KL-varaosat  Race.fi

Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?

  • 412 Vastauksia
  • 124942 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #105 : 29.09.2015, 22:00:42 »
Ymmärsinkö oikein. Kunhan selvittää perus konttorin päästötestin, saa vapari 940:n / 960:n ahtaa samoilla ehdoilla kuin aiemmin ei-vähäpäästöisen? :o
Küllah....

Poissa pukema

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 411
  • SVK #1148
    • www.pukema.com
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #106 : 29.09.2015, 22:10:19 »
Fakta vai MuTu? Tuollai keplottelemallahan maksimi olisi 35%?
Moottorin vaihtoa ja moottorin muuttamista koskee eri säännöt.

Maksimi tilavuus olis 1,25*1,1=1.375  siis 37,5% alkuperäistä suurempi.

Poikkeuslupaahan voi hakea, ei ole mitään ehdottomia nuo iskutilavuusrajat jne
760 Turbo 1988, 960 Pullman Limousine 1996, 960 Executive Level I 1996, S90 Pullman Limousine 1998, S90 T6 1998
S80 V8 2007, S80 V8 Executive 2008
Chrysler Viper GTS 2000
Cadillac Fleetwood Limo 1978

Paikalla Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Keme

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 364
  • Jee jee
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #108 : 30.09.2015, 08:27:29 »
Moottorin vaihtoa ja moottorin muuttamista koskee eri säännöt.

Maksimi tilavuus olis 1,25*1,1=1.375  siis 37,5% alkuperäistä suurempi.
Jännä tulkinta, mutta ei se kyllä noin mene. Ei siihen alkuperäisen moottoriin tilavuuteen anneta tuota "10% porausvaraa", kun lasketaan suurinta vertailumoottorin tilavuutta. Eikä sitä 25% suurempaa saa enää porata suuremmaksi, koska silloin se olisi yli 25% suurempi kuin vertailumoottori.

Lainaus
Moottorin vaihtoon rinnastetaan myös:
b) moottorin iskutilavuuden suurentaminen, jos iskutilavuus suurenee alkuperäiseen verrattuna yli 10 %

Lainaus
Sallittua on myös sellaisen teholtaan tai iskutilavuudeltaan alkuperäistä suuremman moottorin (vertailumoottori) vaihtaminen, jonka ajoneuvon valmistaja on tarkoittanut käytettäväksi samaan tyyppiin kuuluvassa, yleiseen tieliikenteeseen tarkoitetussa ajoneuvossa, taikka vertailu moottoreita tehokkaamman tai iskutilavuudeltaan suuremman moottorin vaihtaminen. Vaihtaminen on sallittua seuraavin edellytyksin

c) ajoneuvoon vaihdettavan vertailumoottoreita iskutilavuudeltaan suuremman moottorin iskutilavuus on korkeintaan 25% suurempi kuin iskutilavuudeltaan suurimman vertailumoottorin iskutilavuus
!

Poissa pukema

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 411
  • SVK #1148
    • www.pukema.com
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #109 : 30.09.2015, 10:59:54 »
Jännä tulkinta, mutta ei se kyllä noin mene. Ei siihen alkuperäisen moottoriin tilavuuteen anneta tuota "10% porausvaraa", kun lasketaan suurinta vertailumoottorin tilavuutta.
Ei niin


Eikä sitä 25% suurempaa saa enää porata suuremmaksi, koska silloin se olisi yli 25% suurempi kuin vertailumoottori.
Tästä olen erimieltä, mutta voin tietenki olla väärässä  :D Vertailumoottoria ei mainita kertaakaan "2.2 Moottorin muuttaminen" kohdassa. Sen sijaan siinä lukee

"Muun kuin ahtimella varustetun moottorin muuttaminen vaihtamalla kaasutin, asentamalla polttoaineen suihkutuslaitteisto tai muuttamalla sitä, muuttamalla sytytyslaitteistoa, muuttamalla puristussuhdetta, muuttamalla moottorin ohjausyksikön ohjelmistoa,
vaihtamalla nokka-akseli, muuttamalla venttiilikoneistoa ja siihen liittyviä kanavia sekä vaihtamalla imusarja ja pakosarja on sallittua ehdolla, ettei kohdassa 2.1määrättyäajoneuvon omamassan ja moottorin nettotehon suhdetta aliteta. ....  Tehonmittaustodistusta ei myöskään vaadita, jos moottorin iskutilavuutta muutetaan. Tällöin moottorin tehon katsotaan muuttuvan iskutilavuuksien suhteessa."


Edit:
"Moottorin vaihtoon rinnastetaan myös:
b) moottorin iskutilavuuden suurentaminen, jos iskutilavuus suurenee alkuperäiseen verrattuna yli 10 %" Tähänhän tää mun ihan oma tulkinta voi kusta, jos verrataan alkuperäiseen, autoon tehtaalla laitetun, moottorin iskutilavuuteen, eikä autoon normaalisti muutoskatsastetun moottorin alkuperäiseen iskutilavuuteen. Miten nää nyt menee ELK  :idiot2:
« Viimeksi muokattu: 30.09.2015, 11:28:23 kirjoittanut pukema »
760 Turbo 1988, 960 Pullman Limousine 1996, 960 Executive Level I 1996, S90 Pullman Limousine 1998, S90 T6 1998
S80 V8 2007, S80 V8 Executive 2008
Chrysler Viper GTS 2000
Cadillac Fleetwood Limo 1978

Poissa Keme

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 364
  • Jee jee
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #110 : 30.09.2015, 12:17:13 »
Jos voisi verrata jo muutoskatsastettuun koneeseen, niin miksei sitten kasvattaisi sen iskutilavuutta 25% tuon 10% sijaan? Saisi 56% suuremman koneen kuin mitä korissa alunperin on ollut. Kolmannella muutoskatsastuskierroksella vielä 25% lisää. Ei se vaan niin mene. Valitettavasti. :(
!

Poissa pukema

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 411
  • SVK #1148
    • www.pukema.com
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #111 : 30.09.2015, 16:01:38 »
Jos voisi verrata jo muutoskatsastettuun koneeseen, niin miksei sitten kasvattaisi sen iskutilavuutta 25% tuon 10% sijaan? Saisi 56% suuremman koneen kuin mitä korissa alunperin on ollut. Kolmannella muutoskatsastuskierroksella vielä 25% lisää. Ei se vaan niin mene. Valitettavasti. :(
Jos kasvattaa tilavuutta yli 10% niin se rinnastetaan moottorin vaihtoon --> saa olla enintään 25% suurempi kuin vertailumoottori. Eihän tässä mitään vertailumoottoria olla vaihtamassa, vaan kiinnosti mahdollisuus muuttaa moottoria niin ettei sitä rinnasteta moottorin vaihtoon. Jos tilavuus kasvaa alle 10% iskua ja porausta muuttamalla kyseessä ei ole moottorin vaihto. Jos kyseessä ei ole moottorin vaihto --> moottorin vaihdon säännöt ei koske.


Kysyin Trafin Timo Kärkkäiseltä niin se +25% ehdoton yläraja ilman poikkeuslupaa, ja jos poraa vaikka vakion B200E ensimmäiseen ylikokoon niin auto pitää muutoskatsastaa. Eli mun tulkinta väärä.
760 Turbo 1988, 960 Pullman Limousine 1996, 960 Executive Level I 1996, S90 Pullman Limousine 1998, S90 T6 1998
S80 V8 2007, S80 V8 Executive 2008
Chrysler Viper GTS 2000
Cadillac Fleetwood Limo 1978

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #112 : 30.09.2015, 16:15:09 »
Nyt odotetaan mielenkiinnolla vastausta auton etanolisoinnista lastuttamalla....  8)


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #113 : 30.09.2015, 16:26:45 »
Ei jumaliste.....   :facepalm:

http://www.trafi.fi/filebank/a/1443432413/fa68d3f7db2417ea27a880a78b64aa65/18592-8777-2013_Kommenttikoostetaulukko_ulkoiselta_lausuntokierrokselta_%E2%80%93_puhdas_versio.pdf

Lainaus
Määräyksen mukaan etanolikäyttöiseksi (pääasialli-nen polttoaine) muuntaminen hyväksytään, kunhan muutoslaitteiston valmistaja esittää selvityksen päästöistä muutossarjan asennuksen jälkeen.
Porsaanreiäksi jäävät yksinkertaiset muutossarjat, jotka eivät muuta kuin ruiskutuksen määrää, jos muutoksen jälkeen etanolia käytetään vaikkapa suhteessa 49 % / bensiini 51 %. Tällöin etanoli ei ole pääasiallinen polttoaine. Tämän kaltaisia muutos-sarjoja myydään yleisesti myydään internet-sivustoilla.
Valvonnassa tätä on vaikea havaita. Lisäksi katsastukseen saavuttaessa on tankki ajettu melko tyhjiin ja tankattu tavallista bensiiniä.

Kommentti on poliisijallituksen....  :facepalm: :facepalm: :facepalm: :facepalm:

Mutta minusta trafin vastaus on hyvä!
Lainaus
Trafi vastaa ajoneuvoihin tarkoitettujen osien markkinavalvonnasta. Asia on saatettu Trafin valvonnasta vastaavan yksikön tietoon. Trafin arvion mukaan tällaiset muutossar-jat eivät kuitenkaan aiheuta vakavaa vaaraa ympäristölle tai liikenneturvallisuudelle

Koskahan poliisijallitus tiedostaa sen tosi seikan, etteivät he ole ylin viranomainen?  ::)


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #114 : 30.09.2015, 16:53:07 »
Nyt odotetaan mielenkiinnolla vastausta auton etanolisoinnista lastuttamalla....  8)

Onko muutoslaitteiston valmistaja (=mikan) tehnyt jo selvityksen päästöistä muutossarjan asennuksen jälkeen? :smoke:
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #115 : 30.09.2015, 17:12:31 »
Onko muutoslaitteiston valmistaja (=mikan) tehnyt jo selvityksen päästöistä muutossarjan asennuksen jälkeen? :smoke:

Käytön aikaisistä päästöistä on menty lävitse kymmeniä kertoja ilman hikeä!   ;D

Eräs leima-setä totesi, että ompas pirteät 99kW heposet!  ;D


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #116 : 30.09.2015, 17:15:17 »
Käytön aikaisistä päästöistä on menty lävitse kymmeniä kertoja ilman hikeä!   ;D

Eräs leima-setä totesi, että ompas pirteät 99kW heposet!  ;D

Kyllä. :)

Mutta tuossa hieman jää tulkinnanvaraiseksi se, riittääkö käytönaikainen päästömittaus tähän vai ei.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #117 : 30.09.2015, 17:35:29 »
Mutta tuossa hieman jää tulkinnanvaraiseksi se, riittääkö käytönaikainen päästömittaus tähän vai ei.

Muun muassa tämä on yksi kysymyksistäni ja on siellä muutama muukin kikkakolmonen verotukseen liittyen....

Tiettävästi ainoastaan brasiliassa on ajoneuvoja, jotka toimivat vain etanolilla, joten saankohan suomeen ensimmäisen sellaisen Volvon ihan orkkis-moottorin ohjauksella?


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #118 : 30.09.2015, 17:38:23 »
Alkostako meinaat polttoaineet ostaa :)

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #119 : 30.09.2015, 17:56:50 »
Alkostako meinaat polttoaineet ostaa :)
Verohelpotettua kossua.... :2funny:

Tuolla uusissa säännöissä on melko monta jenkkiharrastajia helpottavaa asiaa, mutta taviskinnereiden harrastajien asiat nyt ei juuri muuttuneet. Harmi...

 

Elekma  Autoracing