Proturbo  Autodiagnoosi

Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?

  • 412 Vastauksia
  • 124869 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ZuluR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 583
  • Suomen Yhteyshenkilö NordicR.com
    • http://v-tuning.fi
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #150 : 01.10.2015, 20:04:37 »
Ahdetun koneen muuttaminen=moottorin vaihto. Tehot saa kasvaa enintään 20%, kunhan tehopainosuhde sen sallii. 850 maksimi hepat moottorin vaihdossa 250*1,2=300hv.

Tehopainosuhteen lievennykset hyödyttää lähinnä porscheja jne joita ei ole aikaisemmin saanu virittää ollenkaan, koska tehopainosuhde on ollu jo valmiiksi alle 7kg/kw

Entäs jos laittaa vaihtokoneen autoon?
Eli rakentaa koneen joka ei ole "olemassa"
Eli vaihtaa kannen johonkin uudempaan?
Tällöin ainoa tapa tietää tuntemattoman koneen tehoista on tehonmittaus?

Tätähän pystyy tekemään jopa ennen "ei vähäpäästöiselle" autolle.
Nythän tätä voi tehdä myös vähäpäästöiselle autolle (<= euro 3) ja mittaus päästöistä tehdään asemalla.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #151 : 01.10.2015, 20:36:20 »
Trafilta tuli vastaus kysymyksiini.

Kysyin näin:

Lainaus
Tiedustelisin vuosimallin 1995 bensiini auton muuttamisesta puhtaasti etanoli-käyttöiseksi moottorinohjaus uudelleen ohjelmoimalla (lastuttamalla).

Mitä muutos vaatii muutoskatsastuksen osalta?

Vaikuttaako muutos ajoneuvon verotukseen merkittävästi vähentyneiden CO2 päästöjen osalta?

Entä jos ajoneuvo varustetaan ns. kaksois-lastulla (alkuperäinen bensiinille tarkoitettu ja toinen etanolille säädettynä) ?

ja tälläiset vastaukset sitten sain:

Lainaus
Hei,

Tässä suora linkki määräykseen: http://www.trafi.fi/filebank/a/1443432413/c8c4bad0b4c0a0ec623af6b6562cf133/18589-8777-2013_maarays.pdf
Kohdassa 2.3 annetaan vaatimukset päästötason osoittamiseen muutoksen jälkeen.

Kyseisen auton kohdalla asialla ei ole mitään vaikutusta verotukseen. Ennen 2001 käyttöönotetut henkilöautot verotetaan kokonaismassan perusteella riippumatta siitä, mikä niiden käyttövoima tai päästöt on.

Terveisin
Otto Lahti


-----Alkuperäinen viesti-----
Lähettäjä: Kärkkäinen Timo (TRAFI)
Lähetetty: 30. syyskuuta 2015 17:25
Vastaanottaja: Mika N
Kopio: Lahti Otto (TRAFI)
Aihe: VS: Auton muuttaminen etanolikäyttöiseksi

Hei,

kysymys koskee ilmeisesti huomenna voimaan tulevan Trafin määräyksen mukaisia kevennetyn menettelyn etanolimuunnoksia.

Trafissa on valmisteltu katsastuksen ohjetta etanolimuunnosten hyväksymisen yksityiskohdista. En tunne asiaa tarkasti, mutta välitän tämän viestin Otto Lahdelle, joka on katsastuksen ohjeistuksesta vastaavan yksikön päällikkö. Katsastajien pitäisi osata neuvoa kansalaisia muutoskatsastuksen vaatimuksista.

Trafin määräyksen mukaisissa etanolimuunnoksissa ei voida määrittää virallista CO2-päästöarvoa, joten muunnokset eivät vaikuta auton verotukseen.

Terveisin,

Timo Kärkkäinen
Erityisasiantuntija

Liikenteen turvallisuusvirasto (Trafi)
Ajoneuvot-osasto
Tyyppihyväksyntäyksikkö
 
timo.karkkainen@trafi.fi
puh. 029 534 5380, 050 595 2617

Käyntiosoite: Kumpulantie 9, 00520 Helsinki PL 320, 00101 Helsinki www.trafi.fi

*taavih->

Täytyy vielä udella hitusen tarkemmin miten se onnistuu yksityishenkilöltä käytännössä.   S*

Hm...  Pitäisköhän kerätä kolehti ja mennä VTT:lle määrittelemään wiina-volvon virallinen CO2-päästö ja hankkia ajoneuvoveron kevennys........    ::)


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa VPP700

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 63
  • www.vrcf.fi
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #152 : 02.10.2015, 12:14:28 »
Liittyen etanoli muunnokseen, lainaus trafin määräyksestä: "Muutettaessa bensiinikäyttöinen ajoneuvo käyttämään pääosin etanolista koostuvaa polttoainetta,päästövaatimusten katsotaan täyttyvän ajoneuvossa, joka on hyväksytty Euro 3 -päästöluokan mukaisten tai lievempien pakokaasupäästövaatimuksen mukaan, jos muunnoslaitteiston valmistaja antaa selvityksen siitä, että asennettu muunnoslaitteisto on todettu toimivaksi kyseisessä päästöjen osalta määritellyssä ajoneuvotyypissä. Lisäksi
muutetussa ajoneuvossa tulee olla asennettuna siihen sopiva moottorinlämmitin.Muunnos ei saa myöskään aiheuttaa aiheettomia vikailmoituksia OBD-järjestelmään tai muutoin haitata sen toimintaa. Muunnoslaitteiston valmistajan tai tämän tehtävään valtuuttaman pätevän asentajan tulee tehdä muunnoslaitteiston asennus.

Eli ohjelmoitavalla ruiskulla(megat, tatech, haltech, lastut yms.)  tehdyt etonolimuutokset ei ole ns. säännösten mukaisia. Eli parempi pysyä etanolilla ajettassa edelleen hiljaa. Mutta esimerkiksi. E-flexfuel/ vastaavalla sarjalla muutokset olisivat hyväksyttyjä Euro 3 tai alle päästörajalla oleviin autoihin, mikäli muutossarjan valmistaja esim. (Eflexfuel) antaa selvityksen trafille, lisäksi asennus on teetettävä valtuutetulla asentajalla...että näin..


Mutta hienoa, että päästörajoihin tuli selvyyttä, sekä laajentaa ja helpottaa vähän uudempien projektiautojen muutoksia! Mutta jatkossa dynolapussa täytyy yksilöidä tarkemmin esim. mittauksessa käytetty ahdin sekä ahtopaineet  ???
« Viimeksi muokattu: 02.10.2015, 12:37:26 kirjoittanut VPP700 »

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #153 : 02.10.2015, 16:00:50 »
Sain kaipaamani vastauksen, joten nyt voin ihan laillisesti wiinastaa autoni ja katsastuksessa tehtävä päästömittaus riittää. Tosin joudun käymään dynossa myös wiinastamisen jälkeen.

Tässä Otto lahden vastaus minulle.

Lainaus
-95 käyttöönotettu auto on todennäköisesti Euro 2 päästötasoa. Moottorin muutosten osalta siihen voi soveltaa yleisiä Euro 2 ja vanhempia koskevia menettelyjä. Ainoaksi selvityksiksi päästöistä riittää katsastajan mittaus (katalysaattoria ym. ei saa poistaa). Ahdetun koneen kohdalla edellytetään myös tehonmittaus muutosten jälkeen.
 
Euro 3 tasoisten kohdalla erityisesti E85 muutoksia koskevat vaatimukset ja menettelyt on ajateltu kaupallisia toimijoita varten. Jotta muutossarjan (ohjelmisto tai fyysinen laite) valmistaja voi antaa todistuksen, pitää valmistajan suorittaa tuotteelle kunnon päästötestit.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7969
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #154 : 02.10.2015, 16:12:43 »
Sain kaipaamani vastauksen, joten nyt voin ihan laillisesti wiinastaa autoni ja katsastuksessa tehtävä päästömittaus riittää. Tosin joudun käymään dynossa myös wiinastamisen jälkeen.

Tässä Otto lahden vastaus minulle.

Joko vihdoinkin saadaan tämä laite rullille. Varoita penkittäjää, että alavääntö voi vaurioittaa rullia.

Poissa Wolvis

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2540
  • Iänenpainevammaane volovoimmeene
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #155 : 02.10.2015, 16:16:49 »
Voi murhaava alavääntö paiskata rullat hevonkuuseen  :D
Pihakoristeena Lolvo V70 2.5T '97 -myyty-
Pommina Volvo V70 2.5 automaatti '99 -myyty-
Mazda 3 1.6 Touring Business '10
Toyota Avensis 1.8 Valvematic Linea Sol '12

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #156 : 02.10.2015, 18:51:04 »
Voi murhaava alavääntö paiskata rullat hevonkuuseen  :D
Waltavasti Wääntöä tm
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #157 : 02.10.2015, 21:05:54 »
Joko vihdoinkin saadaan tämä laite rullille. Varoita penkittäjää, että alavääntö voi vaurioittaa rullia.

Turhaa pään aukomista!

Mutta kuten sanottu, minulla on näyttöä säätämisestä ja asioiden selvittämisestä ja sinulla suunsoitosta ja kaatamisesta.

Nämä neljä viimeistä viestiä, eivät sisällä yhtään mitään relevanttia asiaa.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2281
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #158 : 03.10.2015, 12:44:48 »
Olisihan se nyt mukavaa että siitä voiman määrästäkin saataisiin jotain uskottavaa näyttöä kun henkselit on paukkuneet jo ties kuinka kauan.
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #159 : 03.10.2015, 14:56:53 »
Kyllähän tämä on kiistattomasti osoittanut olevansa Suomen alawääntöisin volvo, mistään muusta autosta ei moista wääntöä ole saatu valtakunnallisesti aikaan :D

Asiaan. Elikkä melko mukavasti nämä uudistukset helpottavat harrastajaa :)

Etanolia voi käyttää, kunhan ollaan päästörajoissa normaalissa päästömittauksessa

Moottorin voi ahtaa/vaihtaa ahdetun, kunhan pysytään päästörajoissa, sekä tilavuus-(+25% max) ja tehorajoissa(+20% max) Katti pakollinen

Moottoripainon rajaa kantavuus(joissa saattaa tulla esim renkaiden ja vanteiden muutoksella muutoksia)

Alusta sitten vertailumallin mukaan

Vm-92 alaspäin, päästörajat lienee vielä löysemmät, kuin Euro2?

Moottorinohjauskin on melko vapaasti toteutettavissa :)

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #160 : 03.10.2015, 15:27:43 »
Olisihan se nyt mukavaa että siitä voiman määrästäkin saataisiin jotain uskottavaa näyttöä kun henkselit on paukkuneet jo ties kuinka kauan.

Liekö luetun ymmärrys, vai ymmärrys ylipäätään, vikana vaiko jokin muu omituinen asennevamma.  :facepalm:

Henkseleiden paukuttelua suuresta tehosta tms. et minun sanomani omassa katiskassani löydä mistään, et edes mikroskoopilla tutkimalla.  :pomo:


Kyllähän tämä on kiistattomasti osoittanut olevansa Suomen alawääntöisin volvo, mistään muusta autosta ei moista wääntöä ole saatu valtakunnallisesti aikaan :D

Aitoa älyllistä välittämistä....   S*

Asiaan. Elikkä melko mukavasti nämä uudistukset helpottavat harrastajaa :)

Etanolia voi käyttää, kunhan ollaan päästörajoissa normaalissa päästömittauksessa
Moottorin voi ahtaa/vaihtaa ahdetun, kunhan pysytään päästörajoissa, sekä tilavuus-(+25% max) ja tehorajoissa(+20% max) Katti pakollinen

Etanolin kanssa tulee turbo 94X:ssä ongelmia juurikin tuon penkkilapun kanssa.
Jos vertailumallin max. teho on 190hv, niin maksimiksi tulee 228hv minkä ylittäminen on tehty jo 0,8 baarin ahdoilla ja huonoilla säädöillä.

Jos vertailumalli on FT, niin sitten tehoraja on vielä pienempi (198hv), mikä on jo päänsärky!  :-\
Katalysaattori ei tuota ongelmia, eikä päästörajat.

Vm-92 alaspäin, päästörajat lienee vielä löysemmät, kuin Euro2?
Moottorinohjauskin on melko vapaasti toteutettavissa :)

Lainaus
Ajoneuvon, joka on hyväksytty Euro 3- tai Euro III -päästöluokkaa lievempien pakokaasupääs-tövaatimusten mukaan, tulee moottorin vaihdon tai muutoksen jälkeen täyttää muutoskatsastuksen testissä alkuperäistä ajoneuvoa koskevat käytönaikaiset pakokaasupäästövaatimukset.

Eli samat vaatimukset koskettavat muutoksen jälkeenkin.

Moottorinohjaukselle ei ole asetettu vaatimuksia, mutta päästöt tulee täyttyä.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Makru

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 599
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #161 : 03.10.2015, 15:35:40 »
En nyt oikein tajua. Mitä tuolla saavutetaan, kun muutoskatsastaa autonsa e85 -käyttöiseksi? Mainetta ja kunniaa?
Volvo 855 T5 -95
Volvo 744 T5  Holset & Eaton -86
Volvo 745 -86

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #162 : 03.10.2015, 15:43:15 »
En nyt oikein tajua. Mitä tuolla saavutetaan, kun muutoskatsastaa autonsa e85 -käyttöiseksi? Mainetta ja kunniaa?
En mäkään ja ei se edes taida onnistua koska tehoa tulee niin paljon että ei mitkään rajat riitä  :2funny:
Kouvolassa on parempaa ilmaa tms. koska niin uskomattomilta nuo niiden vehkeet kuullostaa.
Turhaa pään aukomista!

Mutta kuten sanottu, minulla on näyttöä säätämisestä ja asioiden selvittämisestä ja sinulla suunsoitosta ja kaatamisesta.

Nämä neljä viimeistä viestiä, eivät sisällä yhtään mitään relevanttia asiaa.
Ite oot alottanu.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #163 : 03.10.2015, 15:51:02 »
En nyt oikein tajua. Mitä tuolla saavutetaan, kun muutoskatsastaa autonsa e85 -käyttöiseksi?
Hyvin huomaa, ettei perspektiivi riitä.

=pika&search[pika]=ajoneuvoverolaki#L2P10]]http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20031281?search[type]=pika&search[pika]=ajoneuvoverolaki#L2P10]
http://www.trafi.fi/tieliikenne/verotus/ajoneuvovero/veron_rakenne_ja_maara#perusvero

Jos CO2-päästöt ovat veron määräytymisen peruste, niin mitäs RE85 on tuossa mielessä?
Lopun jätän mielikuvitukselle ja siitä harrastajille seuraavista asioista.

Mainetta ja kunniaa?

Äärimmäisen epäkiinnostavia asioita.  :buck2:


En mäkään ja ei se edes taida onnistua koska tehoa tulee niin paljon että ei mitkään rajat riitä  :2funny:
Kouvolassa on parempaa ilmaa tms. koska niin uskomattomilta nuo niiden vehkeet kuullostaa.

Se, ettet tajua, ei yllätä! :facepalm:

Kyllä se ilma on aivan samaa kouvostoliitossa, kuten hankoniemestä rovaniemelle, jossa pohjoisin wiinamäenmies majailee.

Ite oot alottanu.

Ja sinä hölmö jatkat tai siis aloitat uudelleen....  :facepalm:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Makru

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 599
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #164 : 03.10.2015, 16:08:42 »
mikan, jaoit tuossa aikaisemmin viestin jonka olit trafilta saanut: "Trafin määräyksen mukaisissa etanolimuunnoksissa ei voida määrittää virallista CO2-päästöarvoa, joten muunnokset eivät vaikuta auton verotukseen." Niin, kysyn edelleen mitä hyötyä muutoskatsastuksesta on?
Volvo 855 T5 -95
Volvo 744 T5  Holset & Eaton -86
Volvo 745 -86

 

Elekma  Autoracing