Elekma  Autoracing

Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?

  • 412 Vastauksia
  • 124940 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #120 : 30.09.2015, 17:58:24 »
Alkostako meinaat polttoaineet ostaa :)

 ;D

Sieltä (alkosta) ei saa tarpeeksi tiukkaa tavaraa....     :2funny:

Verohelpotettua kossua.... :2funny:

Kossu on liian lantrattua tavaraa, tiukempaa pitää saada. Eli korpikuusen kyyneltä tankkiin!  ;D


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #121 : 30.09.2015, 18:01:06 »
Tuolla uusissa säännöissä on melko monta jenkkiharrastajia helpottavaa asiaa, mutta taviskinnereiden harrastajien asiat nyt ei juuri muuttuneet. Harmi...

Mun mielestäni tämä alle Euro 3 -päästöisten autojen päästömittaushelpotus on oikeasti iso asia. Iso joukko 90-luvun kalustoa vapautui hieman helpommaksi rakennella.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #122 : 30.09.2015, 20:07:00 »
Mun mielestäni tämä alle Euro 3 -päästöisten autojen päästömittaushelpotus on oikeasti iso asia. Iso joukko 90-luvun kalustoa vapautui hieman helpommaksi rakennella.
Kyllä ja totta, helpottuu niiden kanssa renaaminen todella paljon.

Onkos muuten missään taulukkoa, josta näkisi milloinka oma auto on tyyppihyväksytty ja mihinkä päästöluokkaan tuo hyväksyntä sijoittuu?

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #123 : 30.09.2015, 20:36:35 »
Onkos muuten missään taulukkoa, josta näkisi milloinka oma auto on tyyppihyväksytty ja mihinkä päästöluokkaan tuo hyväksyntä sijoittuu?


Laukaus lumpioon on hyväksytty Euro II luokkaan. Ja 97- uudemmat mallit on hyväksytty Euro 3 luokkaan. Ysi on aina Euro 2 luokassa, koska tyypitetty sille, vaikka auto olisikin tehty 1998, normeilla kun on aina joku siirtymäaika.

Linkkasin muutama sivu sitten ajat noille normeille.

Odotan itse mielenkiinnolla vastausta trafista kysymyksiini, nimittäin noissa määräyksissä kun ei ole ajateltu 100% RE85 käyttöä, vaan flexi-purkkeja yms.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Fuse

  • Rommiahdettu
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 521
  • Volvo R-Sport - Equipment for the car enthusiast.
    • Volvo300Mania.com
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #124 : 30.09.2015, 20:44:34 »
Tinakone S90 on myös ilmeisesti Euro 2 sitten, vaikka olisikin 1998?
“Buy land, they're not making it anymore” - Mark Twain

Paikalla Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4399
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #125 : 30.09.2015, 20:46:49 »
Ainakin mun järjen mukaan, kun toi mallisarjan tyyppihyväksyntä on vanhempi.

Poissa Fuse

  • Rommiahdettu
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 521
  • Volvo R-Sport - Equipment for the car enthusiast.
    • Volvo300Mania.com
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #126 : 30.09.2015, 20:48:29 »
Niin jos näillä on sama tyyppihyväksyntä kuin 960 malleilla. Sitä mietinkin, että onkohan S90 samalla tyyppihyväksynnällä, kun on oma mallinsa ja tuli markkinoille -97.
“Buy land, they're not making it anymore” - Mark Twain

Poissa pukema

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 411
  • SVK #1148
    • www.pukema.com
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #127 : 30.09.2015, 20:56:08 »
Ainaki mun 1999/4 ensirekisteröity 960/S90 on Euro 2
760 Turbo 1988, 960 Pullman Limousine 1996, 960 Executive Level I 1996, S90 Pullman Limousine 1998, S90 T6 1998
S80 V8 2007, S80 V8 Executive 2008
Chrysler Viper GTS 2000
Cadillac Fleetwood Limo 1978

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #128 : 30.09.2015, 21:07:20 »
Onkos kaikki s40:set euro2 aina -00 asti?

Tai miten menee, jos mallisarja on tyypitetty vaikka -96, uusi moottori lanseerattu -99 ja valmistus lopetettu -01?

Meneekö -00 asti euro2 (saa ahtaa ja perseillä dynolappua vastaan), vai muuttaako tuo -99 tuotu tekniikka asian taas päälaelleen?

Lumpio nyt on selvää pässinlihaa. 6.2D:tä ei sua laittaa, mutta pulpetti-imusarjan saa.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #129 : 30.09.2015, 22:04:11 »
Volvo on tyypittänyt hyvin usein myös malli-sarjan kireämpään päästöluokkaan kuin mallisarjan tullessa olisi tarpeen.
Sillä on kätevästi "ostettu aikaa" mallisarjalle ja verohelpotuksia yms. kikkailua.

S40 on todennäköisesti jo Euro 3 luokassa alusta asti.

Saksassa ysin saa jopa Euro 3 luokitetuksi TUV-hyväksytyllä lastulla, jolloin käyttömaksut laskevat.



Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #130 : 30.09.2015, 22:56:09 »
Aika paljon muuttuu teholappuun tarvittavat tiedot.

"Määräyksen edellyttämä tehonmittaustodistus tulee olla tehty Trafin laatimalle valmiille lomakkeelle (liite 3) tai vastaavan sisältöiseen dokumenttiin, johon on liitetty mittalaitteesta saatu graafisilla kuvaajilla varustettu mittauspöytäkirja. Todistuksesta on täytettävä vähintään kaikki pakollisiksi merkityt kentät. Todistukseen kirjataan moottoriin tehdyt muutokset ja vaihdettujen komponenttien yksilöintitiedot, kuten esimerkiksi moottorilohko, sylinterikansi, nokka-akseli, iskutilavuus, polttoaineensyöttölaitteisto, sekä ahdetuissa moottoreissa käytetty ahdin, sen tyyppi, välijäähdyttimen koko, mahdolliset mekaanisen ahtimen hihnapyörien halkaisijat ja ahtopaine. Mittauspöytäkirjan teho-, vääntö ja ahtopainearvojen tulee olla mittalaitteen kirjaamia."
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Makru

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 599
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #131 : 01.10.2015, 00:37:30 »
Tehon pienetäminen sallittua! 960 T6 FTW!

En löytänyt mainintaa voiko moottorin penkittää ns. alitehoisena?
Volvo 855 T5 -95
Volvo 744 T5  Holset & Eaton -86
Volvo 745 -86

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #132 : 01.10.2015, 01:28:52 »
Lainaus
sanamuoto  "tehoa  lisääviä muutoksia"  on  muutettu  muotoon  "tehoon  vaikuttavia muutoksia",  jolloin myös tehon pienentäminen on sallittua

Tuollainen löytyi perustelu tekstistä :)
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa 240-gl

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 699
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #133 : 01.10.2015, 10:35:01 »
Tuollainen löytyi perustelu tekstistä :)
En löytänyt mainintaa voiko moottorin penkittää ns. alitehoisena?

Mutta eikös penkitetyn moottorin tehot katsota vähintään yhtä suuriksi, kuin moottorin josta kansi on alunperin. tietenkin T6 koneen päälle voi varmaan tunkea jonkun vaparin kannen ja penkittää sillä.
nykyiset: 244 3,0 / 360 2,0i / 740 2,3Tic / Ford mustang / Jeep Grand Cherokee / Mitsu pajero

entiset volvot. 244, 240, 240, 240, 240, 740, 760, 940, S60, V70,

Poissa Elk

  • Paalimaan vartija
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2589
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #134 : 01.10.2015, 10:56:27 »
Mutta eikös penkitetyn moottorin tehot katsota vähintään yhtä suuriksi, kuin moottorin josta kansi on alunperin. tietenkin T6 koneen päälle voi varmaan tunkea jonkun vaparin kannen ja penkittää sillä.
Ei enää. Eikä lakitekstissä koskaan moista ole lukenutkaan, Trafi vaan teki omia tulkintojaan.
Jäitä housuun!

 

Carcom Oy  Ateho