Autodiagnoosi  Carcom Oy

Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?

  • 411 Vastauksia
  • 80849 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Masa71

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 206
  • www.vrcf.fi
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #360 : 30.01.2021, 18:11:39 »
Eipä sitä paljoa enää voi selvemmin sanoa, että teho/painosuhteen mukaan mennään, jos auto on vertailumallia vastaava.

Kieltämäätä aika oudon vastauksen puliukko on saanut :idiot2:
Se on just se perinteinen ei-ei millään -asenne ollu virkahenkilöllä.
« Viimeksi muokattu: 01.02.2021, 05:38:41 kirjoittanut Masa71 »

Poissa Brick

  • Mr John Doe
  • VRCF Ry jäsen 2021
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 647
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #361 : 30.01.2021, 18:17:38 »
Volvo 360 V8 twinturbo kuka tekee ensimmäisen?

Avaa kyllä paljon ovia nämä uudet säännöt.
citikka

Poissa Jule

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1344
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #362 : 30.01.2021, 20:09:17 »
Nyt uusissa sanotaan, että ajoneuvon teho nousee vähintään 21% ahtimen lisäyksestä. Voiko tämän siis tulkita niin, että nimen omaan ajoneuvon alkuperäinen teho nousee vähintään 21% jälkiahtamisen myötä oli pellin alla mikä kone tahansa. Mutta jos sattuukin olemaan b230fb koneellinen auto saa siihen laittaa b230fk turbomoottorin ilman vertailua koska alle 20% tehokkaampi.

Siellähän lukee että ahtimen lisäämisen pitää lisätä tehoa vähintään 20%, mutta jos sinne vaihtaa samalla koko moottorin, niin silloinhan ei voi sanoa että "autoon on asennettu ahdin", vaan autoon on asennettu ahdettu moottori. Tuohan on ihan käytännössäkin toteutuva jos vaihtaa vaikka b23e:n tilalle b19et koneen, tosin miksi kukaan tekisi noin 5 hepan takia on eri asia.. :)

Hyvin selvästi ovat halunneet estää pelkän ahtimen lisäämisen ilman alustamuutoksia, ei sitä olisi muuten rajattu noin että nimenomaan 20% teholisä pelkällä ahdolla ei ole mahdollinen, joka olisi samalla se suurin sallittu teholisä ilman alustamuutoksia.

Käytännössä jos teho menee vähän tuon tehopainosuhde rajan yli, niin muutaman kilon lisääminen auton punnitusmassaan ei ole mikään ameriikan temppu.

Yksi mielenkiintoinen yksityiskohta tuossa on myös se että nelivedon tekeminen on tullut mahdolliseksi, muutos pitää tehdä tehdasvalmisteisilla osilla, mutta kiinnikkeet saa tehdä itse.

Poissa Jambo

  • VRCF Ry jäsen 2021
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2038
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #363 : 30.01.2021, 22:46:06 »
Yksi mielenkiintoinen yksityiskohta tuossa on myös se että nelivedon tekeminen on tullut mahdolliseksi, muutos pitää tehdä tehdasvalmisteisilla osilla, mutta kiinnikkeet saa tehdä itse.

Tämähän on nytkin ollut mahdollista mikäli autoa on saanut tehtaalta jo valmiiksi nelikkona. Kaverin Camry on jälkeenpäin muutettu nelikoksi.
Harmi vaan kun moottorin suuntaa ei saa vaihtaa  ::)
Käyttiksenä - Audi A3 2.0tdi quattro '06
Harrasteena - 740 B230FT/M90 '87
Ikuisuusprojektina - 242 B230FT/GS6-37 '80

Poissa Jule

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1344
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #364 : 31.01.2021, 14:16:48 »
Tämähän on nytkin ollut mahdollista mikäli autoa on saanut tehtaalta jo valmiiksi nelikkona. Kaverin Camry on jälkeenpäin muutettu nelikoksi.
Harmi vaan kun moottorin suuntaa ei saa vaihtaa  ::)

No "tietysti", ja onhan sen myös poikkeusluvalla saanut tehtyä, mutta tuo uusi pykälä on sen suhteen paljon toteuttamiskelpoisempi.

No tuskin noista itsetehdyistä nelivedoista mikään hirmuinen villitys tulee.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2762
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #365 : 31.01.2021, 23:44:34 »
Se on just se perinteinen ei-ei millään -asenne ollu katsurilla.

Oli kysytty siis traficomilta suoraan teknisistä asioista vastaavalta ja 20% säätö pysyisi. (En tiedä todellakaan miksi, mutta näin sanottiin.)
Itse kysyin vielä konttorilta, mutta he eivät olleet saaneet vielä ohjeistusta. Eli (mitään) konttoria on turha syyttää tässä, traficom se oudon vastauksen antoi...

Mutta odotellaan, kyllä se selviää kuukauden päästä viimeistään... Hienoahan se olisi päästä tuplaamaan tehot, tuntuu jopa oudolta täällä sääntöjen maassa. :)
-Volvo 940 B230FB + M47 '92 "Pulkka"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Masa71

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 206
  • www.vrcf.fi
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #366 : 01.02.2021, 05:38:00 »
Oli kysytty siis traficomilta suoraan teknisistä asioista vastaavalta ja 20% säätö pysyisi. (En tiedä todellakaan miksi, mutta näin sanottiin.)
Itse kysyin vielä konttorilta, mutta he eivät olleet saaneet vielä ohjeistusta. Eli (mitään) konttoria on turha syyttää tässä, traficom se oudon vastauksen antoi...

Mutta odotellaan, kyllä se selviää kuukauden päästä viimeistään... Hienoahan se olisi päästä tuplaamaan tehot, tuntuu jopa oudolta täällä sääntöjen maassa. :)
Ok, luin hätäsesti. muutetaan muotoon virkahenkilö ;)

Poissa Jule

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1344
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #367 : 02.02.2021, 08:57:55 »
Oli kysytty siis traficomilta suoraan teknisistä asioista vastaavalta ja 20% säätö pysyisi. (En tiedä todellakaan miksi, mutta näin sanottiin.)
Itse kysyin vielä konttorilta, mutta he eivät olleet saaneet vielä ohjeistusta. Eli (mitään) konttoria on turha syyttää tässä, traficom se oudon vastauksen antoi...

Mutta odotellaan, kyllä se selviää kuukauden päästä viimeistään... Hienoahan se olisi päästä tuplaamaan tehot, tuntuu jopa oudolta täällä sääntöjen maassa. :)

Sama se oikeastaan on missä se "mikään ei ole sallittu" heppu istuu.. Tietysti, onhan se mahdollista edelleenkin, että vaikka se laatimismuistio sanoisikin että nimenomaan tuota teho-painosuhdetta on tarkoitettu rajaksi, sen voi trafissa sopivalla pallilla oleva jäärä muuttaa takaisin tuohon 20% sääntöön.

Poissa Wompatti

  • VRCF Ry jäsen 2021
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 439
  • www.vrcf.fi
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #368 : 02.02.2021, 09:59:42 »
Lait ja asetukset muuttuu, annetaan ohjeita ylhäältä eli trafista konttoreille. Käytäntö on osoittanut että tulkinnat vaihtelee, toisaalla onnistuu melkein mikä vaan ja toisaalla ei mikään. Muutoskatsastusten teettäminen ja hyväksyminen on tähänkin asti ollut riippuvainen pärstäkertoimesta, kyvystä esittää vaikeakin asia niin että katsuri ei ymmärrä että häntä johdatellaan ja suoranaisesti manipuloidaan. Toki pykälät asettaa jonkinmoisen viitekehyksen missä mennään.

Kukaan ei tunnu vielä tästä uudesta versiosta tietävän jotta mitä kirjoitetut asiat käytännössä tarkoittaa ja miten niitä luetaan, ei rakentelijat, ei katsastajat ja eniten taitaa olla pihalla itse trafin väki. Aivan kuten romutusfarssissa :idiot2:
« Viimeksi muokattu: 02.02.2021, 15:58:25 kirjoittanut Wompatti »

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2021
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5432
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #369 : 04.02.2021, 17:34:16 »
Trafilta tänään kysyttyä: "Prosentit määrääviä. Nuo massasuhderajat lähinnä koskevat auton kevennystä. Maksimiteho siis edelleen tuo max +20% mallisarjan tehokkaimpaan verrattuna."

Tänään paikallisen konttorin päällikkö tyrmäsi tämän ihan täysin. Painotti nimenomaan, että 20% saa teho nousta ilman, että tarvii muuttaa mitään. Vertailuautoa vastaavaksi muutettu sitten menee teho/painosuhteen mukaan.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2762
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #370 : 04.02.2021, 19:14:03 »
Tänään paikallisen konttorin päällikkö tyrmäsi tämän ihan täysin. Painotti nimenomaan, että 20% saa teho nousta ilman, että tarvii muuttaa mitään. Vertailuautoa vastaavaksi muutettu sitten menee teho/painosuhteen mukaan.

Sillä ei ole sinänsä mitään väliä, kun konttorit on yhtä ymmällään vielä kuin mekin. En silti ymmärrä trafin lausahdusta...

Sama se oikeastaan on missä se "mikään ei ole sallittu" heppu istuu.. Tietysti, onhan se mahdollista edelleenkin, että vaikka se laatimismuistio sanoisikin että nimenomaan tuota teho-painosuhdetta on tarkoitettu rajaksi, sen voi trafissa sopivalla pallilla oleva jäärä muuttaa takaisin tuohon 20% sääntöön.

Tätä sanoi konttorin ukotkin, mikään ei ole varmaa kuin ohjeistuksen jälkeen. Niin perseestä traficom on ja niin monesti asiat kääntyneet ihan toiseksi...

Lait ja asetukset muuttuu, annetaan ohjeita ylhäältä eli trafista konttoreille. Käytäntö on osoittanut että tulkinnat vaihtelee, toisaalla onnistuu melkein mikä vaan ja toisaalla ei mikään. Muutoskatsastusten teettäminen ja hyväksyminen on tähänkin asti ollut riippuvainen pärstäkertoimesta, kyvystä esittää vaikeakin asia niin että katsuri ei ymmärrä että häntä johdatellaan ja suoranaisesti manipuloidaan. Toki pykälät asettaa jonkinmoisen viitekehyksen missä mennään.

Kukaan ei tunnu vielä tästä uudesta versiosta tietävän jotta mitä kirjoitetut asiat käytännössä tarkoittaa ja miten niitä luetaan, ei rakentelijat, ei katsastajat ja eniten taitaa olla pihalla itse trafin väki. Aivan kuten romutusfarssissa :idiot2:

Etelä-Pohjanmaan osavaltiossa ei päde mitkään Suomen lait, siellä saa kaiken leimasta...  :D

Mutta kyllä pykälät ja ohjeistukset vaan vaatii sen harrastelija konttorinsedän. On meinaan suht harvinaista tehdä muutoskatsastuksia ja moniko konttorinukko mikä ei ole ystävällinen tai autoharrastaja viitsii lukea kaikki pykälät. Joko laitetaan ei onnistu tai kaikki menee läpi.

Ymmärrän sinänsä, aika aikaa vievää jokaisesta osasta/muutoksesta yms. laitella ostokuitit tai muut dokumentit sähköiseen tietokantaan.
Ja tietenkin vaatii kyllä auton omistajaltakin vähän vaivaa lukea pykäliä ja selvittää lappuset valmiiksi.

Kuitenkin Suomessa aika löyhät säädökset olleet aina, verrattuna moniin maihin.
-Volvo 940 B230FB + M47 '92 "Pulkka"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Volvo Setämies

  • VRCF Ry jäsen 2021
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 289
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #371 : 05.02.2021, 16:19:35 »
Tänään paikallisen konttorin päällikkö tyrmäsi tämän ihan täysin. Painotti nimenomaan, että 20% saa teho nousta ilman, että tarvii muuttaa mitään. Vertailuautoa vastaavaksi muutettu sitten menee teho/painosuhteen mukaan.

Näin minäkin tekstin ymmärrän. Olisihan se muuten tyhmää olla edes tehopainosuhde rajoja jos +20% sääntö menisi kaiken yli.
Jos näin todella tulkitaan, antaa uudet säännökset melkoisesti liikkumatilaa ainakin vanhempien vehkeiden rakenteluun. Kun antaa mielikuvituksen laukata niin melko villejäkin laitoksia voi tulla kilpiin O0

 
Amazon 20v
850R
P1800

Poissa Tuke

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 132
  • www.vrcf.fi
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #372 : 05.02.2021, 18:00:27 »
No tuskin noista itsetehdyistä nelivedoista mikään hirmuinen villitys tulee.

Nelivetomuutokset saattaa olla yllättävän suosittuja. Esimerkiksi nyt uusilla säädöksillä voi tehdä S70R:stä tai T-5R:stä nelivedon laillisesti ja vag- konsernin tuotteissa voipi olla hyvinkin suosittua.

Poissa Ristus

  • Hallituksen jäsen - Tossavainen - Teiden ritari
  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9419
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #373 : 05.02.2021, 19:12:59 »
Nelivetomuutokset saattaa olla yllättävän suosittuja. Esimerkiksi nyt uusilla säädöksillä voi tehdä S70R:stä tai T-5R:stä nelivedon laillisesti ja vag- konsernin tuotteissa voipi olla hyvinkin suosittua.
S40 awd siis vanha koppa  S* evo3:n osilla kasattuna...
S40 dTi -99, 855 2.5 10V -96 man, V40 T4 -98 man, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut ja XC90 -04 D5 AWD geartronic

Poissa Slerbahuuli

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4558
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #374 : 05.02.2021, 21:29:39 »
XC945AWD, tupla G80 perät, kuormajouset joka nurkassa ja momentinmuuntimellinen alennusvaihde.  S*
Kouvolan Korottajattm #Jyväskylän alajaosto

 

Elekma  Autoracing