Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => FAQ (isot Volvot -00 asti, P80-alusta) => Aiheen aloitti: HTK - 21.01.2011, 22:04:27

Otsikko: 850/70 etupyörän laakerin vaihtaminen
Kirjoitti: HTK - 21.01.2011, 22:04:27
Pelkkää laakeria ei voi vaihtaa sillä napa on kiinteä osa laakeria. Itse napa taas on onneksi helppo vaihtaa. Motonetistä taitaa saada edullisimman, mutta muista ottaa mukaan uudet navan pultit. Siniseltä nuo taitaa tulla mukana, tarvikkeissa ei. Nuo neljä navan pulttia on sitten torxilla, sopiva hylsy kannattaa etsiä valmiiksi ellei torxeja pakissa ole.

Iskaritolppa irroitetaan vain alapäästä, vetari irtoaa yleensä hyvin, mutta itse napa voi vaatia hieman talttaamista. Suhteellisen helppo ja nopea homma ellei ongelmia.

Työvaiheet yksinkertaisuudessaan:

1. Rengas pois.
2. Napamutteri irti, joku painamaan jarrua ettei vetari pyöri, samalla voi vetaria hieman herkistää napauttamalla kevyesti.
3. Jarrusatula irti, sivuun roikkumaan esim. rautalangalla ettei letku rasitu. Kasatessa on suotavaa herkistää mäntä.
4. Jarrulevy irti
5. Peltilevy irti
6. Alapallonivel irti
7. Vetonivel irti navan päästä, älä vedä vetaria irti koneesta
8. Neljä torxia (E14 ?) auki
9. Napa irti
10. Kunnollinen putsaus ja päinvastaisessa järjestyksessä takaisin.

Uuden navan torxit 65Nm + 60 astetta.
Alapallo 50Nm.
Napamutteri 120Nm + 60 astetta.
Jarrulevyn kiinnitystappi 8Nm.
Jarrusatula 100Nm.
Renkaan pultit 110Nm.

Ellei ole momenttiavainta, on napamutterin kiristyksessä hyvä käyttää vertailukohtana renkaan pultin kireyttä. Olettaen että ne tapaa kiristaa n. 110Nm arvoon  ;)
Otsikko: Vs: 850/70 etupyörän laakerin vaihtaminen
Kirjoitti: C70 - 29.01.2011, 17:25:38
Jos autossasi on pultti vetoakselin päässä(vm 99->) , eikä isoa mutteria(->99). Kiristys tiukkuus on silloin 35Nm + 90 astetta.
Joskus alapallo voi olla todella tiukassa, silloin voi olla helpompi irroitta alatukivarsi apurungosta.
Navan 4 torx kiristys 3 vaiheessa: 1: 20 Nm, 2: 45Nm, 3: 60 astetta.  :)
Otsikko: Vs: 850/70 etupyörän laakerin vaihtaminen
Kirjoitti: himmeli - 30.01.2011, 16:17:06
jeps. navan irroitukseen tarvii sen e14 torx hylsyn(naaras torx sinä hylsyssä). ite aloin vaihtamaan ilman sitä ja olin hyvin tyytyväinen että työpaikka on varaosaliike... piti hakea hylsy myymälästä, ei ollu mitään tietoa moisesta ennen kuin oli aika irroittaa napa paketti...
Otsikko: Vs: 850/70 etupyörän laakerin vaihtaminen
Kirjoitti: B30A - 07.04.2011, 00:08:18
Motonetin laakeri kesti 75tkm/1,5v frouvan autossa, tarkka korva kuuli hienoisen tutun murinan noin viikko sitten. Nyttemmin ääni oli jo kevyttä huutoa moottoritiellä.
Aika huono esitys mielestäni. Tiivisteet näyttivät ehjiltä ja se vetarinkin päässä oleva kumirinkula oli ehjä.

Nyt ostettu kalliimpi laakeri jossa FAG:n merkinnät. Tuossa Mnetin laakerissa ei lukenutkaan mitään vaikka muistelin jotain siinä nähneeni.

Toisaalta, usein avattavat paikat pysyvät vetreänä.  :buck2:
Otsikko: Vs: 850/70 etupyörän laakerin vaihtaminen
Kirjoitti: skebazu - 07.04.2011, 01:20:44
Motonetistä taitaa saada edullisimman, mutta muista ottaa mukaan uudet navan pultit. Siniseltä nuo taitaa tulla mukana, tarvikkeissa ei.

erittäin hyvät ohjeet  O0

muuten, motonetin paketti sisälsi myös navan pultit
(http://skebazu.1g.fi/kuvat/linkitett%C3%A4v%C3%A4t%20kuvat%20esim.%20foorumeille/20110328_002.jpg/_medium.jpg)
Otsikko: Vs: 850/70 etupyörän laakerin vaihtaminen
Kirjoitti: HTK - 07.04.2011, 13:35:20

muuten, motonetin paketti sisälsi myös navan pultit


Hyvä jos on tullut muutos. Aiemmin ainakin nuo oli erikseen. Kannattaa ainakin tarkastaa ettei tarvitse uudestaan lähteä.
Otsikko: Vs: 850/70 etupyörän laakerin vaihtaminen
Kirjoitti: jaskajokunen - 05.08.2011, 19:39:13
Ei ollut motonetin paketissa enää pultteja  :-[
Otsikko: Vs: 850/70 etupyörän laakerin vaihtaminen
Kirjoitti: jarski - 05.08.2011, 19:48:42
Ne saa sieltä erikseen, tais olla kuutisen ekeä.
Otsikko: Vs: 850/70 etupyörän laakerin vaihtaminen
Kirjoitti: jaskajokunen - 06.08.2011, 15:26:48
Napamutterin koko on sit 32mm ja ainakin mulla tarvii normaalia pidemmän hylsyn (http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/766132/0) ( tarvikevetonivel )

edit: Lisäsin kaupan , josta hylsyn löytää. Biltsussa ei ainakaan nettikatalookin mukaan kyseistä tuotetta ole.
Otsikko: Vs: 850/70 etupyörän laakerin vaihtaminen
Kirjoitti: Rusakko - 06.08.2011, 15:54:31
Eikait sitä rengasta kannata ennen pois ottaa ennenkuin napamutterin saa auki. Joskus niin stanan tiukassa meinaan.
Otsikko: Vs: 850/70 etupyörän laakerin vaihtaminen
Kirjoitti: jarski - 06.08.2011, 19:28:33
Lainaus: Napamutterin koko on sit 32mm

Mulla oli napamutteri 36mm. Näissäkin näkyy olevan eroja.
Otsikko: Vs: 850/70 etupyörän laakerin vaihtaminen
Kirjoitti: jaskajokunen - 06.08.2011, 19:32:37
Lainaus: Napamutterin koko on sit 32mm

Mulla oli napamutteri 36mm. Näissäkin näkyy olevan eroja.

Työntömitalla tuon mittasin, se  "vapaa" kierreosuus vetonivelessä on n. 30mm eli vaatii vähintään 40mm pitkän hylsyn.
Otsikko: Vs: 850/70 etupyörän laakerin vaihtaminen
Kirjoitti: jaskajokunen - 08.08.2011, 20:44:51
Napamutterin metsästys olikin vaikeampaa, Auto-salvassa ei ollut missään toimipaikassa irto-osana tuota ( pääsi vielä nälväisemään, että merkkiosassa tulee mukana kaikki tarvittavat pultit ja mutterit )  Ratkaisin ongelman sillä, että ostin Löbron suojakumi-sarja ja sain sitä kautta sen napamutterin (n. 14€ jäi maksamaan ) Volvolta tuon olisi saanut n.9€ viikon toimitusajalla ja jos olis tullut pikana, olisi tullut 10€ lisää hintaa osalle.

Paljonkohan tuo olis Tiskillä maksanut ?  Nyt tuo maksoi n.90€ napa/laakeri + 4kpl Torx-pultteja 6€ ja sen 14€ vetoakselin suojakumisarja eli yhteensä 110€
Otsikko: Vs: 850/70 etupyörän laakerin vaihtaminen
Kirjoitti: jansxxx - 12.08.2012, 21:15:39
Moikka. suoritin tänään hyvien ohjeesi avulla 850 t5 -95:een laakerinapavaihdon -melkein...

Homma jäi siitä kiinni, että napa on jämähtänyt kiinni niin, ettei se kerta kaikkiaan irtoa. Siis itse napa, ei torxit. Taitaa olla alkuperäinen ja vuosien saatossa ruostunut ripustuksen kanssa yhdeksi myökyksi. Muutenkin kaikki työvaiheiden mutterit oli todella hankala irrottaa. Aikaa meni aika monta tuntia.

No mutta asiaan. Onko ehdotuksia millä ilveelle tuon navan nyt saisi irti muuta kuin käyttämällä väkivaltaa?
Otsikko: Vs: 850/70 etupyörän laakerin vaihtaminen
Kirjoitti: (Miksu) - 12.08.2012, 21:30:21
Paljonkohan tuo olis Tiskillä maksanut ?  Nyt tuo maksoi n.90€ napa/laakeri + 4kpl Torx-pultteja 6€ ja sen 14€ vetoakselin suojakumisarja eli yhteensä 110€

Jos laakerisarjan osa nro olis 274378, niin hintaa sillä olis 230€



No mutta asiaan. Onko ehdotuksia millä ilveelle tuon navan nyt saisi irti muuta kuin käyttämällä väkivaltaa?

Eikai se sen kummempaa vaadi, kuin sitä väkivaltaa, eli hakkaa se vasaralla irti, lyömällä siihen osaan napaa, johon pyörä kiinnitetään..  uusi napa kun tulee kuitenkin laakerin mukana, joten kyllä siihen kärsii lyödä
Otsikko: Vs: 850/70 etupyörän laakerin vaihtaminen
Kirjoitti: jansxxx - 14.08.2012, 17:22:25
"Eikai se sen kummempaa vaadi, kuin sitä väkivaltaa, eli hakkaa se vasaralla irti, lyömällä siihen osaan napaa, johon pyörä kiinnitetään..  uusi napa kun tulee kuitenkin laakerin mukana, joten kyllä siihen kärsii lyödä"

Oli muuten todella tiukassa! :o Piti vaihtaa lekaa vähän isompaan. No, onneksi loppu hyvin - kaikki hyvin.

Otsikko: Vs: 850/70 etupyörän laakerin vaihtaminen
Kirjoitti: C70 - 20.08.2012, 10:13:29
Itse ostin vajaa 2v sitten C70 -98 etulaakerisarjan volvolta ja maksoi 156e.  ::)
Otsikko: Vs: 850/70 etupyörän laakerin vaihtaminen
Kirjoitti: Ratsumies - 22.08.2012, 17:16:35
Päivän tutkimuksen tuloksena euroja ja alkuperiä:
Ainakin noissa kolmessa "sarja":ssa on hilut mukana (navan lisäksi 4x torxi pultti + 2x pultti + 2 erilaista napamutteria). Tosta ekasta ei tarvinnut omasta puolestani kysellä enempää.
Otsikko: Vs: 850/70 etupyörän laakerin vaihtaminen
Kirjoitti: heartagramm - 22.09.2012, 14:27:07
Tuota noin kun ei Volvon hintoja kehtaa maksella (oli muistaakseni parin sadan een luokkaa) ja kun Motonetti tarjoaa kahta kokoa tuolle niin mistähän sen tietää minkäkokoinen on omassa hopassa? V70 T5 B5234T3 siis, alustanro 362894. Motonetin laakeria tuskin kuitenkaan laitan, mutta kunhan nyt kyselee ennen ostopäätöksiä.
Otsikko: Vs: 850/70 etupyörän laakerin vaihtaminen
Kirjoitti: JoonasH - 23.09.2012, 01:06:45
Tuota noin kun ei Volvon hintoja kehtaa maksella (oli muistaakseni parin sadan een luokkaa) ja kun Motonetti tarjoaa kahta kokoa tuolle niin mistähän sen tietää minkäkokoinen on omassa hopassa? V70 T5 B5234T3 siis, alustanro 362894. Motonetin laakeria tuskin kuitenkaan laitan, mutta kunhan nyt kyselee ennen ostopäätöksiä.
käy hakemassa ad:lta niiden omassa laatikossa oleva laakeri missä tulee uudet pultit mukana ja hinta on noin 120 €. On meillä aikakin toiminut kahdessa autossa hyvin(vaparissa 100tkm).
Otsikko: Vs: 850/70 etupyörän laakerin vaihtaminen
Kirjoitti: mcPro - 27.02.2013, 07:51:33
jeps. navan irroitukseen tarvii sen e14 torx hylsyn(naaras torx sinä hylsyssä). ite aloin vaihtamaan ilman sitä ja olin hyvin tyytyväinen että työpaikka on varaosaliike... piti hakea hylsy myymälästä, ei ollu mitään tietoa moisesta ennen kuin oli aika irroittaa napa paketti...

Toissapäivänä vaihdoin murisevan etupyöränlakerin 850 vm94 porrasperään.
Muuten kaikki meni näitten juttujen mukaan mutta tuo E14 narttu torx ei tuntunut oikean kokoiselle.
Olis joutunut mänttäämään lekalla hylsyn pultin päähän. Itse käytin E16 hylsyä.
Eihän sekään ollut ihaan oikea mutta toimi mielestäni paremmin, kun varovasti väänsi.
Oikea avainkoko on varmaankin jotain E15 (Joku Volvon oma..?)
Otsikko: Vs: 850/70 etupyörän laakerin vaihtaminen
Kirjoitti: heartagramm - 01.04.2013, 15:50:17
Liekö T5:ssä ja siitä ylöspäin on aina 36 mm napamutteri? Omassakin semmoinen yllätys paljastui eikä tietenkään pakista löydy pääsiäisen kunniaksi. Toivottavasti lähtee huomenna ihan timpurin vasaralla laakeri irti ettei tarvitse lekakauppaankin lähteä.
Otsikko: Vs: 850/70 etupyörän laakerin vaihtaminen
Kirjoitti: Rusakko - 01.04.2013, 16:41:01
Liekö T5:ssä ja siitä ylöspäin on aina 36 mm napamutteri? Omassakin semmoinen yllätys paljastui eikä tietenkään pakista löydy pääsiäisen kunniaksi. Toivottavasti lähtee huomenna ihan timpurin vasaralla laakeri irti ettei tarvitse lekakauppaankin lähteä.
Vai oisko siitä kiinni onko turbo vai ei... Meinaan eikös turbon ulommassa vetarissa oo yks boori enemmän kun vaparin vastaavassa?
Otsikko: Vs: 850/70 etupyörän laakerin vaihtaminen
Kirjoitti: Taavi.H - 01.04.2013, 16:55:16
Ja sitten napamutterin kokoon vaikuttaa myös se, onko joskus matkan varrella vaihdettu tiettyjä tarvikeosia. :) Mun autossa löytyy toiselta puolelta eri koko kuin toiselta. :D
Otsikko: Vs: 850/70 etupyörän laakerin vaihtaminen
Kirjoitti: Rusakko - 01.04.2013, 16:57:13
Ja sitten napamutterin kokoon vaikuttaa myös se, onko joskus matkan varrella vaihdettu tiettyjä tarvikeosia. :) Mun autossa löytyy toiselta puolelta eri koko kuin toiselta. :D
Niimpä.
Otsikko: Vs: 850/70 etupyörän laakerin vaihtaminen
Kirjoitti: cassu83 - 09.11.2013, 12:26:54
Moikka,

Itse juuri vaihdoin kuskin puolen laakerin V70 MK2, hyvät ohjeet täällä että pärjäsi

Rattia joutui kääntämään useampaan otteeseen että sai oikeaan kulmaan avaimet että mahtui kääntämään laakerin pultteja.

Ilmeisesti tarvikeosa ollut kun siellä oli iso leveä rikka ja 13mm pulttikanta naparuuvina

Motonetistä ostin alkuperäistä vastaavan 129€ laakerin. Tässä paketissa naparuuvi oli 13mm ja 4 muuta kiinnitys pulttia oli 15mm pultteja, ei onneksi mitään erikois torkseja

-Petri-
Otsikko: Vs: 850/70 etupyörän laakerin vaihtaminen
Kirjoitti: JuHaU - 28.12.2013, 16:32:43
Moikka,

Itse juuri vaihdoin kuskin puolen laakerin V70 MK2, hyvät ohjeet täällä että pärjäsi

Rattia joutui kääntämään useampaan otteeseen että sai oikeaan kulmaan avaimet että mahtui kääntämään laakerin pultteja.

Ilmeisesti tarvikeosa ollut kun siellä oli iso leveä rikka ja 13mm pulttikanta naparuuvina

Motonetistä ostin alkuperäistä vastaavan 129€ laakerin. Tässä paketissa naparuuvi oli 13mm ja 4 muuta kiinnitys pulttia oli 15mm pultteja, ei onneksi mitään erikois torkseja

-Petri-

Ihan sama huomio mulla oli kun vaihdoin omaan -05 kuskin puolen etulaakerin. Laakerin tilasin mister autosta oli skf ja maksoi noin 150 eur. Sisälsi kaikki pultit.

Osio on kuitenkin vanhemmille malleille, niin ko osa on ilmeisesti kokenut myös päivityksen mallisarjan päivittyessä.
Otsikko: Vs: 850/70 etupyörän laakerin vaihtaminen
Kirjoitti: JanMac - 15.06.2014, 18:26:03
Vissiin tuo rouhea jollotus tulee etupyöränlaakerista. Renkaan vaihto ei vaikuttanu ääneen eikä moottorin kierrosluku vaikuta myöskään. Loppuu kun nopeus tippuu alle 30. Tosin mutkille ajaminen ei sekään saa muutosta äänen sävyyn. Kait se hanttarin laakeri on?
No niin kesäauton muutamiin tuhansiin kilsoihin saa riittää Bilteman laakeri mutta kumpi näistä

Eli 59€

Asennuspuoli: etuakseli molemminpuoleinen
Leveys (mm): 76
Reikien määrä: 5
Reikäympyrä-Ø [mm]: 105
Sisäläpimitta (mm): 29
Ulkohalkaisija (mm): 135
Ulkohalkaisija (mm): 64
   
Moottorinumero: B 5254 T
Vuosimalliin: 199812

Vai tämä 69€

Asennuspuoli: Etuakseli
Asennuspuoli: Oikea
Asennuspuoli: Vasen
Leveys (mm): 83
Paino (kg): 3.310
Sisäläpimitta (mm): 27
Ulkohalkaisija (mm): 135,5
Ulkoläpimitta 2 [mm]: 124
   
Vuosimallista: 199807

Ja vielä varmistus, eihän navan vaihtaminen aiheuta auraus yms kulmien muuttumista?

Muoks: autohan on sähkökaasu 99 coupe 2.5t

Tässähän kävi niin että korjaamo laitto alle laatua. Vanha laakeri muute oli tiukka eikä klaappia mihinkään suuntaan - vaan oli ihan hiton jumissa ja ruuvipenkissä kun väkisten väänti ni sormiin tuntu kuulien liikahdukset. Lie mikä sen rikkonut?
   
   
Otsikko: Vs: 850/70 etupyörän laakerin vaihtaminen
Kirjoitti: rokkiarska - 14.02.2015, 22:55:46
Kaks vuotta ja 38tkm sitten vaihoin v70 mk1 kuskinpuolen etupyöränlaakerin. Ostin varaosaliikkeestä sen halvemman. No , nyt se prkl jollottaa. Mitä tästä taas opimme. 50€ halvempi ja täyspaska. Seuraav on sitten laatuvaihtoehto.
Otsikko: Vs: 850/70 etupyörän laakerin vaihtaminen
Kirjoitti: Arska F - 12.04.2015, 12:04:11
Kaks vuotta ja 38tkm sitten vaihoin v70 mk1 kuskinpuolen etupyöränlaakerin. Ostin varaosaliikkeestä sen halvemman. No , nyt se prkl jollottaa. Mitä tästä taas opimme. 50€ halvempi ja täyspaska. Seuraav on sitten laatuvaihtoehto.

Pistän noi kilsat ja ajan vielä "paremmaks"

V70 mk1, kuskinpuolen etupyöränlaakeri, vaihdettu *) edellisen omistajan mukaan viime keväänä, just ennen kun ostin tuon vehjaksen... Nyt mittarissa 11tkm enemmän, ja laakeri huutaa... Sitä en vielä tiedä, että mikä laakeri siellä on, mutta selvinnee tuossa jossakin vaiheessa... Pitää ensin hommata uus laakeri ja toi torx-hylsy, koska työkaluvarasto on siltä osin vajavainen. Todennäköisesti siellä on halvin mahdollinen osa, koska kuka kahjo nyt myyntivehkeeseen mitään SKF:n laakereita laittaa. Edellinen laakeri oli kuulemma porsinut ostajaehdokkaan koeajolla :2funny:

*) Vaihdettu tässä tapauksessa luetaan siten, että muuta todistetta ei ole, kuin merkintä huoltokirjassa, korjaamon leimalla... Mutta purkkapatentteja on nähty ennenkin...
Otsikko: Vs: 850/70 etupyörän laakerin vaihtaminen
Kirjoitti: Razur - 14.05.2015, 15:33:56
Rupesin tuota laakeria vaihtamaan, löytyipä siinä ohessa syy, miksi abs anturia on saanut vaihdella vuoden välein. Anturin kärkeen ilmestyi aina pikkuhiljaa pieni viilto, kuin jokin pääsisi sitä hinkkaamaan. Kun nappasi alapallon irti ja vetäisi vetarin (https://www.dropbox.com/s/9i78fss0wjd3pb5/2015-05-14%2014.58.58.jpg?dl=0) ulos, oli siellä irrallaan tuollainen  tiiviste. (https://www.dropbox.com/s/xm981on5wgeiq7o/2015-05-14%2015.02.45.jpg?dl=0) Mikäs tämä tiiviste on, mihin väliin kuuluu ja mistä uusi? Tuo kun oli katkennut, pääsi abs kehän lähistöllä pyörimään hurua ja hinkkasi sen anturin pään aina rikki. Hienoja vikoja paikallistaa :)
Otsikko: Vs: 850/70 etupyörän laakerin vaihtaminen
Kirjoitti: jaskajokunen - 14.05.2015, 16:13:24
Tuohon viiltoon liittyen, oon muistaakseni nähnyt jonkun topicin aiheesta, siinä kanssa ihmeteltiin anturiin tulleita viiltoja.
Otsikko: Vs: 850/70 etupyörän laakerin vaihtaminen
Kirjoitti: rampe13 - 14.05.2015, 22:03:18
pyörän laakerin tiiviste se on. toi kun katkeaa niin vesi pääsee laakeriin ja laakerin hajoaminen/kuivuminen alkaa. vesi ei ole paras voitehista. tarvikelaakereissa ei monesti tule tiivistettä mukana.
Otsikko: Vs: 850/70 etupyörän laakerin vaihtaminen
Kirjoitti: laatikkovika - 30.05.2015, 15:54:02
Laitan tännekin tuon operaation kokemukset omalta osaltani.
Laitoin tänään Motonetista haetun 100€ tarvikeosan, oli onneksi merkiltään edes MOOG.
Hyviä kokemuksia olen tuosta kuullut.

Kyllä jollotus lakkasi. Kun vanha oli kädessä niin akselinsuuntaista välystäkin oli varmaan puoli senttiä. Ohjauksessa tuntui pyörästä nytkytellen kello 3 ja 9 ennen laakerin vaihtoa välystä jossain vaikka nivelet oli tiukat.
Korjaantui sekin.
Ohjattavuus parani ja auto on taas äänetön.
Alla olleen laakerin pultit olivat e14 ja tarvike MOOG laakerin mukana tulleet e16 joten kannattanee olla varalla kummatkin hylsyt kun jumppaan alkaa..

Pari tuntia meni yksin aikaa kun täytyy tosiaan tämän tästä käydä rattia veivaamassa ja taas vääntää pulttia.
Sanoisin että jos joutuu maassa tunkin kanssa pelaamaan niin kannattaa irroittaa ne kaksi jousijalan ja olkatuen välistä pulttia ennemmin kuin alapallo.
Itse käytin siinä kääntelyvaiheessa meisseleitä jotka tökin sinne kahden vaakasuoran pultin reikiin ja niiden suuntaa pystyy vaihtamaan tarpeen mukaan ettei kahva ole tiellä.
En tiedä ymmärsikö kukaan mutta näin tein. :)
Otsikko: Vs: 850/70 etupyörän laakerin vaihtaminen
Kirjoitti: TuomasNärhi - 07.03.2017, 17:12:05
Pelkkää laakeria ei voi vaihtaa sillä napa on kiinteä osa laakeria. Itse napa taas on onneksi helppo vaihtaa. Motonetistä taitaa saada edullisimman, mutta muista ottaa mukaan uudet navan pultit. Siniseltä nuo taitaa tulla mukana, tarvikkeissa ei. Nuo neljä navan pulttia on sitten torxilla, sopiva hylsy kannattaa etsiä valmiiksi ellei torxeja pakissa ole.

Iskaritolppa irroitetaan vain alapäästä, vetari irtoaa yleensä hyvin, mutta itse napa voi vaatia hieman talttaamista. Suhteellisen helppo ja nopea homma ellei ongelmia.

Työvaiheet yksinkertaisuudessaan:

1. Rengas pois.
2. Napamutteri irti, joku painamaan jarrua ettei vetari pyöri, samalla voi vetaria hieman herkistää napauttamalla kevyesti.
3. Jarrusatula irti, sivuun roikkumaan esim. rautalangalla ettei letku rasitu. Kasatessa on suotavaa herkistää mäntä.
4. Jarrulevy irti
5. Peltilevy irti
6. Alapallonivel irti
7. Vetonivel irti navan päästä, älä vedä vetaria irti koneesta
8. Neljä torxia (E14 ?) auki
9. Napa irti
10. Kunnollinen putsaus ja päinvastaisessa järjestyksessä takaisin.

Uuden navan torxit 65Nm + 60 astetta.
Alapallo 50Nm.
Napamutteri 120Nm + 60 astetta.
Jarrulevyn kiinnitystappi 8Nm.
Jarrusatula 100Nm.
Renkaan pultit 110Nm.

Ellei ole momenttiavainta, on napamutterin kiristyksessä hyvä käyttää vertailukohtana renkaan pultin kireyttä. Olettaen että ne tapaa kiristaa n. 110Nm arvoon  ;)

Moikka.

P3 FAQ:sta ei tullut vastaan v70 mk3 etupyörän laakerin vaihdosta, onko samanmoinen homma, vai onko miten paljon muutoksia tullut?
Otsikko: Vs: 850/70 etupyörän laakerin vaihtaminen
Kirjoitti: NordicR - 07.03.2017, 21:10:36
Moikka.

P3 FAQ:sta ei tullut vastaan v70 mk3 etupyörän laakerin vaihdosta, onko samanmoinen homma, vai onko miten paljon muutoksia tullut?
Kutakuinkin sama homma, napa vaan onprässättävää mallia eli ei onnistu perustyökaluilla. Joskus lukenut juttua, että motonet/biltema olisi myynyt oikeanlaista työkalua tuohon prässäämiseen, mutta haulla löytyy varmaan lisää tietoa siittä.
Otsikko: Vs: 850/70 etupyörän laakerin vaihtaminen
Kirjoitti: TuomasNärhi - 08.03.2017, 11:46:30
Kutakuinkin sama homma, napa vaan onprässättävää mallia eli ei onnistu perustyökaluilla. Joskus lukenut juttua, että motonet/biltema olisi myynyt oikeanlaista työkalua tuohon prässäämiseen, mutta haulla löytyy varmaan lisää tietoa siittä.

Kiitokset.

Eli taidanpa viedä vaihdettavaksi johonki, kun erikoistyökalua ei kehtaa ostaa tuon yhden laakerin vaihdon takia, kun toisen puolen laakeri vaihdettii myyntiliikkeen laskuun reilu puolivuotias sitte.
Otsikko: Vs: 850/70 etupyörän laakerin vaihtaminen
Kirjoitti: Kalamies - 25.07.2021, 20:27:34
Tuli kokeiltua kyseistä operaatiota ja hyvin meni noilla ohjeilla. Kiitokset niistä

Motonetin OE-sarjassa 21-3128 (SKF VKBA 3415) tuli mukana tarvittavat pultit, napamutterit (2kpl!) sekä jarrusatulan pultit. Aikaa meni joku kaksi tuntia rauhassa puuhaillen.

Mulla oli napamutteri 36mm. Näissäkin näkyy olevan eroja.

Näin oli myös -95 turbossa (T-5R). Paketissa tuli tosiaan molempaa kokoa uudet ja käypäinen pitkä hylsy tuli napattua motonetistä jo etukäteen varuiksi.

Eikai se sen kummempaa vaadi, kuin sitä väkivaltaa, eli hakkaa se vasaralla irti, lyömällä siihen osaan napaa, johon pyörä kiinnitetään..  uusi napa kun tulee kuitenkin laakerin mukana, joten kyllä siihen kärsii lyödä

Näin minäkin ajattelin, kunnes se napa ja sisäkoolit oli lattialla, mutta runko ja ulkokoolit yhä olka-akselissa. Näinkin voi näköjään käydä.  ;D
Otsikko: Vs: 850/70 etupyörän laakerin vaihtaminen
Kirjoitti: MJMN - 19.09.2023, 20:55:50
Minkälaisella avaimella olette noita napamuttereita avanneet?

Pulttipyssyä ei käytössä, 1/2" väännin napsati poikki. Olisko joku vähän jytympi L-väännin tähän hyvä?
Otsikko: Vs: 850/70 etupyörän laakerin vaihtaminen
Kirjoitti: laatikkovika - 19.09.2023, 21:28:57
3/4" väännin ja siihen hylsy. Sitten vaan metri tai pari putkee avuks.
Kerran on ollut niin kiree että 100kg puolentoista metrin varren päässä koko painolla jumputin mutta ei lähteny.
Piti käydä rengasfirmassa niin ampuivat norsupyssyllä sen auki, eikä ollu ees tiukassa. :2funny:
Otsikko: Vs: 850/70 etupyörän laakerin vaihtaminen
Kirjoitti: _tino_ - 17.11.2023, 05:25:53
Tuli kokeiltua kyseistä operaatiota ja hyvin meni noilla ohjeilla. Kiitokset niistä

Motonetin OE-sarjassa 21-3128 (SKF VKBA 3415) tuli mukana tarvittavat pultit, napamutterit (2kpl!) sekä jarrusatulan pultit. Aikaa meni joku kaksi tuntia rauhassa puuhaillen.

Eilen tuli haettua kanssa tuo sarja motonetistä. Ei ollut paketissa enää muuta kuin laakeri ja napamutteri  :( navan pultit puuttuu, eikä motonetistä niitä saa kun kysyin. Kl-varaosassa taitaa olla, mutta tilaustuote ja taas saa odotella.
Otsikko: Vs: 850/70 etupyörän laakerin vaihtaminen
Kirjoitti: hespa - 17.11.2023, 07:36:20
Eilen tuli haettua kanssa tuo sarja motonetistä. Ei ollut paketissa enää muuta kuin laakeri ja napamutteri  :( navan pultit puuttuu, eikä motonetistä niitä saa kun kysyin. Kl-varaosassa taitaa olla, mutta tilaustuote ja taas saa odotella.

No mihin ihmeeseen oot hukannu ne alkuperäset pultit? Ei nuot ole mitään venyviä pultteja. Samoilla kiinni vaan.
Otsikko: Vs: 850/70 etupyörän laakerin vaihtaminen
Kirjoitti: _tino_ - 17.11.2023, 07:57:30
No mihin ihmeeseen oot hukannu ne alkuperäset pultit? Ei nuot ole mitään venyviä pultteja. Samoilla kiinni vaan.

Kyl ne edelleen siellä paikoillaan on. Alkuperäisillä mennään.
Otsikko: Vs: 850/70 etupyörän laakerin vaihtaminen
Kirjoitti: Lankku - 17.11.2023, 11:13:24
No mihin ihmeeseen oot hukannu ne alkuperäset pultit? Ei nuot ole mitään venyviä pultteja. Samoilla kiinni vaan.
Kunhan ei ole kannat ruostuneet olemattomiin kuten parissa autossa.
Otsikko: Vs: 850/70 etupyörän laakerin vaihtaminen
Kirjoitti: _tino_ - 27.11.2023, 19:48:04
Kyl ne edelleen siellä paikoillaan on. Alkuperäisillä mennään.

Vanha laakeri oli niin ryytynyt että pultit meni pyöreeksi ja alapallo täysin jumissa.

Kävin hakemassa purkuautosta koko olka-akselin laakereineen ja uuden alatukivarren. Uusi laakeri siihen kiinni ja paikoilleen. Tunnin homma oli, meni paljon joutusammin kuin että olisi tapellut vanhan laakerin irroituksessa  :D

Tuohon alatukivarren irroitukseen, niin mielestäni helpompi irroittaa apurungon päästä kuin olka-akselista, että saa vetarin pois.