 kirjoittanut Brick »
citikka

Poissa kiroileva_fossiili

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 288
  • 242 '84, 744 '86
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #358 : 30.01.2021, 17:57:57 »
Perustelumuistiosta:

"Kohdassa 3.8.1 sallitaan ajoneuvon moottorin vaihtaminen tehokkaampaan tai tehon
kasvattaminen 20 prosentilla ilman vertailua vertailuajoneuvoon. Jos tehoa kasvatetaan yli 20 prosenttia, on määräyksessä vaadittu aikaisemman kaikkia ajoneuvoja koskevan prosentuaalinen raja-arvon sijaan paino-teho –suhteeseen perustuvaa tehon kasvattamisen raja-arvoa silloin, kun ajoneuvo muutetaan vertailuajoneuvoa
vastaavaksi määräyksessä edellytetyiltä osin. Tehon kasvattamisen enimmäismäärä
riippuu siitä, mikä on vertailuajoneuvon teho-paino suhde. Vertailuajoneuvon vaatimuksiin on tarkennettu, että jarrujen tulee mitoitukseltaan vastata vertailuajoneuvoa. Tällä pyritään sallimaan myös jälkituotantojarrujen asentaminen vertailuajoneuvoa vastaavaksi muutettaessa."

Kuulostaa todella ristiriitaiselta siihen nähden, mitä joillekin on kysyessa konttoreilta tai Trafilta vastailtu.

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6345
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #359 : 30.01.2021, 18:00:22 »
Perustelumuistiosta:

"Kohdassa 3.8.1 sallitaan ajoneuvon moottorin vaihtaminen tehokkaampaan tai tehon
kasvattaminen 20 prosentilla ilman vertailua vertailuajoneuvoon. Jos tehoa kasvatetaan yli 20 prosenttia, on määräyksessä vaadittu aikaisemman kaikkia ajoneuvoja koskevan prosentuaalinen raja-arvon sijaan paino-teho –suhteeseen perustuvaa tehon kasvattamisen raja-arvoa silloin, kun ajoneuvo muutetaan vertailuajoneuvoa
vastaavaksi määräyksessä edellytetyiltä osin. Tehon kasvattamisen enimmäismäärä
riippuu siitä, mikä on vertailuajoneuvon teho-paino suhde. Vertailuajoneuvon vaatimuksiin on tarkennettu, että jarrujen tulee mitoitukseltaan vastata vertailuajoneuvoa. Tällä pyritään sallimaan myös jälkituotantojarrujen asentaminen vertailuajoneuvoa vastaavaksi muutettaessa."

Kuulostaa todella ristiriitaiselta siihen nähden, mitä joillekin on kysyessa konttoreilta tai Trafilta vastailtu.

Eipä sitä paljoa enää voi selvemmin sanoa, että teho/painosuhteen mukaan mennään, jos auto on vertailumallia vastaava.

Kieltämättä aika oudon vastauksen puliukko on saanut :idiot2:
« Viimeksi muokattu: 30.01.2021, 18:48:33 kirjoittanut Kulmamies »

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron