Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?

  • 412 Vastauksia
  • 124940 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kisko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 871
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #135 : 01.10.2015, 11:06:49 »
Kurikan konttori päivitti fasepookissa tänään aamulla muutoskatsastetusta remmiahdetusta -99 M5:sta :pomo:
242 DL turbo -75  -  244 GLE -82   -   244 Turbo -84  -  S90 Royal -98  -  XC70 D5 -09

Poissa Elk

  • Paalimaan vartija
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2589
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #136 : 01.10.2015, 11:08:37 »
Kurikan konttori päivitti fasepookissa tänään aamulla muutoskatsastetusta remmiahdetusta -99 M5:sta :pomo:
Ettämitä, eiks E39-korinen ole ku Euro2-päästöluokassa?
Jäitä housuun!

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6345
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #137 : 01.10.2015, 11:20:32 »
Ei enää. Eikä lakitekstissä koskaan moista ole lukenutkaan, Trafi vaan teki omia tulkintojaan.

Tälläinen lainaus Opel-foorumilta. Mistä lie kopsattu, mutta vaikuttaisi Trafin tekstiltä :P

"Mikäli vaihdettava moottori ei ole valmistajan toimittama
kokonaisuus, tehomittaustodistusta arvioitaessa katsotaan moottorin
tehojen vastaavan vähintään konstruktiossa käytetyllä
sylinterikannella varustetun moottorin alkuperäistä tehoa (mikäli
kyseessä on tuotantomoottorissa käytetty sylinterikansi). "


Mutta moottorin tehon kuristaminenhan oli uusissa pykälissä sallittu.

Osaako joku "soveltavasti" selventää mulle tuota tulkitsemaani ristiriitaa?

EDIT: tässä vielä lainaus kohdasta jossa kuristamisen salliminen ilmenee:
"
KOMMENTTIKOOSTE
2.1 Tässä kohtaa olisi myös syytä ottaa kantaa vaihdettavan
moottorin kuristamiseen. Onko se sallittua vai
ei? Tällä hetkellä tulee usein kyselyjä tämän tyyppisille
muutoksille.
K1 Katsastajat Oy/ Esko
Karhu

Trafi:
Moottorin tehon alentamista ei ole kielletty. Kohdan 2.3 päästövaatimusten pitää toki
täyttyä muutosten jälkeen.
« Viimeksi muokattu: 01.10.2015, 12:16:22 kirjoittanut Kulmamies »

Poissa Keme

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 364
  • Jee jee
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #138 : 01.10.2015, 11:53:51 »
Tälläinen lainaus Opel-foorumilta. Mistä lie kopsattu, mutta vaikuttaisi Trafin tekstiltä :P
Trafin tekstiähän se valitettavasti on.
http://www.trafi.fi/filebank/a/1443618327/70a4f7ec78798bad011422d6514340c1/18612-Rakennemuutosmaarays_soveltamisohje_(kevyt_kalusto)_Lopullinen_versio.pdf

Toi soveltamisohje kyllä hiekoittaa aika hyvin noita määräyksien vapautuksia.
!

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #139 : 01.10.2015, 12:10:49 »
Osaako joku "soveltavasti" selventää mulle tuota tulkitsemaani ristiriitaa?

Moottorin kuristamista ei ole kielletty, mutta käytännössä monissa vastaan tulevissa tilanteissa se ei kuitenkaan ole sallittua. :D

Periaatteessahan tuossa on kaksi eri asiaa. Moottorin kuristamista ei sinänsä ole kielletty, mutta toisessa paikassa todetaan, että tehonmittaustodistuksen luotettavuutta arvioitaessa otetaan huomioon sylinterikannella varustetun moottorin alkuperäinen teho.

Minä tulkitsen tuota siten, että kuristaa saa mutta tarvittaessa pitää osata selittää hyvillä perusteilla, miksi juuri tässä konstruktiossa tehot on laskeneet.

OT: Nythän uusien sääntöjen mukaan sun 162 Bem...Volvoon vois vaihtaa vaikka T6 koneen. ;)
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6345
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #140 : 01.10.2015, 12:15:59 »
Moottorin kuristamista ei ole kielletty, mutta käytännössä monissa vastaan tulevissa tilanteissa se ei kuitenkaan ole sallittua. :D

Periaatteessahan tuossa on kaksi eri asiaa. Moottorin kuristamista ei sinänsä ole kielletty, mutta toisessa paikassa todetaan, että tehonmittaustodistuksen luotettavuutta arvioitaessa otetaan huomioon sylinterikannella varustetun moottorin alkuperäinen teho.

Minä tulkitsen tuota siten, että kuristaa saa mutta tarvittaessa pitää osata selittää hyvillä perusteilla, miksi juuri tässä konstruktiossa tehot on laskeneet.

OT: Nythän uusien sääntöjen mukaan sun 162 Bem...Volvoon vois vaihtaa vaikka T6 koneen. ;)

Kiitos vastauksestasi, mutta tuo kysymys oli vaan osa tuota lainausta, eikä mun esittämä :D

OT: Olisi sellaisen siihen saanut jo ennenkin laittaa, mutta nyt tuon alkuperäisen moottorin saisi ahtaa, joka on monin verroin houkuttelevampi ajatus, mitä joku trendikäs T6 ;)

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #141 : 01.10.2015, 14:34:05 »
Kiitos vastauksestasi, mutta tuo kysymys oli vaan osa tuota lainausta, eikä mun esittämä :D

OT: Olisi sellaisen siihen saanut jo ennenkin laittaa, mutta nyt tuon alkuperäisen moottorin saisi ahtaa, joka on monin verroin houkuttelevampi ajatus, mitä joku trendikäs T6 ;)

Ai katsos. :facepalm: Noh, tulihan kuitenkin vastattua. :D

No mutta kun kovasti yritän vaan keksiä jotain keinoa, millä sut saisi innostumaan Volvon koneesta tuohon! :D
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa ZuluR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 583
  • Suomen Yhteyshenkilö NordicR.com
    • http://v-tuning.fi
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #142 : 01.10.2015, 15:05:42 »
Tässä sekaava kirjoitus.... :) toivottavasti pysytte kärryillä. Ja toivottavasti joku täällä osaa tulkita trafin määräykset ja paljastaa totuuden.



Tässä säädös.
Toivottavati joku juristi täällä osaisi tulkita tuon :)
http://www.trafi.fi/tietoa_trafista/ajankohtaista/3550/uusi_maarays_auton_ja_sen_peravaunun_rakenteen_muuttaminen

"märäys sivulla 5 kohta g" on teksti pienemmästä sallitusta kg/kw suhteesta. (5kg/kw)


Varisinkin tämä lainaus ylen sivuilta kiehtoo..
"– Jatkossa muutoskatsastuksessa voidaan 1500 kg painavaan autoon hyväksyä jopa 408 hevosvoiman moottori, Lahti sanoo."

tuo perustuu siihen että saa illa 5kg/kw pienimmillään.  Eli 300kw 1500kg autossa.

850R jossa on 250hv (184kw) tehtaalta ja omamassa 1600kg niin toi lukema olisi 8,7kg/kw
ja sitä saisi pienentää 30%eli 6kg/kw

Eli 850R saisi olla 1600kg/6kg = 266,7kw  tai  357hv laillisesti? jos konetta vaihtaa.  Kun kerran konevaihto on = turbo, pakosarja yms...

JA vaohtokoneella saa olla pienimillään 5kg/kw joilloin 1600kg painavaan autoon kävisi 430hv kone :)

Poissa Tome-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1681
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #143 : 01.10.2015, 15:13:42 »
Tässä sekaava kirjoitus.... :) toivottavasti pysytte kärryillä. Ja toivottavasti joku täällä osaa tulkita trafin määräykset ja paljastaa totuuden.



Tässä säädös.
Toivottavati joku juristi täällä osaisi tulkita tuon :)
http://www.trafi.fi/tietoa_trafista/ajankohtaista/3550/uusi_maarays_auton_ja_sen_peravaunun_rakenteen_muuttaminen

"märäys sivulla 5 kohta g" on teksti pienemmästä sallitusta kg/kw suhteesta. (5kg/kw)


Varisinkin tämä lainaus ylen sivuilta kiehtoo..
"– Jatkossa muutoskatsastuksessa voidaan 1500 kg painavaan autoon hyväksyä jopa 408 hevosvoiman moottori, Lahti sanoo."

tuo perustuu siihen että saa illa 5kg/kw pienimmillään.  Eli 300kw 1500kg autossa.

850R jossa on 250hv (184kw) tehtaalta ja omamassa 1600kg niin toi lukema olisi 8,7kg/kw
ja sitä saisi pienentää 30%eli 6kg/kw

Eli 850R saisi olla 1600kg/6kg = 266,7kw  tai  357hv laillisesti? jos konetta vaihtaa.  Kun kerran konevaihto on = turbo, pakosarja yms...

JA vaohtokoneella saa olla pienimillään 5kg/kw joilloin 1600kg painavaan autoon kävisi 430hv kone :)

hmm... ::) Mitähän vaan tapahtuu vakuutusmaksuille...
Menneitä ja nykyisiä Volvoja ~aikajärjestyksessä:
144 '72, 242 '79, 240 '85, 240 '86, 740 '85, 740 '89, 850 '96/97, 940 '95, S70 '99, S80 '07, V70 '05, 850 '95/96, V70 '00, V70 '07, V70 '05, V70 '07, XC90 '13 / 854R '96/ 855 T-5R '95 / XC60 T8 Inscription '19

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #144 : 01.10.2015, 15:16:27 »
(eipäs mitään sittenkään, aivopieru poistettu...)

EDIT: laskettiinko 850R omaksi mallikseen vai onko se samaa mallisarjaa muiden 850 mallien kanssa? Eli toimiiko 850R muille mallisarjan tehokkaimpana vertailumoottorina? Jos on näin, sittenhän tuo sama pätee muihinkin 850 malleihin...
« Viimeksi muokattu: 01.10.2015, 17:24:33 kirjoittanut Taavi.H »
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa ZuluR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 583
  • Suomen Yhteyshenkilö NordicR.com
    • http://v-tuning.fi
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #145 : 01.10.2015, 15:24:26 »
hmm... ::) Mitähän vaan tapahtuu vakuutusmaksuille...

Suomessahan ne varmasti nousee...
mutta jos sattuu jotain niin vakuutusyhtiöllä korvausvelvollisuus.
Ei voi esim viitata viritettyyn tai muokatun autoon ja hylätä korvaukset.

Poissa ZuluR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 583
  • Suomen Yhteyshenkilö NordicR.com
    • http://v-tuning.fi
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #146 : 01.10.2015, 15:27:11 »
EDIT: laskettiinko 850R omaksi mallikseen vai onko se samaa mallisarjaa muiden 850 mallien kanssa? Eli toimiiko 850R muille mallisarjan tehokkaimpana vertailumoottorina? Jos on näin, sittenhän tuo sama pätee muihinkin 850 malleihin...

850R on "oma mallli".
Mutta runko ja muut kilkeet on samoja kuiten muissa 850.

Erot on.
turbo (isompi 16t)
suuttimet (isommat).
pakosarja (japanintyyppinen).
Alusta -30mm tehdasmadallus.
Vaihdelaatikko on viscolukolla.
+luksusvarusteet.

mutta muutoin lohko, kansi, jarrut, paoputkisto yms on samat.

Eli 250hv on tehokkain 850 jota on valmistettu. ja mun omassa maailmassa se pitäisi päteä kaikkiin 850:iis koska 850R tuotantmäärää ei ollut rajoitettu toisin kuin t-5r.

Ja legendan mukaan löytyy myös tehdasviritetty 270hv heicomalli. mutta se ei varmastikaan kelpaa.
« Viimeksi muokattu: 01.10.2015, 15:29:45 kirjoittanut ZuluR »

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #147 : 01.10.2015, 15:41:00 »
Ettämitä, eiks E39-korinen ole ku Euro2-päästöluokassa?

1996 on eka vuosimalli, joten eiköhän se näin ole. Vasta 1997 alusta uudet mallit on olleet automaagisesti euro3. Mutta vuosi 2000 lienee ehdoton, tuosta alkaen on vanhojen mallisarjan tapaustenkin pitänyt täyttää euro3 vaatimukset.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa pukema

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 411
  • SVK #1148
    • www.pukema.com
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #148 : 01.10.2015, 17:03:07 »
Varisinkin tämä lainaus ylen sivuilta kiehtoo..
"– Jatkossa muutoskatsastuksessa voidaan 1500 kg painavaan autoon hyväksyä jopa 408 hevosvoiman moottori, Lahti sanoo."

tuo perustuu siihen että saa illa 5kg/kw pienimmillään.  Eli 300kw 1500kg autossa.

850R jossa on 250hv (184kw) tehtaalta ja omamassa 1600kg niin toi lukema olisi 8,7kg/kw
ja sitä saisi pienentää 30%eli 6kg/kw

Eli 850R saisi olla 1600kg/6kg = 266,7kw  tai  357hv laillisesti? jos konetta vaihtaa.  Kun kerran konevaihto on = turbo, pakosarja yms...
Ahdetun koneen muuttaminen=moottorin vaihto. Tehot saa kasvaa enintään 20%, kunhan tehopainosuhde sen sallii. 850 maksimi hepat moottorin vaihdossa 250*1,2=300hv.

Tehopainosuhteen lievennykset hyödyttää lähinnä porscheja jne joita ei ole aikaisemmin saanu virittää ollenkaan, koska tehopainosuhde on ollu jo valmiiksi alle 7kg/kw

760 Turbo 1988, 960 Pullman Limousine 1996, 960 Executive Level I 1996, S90 Pullman Limousine 1998, S90 T6 1998
S80 V8 2007, S80 V8 Executive 2008
Chrysler Viper GTS 2000
Cadillac Fleetwood Limo 1978

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #149 : 01.10.2015, 17:22:46 »
Ahdetun koneen muuttaminen=moottorin vaihto. Tehot saa kasvaa enintään 20%, kunhan tehopainosuhde sen sallii. 850 maksimi hepat moottorin vaihdossa 250*1,2= 300

Totta, enpäs itse tuossa aiemmin ajatellutkaan ihan loppuun asti.

V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

 

Autoracing  KL-varaosat