Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Tehokas vapari

  • 262 Vastauksia
  • 104253 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa lassii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1289
  • www.vrcf.fi
Tehokas vapari
« : 06.04.2011, 15:36:26 »
Kun on tuo 300hv+ turbovinokone topic niin samalla vois kerätä tietoo vaparistakin. Kansi varmaan on tärkeempi vaparissa huomattavasti. Mitäs muuta?

Kerätään vaikka tähän topiciin vinkkejä ja konsteja vaparista kiinnostuneille.
V70 TDI

Poissa Rusakko

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2996
  • Nautin autoni kulmikkaina ja naiseni kurvikkaana
    • Vesan Volvo-sivut
Vs: Tehokas vapari
« Vastaus #1 : 06.04.2011, 15:43:51 »
http://www.kansiset.net/tiedotteet

Tuossa yhteistyökumppanin sivuilta.
V70R FWD Manual -98,     V70R AWD Automatic -00,  740 B6304 Manual -87,      240 16v turbo Manual -88

Poissa Hannu_264

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 181
  • www.vrcf.fi
Vs: Tehokas vapari
« Vastaus #2 : 06.04.2011, 15:54:01 »
-4 tai 5 v/syl (helpottaa urakkaa ;))
-toimiva kansi (ei liian isoja kanavia surkeilla muodoilla)
-isommat venttiilit, jos tarvetta
-rajut nokat
-kovat painimet & jäykemmät venttiilin jouset
-alakerran vahvistaminen että kestää 8-9000 rpm asti
-imusarja mallia läppärungot tai jos ruisku niin 1-4/5/6 niin plenumin on syytä olla iso, mielellään muuttuvapituuksinen
-säädettävät nokkapyörät
-muuttuva imunokan ajoitus
-pakosarja mallia 4-1 ja sen verran avara putkisto siitä eteenpäin että putkiston vastapaine on alle 0,1-0,15 bar lamdan aukosta mitattuna
-moottorin ohjaus mallia semmoinen että säätäminen on helppoa
-iskutilavuuden kasvattaminen ?
-liikkuvien massojen pienentäminen
-liikkuvien osien tasapainotukset
« Viimeksi muokattu: 19.04.2011, 07:08:19 kirjoittanut Hannu_264 »

Poissa lassii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1289
  • www.vrcf.fi
Vs: Tehokas vapari
« Vastaus #3 : 10.04.2011, 21:06:02 »
Mitäs muuta ideaa ihmisil lentelee?
V70 TDI

Poissa Miksaa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
  • Tsajajajaja!
Vs: Tehokas vapari
« Vastaus #4 : 20.04.2011, 19:10:21 »
Oman kesäauton moottori koostumus tälläinen:

-97 Wisecot.
-H profiilikanget.
-98mm iskulla oleva kampura.
-531 kansi.
-48DCO Weberit.(ostin uudet,niin pitäs saada säätöihinkin)
-Nokaks tulee näillä näkymin Enemin K22/21.(320/104/14.0)

Tilavuutta 2.9litraa.  ELK
Tehotavotteet siinä +250hv/+300nm näin ekalla versiolla.stage 2 sit joskus +275hv.
Kansityöt on vielä teettämättä rahan puutteen takia,lohko,pakosarja ja nokka viel kans hommaamatta.Eiköhän se syksyyn mennessä jo liiku kun saa kesälomarahat käyttöön  :P

Elämä on,mutta tuleepahan ainakin mukavan erilainen kun turboja tulee vastaan joka mutkassa tänäpäivänä.
Niin ja vaparikone on enemmän ajan henkeen sopiva,kun koppana on 144.  8)

Onkohan noita 2.8-2.9L vaparimotteja suomenmaalla montaa katukäytössä?
Talviauto:740GL -86
Kesäkäyttis:740 Turbo B200ET+M47 -86
Projekti:144 -70 2900cc vaparivinokone.

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8933
  • Teiden tukko
Vs: Tehokas vapari
« Vastaus #5 : 20.04.2011, 19:17:48 »
Oman kesäauton moottori koostumus tälläinen:

-97 Wisecot.
-H profiilikanget.
-98mm iskulla oleva kampura.
-531 kansi.
-48DCO Weberit.(ostin uudet,niin pitäs saada säätöihinkin)
-Nokaks tulee näillä näkymin Enemin K22/21.(320/104/14.0)

Tilavuutta 2.9litraa.  ELK
Tehotavotteet siinä +250hv/+300nm näin ekalla versiolla.stage 2 sit joskus +275hv.
Kansityöt on vielä teettämättä rahan puutteen takia,lohko,pakosarja ja nokka viel kans hommaamatta.Eiköhän se syksyyn mennessä jo liiku kun saa kesälomarahat käyttöön  :P

Elämä on,mutta tuleepahan ainakin mukavan erilainen kun turboja tulee vastaan joka mutkassa tänäpäivänä.
Niin ja vaparikone on enemmän ajan henkeen sopiva,kun koppana on 144.  8)

Onkohan noita 2.8-2.9L vaparimotteja suomenmaalla montaa katukäytössä?

Kuulostaa oikeen hyvältä. O0

Toisaalta itseäkin kiinnostaisi ~3L vaparivinokoneen tekeminen mutta sitten pitäis hommata toinen koppa kun ei tuota kerran ahdettua enään muuttamaan ruveta. Rallicrossissa (tai jossain roskapönttöajoissa) noita isoja vaparivinokoneita on mutta yhtäkkiä en ole kuullu että kadulla olis.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Jakelfin

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 32
  • XC90 T6, Tesla S
Vs: Tehokas vapari
« Vastaus #6 : 21.04.2011, 08:55:49 »
Oiskohan kellään linkkejä heitellä 8v -> 16V svappiin liittyen ja nuihin pitkäiskujuttuihin? Mulla ne on jäänee vanhaan koneeseen..

EVO8

  • Vieras
Vs: Tehokas vapari
« Vastaus #7 : 21.04.2011, 09:23:04 »
Kuulostaa oikeen hyvältä. O0

Toisaalta itseäkin kiinnostaisi ~3L vaparivinokoneen tekeminen mutta sitten pitäis hommata toinen koppa kun ei tuota kerran ahdettua enään muuttamaan ruveta. Rallicrossissa (tai jossain roskapönttöajoissa) noita isoja vaparivinokoneita on mutta yhtäkkiä en ole kuullu että kadulla olis.

Tulee sitte aika paljon € per hv  ;) Ei kovin mielekäs rakentaa kadulle siinä mielessä.

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7971
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Tehokas vapari
« Vastaus #8 : 21.04.2011, 10:17:58 »
Oiskohan kellään linkkejä heitellä 8v -> 16V svappiin liittyen

Samalla sivullahan noita on.

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=565.0

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8933
  • Teiden tukko
Vs: Tehokas vapari
« Vastaus #9 : 21.04.2011, 15:14:36 »
Tulee sitte aika paljon € per hv  ;) Ei kovin mielekäs rakentaa kadulle siinä mielessä.

Voi kyllä niitä euroja on tohon ahdettuunkin menny.  :idiot2:  :2funny: Harrastaminen maksaa aina.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Joni145

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 319
  • www.vrcf.fi
Vs: Tehokas vapari
« Vastaus #10 : 24.04.2011, 14:13:36 »
Menee euroja molempii, itse arvostan enempi vapaasti hengittävää 250 hv moottori, kun ahdettua 250 hv moottoria.  :)
145 B20a+M41 -73, 244 B19e+M47 -80, PV B18+M40 -64 projekti. PV 544 JM B22+M40, 142 jm B230+M40 Plus muutama varaosa-auto.

Poissa Leonidae

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 17
  • Sissi - Metsän kruunaamaton kingi.
Vs: Tehokas vapari
« Vastaus #11 : 24.04.2011, 14:55:28 »
Eikös 4-2-1 pakosarja olisi sekin onnen omiaan vapariviritykseen?
Volvo 740GL'90 - 355tkm ja loppua ei näy.

Poissa InlineFour

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1324
  • Toiset käy töissä, toiset käy kotona
Vs: Tehokas vapari
« Vastaus #12 : 24.04.2011, 15:08:24 »
Muuten.

Kuinka pitkälle 2" putki riittää vaparissa järkevästi, ennekuin pitäisi jo vaihtaa 2.5"?
Joidenkin taulukoiden mukaan 2" riittää 170hv asti, pitääkö
tämä mitenkä paikkansa volvojen vinokoneiden kohdalla?
Oikeissa autoissa on kolme poljinta;
kaasu, jarru, seisontajarru

Poissa lassii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1289
  • www.vrcf.fi
Vs: Tehokas vapari
« Vastaus #13 : 24.04.2011, 16:14:12 »
Putken koko riippuu myös moottorintilavuudesta ja viritysasteesta. jossain oli laskuri millä sai kätevästi laskettua tuonkin. Moottorin hengytyshän on ensiarvoisen tärkeetä, ei oo järkee ahtaa liikaa kamaa koneeseen jos ei mahdu tulee pihalle jätteet ja päinvastoin.
V70 TDI

Poissa InlineFour

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1324
  • Toiset käy töissä, toiset käy kotona
Vs: Tehokas vapari
« Vastaus #14 : 24.04.2011, 16:21:37 »
Mistäköhän moinen laskuri löytyis?
Oikeissa autoissa on kolme poljinta;
kaasu, jarru, seisontajarru

 

Carcom Oy  Ateho