RallyBaron  Samppasport

Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?

  • 412 Vastauksia
  • 124867 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #270 : 10.09.2019, 19:20:16 »
30% sääntö pätee "jos moottoriin on tehty muutoksia"

Eli ei pitäisi olla ongelmaa tuossa
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #271 : 10.09.2019, 19:36:12 »
Oho, säksään saa JZ:n ilman kikkailemista "tää on vapari mikä on ahdettu vakio romuilla". S*

Pelkäsin jo että ehdoton raja tulisi olemaan 7kg/kw

EDIT: Samoiten toivon e-hyväksytyt vyöt olemaan historiaa kaarien kanssa. Koska kukaan juntti ei aja normivöillä jos autossa on turvakaaret... Hölmö änkeä kaariputkien väliin orkkisvöitä vaan sen takia että leimamies näkee e-hyväksytyt vyöt mitkä on nippusiteillä kaariputkissa ETTEI niitä kukaan käytä.
« Viimeksi muokattu: 10.09.2019, 19:37:57 kirjoittanut puliukk0 »
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Janari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 45
  • www.vrcf.fi
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #272 : 10.09.2019, 19:39:11 »
Turbon paperit saisi siis suht helposti, kunhan käyttää alkuperästä turboa cooleria yms. näkyviä osia ja hommaa jostakin fk jakopäämuovin...

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #273 : 10.09.2019, 19:49:37 »
Mitä mieltä arvon raati olisi tästä: esim.
B230f moottorin ( 85kw muistaakseni) tilalle vaihtaa b230fk:n (olikohan 99kw). Meneekö leimaan noin vaan ilman penkkilappua ja mallisarjavertailua? Mahtuisi ainakin tuon 20% säännön sisään. Vai rajottaako turbon 30% sääntö tätä. Ajatellaan ideana että vaihdetaan koko moottori turboineen jne.

Kuten sanottua, valmis (tehdas) moottoreita tuo ei koske. Mutta sun korin alustan/jarrujen pitää (edelleen) vastata mallisarjan tehokkainta. Tuskin tämä sentään muuttui.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Janari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 45
  • www.vrcf.fi
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #274 : 10.09.2019, 19:54:21 »
Alkuperäiseen moottoriin verrattuna ajoneuvon moottorin tehoa saa kasvattaa enintään 20 prosenttia tai ajoneuvon moottorin vaihtaa enintään 20 prosenttia tehokkaammaksi, vaikka ajoneuvoa ei muuteta vertailuajoneuvoa vastaavaksi.

Mää tulkitten tästä et ei tarviis

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #275 : 10.09.2019, 19:57:15 »
Alkuperäiseen moottoriin verrattuna ajoneuvon moottorin tehoa saa kasvattaa enintään 20 prosenttia tai ajoneuvon moottorin vaihtaa enintään 20 prosenttia tehokkaammaksi, vaikka ajoneuvoa ei muuteta vertailuajoneuvoa vastaavaksi.

Mää tulkitten tästä et ei tarviis

Ei tartte sitten, sori mul meni toi ohi. Ehtinyt ihan täysin vielä lukemaan sitä  :-[
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #276 : 10.09.2019, 21:20:28 »
Muistakaa kaikki että kyseessä on siis luonnos, josta pyydetään lausuntoja. Saattaa vielä muuttua ennen voimaantuloa.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #277 : 10.09.2019, 21:41:52 »
Tossa tulis yks melko iso takapakki: mallisarjan tehokkainta, tai edes alle 10% sitä heikkotehoisempaa ei sitten saisi enää ahtaa omalla koneellaan, koska 30% tehonnousu ja 20% tehonnousuraja.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #278 : 10.09.2019, 21:43:33 »
Tossa tulis yks melko iso takapakki: mallisarjan tehokkainta, tai edes alle 10% sitä heikkotehoisempaa ei sitten saisi enää ahtaa omalla koneellaan, koska 30% tehonnousu ja 20% tehonnousuraja.

Eikös 20% nousuraja tipu pois jos sulla on mallisarjan tehokkain jolloin menee kg/kw kaavan kautta?  ???
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Tuke

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 132
  • www.vrcf.fi
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #279 : 10.09.2019, 22:23:24 »
Eikös 20% nousuraja tipu pois jos sulla on mallisarjan tehokkain jolloin menee kg/kw kaavan kautta?  ???

Juurikin noin. Tehopainosuhde kertoo uuden maksimi arvon, joka nousisi uusilla säännöillä korkeammaksi. Ahtimen kumminkin oletetaan nostavan tehoa vähintään 30%, joten vaihdettava kone ei voi olla lähes maks tehoinen alunperin ja ahtimella tehoa nostettaisiin enää muutama heppa.

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2374
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #280 : 11.09.2019, 05:18:35 »
Jos nyt siis oikein laskin niin esim. 940 tehorajat nousisi tolla teho/paino-suhde laskennalla ihan kelvollisesti  ???
Nopeasti laskettuna alkujaan suhde on ~13kg/kw joka sitten saisi laskea sinne 7kg/kw.

Mikähän on syynä että luonnoksessa on ainoastaan vaparilla sallittu esim. pakosarjan tai nokka-akselin vaihto ilman muutostusta? Toki osaltaan ihan parempaan suuntaan tuo luonnos olisi touhua viemässä. Ilman muutosleimaa sallittujen muutoksien rajojen kasvattaminen on hieno asia.
Ihan en nyt ymmärtänyt oltaisiinko vanhoista tilavuusrajoista sitten luopumassa vai jäisikö ne kaveriksi taustalle?

Samaten jos ymmärsin oikein niin tuon mukaan ei enää kelpaisi esim. EU:n ulkopuolella markkinoitujen erikoismallien autojen speksit vertailuajoneuvoiksi?

E: Vai mitenkä tätä tulis tulkita  :(
Vertailuajoneuvoa koskevat vaatimukset
Vertailuajoneuvona saa käyttää samalle markkina-alueelle valmistettua, tyyppikatsastuksessa tai tyyppihyväksynnässä määriteltyä, samaan mallisarjaan ja mallisukupolveen kuuluvaa ajoneuvoa.
« Viimeksi muokattu: 11.09.2019, 05:23:15 kirjoittanut Jambo »
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Tuke

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 132
  • www.vrcf.fi
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #281 : 11.09.2019, 17:33:25 »
Iskutilavuus rajat poistuisivat, vain teho ja paino rajoitukset.

Vertailuautot pitää olla käytännössä Euroopan markkina-alueelta eli niitä malleja joita täällä on uutena myyty. Aussi, Afrikan ja jenkki mallit ei käy.

Esim 960:n saisi katsastettua noin 300hv V-8 esim lsx 5.3 nuhasimman version.

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #282 : 11.09.2019, 18:47:55 »
Mikäli laskin oikein että D24TIC koneisen 940 tehopainosuhde olisi 16kg/kw. Tilalle laittaisi OM606 130kw koneen, niin se menis 11kg/kw. Eikö se silloin pitäisi onnistua ja tuon pysyä rajoissa.

Eikös tämä silloin mene juuri tämän mukaan:

 "vertailumoottorilla suhteen ollessa enintään 20 kilogrammaa/kW, saa se pienentyä arvoon 10 kilogrammaa/kW"

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2374
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #283 : 11.09.2019, 19:07:59 »
Mikäli laskin oikein että D24TIC koneisen 940 tehopainosuhde olisi 16kg/kw. Tilalle laittaisi OM606 130kw koneen, niin se menis 11kg/kw. Eikö se silloin pitäisi onnistua ja tuon pysyä rajoissa.

Eikös tämä silloin mene juuri tämän mukaan:

 "vertailumoottorilla suhteen ollessa enintään 20 kilogrammaa/kW, saa se pienentyä arvoon 10 kilogrammaa/kW"

Eikös tuon OM606 voisi verrata suoraan B230FT:hen deekun sijasta jolloinka se max 7kg/kw olisi raja
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #284 : 11.09.2019, 19:25:49 »
Päteekös silloin mallisarjan tehokkaimman vai kyseisen auton tiedot?
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

 

Autoracing  KL-varaosat