Proturbo  Autodiagnoosi

V70 -03 Bi-Fuel pitkä vieteri ekassa käynnistyksessä Ratkaistu ja ilouutisia

  • 137 Vastauksia
  • 66057 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kaasuvolvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 384
  • V70 2.4 Bi-Fuel 2006
Terve. Kyseisessä autossa on  huono käynnistyvyys aamulla. (Päivän ensimmäinen käynnistys).Tallista ja kesällä ulkoa ja oikein kylmällä ulkoakin lähtee kyllä normaalisti.(Nyt kun muistelen viime talvea, niin taisi oireilla samalla lailla myös 10-15 pakkasilla). Autoon on vaihdettu uudet Volvo-tulpat ja kaikki suodattimet (myös bensa) ja öljyt ja muutenkin huollettu ajallaan. Myös ohjelmisto on "Volvolla" päivitetty n.vuosi sitten. Autossa on myös uusi 70AH Volvo-akku. Nyt auto oli maakaasulaitteiston huollossa Oragas-yrityksessä Tuusulassa ja siellä putsattiin mm. erittäin likainen ja jumittava kaasunjakajassa oleva askelmoottori. Auto käy ja toimii hyvin, mutta aamun eka vieteri on edelleen pitkä.

Mistähän tämä voisi johtua?
Bensapumppu se ei voi olla koska sittenhän se oireilisi aina kun ajaa bensalla mutta näin ei ole.
Suuttimetkaan ilmeisesti ei tule kyseeseen, koska nekin ilmeisesti oireilisivat myös ajossa.
Kipinäpuolestakaan ei varmaan vikaa löydy, koska sittenhän se pätkisi myös ajossa.
Lämpötila-anturin vika taas voisi estää käynnistyksen kokonaan? Vikakoodeja ei ole.

Olen myös koittanut laittaa aamulla virrat päälle 3-kertaa ennen starttausta siksi, että jos bensanpaine olisi kadonnut, mutta se ei vaikuta mitenkään joten bensanpaine taitaa olla kunnossa.
Auto on myös ollut nokka alaspäin ja nokka ylöspäin ja bensatankki täynnä ja vajaa mutta aina sama juttu.
Kun auto on käynnistynyt ja sammuttaa heti ja koittaa uusiks, niin lähtee heti, joten kylmä konekaan ei estä heti lähtemistä. Ainoastaan eka starttaus kestää 10-15 sekuntia. (Naapurin Golf lähtee heti kun vähän pyörähtää...)
Autossa ei kuitenkaan ole mitään käyntihäiriöitä millään lämpötilalla ei edes heti käynnistyksen jälkeen.
Voisiko vika olla ohjelmistossa? Jos auto saa liian laihaa käynnistyksessä ja siksi saa sahata? Mutta mitäpä sille voisi tehdä vaikka vika olisikin siinä? Eihän Volvon tehdas anna korjaamojen sitä muutella. Päivityskin tulee kuulemma aina netin kautta tehtaalta.

Tässä tarvitaan korkeampaa älyä. Autolla on ajettu 164 tkm.
« Viimeksi muokattu: 04.04.2012, 20:37:24 kirjoittanut Kaasuvolvo »
Letti on liian pitkä jos kaipaa kampaa.

Poissa Masked Jackal

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 854
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -03 Bi-Fuel pitkä vieteri ekassa käynnistyksessä
« Vastaus #1 : 21.11.2011, 00:54:48 »
Suuttimien viat harvinaisia eikä ne kaikki mene kerrasta rikki. Yksi jos kusee niin käy ehkä vain vähän epämääräisemmin tyhjää ja voi aih. syt.katkoksen koodin.Mitä jos kokeilis kasvattaa tulppien kärkiväliä ihan himpun (esim. 0,1mm)? Vaikuttaisiko mitään? Lämpötila-anturin uusinta vois olla ainoa lotolla vaihdettava osa..jotenkin tuntuu olevan niin "kelistä kiinni" tämä homma
** Jos se ei heitä niin se nakkaa **

Poissa Kaasuvolvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 384
  • V70 2.4 Bi-Fuel 2006
Vs: V70 -03 Bi-Fuel pitkä vieteri ekassa käynnistyksessä
« Vastaus #2 : 21.11.2011, 16:04:57 »
Tulpissa on tosiaan oletusväli eli se mikä tulpassa ostassa oli. Yks kaveri on Volvolla asentajana ja sano, että se pitäisi olla oikea, mutta taidanpa vähän suurentaa niitä. Hankalaa kun on monta kärkee jokaisessa mutta eiköhän se onnistu.  :)
« Viimeksi muokattu: 21.11.2011, 16:13:29 kirjoittanut Kaasuvolvo »
Letti on liian pitkä jos kaipaa kampaa.

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 941
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -03 Bi-Fuel pitkä vieteri ekassa käynnistyksessä
« Vastaus #3 : 21.11.2011, 16:37:56 »
Ainakin V70 2.5T '07, jossa Volvolla asennettu letkulämppäri sekoittaa koneen lämpötilalaskennat eikä lähde lainkaan käyntiin, kelistä riippumatta kun lämppäri on ollut päällä.
Samaa voisi esiintyä, jos jokin lämpötila-anturi mittaisi mitä sattuu. Lähteekö varmasti käyntiin bensalla, jos yrittää väkisin suoraan kaasulla?

Poissa Kaasuvolvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 384
  • V70 2.4 Bi-Fuel 2006
Vs: V70 -03 Bi-Fuel pitkä vieteri ekassa käynnistyksessä
« Vastaus #4 : 21.11.2011, 16:53:34 »
Ei voi yrittää väkisin kaasulla käyntiin. Se lähtee aina bensalla ja vaihtaa sitten kaasulle. Kun auto käy, niin voi itse vaihdella bensan ja kaasun välillä. Olenkin ajatellut viedä auton lämpötila-anturin testaukseen. Auto jää edellisenä päivänä korjaamolle ja ne laittaa piuhat kiinni aamulla ja katsoo mitä lukemia tulee kun sahaa käyntiin. Kokeilen varmaan ensin tota kärkivälin suurennusta, se kun on ilmanen vinkki...
Letti on liian pitkä jos kaipaa kampaa.

Poissa Masked Jackal

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 854
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -03 Bi-Fuel pitkä vieteri ekassa käynnistyksessä
« Vastaus #5 : 21.11.2011, 18:27:16 »
Tulpissa on tosiaan oletusväli eli se mikä tulpassa ostassa oli. Yks kaveri on Volvolla asentajana ja sano, että se pitäisi olla oikea, mutta taidanpa vähän suurentaa niitä. Hankalaa kun on monta kärkee jokaisessa mutta eiköhän se onnistu.  :)

Ai helvetti, niinhän taisivatkin olla monikärkiset! Meinasin näemmä nyt kompastua omaan näppäryyteeni. Lieköhän noissa tulpissa niin merkitystäkään tolla kärkivälin lisäämisellä kun em. tulppahan sytyttää aina siellä missä seos on "makeimmillaan".
** Jos se ei heitä niin se nakkaa **

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 941
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -03 Bi-Fuel pitkä vieteri ekassa käynnistyksessä
« Vastaus #6 : 21.11.2011, 18:46:47 »
Ei voi yrittää väkisin kaasulla käyntiin. Se lähtee aina bensalla ja vaihtaa sitten kaasulle. Kun auto käy, niin voi itse vaihdella bensan ja kaasun välillä. Olenkin ajatellut viedä auton lämpötila-anturin testaukseen. Auto jää edellisenä päivänä korjaamolle ja ne laittaa piuhat kiinni aamulla ja katsoo mitä lukemia tulee kun sahaa käyntiin. Kokeilen varmaan ensin tota kärkivälin suurennusta, se kun on ilmanen vinkki...

Eli vaikka kone olisi lämminkin, aina bensalla ensin käyntiin? Silloinhan asia on selvä.

Edit: Sorry, jäi vähän lause kesken. Eli minulle tuli selväksi, ettei kyse voi olla teknisen vian vuoksi kaasulla käynnistämisestä. Epäilin, että jos kone luulee aamulla olevansa käyntilämmin ja yrittäisi siitä syystä suoraan kaasulla käyntiin. Ymmärsin, ettei näin voi käydä, koska aina startataan bensalla, vaikka kone olisi lämminkin.
« Viimeksi muokattu: 22.11.2011, 12:27:28 kirjoittanut Jorma »

Poissa Kaasuvolvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 384
  • V70 2.4 Bi-Fuel 2006
Vs: V70 -03 Bi-Fuel pitkä vieteri ekassa käynnistyksessä
« Vastaus #7 : 22.11.2011, 11:37:31 »
Juuri näin. Mikä on selvä? Mä ainakin oon jo aika sekasin... Mitenkähän noita kärkiä voi säätä monikärkitulpassa? http://www.varaosat24.com/img/pics/0030/0097801.jpg   siinä kuva tulpasta. Taidan jättää noi tulpat. Sinisellä sanottiin, että vika voisi olla kampiakselin asentotunnistimessa. Se kuulemma tekee juuri tota pitkää vieteriä aamuisin mutta ei oireile muuten ajossa. Olen juuri s-postilla kysellyt muutamasta paikasta Tampereella sen anturin tarkistushintaa . Autotaito ja joku hyvä korjaamo Lielahdessa ja joku muu jota kehuttiin tällä palstalla. (Näkee, että en muista nimiä...) Vastauksia odotellaan.
Letti on liian pitkä jos kaipaa kampaa.

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 941
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -03 Bi-Fuel pitkä vieteri ekassa käynnistyksessä
« Vastaus #8 : 22.11.2011, 12:32:54 »
Asentotunnistimia on kampiakselilla ja nokka-akselilla. Noista jää kyllä vikakoodit. Olen joskus tutustunut nokka-akselin tunnistimeen ja on aikas mekaanisen näköinen laite. Ainoa tarkistus mitä sille voi tehdä jos pukkaa koko ajan vikakoodia, on vaihtaa. Aika erikoista minusta jos pelkästään kylmänä olisi ongelma.
Itse lottoan silti lämpötilan perään tai polttoaineen saantiin.

Poissa Kaasuvolvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 384
  • V70 2.4 Bi-Fuel 2006
Vs: V70 -03 Bi-Fuel pitkä vieteri ekassa käynnistyksessä
« Vastaus #9 : 22.11.2011, 12:43:19 »
Ei se sitten varmaankaan ole se tunnistin kun vikakoodia ei ole. Bensan saantiongelma taas kyllä näkyisi myös bensalla ajossa. Olin kesällä Norjassa ja ajoin 300km Laukaan jälkeen koko ajan bensalla eikä mitään ongelmia ollut. Pitää siis varata aika lämpötila-anturin testaukseen. Hyvä näin, koska se testaus maksaa vaan 35€ ja anturi sinisellä muistaakseni jotain 50€. Ja sen kyllä pystyy vaihtaan ite.  :P
Letti on liian pitkä jos kaipaa kampaa.

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 941
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -03 Bi-Fuel pitkä vieteri ekassa käynnistyksessä
« Vastaus #10 : 22.11.2011, 13:07:16 »
Siinä bensansaannissa voisi silti olla jokin ongelma. Tiedän yhden ei-volvon kollegalla, jossa järjestelmään pääsi ilmaa vuotavasta liitoksesta.  Aamulla sahasi, mutta auto kävi ja kukkui normaalisti kunhan sai käyntiin. Ongelma liittyi jotenkin siihen, että moottori on ylempänä kuin tankki ja lappoilmiöllä aineet palasi tankkin ja ilmaa putkeen tilalle. Polttoainepumppu käy varmaan hetken, mutta kyllähän paineet ilmankin kanssa kohoavat, melkein yhtä nopsaan kuin kokoonpainumattomalla nesteellä eli bensalla.
Tämän tsekkaamiseksi kotioloissa pitäisi laittaa pätkä läpinäkyvää putkea polttoainelinjaan. Siellä on painetta muistaakseni pari baaria.
Kyllähän tässä tapauksessa tuo bi-fuel vähän kummittelee ja vika voi olla hyvinkin harvinainen.

Poissa Kaasuvolvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 384
  • V70 2.4 Bi-Fuel 2006
Vs: V70 -03 Bi-Fuel pitkä vieteri ekassa käynnistyksessä
« Vastaus #11 : 22.11.2011, 14:04:24 »
Haisisko sitten kuitenkin bensa jos vuotaa jostakin? Mulla ei haise. Voi siltikin kyllä olla vuoto. Pitääpä tarkistella.
Letti on liian pitkä jos kaipaa kampaa.

Poissa Kaasuvolvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 384
  • V70 2.4 Bi-Fuel 2006
Vs: V70 -03 Bi-Fuel pitkä vieteri ekassa käynnistyksessä
« Vastaus #12 : 09.12.2011, 20:53:21 »
Tuli muuten mieleen, että mä otin joskus  lisäpitkien releelle virran suoraan pitkien piuhasta ja hyvin on toiminu jo vuosia eikä mitään vikailmoitusta tms ole. Helppo ja nopea homma. Pitkät ovat myös ilman mitään ylimääräistä katkasinta. Menee päälle ja sammuu auton omien pitkien kanssa. Mutta voiko toi jotenkin sekottaa Can-väylää yms ja siten vaikuttaa tohon aamusahaukseen? Kaikki tulee mieleen jo tässä vaiheessa.  :hello:
Letti on liian pitkä jos kaipaa kampaa.

Poissa Kaasuvolvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 384
  • V70 2.4 Bi-Fuel 2006
Vs: V70 -03 Bi-Fuel pitkä vieteri ekassa käynnistyksessä
« Vastaus #13 : 10.12.2011, 09:09:08 »
Itse vastaten. Samalla tavalla oli samat valot Puntossa joskus eikä siinä ollut pitkää vieteriä joten ei toi varmaankaan vaikuta.
Letti on liian pitkä jos kaipaa kampaa.

Poissa jussin78

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • V70 2.5tdi -98 & V70 Bifuel -06
Vs: V70 -03 Bi-Fuel pitkä vieteri ekassa käynnistyksessä
« Vastaus #14 : 21.12.2011, 20:48:55 »
Itselläni oli V70 Bifuel -06 Jossa myös välillä melko pitkä eka starttaus... Ilmeisesti kaasunjakaja päästi imusarjan tayttymään metaanilla jonka takia ei syttynyt... (ainakin muillakin ollut vastaavaa ongelmaa) No kuitenkin vaihdoin tiivisteet ja kalvot (n.25e volvolta) siihen kaasunjakajaan. (myös ne 6mm kierteellä olevat tärinänvaimentimet kannattaa hommata samalla muttei volvon tiskiltä..17e/kpl...)
« Viimeksi muokattu: 25.12.2011, 02:14:25 kirjoittanut jussin78 »

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo