Proturbo  Autodiagnoosi

Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?

  • 411 Vastauksia
  • 80854 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6055
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #390 : 19.02.2021, 14:12:07 »
Samanpainoiseen autoon kyllä, painavampaan tietysti enemmän :P
444 -55   245 -90 Englantilainen potilas "B6284T"   245 -90   245 -92 B6304   745 -87 Turbo
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer?

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2762
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #391 : 19.02.2021, 16:06:47 »
16 päivä tuli varmennus tuohon +20% -> tehopainosuhteen mukaan.

En ole perehtynyt vielä uutuus tekstiin. :)
-Volvo 940 B230FB + M47 '92 "Pulkka"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Jambo

  • VRCF Ry jäsen 2021
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2038
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #392 : 19.02.2021, 18:06:53 »
Noniin  8)

Ruvettava vissiin 960 koreja katselemaan
Käyttiksenä - Audi A3 2.0tdi quattro '06
Harrasteena - 740 B230FT/M90 '87
Ikuisuusprojektina - 242 B230FT/GS6-37 '80

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2021
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5432
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #393 : 19.02.2021, 18:11:02 »
Tämähän on tekniikanvaihtajien kannalta ihan uskomattoman hieno juttu. Mitäköhän paskaa joku kohta keksii, että vanhoilla autoilla ajaminen kielletään kokonaan, kun kerrankin olisi tulossa jotain positiivisia uutisia? On hieman epätodellinen olo asian suhteen, vaikka se nyt faktaa tuntuu olevankin...

Paikalla Slerbahuuli

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4558
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #394 : 20.02.2021, 09:00:44 »
Tämähän on tekniikanvaihtajien kannalta ihan uskomattoman hieno juttu. Mitäköhän paskaa joku kohta keksii, että vanhoilla autoilla ajaminen kielletään kokonaan, kun kerrankin olisi tulossa jotain positiivisia uutisia? On hieman epätodellinen olo asian suhteen, vaikka se nyt faktaa tuntuu olevankin...
Miettinyt ihan samaa ja odotan jonkin ajan (muutaman vuoden) päästä joko yli "XX" vuotisen auton olevan jonkinsonrtin harrastus-statuksella jolla saa ajaa "XX" päivää vuodessa, tai sitten ihan järkyttävä raippavero.
Tai sitten päästölaitteet tiukkenevat moottorinvaihdossa. En tiedä, mutta nautitaan nyt kun vielä saa.
Kouvolan Korottajattm #Jyväskylän alajaosto

Poissa Jule

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1344
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #395 : 20.02.2021, 18:29:52 »
Miettinyt ihan samaa ja odotan jonkin ajan (muutaman vuoden) päästä joko yli "XX" vuotisen auton olevan jonkinsonrtin harrastus-statuksella jolla saa ajaa "XX" päivää vuodessa, tai sitten ihan järkyttävä raippavero.
Tai sitten päästölaitteet tiukkenevat moottorinvaihdossa. En tiedä, mutta nautitaan nyt kun vielä saa.

Jonkinlainen katalysaattoripakko voi kyllä jossain kohtaa paukahtaa kaikkiin harrastepeleihin, jollain alkuperäinen museoauto poikkeuksella. En nyt tiedä onko sillä loppujenlopuksi suurta merkitystä.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2021
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4654
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #396 : 23.02.2021, 10:11:37 »
Estääkös näiden mahdollisesti tulevien säännösten valossa mikään enää takavetojen vinkkeliswappia vaikkapa GM:n valurautapikkulohkolla, kunhan on, ainakin paperilla, tarpeeksi matalaviritteinen? Etuakselimassa kasvaa johonkin deekuun nähden joitakin kymmeniä kiloja, big deal?
Sori jos tuotan pettymyksen, mutta painoero on lähinnä yli sata kiloa, kyllä se on big deal. Alumiinilohkosella LS painot saa pysymään leimakelposissa rajoissa, ja kun semmosenkin saa leimattua kun laittaa vaan (tarvii valita tosi lopo versio että jää prosentteihin tilaa ahtimelle  O:-)).
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa HammerDown

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1169
  • It's Hip To Be Square
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #397 : 23.02.2021, 10:42:34 »
Sori jos tuotan pettymyksen, mutta painoero on lähinnä yli sata kiloa, kyllä se on big deal. Alumiinilohkosella LS painot saa pysymään leimakelposissa rajoissa, ja kun semmosenkin saa leimattua kun laittaa vaan (tarvii valita tosi lopo versio että jää prosentteihin tilaa ahtimelle  O:-)).

Tjaa, paljon on tuostakin erilaista tietoa. Riippuu tietysti vähän siitäkin, onko rautalohkossa käytetty alukansia ja muita kevytosia.

Mitens se painoraja sitten tulevaisuudessa?

Kyllähän tuo herättelisi intohimoja vaihtaa mehupurkkien tilalle käyttökoneeksi joku hyvävääntöinen lossimoottori. Tarviis niitä maksimitehojakaan tai tehopainosuhteita räknätä laskin kourassa. :)
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa Jule

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1344
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #398 : 23.02.2021, 13:24:12 »
Toisaalta, miten ne määrittelee tuon moottorin "minimitehon" jos se on itse kasattu ramdom palikoista? Vai onko se automaattisesti vähintään se tehokkain lähdekone?

Poissa HammerDown

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1169
  • It's Hip To Be Square
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #399 : 23.02.2021, 14:14:37 »
Toisaalta, miten ne määrittelee tuon moottorin "minimitehon" jos se on itse kasattu ramdom palikoista? Vai onko se automaattisesti vähintään se tehokkain lähdekone?

Vois kuvitella, että jonkinlainen dynolappu olis selkein, kai niitä on tarvittu tekniikanvaihdoissa ennenkin?

Pelkästään GM:n pikkulohkoja on sikseensä pikkusta vaille pirusti eri versioita, että vois olla muuten eri temppu todistella mitä se vastaa... Saanekko jostain lohkonumerosta sitten tulkattua, mitä se on tehtaalta lähtiessään syönyt, ja dokumenttien kanssa sitten kirkkain silmin vakuuttelisi, että samat rojut siinä on vieläkin? ::)
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa Keme

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 248
  • Function over form
    • Google
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #400 : 23.02.2021, 14:20:34 »
Tjaa, paljon on tuostakin erilaista tietoa. Riippuu tietysti vähän siitäkin, onko rautalohkossa käytetty alukansia ja muita kevytosia.

Tosta alulohko+alukannet LS koneen puntarointitulos https://www.instagram.com/p/B-aA1AohyQk/?igshid=1sp4rcdubb8wh

Fakta on se, et rautalohko LS on 45kg painavampi kuin alulohko. Tästä puntarointitulosta https://www.instagram.com/p/CJHHw9hBaty/?igshid=18040rs03rmet

Sit mulla on semmonen epäilys, et rautalohko LS + ahdin hilut ei ihan mahdu enää 740 keulapainoihin. Sitä voi ynnäillä tästä puntarointituloksesta https://www.instagram.com/p/CJN6HUth11K/?igshid=15rsa9l2vsf6e

Luulen, et jonkinlaisella aikataululla saa myös nurkkavaakoilla puntaroidun tuloksen 740 keulapainosta sekä alulohkolla että rautalohkolla. Sit myöhemmin myös ahtimen kanssa.
Jeee!

Poissa Jule

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1344
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #401 : 23.02.2021, 20:43:06 »
Meinaatteko että siitä pikkulohkosta ei saa vaparina riittävästi hönkää? Eikö noissakin nyt jo yli 500 vaparihevosta ollut tehtaallakin.

Ja jos tosiaan tuollaiset hevosvoimat ei enää riitä, niin pakkoko sen on olla mikään GM pata, kyllä sitä maailmassa muitakin koneita on joista kestää tehoa ottaa.

Vois kuvitella, että jonkinlainen dynolappu olis selkein, kai niitä on tarvittu tekniikanvaihdoissa ennenkin?

Pelkästään GM:n pikkulohkoja on sikseensä pikkusta vaille pirusti eri versioita, että vois olla muuten eri temppu todistella mitä se vastaa... Saanekko jostain lohkonumerosta sitten tulkattua, mitä se on tehtaalta lähtiessään syönyt, ja dokumenttien kanssa sitten kirkkain silmin vakuuttelisi, että samat rojut siinä on vieläkin? ::)

Siis kun eivät hyväksy liian pienitehoisia dynotuloksia. Kai siellä joku on tajunnut että siitä koneesta saadaan kyllä tarvittaessa millainen dynolappu tahansa.

Poissa Keme

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 248
  • Function over form
    • Google
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #402 : 24.02.2021, 12:21:15 »
Meinaatteko että siitä pikkulohkosta ei saa vaparina riittävästi hönkää?
Varmaan saa. Vähän virittämällä se on jo vakio LS veroinen moottori.
Jeee!

Poissa TJA

  • VRCF Ry jäsen 2021
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 707
  • www.vrcf.fi
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #403 : 24.02.2021, 13:10:35 »
Niin saakos tuommoisen "T6" koneen nyt taas leimattua 240 koriin? Ihan kaverin puolesta kyselen.

Poissa Jambo

  • VRCF Ry jäsen 2021
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2038
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #404 : 24.02.2021, 14:13:41 »
Niin saakos tuommoisen "T6" koneen nyt taas leimattua 240 koriin? Ihan kaverin puolesta kyselen.

Nopeasti mitä olen laskenut niin ei ellei sit korota omamassaa muutoskatsastukseen.

Vois kuvitella, että jonkinlainen dynolappu olis selkein, kai niitä on tarvittu tekniikanvaihdoissa ennenkin?

Pelkästään GM:n pikkulohkoja on sikseensä pikkusta vaille pirusti eri versioita, että vois olla muuten eri temppu todistella mitä se vastaa... Saanekko jostain lohkonumerosta sitten tulkattua, mitä se on tehtaalta lähtiessään syönyt, ja dokumenttien kanssa sitten kirkkain silmin vakuuttelisi, että samat rojut siinä on vieläkin? ::)

Ahtimen jos lisäät vaaditaan väh. +21% tehon lisäyksen käytettävän moottorin lähtötehoihin. Tämä todistetaan penkkilapulla. Vapaastihengittävässä riittää luotettavan tahon (eli esim. valmistajan katalogista) selvitys moottorin tehoista. Vapaastihengittävää moottoriahan saa kohtuullisen vapaasti muokata ilman sen suurempia kommervenkkejä. Onhan noita maailman sivu rakenneltu niin että ainakin paperilla käytetään laiskempaa versiota jotta mahtuu mallisarjan tehorajoihin
Käyttiksenä - Audi A3 2.0tdi quattro '06
Harrasteena - 740 B230FT/M90 '87
Ikuisuusprojektina - 242 B230FT/GS6-37 '80

 

Ateho  Elekma