Proturbo  Autodiagnoosi

Lurvion kulkineet - S60 AWD

  • 3 Vastauksia
  • 6332 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Lurvio

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 42
  • Ihme säätäjä
Lurvion kulkineet - S60 AWD
« : 16.02.2014, 01:38:13 »
Laitetaanpas tänne juttua, kun alkaa olla kerrottavaakin.

Nykyinen kuljetin on mallia Volvo S60 2,5T AWD. Auto on vuosimallia 2003, rekisteröity marraskuussa 2002. Minulle auto tuli lokakuun lopussa 2011 Jyväskylästä. Ostohetkellä autossa 185 tkm (pyörähti mittariin kun tankkasin auton ensimmäisen kerran Jyväskylässä) ja auto oli päällisin puolin todella hyvässä kunnossa. Öljyjä oli vaihdettu myös vaihteistoon ainakin 180 tkm huollossa, joten siltäkin osin homma oli kunnossa.

Palanen historiaa:
Auto on ostettu Porvoosta Autosalpa Oy.ltä. Ensimmäinen omistaja on ollut toiminimi, pikaisella haulla jonkin sortin konsultti.
Auto on pyörinyt Helsinki-Kouvola-akselilla 160 tkm huoltoon asti, 180 tkm on suoritettu Hämeen autossa Jyväskylässä. Huoltokirjassa on pari ihmetystä aiheuttavaa kohtaa, ylimääräinen öljynvaihto 50 tkm ja jakoremmi on vaihdettu 150 tkm (kuuluu 160 tkm huoltoon)

Jotain pientä laittoakin on ollut matkan varrella.
- Uudet Xenon-polttimot ja Nightbreakeria halogeeneihin
- Koiranluu vasen taka (oikea varastossa)
- Alatukivarren etummaiset puslat
- Etujouset (ei niissä vikaa ollu) ja jousilautaset
- Ohjausvarren nivelet (kaikki kerralla liikkeessä)
- Käyttöjarrujen kunnostus (tehdaskunnostetut satulat, uudet levyt ja palat, kiinnikkeet puhallettu ja maalattu. Uudet nesteet)
- Moottorin ylätukikumi (240 tkm huollon yhteydessä)
- Käsijarruvaijerit ja kengät (-13 katsastukseen)

Katsastukseen 11/2014
- Etuiskarit (toinen oli aikalailla loppu)
- Uudet sumarit (tarvikkeet)
- Kuskin takavaloumpio (käytetty osa)

Sitten muutama kuvanen:
Joulukuu 2011


Kesälle 2012 hankin vähän järeämmän rengastuksen


Sisätilalämppärin asennus. Tein alumiinista telineen, joka on kiinni kojelaudan runkopulttien alla.


Soittimen vaihto. Tausta on haettu Siniseltä.


Täytyi vähän tuunata, sisäpuolella olevat tuet piti poistaa joten vanha leego-palikka (sama materiaali) löysi uutta käyttöä vahvikkeena.


Löytyi vanhoja ylläreitäkin.


Johtohässäkkää, can-väylä sovitin tuli myös hommattua.


Asennettuna. Pioneer FH P80BT (cd, usb, bt, auto-hf)


Lokakuu 2012, kesärenkailla oli aika mukava ajella töihin (renkaat siellä odottamassa vaihtoa). Lisävalotkin tuli asennettua, teline on 4 mm terästä ja kiinni puskurimuovissa kipsiankkureilla.


2012 lopussa korjailtiin kesän töppäilyjä. Astran vetokoukku oli kovempi.


Kesämiitti 2013 Jurvassa, jäähdyttelemässä ajon jälkeen.


Semmoista tällä kertaa. Ajonhäirintäjärjestelmä koki pientä tuunausta, siitä lisää seuraavassa osassa.
« Viimeksi muokattu: 22.02.2015, 21:28:57 kirjoittanut Lurvio »
Kulkineena S60 AWD -03
240 DL -87 (entinen)

Poissa Lurvio

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 42
  • Ihme säätäjä
Vs: Lurvion kulkineet
« Vastaus #1 : 20.02.2014, 21:08:19 »
Meinasin ensin tehdä tästä ihan tutorialin mutta laitetaan vähän suppeampana. Eiköhän tämä aiheuta jo muutenkin pahennusta. :P

Elikkä rupes siinä määrin ketuttamaan jääradalla tuo ajonhäirintä, että pitihän sille jotain tehdä. Viikon verran netin selailua tuotti suunnitelman. Volvojen osalta löysin yhden ainoa maininnan että tämmoisen modin joku on tehnyt, muista merkeistä löytyi vähän enemmän. Eli homman juju on poistaa kiertymäanturi (yaw sensor) järjestelmästä, jolloin ajonhäirintä menee vikatilaan ja sulkee itsensä. Volvosta löytyi ko. anturi vänkärin penkin alta mattoja raottamalla. Anturiin tulee neljä piuhaa, harmaa, harmaa-valkoinen, valkoinen ja ruskea. Volttimittari antoi lukemat; 12V, 0 (maa), 1,5V ja 3,3V (kaksi jälkimmäistä on siis can-väylä). Päädyin laittamaan katkaisijan tuohon harmaaseen piuhaan, eli virran syöttöön.

Tähän kohtaan sitten varoituksen sana. Jos vaikka kävis niin huono tuuri, että tulee tössittyä tai vaikka ihan vaan joutuu syyttömänä kolariin, niin tämmöisestä virityksestä voipi olla isosti harmia, mikäli viranomaiset haluavat autoa tarkemmin tutkia.

Penkin joutuu käytännössä irrottamaan, eli akun miinusnapa on hyvä idea ruuvata irti koko homman ajaksi. Penkissä kun on turvatyyny, niin sen SRS-valon saa helposti syttymään touhutessa (arvaatte varmaan, mistä tämän tiedän).

Sitten vähän kuvia itse modista.
















Modi toimi jopa paremmin kuin osasin odottaa. Eli ajonhäirinnän tappamiseen riittää, kun käyttää anturista virran pois pariksi sekunniksi, tilanne palaa normaaliksi seuraavassa käynnistyksessä. Vaikutukset ovat hyvin rajalliset, sillä ABS, sähköinen tasauspyörästön lukko ja jopa vetoluistonesto jäävät toimintaan, jälkimmäinen sammuu normaalisti dstc-napista. Vikakoodeja en ole lukenut, näytölle ei seuraavan käynnistyksen yhteydessä tule herjoja, mutta muistiin varmasti jää jotain koodeja.

Koeajoa on alla vielä melko rajallisesti, mutta tällä hetkellä hauskanpitoa rajoittaa lähinnä oma kädettömyys. Jääradalle on tarkoitus lähteä heti kuin mahdollista, joten hyvällä tuurilla videotakin tulee jossain vaiheessa.


Kulkineena S60 AWD -03
240 DL -87 (entinen)

Poissa santtuuh

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 308
  • www.vrcf.fi
Vs: Lurvion kulkineet - S60 AWD
« Vastaus #2 : 04.03.2014, 13:30:09 »
^Mielenkiintoista.. :P Kyllähän tuo ajonvakautus olis välillä kiva saada pois päältä.. ::)

Poissa Lurvio

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 42
  • Ihme säätäjä
Vs: Lurvion kulkineet - S60 AWD
« Vastaus #3 : 22.02.2015, 22:23:44 »
Pientä päivitystä kehiin. Lisäilin parit jutut tuonne avausviestiinkin.

Kuvia on tullut autosta otettua heikosti, mutta löytyi sentään yksi hyvä viime kesältä:


Viimeinen vuosikatsastus aiheutti vähän ohjelmaa. Katsastukseen lähdin autoa viemään ja kiskoin vähän reilummin käsijarrua, jolloin tuntu, että jotain irtosi. No pukille ja takajarru auki. Kaikki siellä kunnossa. Kävin konttorilla sedän kanssa neuvottelemassa ja todettiin, ettei kannata ajaa sisälle. Oli jopa seuraavaan päivään leimaa jäljellä joten takasin hallille.

Vika löytyikin sisäpäästä, kun vuoden vanha kaapeli oli kuorestaan karannut korissa olevan kiinnikepellin sisään. Hetken mietin, että mitä hemmettiä. Korjauksena vähän puukkoa kaapelin muoviselle päätykappaleelle, että sai M10 prikan sopimaan kuoren päälle varmistamaan, ettei sama toistu.

Seuraavana päivänä sitten uudestaan tarjoamaan autoa ja kuukausi ajoaikaa palkinnoksi. Kuskin etuiskari näytti ensin 20% ja toisella ajolla enää 18%. Lisäksi urputusta rikkinäisestä sumarista ja takavalosta.

Sumarit oli jo jemmassa, hommasin ne jossain vaiheessa Ebayn kautta jostain Liettualaisesta puljusta, hinta oli aika paljon edukkaampi kuin Suomessa. Takavalokin löytyi varaosahaku.fi:n kautta aamumuroja jyrsiessä yhtenä aamuna. Iskarin vaihto taas meni jo rutiinilla, kun tolpat olin purkanut vuotta aiemmin jousien vaihdon takia. Olis pitäny vaan laittaa nuokin jo sillon kun se mielessä oli.

Näillä eväillä leimaa 11 kuukaudeksi ja vielä oli valittamista sumarien suuntauksista.

 - - - - -

Auton mittariin on kertynyt neljännes miljoona, joista minun ajossa nyt 65 tkm. Aika tasasella 20 tkm/vuosi tahdilla mennään. Auto on palvellut todella hienosti. Aika korkea kynnys olisi seuraavaan autoon luopua nelikosta, tomaatista ja yli 200 hepan tehoista. Saa noita laiskempia ja vajaavetosia ajella työn puolestakin.
Kulkineena S60 AWD -03
240 DL -87 (entinen)

 

Futurez  Kulkukoira