Proturbo  Autodiagnoosi

Vinokoneen 530 -kansi 25,9mm jousilla. Onko tuosta mihinkään (vapari)?

  • 3 Vastauksia
  • 4275 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa googe 2.0

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 388
  • www.vrcf.fi
Remppasin toisen kannen ja vaihdoin sen autoon. Nyt originaali olisi jouten ja jotain kivaa sille voisi tehdä. Purin kantta ja sisällä on 25,9mm jouset eli ne keposimmat mallit. Ajatus oli VX -nokka, seetien ja venttiilien pyöristys ja 1mm pois, mutta kannattaako tuolle kannelle tehdä mitään?

Tuo kansi on siis -89 B230F ja 740 seeedanista. Nythän on tietysti niin, että eikös tuolla lohkossa ole myös ne keposemmat kanget (9mm)? Ilmeisesti tuo on "K" -lohko. Kone huohottaa ajoittain reippaasti, mutta ajoittain öljykorkki pysyy tiiviisti paikoillaan?? Öljytikun en ole huomannut työntyvän ylös. Kantta vaihtaessa sylintereissä oli pieni pykälä, hoonausjäljestä yläkuolokohdassa ei tietoakaan ja kolmospytyssä aika ikävän näkönen syöpymä. Lohko on siis nykyasussa aika surkea. Ylikokomäntien hommaaminen vielä menisi, mutta ei oikein hotsittaisi ostella myös kankia. Mitäköhän tuon kanssa kannattaisi tehdä? Ajella menemään kunnes puristukset katoaa/alkaa kolista lähes joka kierroksella :))/matka loppuu?

Autossa parhaillaan olevaa kantta on laskettu 1mm ja puristukset on sitä myöten hieman korkeammat (tai ainakin yrittää olla).

---
Mittailin noiden jousien pituuksia:
1: pako 44,1 mm
1: imu 43,9
2: p 44,1
2: i 44,2
3: p 44,0
3: i 44,3
4: p 43,8
4:i 44,1

Korjausopas sanoo pituudeksi 45mm.

----
Lisää juttua:
Mittailin tuossa kannessa ollutta M-nokkaa mauserilla ja nostossa on nokkian välillä monen prosentin eroja?

Pakonokat 0,45mm välyksellä ja ero maksimiin:
9,75mm, 9,95mm, 9,85mm ja 9,95mm
-2,01%, 0,00%, -1,01% ja 0,00%

Imunokat 0,45mm välyksellä ja ero maksimiin:
8,75mm, 8,85mm, 9,05mm ja 9,05mm
-3,31%, -2,21%, 0,00% ja 0,00%

Virtausnopeuksien erot ovat noin suunnilleen samat (yksi prosentin kymmenys enemmän). Eikö tuo nokka ole täys roska? Onkohan tuo tullut tehtaalta tuollaisena vai kulunut matkalla? Miltä kolmannes milli kuullostaa? Nokan kärjessä ei näy minkäänlaista jälkeä, mutta noissa "perusympyrässä" on jonkinlaista tummumaa. Kansi päässyt ylikuumenemaan?

-----
Lisäys:

Tuo kansi on ilmeisesti KS Kolbenschmidt AG:n valama? Päiväyksen päällä on sisäkkäinen KS -merkki. Päivämäärän viereen on vetäisty "S" -kirjain pari kertaa. Mitäköhän tuo sitten tarkoittaa? Scheisse vaiko super?
« Viimeksi muokattu: 24.01.2011, 11:41:13 kirjoittanut googe 2.0 »

Poissa googe 2.0

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 388
  • www.vrcf.fi
Tuo kansi on siis -89 B230F ja 740 seeedanista. Nythän on tietysti niin, että eikös tuolla lohkossa ole myös ne keposemmat kanget (9mm)? Ilmeisesti tuo on "K" -lohko.

Itse itselleni vastaan: Kanget, jotka koneessa on, ovat juurikin ne "linnunluut" eli 9mm paksut. Männissä oli päällä jonkinlainen vuosileima 88. Runkolaakeri on onneksi isompi 63mm. Kampiakselia en ottanut vielä irti, mutta hyvin pyöri kolinoitta ja kiertokankien laakerit ovat ihan siistin näköiset. Ei mitään raapiumia ja kuluminen on tapahtunut suht keskeltä "siististi". Kanget eivät ilmeisesti ainakaan vielä ole kierot eikä tuolta välistä mitkään käpyjä isommat kivenmurikat ole läpi kulkeneet.

Nämä moottorit ovat varmaankin aika sekavasti eri osista koottuja, mutta voiko vetää johtopäätöstä, että jos on ohuet venttiilin jouset, niin on suurella todennäköisyydellä myös ohuet kiertokanget alakerrassa? Oma yhden moottorin otos tukisi tätä.

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7967
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
-89 on juurikin tuota ikäluokkaa, että on isompi runkolaakerilinja ja heikot kanget.

Poissa hempp2_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 170
  • www.vrcf.fi
Jatketaan tästä samasta aiheesta,

Jos sattuu olemaan 1988 valuisia lohkoja, sillä pienemmällä runkolaakerilinjalla (55mm).

Kuinka paljon tälläinen kestää löytyä? Loppuuko rahkeet samaan mihin 13mm kanget vai sietääkö enemmän?

 

Kulkukoira  Proturbo