Carcom Oy  Ateho

850/70 etupyörän laakerin vaihtaminen

  • 44 Vastauksia
  • 44949 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jansxxx

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Vs: 850/70 etupyörän laakerin vaihtaminen
« Vastaus #15 : 14.08.2012, 17:22:25 »
"Eikai se sen kummempaa vaadi, kuin sitä väkivaltaa, eli hakkaa se vasaralla irti, lyömällä siihen osaan napaa, johon pyörä kiinnitetään..  uusi napa kun tulee kuitenkin laakerin mukana, joten kyllä siihen kärsii lyödä"

Oli muuten todella tiukassa! :o Piti vaihtaa lekaa vähän isompaan. No, onneksi loppu hyvin - kaikki hyvin.


Poissa C70

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 531
Vs: 850/70 etupyörän laakerin vaihtaminen
« Vastaus #16 : 20.08.2012, 10:13:29 »
Itse ostin vajaa 2v sitten C70 -98 etulaakerisarjan volvolta ja maksoi 156e.  ::)

Poissa Ratsumies

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 1
  • www.vrcf.fi
Vs: 850/70 etupyörän laakerin vaihtaminen
« Vastaus #17 : 22.08.2012, 17:16:35 »
Päivän tutkimuksen tuloksena euroja ja alkuperiä:
  • Piilteema: 59 ja varaosatiskin kaverin vastaus alkuperään "Ne on piilteeman tuotteita." (eikä nää paketista tai laakerista)
  • Moponetti: 99,90 FAG:n sarja
  • Joku suomenkielinen nettikauppa: 187,15 SKF:n sarja (varastossa, lähetyskuluineen, tarjouksessa)
  • Sinisellä: 240 sarja
Ainakin noissa kolmessa "sarja":ssa on hilut mukana (navan lisäksi 4x torxi pultti + 2x pultti + 2 erilaista napamutteria). Tosta ekasta ei tarvinnut omasta puolestani kysellä enempää.

heartagramm

  • Vieras
Vs: 850/70 etupyörän laakerin vaihtaminen
« Vastaus #18 : 22.09.2012, 14:27:07 »
Tuota noin kun ei Volvon hintoja kehtaa maksella (oli muistaakseni parin sadan een luokkaa) ja kun Motonetti tarjoaa kahta kokoa tuolle niin mistähän sen tietää minkäkokoinen on omassa hopassa? V70 T5 B5234T3 siis, alustanro 362894. Motonetin laakeria tuskin kuitenkaan laitan, mutta kunhan nyt kyselee ennen ostopäätöksiä.

Poissa JoonasH

  • Hallituksen jäsen - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5703
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Vs: 850/70 etupyörän laakerin vaihtaminen
« Vastaus #19 : 23.09.2012, 01:06:45 »
Tuota noin kun ei Volvon hintoja kehtaa maksella (oli muistaakseni parin sadan een luokkaa) ja kun Motonetti tarjoaa kahta kokoa tuolle niin mistähän sen tietää minkäkokoinen on omassa hopassa? V70 T5 B5234T3 siis, alustanro 362894. Motonetin laakeria tuskin kuitenkaan laitan, mutta kunhan nyt kyselee ennen ostopäätöksiä.
käy hakemassa ad:lta niiden omassa laatikossa oleva laakeri missä tulee uudet pultit mukana ja hinta on noin 120 €. On meillä aikakin toiminut kahdessa autossa hyvin(vaparissa 100tkm).
« Viimeksi muokattu: 23.09.2012, 01:08:33 kirjoittanut JoonasH »

Poissa mcPro

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Vs: 850/70 etupyörän laakerin vaihtaminen
« Vastaus #20 : 27.02.2013, 07:51:33 »
jeps. navan irroitukseen tarvii sen e14 torx hylsyn(naaras torx sinä hylsyssä). ite aloin vaihtamaan ilman sitä ja olin hyvin tyytyväinen että työpaikka on varaosaliike... piti hakea hylsy myymälästä, ei ollu mitään tietoa moisesta ennen kuin oli aika irroittaa napa paketti...

Toissapäivänä vaihdoin murisevan etupyöränlakerin 850 vm94 porrasperään.
Muuten kaikki meni näitten juttujen mukaan mutta tuo E14 narttu torx ei tuntunut oikean kokoiselle.
Olis joutunut mänttäämään lekalla hylsyn pultin päähän. Itse käytin E16 hylsyä.
Eihän sekään ollut ihaan oikea mutta toimi mielestäni paremmin, kun varovasti väänsi.
Oikea avainkoko on varmaankin jotain E15 (Joku Volvon oma..?)

heartagramm

  • Vieras
Vs: 850/70 etupyörän laakerin vaihtaminen
« Vastaus #21 : 01.04.2013, 15:50:17 »
Liekö T5:ssä ja siitä ylöspäin on aina 36 mm napamutteri? Omassakin semmoinen yllätys paljastui eikä tietenkään pakista löydy pääsiäisen kunniaksi. Toivottavasti lähtee huomenna ihan timpurin vasaralla laakeri irti ettei tarvitse lekakauppaankin lähteä.
« Viimeksi muokattu: 01.04.2013, 15:55:02 kirjoittanut heartagramm »

Poissa Rusakko

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2996
  • Nautin autoni kulmikkaina ja naiseni kurvikkaana
    • Vesan Volvo-sivut
Vs: 850/70 etupyörän laakerin vaihtaminen
« Vastaus #22 : 01.04.2013, 16:41:01 »
Liekö T5:ssä ja siitä ylöspäin on aina 36 mm napamutteri? Omassakin semmoinen yllätys paljastui eikä tietenkään pakista löydy pääsiäisen kunniaksi. Toivottavasti lähtee huomenna ihan timpurin vasaralla laakeri irti ettei tarvitse lekakauppaankin lähteä.
Vai oisko siitä kiinni onko turbo vai ei... Meinaan eikös turbon ulommassa vetarissa oo yks boori enemmän kun vaparin vastaavassa?
V70R FWD Manual -98,     V70R AWD Automatic -00,  740 B6304 Manual -87,      240 16v turbo Manual -88

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: 850/70 etupyörän laakerin vaihtaminen
« Vastaus #23 : 01.04.2013, 16:55:16 »
Ja sitten napamutterin kokoon vaikuttaa myös se, onko joskus matkan varrella vaihdettu tiettyjä tarvikeosia. :) Mun autossa löytyy toiselta puolelta eri koko kuin toiselta. :D
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Rusakko

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2996
  • Nautin autoni kulmikkaina ja naiseni kurvikkaana
    • Vesan Volvo-sivut
Vs: 850/70 etupyörän laakerin vaihtaminen
« Vastaus #24 : 01.04.2013, 16:57:13 »
Ja sitten napamutterin kokoon vaikuttaa myös se, onko joskus matkan varrella vaihdettu tiettyjä tarvikeosia. :) Mun autossa löytyy toiselta puolelta eri koko kuin toiselta. :D
Niimpä.
V70R FWD Manual -98,     V70R AWD Automatic -00,  740 B6304 Manual -87,      240 16v turbo Manual -88

Poissa cassu83

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Vs: 850/70 etupyörän laakerin vaihtaminen
« Vastaus #25 : 09.11.2013, 12:26:54 »
Moikka,

Itse juuri vaihdoin kuskin puolen laakerin V70 MK2, hyvät ohjeet täällä että pärjäsi

Rattia joutui kääntämään useampaan otteeseen että sai oikeaan kulmaan avaimet että mahtui kääntämään laakerin pultteja.

Ilmeisesti tarvikeosa ollut kun siellä oli iso leveä rikka ja 13mm pulttikanta naparuuvina

Motonetistä ostin alkuperäistä vastaavan 129€ laakerin. Tässä paketissa naparuuvi oli 13mm ja 4 muuta kiinnitys pulttia oli 15mm pultteja, ei onneksi mitään erikois torkseja

-Petri-

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7971
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: 850/70 etupyörän laakerin vaihtaminen
« Vastaus #26 : 28.12.2013, 16:32:43 »
Moikka,

Itse juuri vaihdoin kuskin puolen laakerin V70 MK2, hyvät ohjeet täällä että pärjäsi

Rattia joutui kääntämään useampaan otteeseen että sai oikeaan kulmaan avaimet että mahtui kääntämään laakerin pultteja.

Ilmeisesti tarvikeosa ollut kun siellä oli iso leveä rikka ja 13mm pulttikanta naparuuvina

Motonetistä ostin alkuperäistä vastaavan 129€ laakerin. Tässä paketissa naparuuvi oli 13mm ja 4 muuta kiinnitys pulttia oli 15mm pultteja, ei onneksi mitään erikois torkseja

-Petri-

Ihan sama huomio mulla oli kun vaihdoin omaan -05 kuskin puolen etulaakerin. Laakerin tilasin mister autosta oli skf ja maksoi noin 150 eur. Sisälsi kaikki pultit.

Osio on kuitenkin vanhemmille malleille, niin ko osa on ilmeisesti kokenut myös päivityksen mallisarjan päivittyessä.
« Viimeksi muokattu: 28.12.2013, 16:40:11 kirjoittanut JuHaU »

Poissa JanMac

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 867
  • www.vrcf.fi
Vs: 850/70 etupyörän laakerin vaihtaminen
« Vastaus #27 : 15.06.2014, 18:26:03 »
Vissiin tuo rouhea jollotus tulee etupyöränlaakerista. Renkaan vaihto ei vaikuttanu ääneen eikä moottorin kierrosluku vaikuta myöskään. Loppuu kun nopeus tippuu alle 30. Tosin mutkille ajaminen ei sekään saa muutosta äänen sävyyn. Kait se hanttarin laakeri on?
No niin kesäauton muutamiin tuhansiin kilsoihin saa riittää Bilteman laakeri mutta kumpi näistä

Eli 59€

Asennuspuoli: etuakseli molemminpuoleinen
Leveys (mm): 76
Reikien määrä: 5
Reikäympyrä-Ø [mm]: 105
Sisäläpimitta (mm): 29
Ulkohalkaisija (mm): 135
Ulkohalkaisija (mm): 64
   
Moottorinumero: B 5254 T
Vuosimalliin: 199812

Vai tämä 69€

Asennuspuoli: Etuakseli
Asennuspuoli: Oikea
Asennuspuoli: Vasen
Leveys (mm): 83
Paino (kg): 3.310
Sisäläpimitta (mm): 27
Ulkohalkaisija (mm): 135,5
Ulkoläpimitta 2 [mm]: 124
   
Vuosimallista: 199807

Ja vielä varmistus, eihän navan vaihtaminen aiheuta auraus yms kulmien muuttumista?

Muoks: autohan on sähkökaasu 99 coupe 2.5t

Tässähän kävi niin että korjaamo laitto alle laatua. Vanha laakeri muute oli tiukka eikä klaappia mihinkään suuntaan - vaan oli ihan hiton jumissa ja ruuvipenkissä kun väkisten väänti ni sormiin tuntu kuulien liikahdukset. Lie mikä sen rikkonut?
   
   
« Viimeksi muokattu: 13.04.2015, 15:08:21 kirjoittanut JanMac »
S80 Executive D5 AWD

Poissa rokkiarska

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 276
Vs: 850/70 etupyörän laakerin vaihtaminen
« Vastaus #28 : 14.02.2015, 22:55:46 »
Kaks vuotta ja 38tkm sitten vaihoin v70 mk1 kuskinpuolen etupyöränlaakerin. Ostin varaosaliikkeestä sen halvemman. No , nyt se prkl jollottaa. Mitä tästä taas opimme. 50€ halvempi ja täyspaska. Seuraav on sitten laatuvaihtoehto.
amazon B20 - 71
Entisiä: xc90 D5 - 04, S80 B5204T4 - 99, 960 B6254 -96
V70 B5244S classic -00, Amazon B20 -69, 945 B230F -95, 945 B230FK -96, 960 B6304 -95, 945 B230F -94, 740 B200E -88, 245 B230F -92 940 B230FT classic -98, 240 B200K -87 145 B20 -74, 144 B20 -71,740 B200K -84, 740 B230FB -90, 145 B20 -71,  745 B200ET -88

Poissa Arska F

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 401
  • Sen ei tarvii edes kulkee, mut pysähdyttävä on...
Vs: 850/70 etupyörän laakerin vaihtaminen
« Vastaus #29 : 12.04.2015, 12:04:11 »
Kaks vuotta ja 38tkm sitten vaihoin v70 mk1 kuskinpuolen etupyöränlaakerin. Ostin varaosaliikkeestä sen halvemman. No , nyt se prkl jollottaa. Mitä tästä taas opimme. 50€ halvempi ja täyspaska. Seuraav on sitten laatuvaihtoehto.

Pistän noi kilsat ja ajan vielä "paremmaks"

V70 mk1, kuskinpuolen etupyöränlaakeri, vaihdettu *) edellisen omistajan mukaan viime keväänä, just ennen kun ostin tuon vehjaksen... Nyt mittarissa 11tkm enemmän, ja laakeri huutaa... Sitä en vielä tiedä, että mikä laakeri siellä on, mutta selvinnee tuossa jossakin vaiheessa... Pitää ensin hommata uus laakeri ja toi torx-hylsy, koska työkaluvarasto on siltä osin vajavainen. Todennäköisesti siellä on halvin mahdollinen osa, koska kuka kahjo nyt myyntivehkeeseen mitään SKF:n laakereita laittaa. Edellinen laakeri oli kuulemma porsinut ostajaehdokkaan koeajolla :2funny:

*) Vaihdettu tässä tapauksessa luetaan siten, että muuta todistetta ei ole, kuin merkintä huoltokirjassa, korjaamon leimalla... Mutta purkkapatentteja on nähty ennenkin...
S80II, 2.0 D4.
V70 Mk2 2,4 Classic, aut.

Entiset omat ja taloudessa pyörineet: Viis Toipotaa, kolme Hitlerinkostoo, S40 1.6 woimakoneella, V70 Mk1 2.4 ja V70 Mk3 2.5T...

 

Carcom Oy  Ateho