Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?

  • 412 Vastauksia
  • 124911 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Brick

  • Mr John Doe
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 651
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #195 : 23.10.2015, 15:59:50 »
Juttelin katsurin kanssa tuossa uusista rakentelusäännöistä ja sanoi, että uusilla säännöillä alustasarjaa katsastattaessa täytyy pyöränkulmien olla samat kuin tehtaan arvot. Ongelma syntyy niissä autoissa, joista ei näitä tehtaan arvoja löydy. Siirtymäaikaa tähän on vuoteen 2019 asti ja sitten on hankalaa.
citikka

Poissa nokonzok

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #196 : 23.10.2015, 23:33:23 »
Juttelin katsurin kanssa tuossa uusista rakentelusäännöistä ja sanoi, että uusilla säännöillä alustasarjaa katsastattaessa täytyy pyöränkulmien olla samat kuin tehtaan arvot. Ongelma syntyy niissä autoissa, joista ei näitä tehtaan arvoja löydy. Siirtymäaikaa tähän on vuoteen 2019 asti ja sitten on hankalaa.

Ihan puhtaasti katsurin oma tulkinta, missään ei näin suoraan todeta. Autoharrastajat ry:n toimesta on annettu tästä (muun ohella) palautetta, koska soveltamisohje on todella epäselvä sanamuodoltaan. Määräyksessähän ei kulmista puhuta yhtään mitään, koko todistusta ei siis välttämättä edes tarvita pykälien valossa. Siirtymäaikakaan ei auta muutoksille, jotka on tehy 1.10. jälkeen.

Miksi muuten määräaikaiskatsasksessa ketään ei kiinnosta pyöränkulmat? Ei ne ihan aina ole tavallisissakaan autoissa justiinsa kohdillaan.

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #197 : 24.10.2015, 07:32:57 »
Ihan puhtaasti katsurin oma tulkinta, missään ei näin suoraan todeta. Autoharrastajat ry:n toimesta on annettu tästä (muun ohella) palautetta, koska soveltamisohje on todella epäselvä sanamuodoltaan. Määräyksessähän ei kulmista puhuta yhtään mitään, koko todistusta ei siis välttämättä edes tarvita pykälien valossa. Siirtymäaikakaan ei auta muutoksille, jotka on tehy 1.10. jälkeen.

Miksi muuten määräaikaiskatsasksessa ketään ei kiinnosta pyöränkulmat? Ei ne ihan aina ole tavallisissakaan autoissa justiinsa kohdillaan.
kyyllä ainakin täälläpäin useimmilla asemilla tarkistetaan auraus
No kun halvalla sai.

Poissa nokonzok

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #198 : 24.10.2015, 08:29:54 »
kyyllä ainakin täälläpäin useimmilla asemilla tarkistetaan auraus

Tuskin kuitenkaan ihan todistusta vaaditaan? Ongelma ei olekaan siinä, ettei vääriin kulmiin voisi ja olisi ihan alueellistakin puuttua. Se on se "väärien kulmien" määrittely, joka on ongelma. Kaikkia autoja ei madallettuna saa välttämättä mitenkään valmistajan ohjearvoihin, muttavtuski ne silti vaarallisia ole.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1872
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #199 : 25.10.2015, 20:44:40 »
Kyllä mulla on useemman kerran katsastuksessa hylätyn väljän raidetangonpään jälkeen auto ollut liikennekelpoisuuden kannata paljon hirveämpi kuin väljän pallon kanssa. Tai tietysti uusi pallo ei todennäköisesti putoa tielle, mutta muuten tielläpysyminen voi olla aika huonoa.

Toisaalta kyllähän se kulmien katsominen useimmiten lienee vähän hankalaa normaalin määräaikaiskatsastuksen yhteydessä?

Poissa mheguli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 364
  • www.vrcf.fi
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #200 : 27.10.2015, 07:34:53 »
Offtopiciksi menee, mutta tähän pyöränkulma-asiaan on pakko kertoa tositarina eräästä vantaalaisesta katsastuskonttorista.

Kanssani samaan aikaan konttorille tuli jälkinäyttöön Audi A4, johon oli laitettu reilusti madaltava alustasarja. Jälkinäytön syy oli kuskin ja katsurin keskusteluista päätellen puuttuneet alustasarjan hyväksyntätodistukset. Nyt sitten laput oli kaivettu ja Audia katseltiin. Ei meinanneet saada ajettua nosturille, eivätkä nosturilta pois. Etupyörien camber oli varovaisestikin arvioiden 10 astetta negatiivisella, eli näytti ihan järkyttävältä ja varmasti ajettavuus on ollut vähintäänkin omintakeinen. Mutta se ei aiheuttanut toimenpiteitä. Uusi ote printattiin ja Audi-kuski ajeli tyytyväisenä pois...

Jäin miettimään, että millä perusteilla katsastusmies voi ohjauskulmiin puuttua, vai voiko ollenkaan? Nyt virhe oli ilmeinen, mutta ilmeinen on aika häilyvä määritelmä.

Poissa Pekko-poika

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 641
  • Fook Mii and Fook Yu!
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #201 : 28.10.2015, 20:53:34 »
Tietääkös kukaan mihinkä päästöluokkaan ekat S/V40:t kuuluu?
Kooklettelin, mut ei ollu ku saksankielisiä juttuja dieselmoottorista, joka täyttää EURO3-vaatimukset...
Keltainen
Sininen

Kouvolan köröttelijät.

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #202 : 28.10.2015, 21:02:57 »
Tietääkös kukaan mihinkä päästöluokkaan ekat S/V40:t kuuluu?
Kooklettelin, mut ei ollu ku saksankielisiä juttuja dieselmoottorista, joka täyttää EURO3-vaatimukset...

Ihan ekat vm.-96 s/v40:pit on euro 2 ja sitten vm.-97 s/v40:pit on euro 3, koska euro 3 tuli voimaan 1997

http://www.autowiki.fi/index.php/P%C3%A4%C3%A4st%C3%B6luokitukset

Poissa Pekko-poika

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 641
  • Fook Mii and Fook Yu!
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #203 : 28.10.2015, 21:17:03 »
No niinpäs onkin...

Eli kaikki ekan mallisarjan S/V40:t menee EURO3:n mukaan tuon mukaan, koska EURO4 tuli vasta 2003.
Keltainen
Sininen

Kouvolan köröttelijät.

Poissa nokonzok

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #204 : 29.10.2015, 07:23:04 »
Euro 3 direktiivi on annettu vasta 1998. Uusien automallien oli oltava Euro 3 hyväksynnällä 1.1.2000 alkaen ja kaikkien muiden 1.1.2001 lähtien. 1998-2000 välillä on siis molemman luokituksen autoja.


Poissa vemppu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 230
  • www.vrcf.fi
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #205 : 02.11.2015, 19:52:54 »
Ilmeisesti mahdotonta on edelleen...:

- farkkuvollen muuttaminen lava-autoksi?

- nelivetotekniikan asentaminen hyväksytysti kaksivetoiseen (varsinkin takatuuppareihin)

"If I die... I die..." <- joku

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1872
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #206 : 05.11.2015, 00:20:34 »
Eihän noista kumpikaan varsinaisesti mahdottomia ole tähänkään asti olleet.

Muutama vuosi sittenhän oli spinnerissä se nelivetoinen välikoppa escort (vai mikä se koppa oli?), ja ihan "nyky"pykälien aikana sekin oli tehty.

Poissa mauser240

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 332
  • www.vrcf.fi
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #207 : 20.11.2015, 00:12:29 »
Mites katalysaattorin kanssa, mikan:lle kerrottiin että wiinakontissa pitää olla mutta miksi?

"Katalysaattoria ei saa poistaa, jos se on välttämätön ajoneuvoa koskevien pakokaasupäästömääräysten täyttämiseksi."

Kuuluuko "käytönaikaisiin pakokaasupäästövaatimuksiin" päästöarvojen lisäksi kurkkaus auton alle vai?

Ja miten yksilöidään teholapussa kaikki "itsetehtyä"? Esim. konttini ahdin; pakopesä on viilattu TD04HL #6 ja kompurapuoli on merkitön kiinalainen 19T. Tuleeko joku "hybridi"-maininta vai, kun mitsua ei enää ole kun laakeripesä ja turbiinipotkuri?
142

Poissa FASTDOHC

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1275
  • -TPPR- Volvoilua vuodesta 2011
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #208 : 20.11.2015, 09:09:57 »
Käytännössä tämä voisi siis tarkoittaa 940 Volvojen nokalla laillisesti V8-koneita, joissa penkkilapuissa naurettavan alhaiset väännöt? :D

Hmmm.. omasta tallista löytyy roverin alle 80tkm ajettu 3.5 V8 ja chevyn nelipulttinen 350cid V8 :juhau:

Pitäisikö sitä ostaa joku 200 projektiks  ::)
NYKYÄÄN: -06 V50 2.4. + -TeamPinsiönParoniRacing- 740 V8  + -03 Fiat Ducato 2.8JTD Asuntoauto + kesä/lauluautona -85 Chevrolet Caprice stw cid355 ja th350.

EDELLISET VOLVONI: ex.-96 855 2.4 10v -> ex.-98 S80 T6 -> ex.-98 V70 2.5 20v -> ex.-95 855 T5-R -> ex.-96 855R -> ex.-95 964 3.0 24v -> ex.-92 245 2.3 -> ex.-00 V70 tdi -> ex.-99 V70 tdi -> ex.-02 XC70 2.4T -> ex.-96 Volvo 965 (V90) 2.5 24v

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #209 : 20.11.2015, 09:15:09 »
Hmmm.. omasta tallista löytyy roverin alle 80tkm ajettu 3.5 V8 ja chevyn nelipulttinen 350cid V8 :juhau:

Pitäisikö sitä ostaa joku 200 projektiks  ::)

Nyt kannattaa sitten huomata, että tuo aiemmin esityksessä ollut vääntörajajuttu ei tullutkaan voimaan. Spekulointini maaliskuulta on siis pahasti vanhentunutta...
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron