Futurez  Kulkukoira

Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?

  • 412 Vastauksia
  • 124923 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • www.vrcf.fi
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #300 : 14.09.2019, 19:36:20 »
Miten esim PV ja Amazon suhtautuu, kun niissä vertailutehot ovat olleet alhaisia. Esim atan PV oli poikkeusluvan vaatinut prosessi ja autoon vaihdettiin levyt ympäri, koria vahvistettiin ja siihen sai laittaa 115 HP B4184 moottorin.
Korinvahvistus ja akselien vaihdot perusteltiin sieltäpäin, etteivät enää vastaisi uutta moottoritehoa. Toivottavasti se tulkinta muuttuu nyt samalla, muuten tekniikanvaihto pysyy työläänä.

Lainaus
Kohta 3.7.1 Edellä 1-4 alakohdissa ajoneuvon omamassan katsotaan vastaavan punnittua omamassaa taikka tyyppihyväksynnässä määriteltyä tai valmistajan ilmoittamaa oma-massaa korjattuna moottorin vaihtoon olennaisesti liittyvien rakennemuutosten aiheuttamalla massan muutoksella
Tässä on mielenkiintoinen tulkinnallinen kohta. Jos, moottorinvaihdon yhteydessä on olennaista vaihtaa samalla vaihteistoa ym. ja omamassa kasvaa, voi vielä vähän venyttää tuota tehorajaa? Samalla tietysti kantavuus laskee, mutta itseä ei ainakaan haittaisi vaikka auton joutuisi samalla sen vuoksi katsastamaan 4- tai jopa 2-hengelle. Toisaalta mitä pienemmälle teholle katsastaa, sitä pienemmät vakuutusmaksut.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #301 : 15.09.2019, 12:28:17 »
Korinvahvistus ja akselien vaihdot perusteltiin sieltäpäin, etteivät enää vastaisi uutta moottoritehoa. Toivottavasti se tulkinta muuttuu nyt samalla, muuten tekniikanvaihto pysyy työläänä.
 

Vanha ohje oli siitä tyhmä että vaparia sai virittää niin paljon kuin huvitti. Tai  544 voi laittaa  B20A ja ruiskuttaa sen. B20E:tä ei saa laittaa.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1872
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #302 : 15.09.2019, 14:14:21 »

Tehorajat tulee nousemaan aika huimasti suurimmassa osassa autoja ja iskutilavuusrajojen poistuminen avaa melkoisesti vaihtoehtoja vierasmoottorien suhteen. Tosin tehopainosuhteen porrastus on vähän villi kun pahimmillaan 2 eri autoa 20kg painoerolla saa täysin erilaiset tehorajat.

Tuo tehopainosuhde alkuperäisessä autossa voisi mennä kyllä jonkun käyrän mukaan joka olisi piirretty noiden mainittujen raja-arvojen kautta, jolla estettäisiin nuo vertailuauton painon takia tulevat isot portaat.

Samaan mallisarjaan noita ei tietysti tule, koska se vertailukohta on aina se sama malliston tehokkain malli, lähinnä arvuuttelun varaan jää mistä se katsotaan se vertailumallin paino.

Toisaalta, sen viritetyn auton teho-painosuhdetta voi säätää jonkinverran itsekin tekemästä autosta raskaamman, mutta tietenkään mitään kovin isoa muutosta noilla ei voi tehdä, mutta jos teholappu määräisi tyyliin 50kg painavamman auton, tuo on helppo lisätä ilman että se on kovin ilmeistä "leimapainon" lisäystä.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #303 : 15.09.2019, 14:31:05 »
Lisäksi teknisillä ominaisuuksilla ei juuri ole painoarvoa.
Jos vertaa Amazonia ja Amazonia, rumpujarrut ja rättirenkaat tai levyjarrut ympäri, jäykemmät jouset ja kaasuiskarit, paksut vakaajat ja nykyaikaiset renkaat.

Molemmilla lähes samat tehorajat.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #304 : 15.09.2019, 14:40:38 »
Just vertailtiin kaverin kanssa samojen (nissan) autojen oma massoja, heitti 100kg vaikka samat varusteet, taikka eri varusteet tai automaatti. Ei mitään logiikkaa.
Kevyimpään saisi suomen moottoreillakin 5kg/kw, kun muihin ei saa... Ei oikeen järkeä.

Kaikissahan sama moottori, joko, abs, ilmastointi tai automaatti. Ei mitään muita eroja ole ollutkaan ikinä.
Suomi ja ulkomaan tuonteja useita.

Luonnollisesti ilman abs, ilman automaattia oli painavin. Ja automaatti, abs ja ilmastoinnilla kevyin. Eli siis ei mitään logiikkaa kun automaatti, abs ja ilmastointi tuo 100kg oikeasti painoa.
Tosin toinen vastaava oli taas eri painoilla.  :idiot2:

Omani asettui tietty siihen väliin, mutta jos menisin itkemään, että tämähän on väärin leimattu suomeen aikoinaan voisin saada 5kg/kw. (jos muun alueen autoja ei saakkaan verrata)
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa uisteeelu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 232
  • www.vrcf.fi
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #305 : 28.09.2019, 23:37:37 »
Säännöissä luki tai luin että urakkanuppi kielletty miksi :idiot2: :nohnoh
karjala takaisin vaikka pullo kerrallaan

Poissa skipi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 312
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #306 : 28.09.2019, 23:44:22 »
Yli kymmenen vuotta sitten erään opelin rekisteriotteeseen oli kirjoitettu poliisin toimesta kaikenlaista. Yksi kohta oli että "urakkanuppi poistettava".
Näin tuon saman kohdan ja ihmettelin sitä myös kun luulin että on henkilöautoissa ollut kielletty aina...

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #307 : 28.09.2019, 23:55:52 »
Säännöissä luki tai luin että urakkanuppi kielletty miksi :idiot2: :nohnoh
Törmäystilanteessa rintakehä morjens.

Poissa uisteeelu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 232
  • www.vrcf.fi
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #308 : 29.09.2019, 00:06:57 »
Törmäystilanteessa rintakehä morjens.
setä ajoi noin 50vuotta yksikätisenä ei ehkä onnistu ilman nuppia ja tomaattia
karjala takaisin vaikka pullo kerrallaan

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #309 : 29.09.2019, 00:16:08 »
setä ajoi noin 50vuotta yksikätisenä ei ehkä onnistu ilman nuppia ja tomaattia
Erikoisluvan voi saada traficomilta esim. invaliditeetin vuoksi.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #310 : 29.09.2019, 00:20:26 »
Eihän se ole nytkään sallittu. Se saa olla jos sellaisen terveydellisistä syistä tarvitsee. Eihän moottoripyörällä ajaessa tarvitse kypärääkään jos terveydelliset syyt sen estää

Kuorma-autoissa sitä on katsottu läpi sormien mutta pitää varmaan ottaa pois kun tuo menee läpi.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa uisteeelu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 232
  • www.vrcf.fi
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #311 : 29.09.2019, 00:27:05 »
Erikoisluvan voi saada traficomilta esim. invaliditeetin vuoksi.
ok
karjala takaisin vaikka pullo kerrallaan

Poissa skipi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 312
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #312 : 29.09.2019, 00:37:19 »
Onko tietoa koska päätös tulee? Vai onko mitään deadlinea olemassa ylipäätään?

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #313 : 29.09.2019, 00:39:38 »
Kuorma-autoissa sitä on katsottu läpi sormien mutta pitää varmaan ottaa pois kun tuo menee läpi.
Miksi pitäisi nyt ottaa pois jos on ennenkin katsottu sormien läpi?

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #314 : 29.09.2019, 01:08:00 »
En ole varma mitä laki sanoo siitä nyt.
Luulen että ei ole sallittu -> joten se on kielletty.
Ja nyt se erikseen kielletään.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

 

Carcom Oy  Ateho